Gå til innhold

Lov/regler i borettslaget!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir provosert på deres vegne. Mor må jo ha brukt opp all empati på sønn, når hun ikke greier å se hvordan dette påvirker dere. Dere blir jo trakassert i eget hjem, ville politianmeldt hver gang det skjer jeg. Kanskje de blir tvunget til å ta det alvorlig til slutt. Det er to små barn som blir skadet av dette, kan ikke skjønne hvordan de kan unnlate å gjøre noe.....ta kontakt med advokat for å høre hva slags rettigheter/hvilke instanser dere skal kontakte? O.o

Anonymkode: f4e8d...b1b

Iknow.. ble veldig provosert når moren angrep meg verbalt når jeg prøvde pent å si til henne « meeen barna mine blir veldig redde» barna mine blir ikke redde når vi er ute, når det skjer i gangen eller på barnehagen.. de blir veldig redde når det skjer i stua dems eller rommet dems.. ikke sant i huset dems. 

Skjønner veldig godt at det er livet er sånn for den familien, men betyr ikke vi må finne oss i det. 

 

Anonymkode: a5530...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Poenget mitt er at voksne autister som oppfører seg slik ikke bor i borettslag men i tilrettelagte boliger med bemanning.  Hvorfor skal da en 12 år gammel gutt få lov til å terrorisere en familie flere ganger i mnd?  Familien burde hatt enebolig. 

Æh, jeg vet ikke.. kan egentlig ikke så mye om lov og regler angående mennesker med spesielle behov.. men vi har ikke bodd her så lenge heller knapt 1år og har allerde skjedde så mange ganger .. at vi vet ikke helt om vi skal bare akseptere situasjonen eller bare selge leiligheten ...

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt så mye mer sympati med deg om du ikke påstod at du og ungene ble traumatiserte. Det er dere ikke, det er en uttrykksmåte og et moteord du må legge av deg. Du fortsetter bare å ringe polititet hver gang han kommer på døra og sender klage til styret hvert gang det skjer. Så ber du styret ta opp saken med kommunen, meld også gjerne til barnevernet. Så får du som en angivelig voksen person forklare barna dine at gutten er syk, men ikke kommer til å skade dem. Fungerer ingentign annet er anmeldelse, kontakte politisk ledelse og lokalavisen veien å gå. 

Anonymkode: 943df...82d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte jo leiligheten ifjor.. ifølge selgeren var leiligheten veldig rolig ig trivelig.. når vi kjøpte leiligheten betalte vi for sånn forsikringreie..

tror dere at selgerne var pliktig å fortelle oss om nabo familien? Fordi i følge moren det skjedde samme med familien som solgte oss leilighet..

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Æh, jeg vet ikke.. kan egentlig ikke så mye om lov og regler angående mennesker med spesielle behov.. men vi har ikke bodd her så lenge heller knapt 1år og har allerde skjedde så mange ganger .. at vi vet ikke helt om vi skal bare akseptere situasjonen eller bare selge leiligheten ...

Anonymkode: a5530...ac4

Da bør nye kjøpere få beskjed om hvordan tilstanden er.  Det har de rett til.   Tipper den leiligheten vil stå tom i mange år da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autist eller ei. Det er snakk om et barn som flyr rundt om natten og plager TS sine barn. At han må få lov til å bevege seg rundt om dagen er en ting. Om natten burde man kunne forvente at moren gjør tiltak for å forhindre at han kommer seg ut av leiligheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hatt så mye mer sympati med deg om du ikke påstod at du og ungene ble traumatiserte. Det er dere ikke, det er en uttrykksmåte og et moteord du må legge av deg. Du fortsetter bare å ringe polititet hver gang han kommer på døra og sender klage til styret hvert gang det skjer. Så ber du styret ta opp saken med kommunen, meld også gjerne til barnevernet. Så får du som en angivelig voksen person forklare barna dine at gutten er syk, men ikke kommer til å skade dem. Fungerer ingentign annet er anmeldelse, kontakte politisk ledelse og lokalavisen veien å gå. 

