Gå til innhold

Hvilken vegansk middag lagde du idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en latskaps-inspirasjonstråd for veganere og plantebaserte, altså oss som ikke gidder å lete på nettsider og i bøker etter oppskrifter men vil ha dem servert her på forumet.

Igår lagde jeg vegansk blomkålsushi! Oversettelsen er google translate-ish så ikke helt fantastisk. Jeg syns forøvrig 1/2 blomkål var litt lite (kanskje de amerikanske er større). Jeg tok også å kokte både grønnsaker og blomkål (men ikke avocado) selv om denne retten er ment å være rå.

Blomkål Sushi

ingredienser:
½ blomkål
6 ristede nori ark

EKSTRA FILLINGS
1 agurk, tynt skiver
1 gulrot, tynt skiver
1 rød paprika, tynt skåret
1 kopp tynt skiver rødkål
1 avokado, tynt skiver
½ kopp vann

THAI CHILI SAUCE
1 kopp cherry tomater
1 kopp kaldt vann eller ferskpresset appelsinjuice
¼ kopp soltørrede tomater
1 hvitløkskløft
2 ss sitronsaft
2 ss honning
¼ ts rød pepper flak
1 ss hakket Thai rød chili eller moden jalapeño

Veibeskrivelse:
Klipp blomkålen i floretter (den skal gi ca 1.5 l floretter). Plasser florene i en matprosessor og puls til en rislignende tekstur danner. Plasser blomkålrisen i en middels bolle og sett til side.

Hvis du foretrekker å ha kokt blomkålris, kok den behandlede blomkålen i en sautépanne over middels varme, rør det ofte i 5 til 7 minutter til det er mørt. Det er ikke nødvendig å legge til olje eller vann i pannen, da blomkålen selv skal forbli fuktig nok for å unngå å klebe. Når blomkålrisen er mør, legg den til side i en middels bolle for å avkjøles.

Legg ett ark av nori på et skjærebrett. Spre 1.7 dl blomkålrisiko på slutten av nori-arket nærmest deg og spred det til et jevnt lag som dekker den nederste halvdelen av nori. Ordne ønsket fylling grønnsaker i midten av blomkål ris.

Forsiktig løft nori fra bunnkanten nær deg og begynn å rulle den tett mot toppen. Rett før du fullfører rullen, dypp fingeren i vannet eller appelsinjuice og kjør den langs arkets øvre kant. Dette vil hjelpe nori til å holde sammen når du fullfører rullen. Ved hjelp av en skarp kniv, del i like stykker.

For å lage den thailandske chili-sausen, bland de ferske tomater, vann, soltørrede tomater, hvitløk, sitronsaft, honning og rødpepper sammen med opptil 1 spiseskje hakket Thai, chili eller jalapeño i henhold til ønsket styrke.

Blir 2 porsjoner

Anonymkode: 743a5...090

Endret av Elaine Marley
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gøy tråd! :)

Dagens middag var ikke veldig inspirerende, men veldig god! Jeg driver og spiser av fryseren fordi den er alt for full nå, så dagens middag bestod av tortillalefse med vegisterkaker, hummus, mais, spinat, tomat, paprika og en dæsj rømme(oatly imat fraiche). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker av chiafrø og quinoa med brun saus, kokte grønnsaker, poteter og tyttebær

Anonymkode: 81326...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på en måte at jeg har lyst til å skrive som anonym nå.. 😂

I dag hadde vi den fantastiske Toro tomatsuppa med Rema 1000 sine ubeskrivelig gode store makaroni... 🙈 😐

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er plantebasert bare "basert på planter"? Alle middagene mine er vel egentlig det. Eller er det synonym med vegansk? Jeg lagde gulrotsuppe i dag, det eneste animalske i oppskriften er en buljongterning. Ellers var det løk, hvitløk, chilipulver, ingefær, kokosmelk og brunt sukker.

Anonymkode: c8f57...f85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hjemmelaget falafler med salat i wraps. Det er en av favorittmiddagene her i hus 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat spist vegetarisk middag, og gjorde det samme i går, men siden jeg ikke er veganer eller vegetarianer er ikke tråden for meg iflg åpningsinnlegget, så jeg lister meg tilbake til middagstråden.

Anonymkode: a7aa1...8fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat spist vegetarisk middag, og gjorde det samme i går, men siden jeg ikke er veganer eller vegetarianer er ikke tråden for meg iflg åpningsinnlegget, så jeg lister meg tilbake til middagstråden.

