Gå til innhold

Vegansk mat til katten - hvilket merke er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Thersil said:

Mennesker spiser syntetisk mat, men det er ikke sunt. Ikke for dyr heller, derfor er for som er mest mulig naturlig, vom eller f.eks Vegansk kosthold supplert med vitaminer, proteiner og alt det kroppen trenger går sikkert an, det er et personlg valg.

Jeg har ikke følelser ifht til veganisme eller ei, kun i forhold til trygghet og at det kan være direkte livskadelig for katten din.

Hunder kan ha grønt i kosten, men utifra naturens side skal rovdyr spise kjøtt. Mennesker er omnivors som bjørnen og har evnen til å ta valg basert på samvittighet. Hvilke studier henviser du til? Hvordan vet du at studien du leser er en god studie? Vil du i såfall ikke heller vente og se til de har fremstilt noe som er trygt slik at du ikke gjør ditt eget kjæledyr om til en forsøkskanin basert på dine livsvalg og etiske grunner? Kan anbefale Vom, eller Orijen og Acana som veldig gode for til katt..Ifht til tørrfor finnes det sikkert et for som bruker kjøttavfall  samme måte som vom . Da blir det i alle fall mer etisk, men likevell trygt for dyret ditt.

Veldig nysgjerrig på studiene. Kan du gi meg en link?

 

Hvorfor merner du at syntetisk menneskemat ikke er bra? Man ser for eks at levealder hos veganere er høy selv om de tar b12 lagd i lab. 

Hunder er omnovore og kan fordøye og ta opp næring fra visse grønnsaker. 

Ellers så anbefalte jeg å sjekke katten hos dyrlege hver ca 6 mnd om man valgte et vegansk kattefor. 

Så gjentar jeg at det er syntetisk taurin i kattemat fordi kjøttet ikke har nok taurin, og de fleste katter som er kjæledyr får ikke taurinmangel, så det syntetiske taurinet er tydeligvis bra nok

Anonymkode: 1dec2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg faktisk anbefalte vom, så virker ikke som om du har lest hva jeg skrev i det hele tatt

Anonymkode: 1dec2...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lest at levealder til veganere er høy? Hvilken studie? Har sett masse artikler om veganere som sliter fordi de er underernært og ikke får i seg det de trenger... Hvis du virkelig gjør Research og får i det det du trenger så bravo.. Mange som ikke greier det, selv en omnivore som meg :) Når jeg tenker på syntetisk mat så mener jeg f.eks prosessert mat med masse tilsetningstoffer, eller godteri med estoffer en mil lang,  et variert kosthold med kjøtt og frukt og grønnsaker ala middelhavsmat eller f.eks asiatisk mat som i følge en levetids studie gjort over 40 år er det sunneste kostholdet. Når moderne fastfood ala took over har derimot asiater begynt å slite med de samme helseutfordringene som vestlige land.. Kjøtt er ikke kjemisk, ikke bra i for store mengder kombinert med fett ala palmeolje and such, French fries , hamburger.. osv osv.. Men kylling, biff, en kotelett i ny og ne altså alt med måte :) Det gjelder begge veier.. Men det er min mening. 

Vitaminer kan lages syntetisk, tar de gjerne selv. Men foretrekker helst de som er så naturlig som mulig, det finner jeg på helsekost utenlands og får igjennom kosten min.Kattefor blir tilsatt taurin, helt riktig, men det er også det eneste som blir tilsatt som er nødvendig, et kattefor basert på grønsaker, har ikke de riktige proteinene som katten trenger for å overleve. For ikke å snakke om et etisk moralsk spørsmål her, er det riktig å tvinge et dyr som aldri i verden ville spist grønnsaker hvis tilbudt skal lures i noe den ikke naturlig ønsker basert på din livsideologi? Du svarte ikke meg på studiene dine så..... Tipper du er et troll. Hvis du seriøst hadde lurt på dette hadde du kanskje heller spurt på et vegansk forum?
Eller søkt på Ebay og spurt veganere?
Måtte søke selv og ble sjokka over at det faktisk finnes, kunne ikke se at den var tilsatt taurin, men idk.. 
Du kan jo kjøpe denne?
https://www.ebay.co.uk/itm/Benevo-Vegan-Adult-Cat-Food-1x-10kg-BEN30210/123329886021?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20170920101022%26meid%3D3626cadeba1748a19f3a77e82d9ac116%26pid%3D100010%26rk%3D1%26rkt%3D7%26sd%3D182998139966%26itm%3D123329886021&_trksid=p2047675.c100010.m2109
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor merner du at syntetisk menneskemat ikke er bra? Man ser for eks at levealder hos veganere er høy selv om de tar b12 lagd i lab. 

Hunder er omnovore og kan fordøye og ta opp næring fra visse grønnsaker. 

Ellers så anbefalte jeg å sjekke katten hos dyrlege hver ca 6 mnd om man valgte et vegansk kattefor. 

Så gjentar jeg at det er syntetisk taurin i kattemat fordi kjøttet ikke har nok taurin, og de fleste katter som er kjæledyr får ikke taurinmangel, så det syntetiske taurinet er tydeligvis bra nok

Anonymkode: 1dec2...77e

Men der igjen, hunder er omnivore og kan ta opp næring fra visse grønnsaker, katter er ikke omnivore...🤔 Så hvor mye næring får de egentlig ut av vegansk kattefor? og Hvorfor ikke skaffe deg et annet dyr som spiser gress og frø? Så slipper du å drepe katten din og kan ha filosofien din i fred?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thersil said:

Hvor har du lest at levealder til veganere er høy? Hvilken studie? 
 

