Gå til innhold

Ringer avisen folk... eller ringer de selv? eller hvordan fungerer det?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting.. gud det høres kanskje helt latterlig ut, men la gå. Er det slik at folk kontkater avisen selv med sine historier. "Jeg har angst! skriv om meg", "jeg mistet en sønn i 2001, skriv om min historie", "Jeg ble voldtatt i 1996 men anmeldte det aldri, i dag har jeg angst og går på NAV, skriv om meg!"... eller har avisene en hemmelig utlysning som jeg ikke vet om? Det virker så sært at folk sender inn sine historier, ofte så jeg vet ikke helt, uten god nok grunn på en måte. Hadde aldri falt meg inn å skrive inn fordi jeg har dissosiativ lidelse eller at jeg så morfar bli påkjørt av en traktor og døde da jeg var 4 år og jeg husker et bittelite glimt bare men det må jo ha vært traumatisk (faktisk sant, men husker så lite at det er en ikke-sak i hverdagen) men du forstår poenget. Er det slik at folk sender det inn for oppmerksomhet eller hva er det for noe? Får de noe igjen for det?, spesielt de som sender inn anonymt? (anonymiserer historien sin). 

Anonymkode: 21a8c...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lurt på det samme, men tenker at det nok er en blanding av de som oppsøker pressen og de som blir oppsøkt. 

Anonymkode: 8175a...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begge deler ☺️ Noen ganger tar folk kontakt selv, men de aller fleste slike  personlige historier som vi har på trykk er det vi selv som tar initiativ til. Vi ønsker å sette fokus på et tema eller vet om noen med en sterk historie, og spør folk. Noen sier ja, andre nei. 

Jeg vet ikke hvordan det er i andre aviser, men der jeg jobber er det mest vanlig at vi spør ☺️

Anonymkode: 16b58...21d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Journalister har sikkert et stort nettverk, og noen gang dukker det opp noen temaer, og de skriver om det? 

Eller så tror jeg noen tipser,også anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kontaktet av avviser på grunn av kommentarer på nettaviser. Jeg var visst nummer to på listen deres over personer som hatet en spesifikk ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kontaktet av VG på Instagram da jeg hadde lagt ut bilde av hobbyen min. De ville lage en sak om hobbyen og lurte på om jeg ville stille til intervju. 

Anonymkode: f5a38...b88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er begge deler ☺️ Noen ganger tar folk kontakt selv, men de aller fleste slike  personlige historier som vi har på trykk er det vi selv som tar initiativ til. Vi ønsker å sette fokus på et tema eller vet om noen med en sterk historie, og spør folk. Noen sier ja, andre nei. 

Jeg vet ikke hvordan det er i andre aviser, men der jeg jobber er det mest vanlig at vi spør ☺️

Anonymkode: 16b58...21d

Hvordan finner dere ut hvem dere skal kontakte? Små blogger, sosiale medier, bygde sladder?
 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble kontaktet av VG på Instagram da jeg hadde lagt ut bilde av hobbyen min. De ville lage en sak om hobbyen og lurte på om jeg ville stille til intervju. 

Anonymkode: f5a38...b88

Det gir mening, stilte du opp da?

Synes det er så fascinerende og har alltid lurt på det. Med tanke på sosiale medier så er det vell lettere å finne folk. Som f.eks via store grupper på facebook og det man deler på sine egne private, åpne kontoer.. eller?

TS

Anonymkode: 21a8c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger søker journalister etter spesielle folk til spesielle temaer, noen tar kontakt selv, noen tipser om ting, avisene søker kanskje aktuelle kandidater for ting som passer pågående samfunnsdebatter, folk skriver kronikker og sender inn osv.

Anonymkode: 5081f...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har blitt kontaktet av avviser på grunn av kommentarer på nettaviser. Jeg var visst nummer to på listen deres over personer som hatet en spesifikk ting.

😂

Anonymkode: 8175a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har vært i avisen noen ganger: En gang tilfeldig greie på gaten, en gang fordi noen andre som deltok på det samme tipset, en gang fordi jeg tipset om noe dramatisk, en gang pga et familiemedlem, hatt en anonym historie på trykk i et blad (da fikk jeg penger for det, 10.000 kr), en gang tipset skolen, en gang tipset noen forbipasserende når vi stod midt oppi noe som ble en morsom sak, to ganger fordi jeg har arrangert samfunnsnyttige ting type demonstrasjon/veldelighet og avisen har på noe vis fått vite om det.)

