Gå til innhold

Hvilken vegansk middag lagde du idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ferdig Falaffel i ferdig tortilla, med hummus og mye grønt. Latskap lenge leve, men NAM!

Anonymkode: d3ccc...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.1.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Kaker av chiafrø og quinoa med brun saus, kokte grønnsaker, poteter og tyttebær

Anonymkode: 81326...796

Hvordan lager du de kakene?

Anonymkode: d3ccc...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremet suppe av mung dhal, gresskar, gulrot, squash og kokosmelk med pannestekt brød til 

Anonymkode: 81326...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Salat med hjertesalat, tomat, avokado, eple, sylteagurk, halv boks tunfisk og litt feta. Brød med smør til. 

Anonymkode: e457b...b22

Plantebasert?

Anonymkode: 0e873...651

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltids morsomt hvordan enkelte ikke klarer la denne tråden være, men har rapportert for avsporing, så håper vi kan bruke denne tråden til oppskrifter osv. De som vil diskutere kan lage så mange nye tråder de vil

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan lager du de kakene?

Anonymkode: d3ccc...499

Jeg blander rett og slett salt, chiafrø, quinoaflak og quinoamel i vann, rører sammen og lar svelle minst et par timer. Omtrent samme mengde chia og quinoaflak, og deretter minst dobbelt så mye quinoamel, hvis ikke blir de seige utenpå og litt slimete inni. Du trenger MYE mere vann enn du tror, men jeg pleier helst å tilsette mere etterhvert som jeg ser hvor mye det trekker til seg heller enn å starte med for mye vann. Noen ganger erstatter jeg litt av vannet med kokt, most squash. Stekes i fett, og bør stekes ganske hardt, hvis ikke blir de også litt seige.

Hadde jeg kunnet (jeg er allergiker) hadde jeg tilsatt en haug med krydder, men det blir jo en smakssak. 

 

Anonymkode: 81326...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blander rett og slett salt, chiafrø, quinoaflak og quinoamel i vann, rører sammen og lar svelle minst et par timer. Omtrent samme mengde chia og quinoaflak, og deretter minst dobbelt så mye quinoamel, hvis ikke blir de seige utenpå og litt slimete inni. Du trenger MYE mere vann enn du tror, men jeg pleier helst å tilsette mere etterhvert som jeg ser hvor mye det trekker til seg heller enn å starte med for mye vann. Noen ganger erstatter jeg litt av vannet med kokt, most squash. Stekes i fett, og bør stekes ganske hardt, hvis ikke blir de også litt seige.

Hadde jeg kunnet (jeg er allergiker) hadde jeg tilsatt en haug med krydder, men det blir jo en smakssak. 

 

Anonymkode: 81326...796

Må prøves! Takk!

Anonymkode: d3ccc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag ble det stekte salatblader med et dryss av hvitløk oppå. 

Anonymkode: 7a5ef...7ef

Haha. Men nå begynte jeg å tenke på frest grønnkål. Eller grønnkålchips... :sikle: Egentlig all grønnkål. 

Jeg var også lat i dag, så det ble spaghetti med frest paprika og hvitløk. Kjedelig, men kjapt. Jeg følger masse veganermat-kontoer på IG, men synes matlaging er kjedelig. Men det er heldigvis masse veganermat som er både kjapp og enkel.

Endret av frk.Helene Hare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Salat med hjertesalat, tomat, avokado, eple, sylteagurk, halv boks tunfisk og litt feta. Brød med smør til. 

Anonymkode: e457b...b22

Plantebasert betyr ingen ting som er dyr eller stammer fra dyr

Anonymkode: 52ffe...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Er plantebasert bare "basert på planter"? Alle middagene mine er vel egentlig det. Eller er det synonym med vegansk? Jeg lagde gulrotsuppe i dag, det eneste animalske i oppskriften er en buljongterning. Ellers var det løk, hvitløk, chilipulver, ingefær, kokosmelk og brunt sukker.

Anonymkode: c8f57...f85

Plantebasert er ingen ting som stammer fra dyr 

Anonymkode: 52ffe...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det suppe med tomater/gulrøtter/løk/hvitløk/ingefær/søtpotet/persille/kokosmelk. 

I morgen blir det trines vegetarlasagne. (ikke vegansk, men kan sikkert erstatte osten med noe annet)

Så en dag med laks og mungbønner. Før tacofredag med svinenakke, guacemole, salsa og salat, og lørdag med oksestek og fløtegratinerte poteter. 

Hvorfor har så mange behov for å snakke ned andres valg? Å redusere kjøttmengden er vinn-vinn, det sparer miljøet, det er mye bedre for kroppen, og for økonomien. Og så er det mange som ønsker mye kjøtt, og andre som ønsker litt kjøtt (slik som min familie). Man kan jo likevel dele gode oppskrifter. 