Anonymkode: a7aa1...8fe

Haha ja 😬 Jeg hadde vegetarisk lasagne, men med cottage cheese og parmesan. Og spiser kjøtt iblant... 

Anonymkode: 46cb1...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falle meg inn. Glad andre gjør det av de riktige grunnene, jeg kommer ikke til å gjøre dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat spist vegetarisk middag, og gjorde det samme i går, men siden jeg ikke er veganer eller vegetarianer er ikke tråden for meg iflg åpningsinnlegget, så jeg lister meg tilbake til middagstråden.

Anonymkode: a7aa1...8fe

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha ja 😬 Jeg hadde vegetarisk lasagne, men med cottage cheese og parmesan. Og spiser kjøtt iblant... 

Anonymkode: 46cb1...2f9

Altså, hva er problemet? Om dere har spist en plantebasert middag i dag, er dere sikkert hjertelig velkommen til å dele, om dere neste dag spiser noe animalsk så dropper dere bare å dele den dagen. Antar at hensikten til TS bare er å lage en tråd hvor veganere kan finne middagsinspirasjon, neppe noe mer komplisert enn som så..

Anonymkode: 233df...11b

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde den enkelt.Lagde wok masse grønnsake, nudler og røkt tofu og blandet inn sataysaus. 

Anonymkode: 52ffe...7de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristorante pizza med spinat og kylling, toppet med ekstra løk og paprika+ en stor skål med salat: hjertesalat+plommetomat+druer. Pizzaen har 11% ost og 9,5% marinert kylling, og jeg spiste bare 3/4=> jeg har uten tvil spist alle mest planter= plantebasert. 

Anonymkode: e457b...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er TS, skjønner ikke hvorfor jeg startet tråden som anonym. Dette har ikke noe med noe som helst annet å gjøre enn at jeg har lyst til å vite hva slags plantebaserte/veganske middager andre spiser, er ikke så interessert i hva Stordalen gjør. Jeg begynte med plantebasert for et par år siden, etter tips om at jeg kunne komme til å føle meg bedre, og det gjør jeg jo. Eneste jeg spiser en sjelden gang er fisk, ellers ikke noe animalsk i det hele tatt. 

Idag er det vegansk pizza, med potetbunn som jeg lager sånn:

Knus kokte poteter godt med en potetmoser og trykk dem flatt ut på et bakepapir i ca en cm tykkelse og bak i 40 minutter eller til bunnen henger sånn noenlunde sammen. (Bunnen kan gjerne deles opp i to eller tre, enten flere små runde pizzaer eller to avlange, da bakes den bedre.) Ha på pizzasaus og sauterte grønnsaker og bak i 10 minutter til.Strø ruccola på toppen og servèr!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for potetbunn pizza tips, den skal jeg prøve ut☺️

I går ble det vegansk curry gryte + ris til middag. 

Anonymkode: def74...705

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg ha Anamma vegoburgar, stekte potetbåter, salat og en hvitløksdressing laget av oatly imat fraiche :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det suppe med tomater/gulrøtter/løk/hvitløk/ingefær/søtpotet/persille/kokosmelk. 

I morgen blir det trines vegetarlasagne. (ikke vegansk, men kan sikkert erstatte osten med noe annet)

Så en dag med laks og mungbønner. Før tacofredag med svinenakke, guacemole, salsa og salat, og lørdag med oksestek og fløtegratinerte poteter. 

Hvorfor har så mange behov for å snakke ned andres valg? Å redusere kjøttmengden er vinn-vinn, det sparer miljøet, det er mye bedre for kroppen, og for økonomien. Og så er det mange som ønsker mye kjøtt, og andre som ønsker litt kjøtt (slik som min familie). Man kan jo likevel dele gode oppskrifter. 

Anonymkode: 70534...f25

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir lasagne med vegansk ost. Litt brune linser, litt soyafarse, samt kokossaus på lasagneplatene er skikkelig godt. Bruker også noe salat til. Lager det litt på slump, så har ikke oppskrft

Endret av magikeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskapen tok overhånd så ble ferdig pizza fra Bislett kebab 🙈

Anonymkode: 52ffe...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat med hjertesalat, tomat, avokado, eple, sylteagurk, halv boks tunfisk og litt feta. Brød med smør til. 

Anonymkode: e457b...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...