Anonymkode: 943df...82d

Tuller du? Selvsagt blir barn på 2 og 6 år traumatisert av noe slikt! Det hadde sikkert jeg også blitt på den alderen! Vi vet ikke senvirkningene av traumatisering i barndommen. Noen klarer seg greit, andre blir ødelagt. Jeg synes ikke autistens (morens) behov skal gå foran barna til ts! Denne autisten hører trolig også hjemme i en tilrettelagt bolig eller et hjem, siden moren ikke klarer å ta seg av han på en forsvarlig måte.

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte jo leiligheten ifjor.. ifølge selgeren var leiligheten veldig rolig ig trivelig.. når vi kjøpte leiligheten betalte vi for sånn forsikringreie..

tror dere at selgerne var pliktig å fortelle oss om nabo familien? Fordi i følge moren det skjedde samme med familien som solgte oss leilighet..

Anonymkode: a5530...ac4

Jeg vet ikke helt hvilke rettigheter dere har men dette her er nok en veldig grov brudd på kontrakt. Jeg tror dere vil slite med å selge (for jeg håper i alle fall dere er ærlig når dere selger) så det beste er egentlig å prøve å få bort denne familien, til et mer egnet hjem. 

Er det noen i tråden som vet hvilke rettigheter man har med svært utagerende autist i 12-13 års alder? Kan de få tilrettelagt bolig via kommunen? Kan han og moren flytte inn i en omsorgsbolig med bemanning? Dette er det beste for alle rundt autisten og autisten selv.

Anonymkode: 75eb6...16f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Selvsagt blir barn på 2 og 6 år traumatisert av noe slikt! Det hadde sikkert jeg også blitt på den alderen! Vi vet ikke senvirkningene av traumatisering i barndommen. Noen klarer seg greit, andre blir ødelagt. Jeg synes ikke autistens (morens) behov skal gå foran barna til ts! Denne autisten hører trolig også hjemme i en tilrettelagt bolig eller et hjem, siden moren ikke klarer å ta seg av han på en forsvarlig måte.

 

Jeg vet ikke helt hvilke rettigheter dere har men dette her er nok en veldig grov brudd på kontrakt. Jeg tror dere vil slite med å selge (for jeg håper i alle fall dere er ærlig når dere selger) så det beste er egentlig å prøve å få bort denne familien, til et mer egnet hjem. 

Er det noen i tråden som vet hvilke rettigheter man har med svært utagerende autist i 12-13 års alder? Kan de få tilrettelagt bolig via kommunen? Kan han og moren flytte inn i en omsorgsbolig med bemanning? Dette er det beste for alle rundt autisten og autisten selv.

Anonymkode: 75eb6...16f

De har ikke krav på tilrettelagt bolig før de er 18 år.  Men moren kan ha krav på avlasting, enten hos privatpersoner eller i bolig med helsebemanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnnonimBruker skrev:

I begynnelsen så ringte vi politet fordi gutten skrek så mye på døra vår og ba om hjelp, i det han kom i leiligheten vår fortalte han masse rart om at noen skal drepe noen og at han måtte ut osv. Senere fortalte mammaen om at det ikke var noe og at han hadde anfall bare.. barna mine vitnet til alt det. 

Vi har klaget til styret .. GUD vet hvor mange ganger.. men de får ikke gjort noe med saken fordi familien bor i kommunal leilighet..

jeg sitter hjemme helt traumatisert og barna mine, blitt så ille at jeg sjekker hele tiden om døra er låst..

