Gå til innhold

Flere som gjør slikt hjemme eller er jeg en dårlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 åringen vår spiser kveldsmat foran TV’n hver dag. Slitt med spisevegring pga refluks, så tv kom inn på et tidlig stadium. Tips fra barnelegen faktisk. Når han ser på TV, så spiser han mer :) Får bytte sofa om noen år. Blir litt kliss inn i mellom 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/21/2019 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

Ser ikke noe galt i det. Det er veldig amerikansk. Selv vil jeg ikke ha slike forhold hjemme. Syns det blir litt slabbedask 🤭

Anonymkode: 3efe2...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser snart 2-åringen TV mens hun spiser mens jeg alene får 9-åring og 7-åring klar for skolen. Istedet for at hun henger i føttene mine og hyler etter oppmerksomhet, den oppmerksomheten jeg i de 15 minuttene gir til de 2 største. Etter de er dratt kommer hun på badet sammen med meg og leker med diverse mens jeg ordner meg selv og vi har en koselig stund sammen der inne. Har absolutt null dårlig samvittighet for at hun ser det kvarteret på TV så logistikken går opp om morgenen.

Anonymkode: 3ce4d...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt trist ut. Er det ikke fint å sitte sammen som en familie og snakke om forventinger til dagen ? Hva barna gleder seg til å gjøre den dagen i barnehagen osv..  mulig det bare er jeg som er gammeldags, men jeg foretrekker hvertfall frokost sammen ved ett bord. 

Anonymkode: c3a67...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å unngå det så godt vi kan. Jeg syns det skaper et litt uheldig forhold til mat, og uheldige vaner som ikke er så greit å dra med seg i voksenlivet. Det at vi i dag i større grad spiser "ubevisst" er helt klart en del av (blant mange faktorer) overvektsproblematikken. Det betyr selvfølgelig ikke at man automatisk blir overvektig eller får et kjipt forhold til mat, men på generell basis er slike vaner uheldige. 

Men man er jo ikke en dårlig forelder av den grunn, og alle har vel sine områder man ikke gjør alt så "korrekt" på. Og sliter man med kresent barn vet vel du best hva som funker for dere. 

Her i hus unngår vi det som sagt, men det skjer jo unntak hele tiden, for eksempel ved sykdom. Nå er jeg sliten og gravid, og skal innrømme at flere frokoster enn vanlig inntas foran tv-en. Men jeg ser at han spiser mer på autopilot hvis han ser tv samtidig, spesielt hvis det er grøt/yoghurt/frokostblanding, så for min sønn er tv og mat en uheldig kombinasjon til vanlig (og en god kombinasjon ved sykdom... :P). 

Og min mening handler ikke om å være mammapoliti, folk gjør som de vil uten at jeg dømmer, men jeg syns matkulturen generelt i dag generelt har tatt en litt uheldig retning. Det virker ikke så alvorlig for små barn, men når man tar med seg matvanene inn i voksenlivet er det noe annet. Og helt enig i at det ikke kan sammenlignes med 90-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke frarådet å spise foran tvn fordi det går ut over fordøyelsen? 

Anonymkode: 08fc1...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes av og til timene mellom bhg og legging blir litt lange. Spesielt når 2åringen er sliten og ikke helt klarer å underholde seg selv. Da synes jeg det er gull verdt med en halvtime barnetv foran TVen først (mens jeg tusler rundt og får unnagjort litt samtidig som jeg holder meg i nærheten), og så kveldsmat sammen rundt bordet etterpå. 

Skulle jeg slått de to sammen, måtte jeg jo ha funnet på andre aktiviseringsaktiviteter istedenfor. 

Anonymkode: f7fff...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres litt trist ut. Er det ikke fint å sitte sammen som en familie og snakke om forventinger til dagen ? Hva barna gleder seg til å gjøre den dagen i barnehagen osv..  mulig det bare er jeg som er gammeldags, men jeg foretrekker hvertfall frokost sammen ved ett bord. 

Anonymkode: c3a67...6c6

Finnes det familier som gjør dette på hverdagene? Jeg vokste opp med felles frokost, men alle var jo trøtte og jeg slet med magen og hadde nok med å forsøke å få i meg noe mat. Ingen som pratet om forventninger til dagen, vi hørte på radio. Mamma var hjemmeværende og ordnet med frokost og ryddet opp hver eneste dag.

Nå har jeg egen familie og for å få kabalen til å gå opp drar sambo på jobb når vi står opp i 6-7-tiden. Jeg og mini ser fantorangen sammen før hvetdagskjøret starter med jobb og bhg.