Omtrent alle studier viser at veganre lever lenge og har mindre risiko for diabetes og hjerte- og karsykdommer

1 minutt siden, Thersil said:

Men der igjen, hunder er omnivore og kan ta opp næring fra visse grønnsaker, katter er ikke omnivore...🤔 Så hvor mye næring får de egentlig ut av vegansk kattefor? og Hvorfor ikke skaffe deg et annet dyr som spiser gress og frø? Så slipper du å drepe katten din og kan ha filosofien din i fred?

Som sagt, normalt kattefor har tilsatt syntetisk/ kunstig taurin fordi det ikke er nok i kjøttet. Om mennesker og dyr kan ta opp kunstig næring, så er det ok å gi dem kunstig næring. Det er for eks mulig at vi snart kan spise kjøtt dyrket i lab, som ikke kommer av dødde dyr, men dyrkede celler. Om vi kan overleve av kjøtt dyrket i lab, så er det selvsagt veldig ok

Anonymkode: 1dec2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2019 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke er kjent for det beste for en katt som skal leve som veganer?

Anonymkode: c07d9...1be

Har katten selv bestemt dette?!!!!

Anonymkode: 88975...22b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at den stakkars katten til ts i det minste er utendørs slik at han får fanget seg animalsk middag daglig

Anonymkode: 88975...22b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil begynne å gi hesten og kaninen min kjøtt, fordi veganerne er helt koko og jeg vil at kyrne skal spise opp maten deres. Eller kanskje de skal gå på lavkarbo og høyt fett, fordi det går jeg på og det er helt fantastisk. 

Er det noen som har forslag til de beste merkene for hunde og kaninmat med kjøtt??

Åh nei,det finnes ikke? Kanskje jeg kan lære dem å spise hundemat da, de spiser vel vom om de blir sultne nok?

 

Anonymkode: 27754...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Den norske oppdrettslaksen blir fora med et kunstig mat.. Den overlever ja, men næringsinnholdet i laksen vår ser helt annerledes ut enn hva f.eks en villlaks har.. Pga feil ernæring. Den har mye lavere omega 3 nivå, så den er blitt mindre sunn å spise.Du ber altså katta di overleve på dritt fordi den kan det og fordi det passer deg, i stedet for å tenke på helsen og det beste for den. mennesker kan og overleve på dritt, men helsen og levetid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyremishandling å gi dyr som er kjøttetere vegansk diett, bare for og mate ditt eget oppblåste ego? Det er plenty av katter som har dødd og som lider pga vegansk diett, det er ikke særlig vegansk og plage dyr til døde ved og ikke gi dem den næringen de trenger eller?

Anonymkode: dae53...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe at den stakkars katten til ts i det minste er utendørs slik at han får fanget seg animalsk middag daglig

Anonymkode: 88975...22b

Om TS legger på røret hjemme og ligger noen timer uoppdaget, har nok katten hatt seg et festmåltid før TS blir funnet :p 

Anonymkode: 27754...9eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS legger på røret hjemme og ligger noen timer uoppdaget, har nok katten hatt seg et festmåltid før TS blir funnet 😛

Anonymkode: 27754...9eb

Jeg æ'kke så sikker på det :plystre:

Det blir nok fort mest av denne grønnsaken

image.jpeg.be7227434ea1b0a4cabced28f1e8c53a.jpeg

Anonymkode: 6500a...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. januar 2019 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Du vet at det går under dyremishandling i Norge? Å ikke gi kattene kjøtt?

Anonymkode: 77435...407

Slapp av :) Katten finner da kjøtt ute når det skal lufte seg..

Anonymkode: 835e8...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent alle studier viser at veganre lever lenge og har mindre risiko for diabetes og hjerte- og karsykdommer

Som sagt, normalt kattefor har tilsatt syntetisk/ kunstig taurin fordi det ikke er nok i kjøttet. Om mennesker og dyr kan ta opp kunstig næring, så er det ok å gi dem kunstig næring. Det er for eks mulig at vi snart kan spise kjøtt dyrket i lab, som ikke kommer av dødde dyr, men dyrkede celler. Om vi kan overleve av kjøtt dyrket i lab, så er det selvsagt veldig ok

Anonymkode: 1dec2...77e

Ok, så leste meg opp litt. Du har rett i at det forskes på mat laget av museceller til cat, og hvis det foret ender opp med å lages Så ja ok, prøv. Men vent nå i det minste til det eksisterer et for som er bergnet på kattens behov, veganske kattefor i dag har ingenting av det en katt trenger. Så, det finnes ikke et vegansk for pr i dag som er bra for en katt. punktum. De sier det i denne artikkelen også...
https://news.nationalgeographic.com/2018/03/can-pets-be-vegan-food-koji-dogs-cats-wild-earth-science/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyremishandling å gi dyr som er kjøttetere vegansk diett, bare for og mate ditt eget oppblåste ego? Det er plenty av katter som har dødd og som lider pga vegansk diett, det er ikke særlig vegansk og plage dyr til døde ved og ikke gi dem den næringen de trenger eller?

Anonymkode: dae53...d3c

Enkelte går bare aaaalt for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har katten selv bestemt dette?!!!!

Anonymkode: 88975...22b

Bestemmer katta di hvilken kanal han skal se på tv'n?

Anonymkode: c07d9...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemmer katta di hvilken kanal han skal se på tv'n?

Anonymkode: c07d9...1be

Ser katter på tv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...