Styret har plikt og kontakte kommunen og den avdelingen som har ansvar for leiligheten. Kommunen kan ta grep og evnt gi familien en annen leilighet. Selv om man bor i blokk trenger man ikke og finne seg i slike ting. Det er trist gutten er autist men det skal allikevel ikke være slik at man føler seg utrygg i sitt eget hjem. Hvis styret ikke gjør noe så kontakt barnevernet. Bor i blokk selv med kommunal leilighet og her har det vært litt av hvert. En familie som bodde her ble flytta pga mye rart som skjedde der, da hadde styret kontakta kommunen med flere bekymringsmeldinger, barnevernet ble og koblet inn. 

Anonymkode: 948ee...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vet du hva! Autist eller ei det der hadde jeg ikke funnet meg i! Da får heller noen (fra kommunen) fotfølge autisten i din gate, og ts sin slik at de ikke plager og traumatiserer andre. Selv om man er autist eller foreldre til autist er man ikke fritatt å traumatisere og plage andre.

Hadde ikke godtatt. Prøv å gjør det du kan for at dette ikke skal fortsette.

Anonymkode: 75eb6...16f

😂 Tror du kommunen har ressurser til å sette inn en person til å fotfølge en autist 24/7? Selv de som har barn med alvorlige misdannelser som krever konstant overvåkning får ikke den slags hjelp! 

Som nevnt har vi levd med en 12-13 år gammel autist i nabolaget selv, noe som ene og alene er grunnen til at vi alltid låser dørene hos oss. Her ble det dog bedre etter det første året, og det er lenge siden barnet har vært på døra her. Jeg aner ikke hvorfor for jeg ser han fortsatt jevnlig i gata. Og jeg forstår foreldrene godt i og med at de faktisk ikke kan fotfølge han hele dagen (de har et annet barn å ta seg av også) 

Når det gjelder at TS sin nabo kommer på døra på natten så burde moren absolutt klare å gjøre noe med det, ja. Å sette på en dørlås/hengsel høyt på døra som er låst på natten burde gjøre trikset. 

Anonymkode: 8ad38...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir redde? Jeg hadde selv blitt redd!

Denne familien burde hatt en enebolig. Urettferdig om alle naboene må flytte.

Jeg forstår selvsagt at dette må være grusomt slitsomt for moren, hun må jo være totalt utbrent om hun er alene med et sånt barn!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er gift og har flere barn.. og ja selvsagt forstår man situasjonen og føler med dem! Gutten skal ha fullstendig rett til frihet og bevege seg.. men det betyr vel ikke at han skal ha rett i å bevege seg i mitt hus? Skremme mine små barn, selvom jeg vet at gutten har anfall og ikke skal skade noen.. men igjen står barna mine der redde. Og vi har aldri opplevd som noen av dere nevner at nabo gutt kommer inn hyggelig osv.. alle gangene han har klart å komme seg i vår leilighet har vært veldig skumle.. altså det virker ganske truende, ikke for meg nå men første gang ble jeg drit redd og tenkte « Shit, hva skjer?» de gangene døra vår er låst står og hylgriner å drar og drar i håndtaket drit hardt og banker og sparker i døra « HJELP! VÆR SÅ SNILL! »  

forestill dere bare situasjonen... klokken er 21:00 på natta liksom barna mine har tatt kvelden allerede kl 19:00..

jeg prøver ikke å virke slem og ikke ha forståelse for noen.. men jeg tenker vi er vårt eget hus.. autist eller ikke så må det finnes en tiltak til dette her.

og ja, kanskje hvis vi hadde vært enslig par så kunne vi tenkt « ja ja samma» men vi er ikke det, vi har faktisk må barn som ikke tørr å sove lenger alene på rommet men sammen med oss på rommet.. og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare ungene « ja ikke vær redde, han er bare syk » fordi når situasjonen skjer så hopper alle opp av redsel..

Anonymkode: a5530...ac4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tibbie skrev:

Barna blir redde? Jeg hadde selv blitt redd!

Denne familien burde hatt en enebolig. Urettferdig om alle naboene må flytte.