Anonymkode: 5081f...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av min bosituasjon så ville lokalavisa lage en sak, de bare banka på en dag. Takket med glede nei til det. 

Anonymkode: abd72...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte finner de også interessante innlegg folk legger ut på sosiale medier, og tar kontakt og spør om å få lage sak om det.

Jeg ble litt overrasket første gang jeg sendte en e-post til avisene med info om noe som skulle skje på jobben min, og de refererte til det som en «pressemelding». Jeg trodde pressemeldinger var noe litt mer avansert enn en kjapt avfyrt e-post 😉

Anonymkode: f9fec...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tar kontakt for de har lyst til å dele erfaringer og gi andre håp. 

Noe blir fanget opp rundtom, og vedkommende blir spurt om de kan tenke seg å dele sin historie. 

Some er enormt, mye å hente der  

Anonyme eller ikke-anonyme tips. 

Historier fra virkeligheten er uansett godt lesestoff om det blir framstilt på en skikkelig og verdig måte, med omtanke for intervjuobjektet :)

Anonymkode: 9f4fc...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har blitt kontaktet av avviser på grunn av kommentarer på nettaviser. Jeg var visst nummer to på listen deres over personer som hatet en spesifikk ting.

Ditt hat mot sandstrender kjenner ingen grenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalister tar som regel kontakt etter å ha sett et facebookinnlegg, hørt et rykte eller noe lignende. Det er svært sjeldent at folk tar kontakt med avisa selv. Veldig lite av det du leser i avisa er tips. Noe av den vanskeligste delen ved å være journalist er å finne historiene.

Hilsen journalist/nyhetsjeger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte sett "annonser" i nettaviser med tekst som "Har du opplevd utroskap? Vi vil gjerne har kontakt med deg" (veldig tilfeldig eksempel på tema).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner dere ut hvem dere skal kontakte? Små blogger, sosiale medier, bygde sladder?
 
TS

Anonymkode: 21a8c...69b

Mye får vi tips om via sosiale medier (først og fremst Facebook for vår del). Mye er også "bygdesladder". Jeg jobber i en lokalavis, og det er ikke så ille som det høres ut altså. Men vi journalistene kjenner jo mange folk og hører om mye forskjellig som foregår. Noen ganger får vi også tips om en god historie, men ganske sjelden kommer tipset fra den det gjelder - folk er vel gjerne litt redde for å stikke seg fram. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt overrasket første gang jeg sendte en e-post til avisene med info om noe som skulle skje på jobben min, og de refererte til det som en «pressemelding». Jeg trodde pressemeldinger var noe litt mer avansert enn en kjapt avfyrt e-post 😉

Anonymkode: f9fec...8bc

Hihi, er det en melding til pressen, så kan det vel kalles en pressemelding 😂 Hvis noen sender en e-post fra et selskap med noe info som jeg tar for gitt er offentlig, så kan jeg godt bruke det og kalle det en pressemelding. Selv om det ikke er rare teksten. Men her må man jo bruke skjønn så klart. Hvis jeg er usikker på om det er greit å sitere fra eposten, så spør jeg så klart. 

Anonymkode: 16b58...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk kontaktet av NRK via Instagramkontoen min. Ble ganske paff og det førte til et innslag på 15 minutter i beste sendetid. Så ballet det på seg med lokalavisa osv. Var ingen tragisk og traumatisk historie, vel og merke, kun glede :) 

Anonymkode: 11704...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalister er noen innpåslitne og snusfornuftige svin. Meg får dere aldri på trykk!

Endret av Brannslangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Er det slik at folk sender det inn for oppmerksomhet eller hva er det for noe? Får de noe igjen for det?, spesielt de som sender inn anonymt?

Ja, så klart man vil ha oppmerksomhet, ellers hadde man neppe kontaktet media. Men grunnen til at man ønsker oppmerksomhet er like individuell som alt annet. Om man sender inn anonymt, får man likevel noe igjen for det om man får belyst et tema man brenner for. Samtidig slipper man jo å "blottlegge seg" slik man lett blir når man ikke er anonym.

Jeg er samboer med en profilert lokalpolitiker, og her tar media ofte kontakt når saker skal skrives. Det hender også at han kontakter de. Det viktigste er at temaer blir belyst, og at man forhåpentligvis får til en endring, eller i hvert fall en bevissthet blant folk.

Anonymkode: 130be...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...