Gå til innhold

Vegansk mat til katten - hvilket merke er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket merke er kjent for det beste for en katt som skal leve som veganer?

Anonymkode: c07d9...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig få merker som er godkjent til mat til katt i norge, tror jeg. Ami cat er det eneste merket jeg kjenner til. Er sikkert lurt å sjekk med dyrlege hver 6 mnd de første 2-3 årene bare for å sjekke at foret fungerer. Om du har tenkt å bruke kun det foret, da

Et annet dyrevennlig alternativ er vom råfor. De bruker bare dyrerester fra dyr som ville blitt drept til menneskemat uansett, så ingen ekstra dyr blir drept for foret.

Mennesker er blitt så fine på hvilke deler av dyret de spiser, at det kastet eller ikke brukes mye deler av dyret som er næringsrikt- det er derfor mye gode plussprodukter som kan brukes i råfor

Anonymkode: 1dec2...77e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, abc123detvardet said:

Virker som om disse artiklene handler om at man gav dem "menneskemat", ikke kattefor som har en sammensetning ment for katter

Selv vanlig kattemat har tilsatt syntetisk taurin fordi det er for lite av det i det kjøttet og den sammensetningen som er til kattefor

Anonymkode: 1dec2...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter skal ikke leve som veganere!!!! Med mindre de vil det selv, og jeg har ikke møtt en katt som sier nei takk til fersk musebiff. 

Herregud, slutt med denne galskapen!

Anonymkode: c007b...848

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp. Verden begynner å bli riv, ruskende syk. HJELP!

Anonymkode: 85926...03e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket merke er kjent for det beste for en katt som skal leve som veganer?

Anonymkode: c07d9...1be

Ingen, for katter skal ikke ha vegansk kosthold.

Men det visste du vel allerede når du opprettet tråden.

Anonymkode: 09c3b...282

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Katter skal ikke leve som veganere!!!! Med mindre de vil det selv, og jeg har ikke møtt en katt som sier nei takk til fersk musebiff. 

Herregud, slutt med denne galskapen!

Anonymkode: c007b...848

Om man kan fremstille næring helt eller delvis syntetisk og man ser i studier at det fungerer, så ser jeg ikke problemet

Mennesker spiser mye syntetisk mat, og tar tilskudd lagd i laberatorier. Så lenge det fungerer og dyret er friskt, så ser jeg ikke problemet. At det er annerledes og går imot det man er vant til har ingenting med om det fungerer eller ei å gjøre. 

Det er alltid så mange emosjonelle svar i slike tråder. Google kattemat lagd for katter og les dere opp før dere gjør dere opp en mening. Men skil da de som gir brokkoli og de som gir en ferdig lagd kattemat med alle næringsstoffene. 

Personlig gir jeg råfor, men jeg har ikke tenkt å mene at vegansk kattemat ikke går an så lenge jeg ikke har lest meg opp på studiene bak det. 

Anonymkode: 1dec2...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha vegansk kosthold. 

Men det veit du vel allerede Ts, så du tenkte du skulle se hvordan folk freaker ut eller noe sånt fordi du ikke har noe liv? 😛 

Anonymkode: 1277c...7b6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, WinWin skrev:

Har katten selv uttrykt at den vil leve vegansk? Katter er rovdyr og kjøttetere.

Det er kattens eier som bestemmer hva den skal ete. Jeg har hørt fra veganervenner i statene at de gir kattene vegansk kattemat, og de er både sunne og spreke sier de.

Anonymkode: c07d9...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer selv, men jeg mener det er feil å sette dyr på plantebasert kost, da det fremdeles er alt for lite forskning på/ bevis på at et vegansk kosthold er gunstig for helsen. Faktisk tyder mer på at vi leker med helsen vår. Jeg anbefaler heller at du heller ser etter et for som inneholder kjøtt i tillegg til andre ingredienser, men et merke som har fokus på velvære til dyrene, som stiller strenge krav og utøver tiltak for å sikre at dyrene har det bra mens de lever. Dette er vel praktisk talt umulig å vite med sikkerhet, med mindre man drar ut til gårdene etc. selv for å observere om de opererer i henhold til kravene de har satt seg pliktige til å følge. Mitt beste forslag er eventuelt å kjøpe for som inneholder animalske ingredienser hentet fra voksne ville dyr, fremfor dyr i menneskelig eierskap, eventuelt også se om du kan finne bevis på at det er proffesjonelle jegere som har stått for fellingen. Jeg liker egentlig ikke å anbefale dette, men i mine øyne, synes jeg det virker til å være det beste alternativet sett fra din hund sitt perspektiv. Dersom du eventuelt velger å gå for vegansk for, bør du studere hunders næringsbehov først, i tillegg til å studere nærings innholdet i kosten (vitaminer, mineraler osv.), hvorvidt det er behov for kosttilskudd, til hvilken grad hunder er i stand til å ta til seg næring fra planter etc. Gransk litt før du tar et valg med andre ord er min anbefaling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Enter the abattoir skrev:

Jeg er veganer selv, men jeg mener det er feil å sette dyr på plantebasert kost, da det fremdeles er alt for lite forskning på/ bevis på at et vegansk kosthold er gunstig for helsen. Faktisk tyder mer på at vi leker med helsen vår. Jeg anbefaler heller at du heller ser etter et for som inneholder kjøtt i tillegg til andre ingredienser, men et merke som har fokus på velvære til dyrene, som stiller strenge krav og utøver tiltak for å sikre at dyrene har det bra mens de lever. Dette er vel praktisk talt umulig å vite med sikkerhet, med mindre man drar ut til gårdene etc. selv for å observere om de opererer i henhold til kravene de har satt seg pliktige til å følge. Mitt beste forslag er eventuelt å kjøpe for som inneholder animalske ingredienser hentet fra voksne ville dyr, fremfor dyr i menneskelig eierskap, eventuelt også se om du kan finne bevis på at det er proffesjonelle jegere som har stått for fellingen. Jeg liker egentlig ikke å anbefale dette, men i mine øyne, synes jeg det virker til å være det beste alternativet sett fra din hund sitt perspektiv. Dersom du eventuelt velger å gå for vegansk for, bør du studere hunders næringsbehov først, i tillegg til å studere nærings innholdet i kosten (vitaminer, mineraler osv.), hvorvidt det er behov for kosttilskudd, til hvilken grad hunder er i stand til å ta til seg næring fra planter etc. Gransk litt før du tar et valg med andre ord er min anbefaling. 

Jeg skrev katt. Vet ikke hvorfor du prater om hunder:p

Anonymkode: c07d9...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev katt. Vet ikke hvorfor du prater om hunder:p

Anonymkode: c07d9...1be

Hehe, sikkert fordi jeg har hund selv, beklager :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel går for vegansk kosthold (og ikke er et troll), vær så snill å gi taurin som tilskudd. I første omgang blir katter blinde og så dør de etterhvert om de ikke får taurin.

Hvis du vil ha et vegansk kosthold til et kjæledyr, kvitt deg med katten og skaff deg en kanin i stedet. Det er dyremishandling å ikke gi katter kjøtt/taurin. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kattens eier som bestemmer hva den skal ete. Jeg har hørt fra veganervenner i statene at de gir kattene vegansk kattemat, og de er både sunne og spreke sier de.

Anonymkode: c07d9...1be

Du vet at det går under dyremishandling i Norge? Å ikke gi kattene kjøtt?

Anonymkode: 77435...407

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...