Anonymkode: 70534...f25

Hvorfor skrive det i en tråd om plantebasert mat?

Anonymkode: 52ffe...7de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 19.06, Forundret.. skrev:

Jeg kjenner på en måte at jeg har lyst til å skrive som anonym nå.. 😂

I dag hadde vi den fantastiske Toro tomatsuppa med Rema 1000 sine ubeskrivelig gode store makaroni... 🙈 😐

Liten Ops den inneholder melk altså ikke plantebasert,men den glutenfrie et uten melk :)

Anonymkode: 52ffe...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde Anamma farse og tortilla til middag.

Masse ruccola (har fått dilla), Oatly rømme, sriracha, tacosaus og hjemmelaget øydressing.

Nam! Kan spise dette fire ganger i uka ;) Noe jeg også gjør. 

Anonymkode: d7186...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresk salat! Namnam.

salat, tomat, rødløk, fetaost, oliven

 

skal ha tzatziki til

Anonymkode: 8dd3c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Plantebasert er ingen ting som stammer fra dyr 

Anonymkode: 52ffe...7de

Pisspreik :)

 

A plant-based diet is a diet based on foods derived from plants, including vegetables, whole grains, nuts, seeds, legumes and fruits, but with few or no animal products.

 

Anonymkode: 8dd3c...0cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.1.2019 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg skulle starte en latskaps-inspirasjonstråd for veganere og plantebaserte, altså oss som ikke gidder å lete på nettsider og i bøker etter oppskrifter men vil ha dem servert her på forumet.

Igår lagde jeg vegansk blomkålsushi! Oversettelsen er google translate-ish så ikke helt fantastisk. Jeg syns forøvrig 1/2 blomkål var litt lite (kanskje de amerikanske er større). Jeg tok også å kokte både grønnsaker og blomkål (men ikke avocado) selv om denne retten er ment å være rå.

Blomkål Sushi

ingredienser:
½ blomkål
6 ristede nori ark

EKSTRA FILLINGS
1 agurk, tynt skiver
1 gulrot, tynt skiver
1 rød paprika, tynt skåret
1 kopp tynt skiver rødkål
1 avokado, tynt skiver
½ kopp vann

THAI CHILI SAUCE
1 kopp cherry tomater
1 kopp kaldt vann eller ferskpresset appelsinjuice
¼ kopp soltørrede tomater
1 hvitløkskløft
2 ss sitronsaft
2 ss honning
¼ ts rød pepper flak
1 ss hakket Thai rød chili eller moden jalapeño

Veibeskrivelse:
Klipp blomkålen i floretter (den skal gi ca 1.5 l floretter). Plasser florene i en matprosessor og puls til en rislignende tekstur danner. Plasser blomkålrisen i en middels bolle og sett til side.

Hvis du foretrekker å ha kokt blomkålris, kok den behandlede blomkålen i en sautépanne over middels varme, rør det ofte i 5 til 7 minutter til det er mørt. Det er ikke nødvendig å legge til olje eller vann i pannen, da blomkålen selv skal forbli fuktig nok for å unngå å klebe. Når blomkålrisen er mør, legg den til side i en middels bolle for å avkjøles.

Legg ett ark av nori på et skjærebrett. Spre 1.7 dl blomkålrisiko på slutten av nori-arket nærmest deg og spred det til et jevnt lag som dekker den nederste halvdelen av nori. Ordne ønsket fylling grønnsaker i midten av blomkål ris.

Forsiktig løft nori fra bunnkanten nær deg og begynn å rulle den tett mot toppen. Rett før du fullfører rullen, dypp fingeren i vannet eller appelsinjuice og kjør den langs arkets øvre kant. Dette vil hjelpe nori til å holde sammen når du fullfører rullen. Ved hjelp av en skarp kniv, del i like stykker.

For å lage den thailandske chili-sausen, bland de ferske tomater, vann, soltørrede tomater, hvitløk, sitronsaft, honning og rødpepper sammen med opptil 1 spiseskje hakket Thai, chili eller jalapeño i henhold til ønsket styrke.

Blir 2 porsjoner

Anonymkode: 743a5...090

Mener plantebasert som fritt for animaler,eller inkluder egg,melk etc? Håper på første :)

Anonymkode: 52ffe...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener plantebasert som fritt for animaler,eller inkluder egg,melk etc? Håper på første :)

 

Da må dere bruke ordet VEGANSK.

Plantebasert har en definisjon. Du kan ikke bare bestemme at ordet skal bety det du vil.

Anonymkode: 8dd3c...0cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener plantebasert som fritt for animaler,eller inkluder egg,melk etc? Håper på første :)

Anonymkode: 52ffe...7de

Sushi uten hverken ris eller eddik? Trodde sushi betydde ris med eddik. Det betyr ikke rå fisk som de fleste tror. 

Anonymkode: 9866e...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...