Jeg forstår selvsagt at dette må være grusomt slitsomt for moren, hun må jo være totalt utbrent om hun er alene med et sånt barn!

Haha, vettu hva 😂

jeg også er livredd, altså er ikke redd for selve gutten .. men under anfallet hans og måten han prøver å bryte seg inn til oss.. er skummelt🤔 jeg kjenner bare hjertet mitt banker oh beina skjelver.. samtidig som jeg må vise barna mine at dette her ikke noe farlig.. men igjen.. scary shit.

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke mulig å ta kontakt med barnevernet igjen og si samtidig at du har også barn som bør vernes her. Gutten og hans familie bør jo få mye bedre hjelp! Bv må ha kunnskap om kurs eller annen hjelp hvor familien kan finne måter å håndtere barnet i slike situasjoner. Dere som naboer bør også få veiledning til hvordan få sendt barnet hjem uten alt for mye dramatikk.

Anonymkode: 314ae...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2019 at 10:29 PM, AnonymBruker said:

Det var noe vi tenkte på også, men moren mente at det ikke gikk an fordi han er såpass høy og klarer å åpne uansett..

Anonymkode: a5530...ac4

Vindushaspe så høyt opp som foreldrene rekker. 

Hilsen mamma til autist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vindushaspe så høyt opp som foreldrene rekker. 

Hilsen mamma til autist.

En 13 år gammel gutt kan være like høy som foreldrene, min var like høy som meg da han var 14-15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er normalt å ha ytterdøra låst når man bor i blokk.

Anonymkode: a0baa...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Iknow.. ble veldig provosert når moren angrep meg verbalt når jeg prøvde pent å si til henne « meeen barna mine blir veldig redde» barna mine blir ikke redde når vi er ute, når det skjer i gangen eller på barnehagen.. de blir veldig redde når det skjer i stua dems eller rommet dems.. ikke sant i huset dems. 

Skjønner veldig godt at det er livet er sånn for den familien, men betyr ikke vi må finne oss i det. 

 

Anonymkode: a5530...ac4

Så får dere begynne å låse døra da

Anonymkode: 1349c...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Moren er gift og har flere barn.. og ja selvsagt forstår man situasjonen og føler med dem! Gutten skal ha fullstendig rett til frihet og bevege seg.. men det betyr vel ikke at han skal ha rett i å bevege seg i mitt hus? Skremme mine små barn, selvom jeg vet at gutten har anfall og ikke skal skade noen.. men igjen står barna mine der redde. Og vi har aldri opplevd som noen av dere nevner at nabo gutt kommer inn hyggelig osv.. alle gangene han har klart å komme seg i vår leilighet har vært veldig skumle.. altså det virker ganske truende, ikke for meg nå men første gang ble jeg drit redd og tenkte « Shit, hva skjer?» de gangene døra vår er låst står og hylgriner å drar og drar i håndtaket drit hardt og banker og sparker i døra « HJELP! VÆR SÅ SNILL! »  

forestill dere bare situasjonen... klokken er 21:00 på natta liksom barna mine har tatt kvelden allerede kl 19:00..

jeg prøver ikke å virke slem og ikke ha forståelse for noen.. men jeg tenker vi er vårt eget hus.. autist eller ikke så må det finnes en tiltak til dette her.

og ja, kanskje hvis vi hadde vært enslig par så kunne vi tenkt « ja ja samma» men vi er ikke det, vi har faktisk må barn som ikke tørr å sove lenger alene på rommet men sammen med oss på rommet.. og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare ungene « ja ikke vær redde, han er bare syk » fordi når situasjonen skjer så hopper alle opp av redsel..

Anonymkode: a5530...ac4

Hadde klappa til denne gutten og bedt han holde seg unna hvis ingen andre ba han om det!

Autist eller ikke, det der går faen ikke an å leve med.. typisk diagnosebarn. Grøss. 

Anonymkode: d9bad...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...