Anonymkode: 1c874...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ved bordet, uten TV eller andre forstyrrende elementer. Den eneste gangen vi har spist ett annet sted var etter at datter på 2 1/2 hadde en forferdelig omgangssyke og nektet å ta til seg hverken mat eller væske. Desperat for å unngå intravenøs mating (det hadde skjedd før med henne), så gav vi henne suppe mens hun satt i badekaret. Så upedagogiskt som mulig,  men hun glemte at hun spiste. 

Anonymkode: 1a985...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 6.55, AnonymBruker skrev:

Finnes det familier som gjør dette på hverdagene? Jeg vokste opp med felles frokost, men alle var jo trøtte og jeg slet med magen og hadde nok med å forsøke å få i meg noe mat. Ingen som pratet om forventninger til dagen, vi hørte på radio. Mamma var hjemmeværende og ordnet med frokost og ryddet opp hver eneste dag.

Nå har jeg egen familie og for å få kabalen til å gå opp drar sambo på jobb når vi står opp i 6-7-tiden. Jeg og mini ser fantorangen sammen før hvetdagskjøret starter med jobb og bhg.

Anonymkode: 1c874...720

Vi har alltid gjort det. Beregner en halvtime til å spise frokost sammen. Å tilbringe tid uten så mye stimuli er som meditasjon, liker stille rolige morgener.

Anonymkode: 81de9...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er noe de fleste praktiserer, selv om ikke alle vil innrømme det pga at man da kan bli dømt nedeom og hjem! 

Selv har jeg en sønn på 11 år, vi har alltid hatt måltidene i sofaen, vi har sett på tv når det passer oss, da han var liten så stod alltid tv på mens han lekte rundt, i dag så spiser vi faktisk i hver vår etg :P MEN vi har så mange gode stunder sammen, vi snakker om alt og ingenting, han sitter mye nede med meg, vi er ute og koser oss, perioder ser jeg han ikke pga at han sitter oppe og spiller med kamerater, sommeren er han mer eller mindre ute og har alltid vært det, ingen av oss er noe glad i vinteren :)

Det viktigste er å se på helheten, ikke bare at man spiser forran tv, om man aldri snakker sammen, om man aldri tilbringer tid sammen, da kan det bli et annet tema for da bør man begynne å se på hva man kan gjøre for å endre dette :)

Men jeg har vært hjemme med han i alle år, han har hatt barnehage, og han har hatt sfo selv om jeg er uføre, men dette pga sosialiseringen han har trengt, men jeg er alltid tilstede uansett... helger og hverdag :) han har alltid vært hjemme i alle ferier, vi har alltid reist på masse turer, vi har alltid vært mye borte, men for oss har det aldri vært noe spesielt med å spise sammen rundt et spisebord :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎23‎.‎01‎.‎2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Er det ikke frarådet å spise foran tvn fordi det går ut over fordøyelsen? 

Anonymkode: 08fc1...c14

hvor står dette? 

Den kan ikke jeg skjønne, hva er forskjell på å spise forran tv, spise på gulvet, spise i sofa uten tv, spise ved en spisestue? 

i så fall så sliter vi siden vi ikke har noen spisebord, vi har ingen plass utenom sofaen/tvstue og spise på :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 6.55, AnonymBruker skrev:

Finnes det familier som gjør dette på hverdagene? Jeg vokste opp med felles frokost, men alle var jo trøtte og jeg slet med magen og hadde nok med å forsøke å få i meg noe mat. Ingen som pratet om forventninger til dagen, vi hørte på radio. Mamma var hjemmeværende og ordnet med frokost og ryddet opp hver eneste dag.

Nå har jeg egen familie og for å få kabalen til å gå opp drar sambo på jobb når vi står opp i 6-7-tiden. Jeg og mini ser fantorangen sammen før hvetdagskjøret starter med jobb og bhg.

Anonymkode: 1c874...720

Ja, normalen er vel stort sett å spise frokost ved bordet!? Kanskje ikke nødvendigvis begge foreldrene samtidig hvis man har ulik arbeidstid, men barn sitter hvertfall med en av foreldrene og da er det vel naturlig å snakke sammen!?

Anonymkode: c3a67...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når jeg var liten for over 30 år siden, gjorde jeg det. 

Anonymkode: e710d...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forskning viser at jo flere hyggelige måltider er barn har med sine foresatte jo tryggere og blidere er det ellers også.

Anonymkode: 1b6d9...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at jo flere hyggelige måltider er barn har med sine foresatte jo tryggere og blidere er det ellers også.

Anonymkode: 1b6d9...409

Den forskningen må du vise link til. Det er helt usannsynlig at det skal være forskjell på barn i en familie som spiser to felles måltider hver dag og de som spiser tre. 

Anonymkode: 7837c...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...