Gå til innhold

Fars- medmors permisjon øker fra 15 til 19(!!!) uker!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

 

Jeg har barn selv, så jeg vet alt dette... Poenget mitt, som dere tydeligvis misset, var at mor ikke blir sliten fordi hun er mor, hun blir sliten fordi det er slitsomt å ta seg av en baby. Å ta seg av en baby døgnet rundt er slitsomt uavhengig av om man har født denne babyen selv eller ikke.

Men jeg synes likevel ikke man bastant kan påstå at barselkvinnen er klar til dyst etter 6 uker bare fordi livmoren har trukket seg noenlunde sammen og evt.rifter har grodd. En ammende og nyforløst kvinne kan være alt fra et hormonelt og utmattet vrak med en unge som sover dårlig og har kolikk, til en som har en "sovebaby", god melkeproduksjon, og heldig genetikk. Det ene er like normalt som det andre, og så har du alle variasjoner mellom det. For noen kvinner er ikke kroppen klar for noe annet enn hvile så mye som mulig, spise og amme, i månedsvis etter fødsel. Det er både naturlig og normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliten morskropp? Jeg var fint i stand til å gå på jobb 6 uker etter fødsel (noe jeg også gjorde, jobbet 2 halve dager i uka med minsten på slep), selv i tunge yrker er kroppen helt fin igjen etter 2-5 månder med mindre man har hatt noen voldsomme komplikasjoner.

Eneste problemet med dette er at det kan være økonomisk ulønnsomt for noen familier er mannen tjener mye og dama lite. Hos oss tjente vi begge så mye at det var uvesentlig hvem av oss som var i permisjon, like stort tap økonomisk uansett.

Og når barna har begynt med fast føde så MÅ man ikke amme døgnet rundt. Det går fint å amme før og etter jobb, og på kvelden. 

Anonymkode: 5f426...005

Alle kan ikke jobbe halve dager når det passer dem. 

Man ønsker fleksibilitet til å tilpasse familiens situasjon.

Og MÅ? Nei, men når babyen min skriker, sier jeg ikke «nei lille venn, du har fått nok kalorier for i dag». 

Anonymkode: f44a2...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby snart 10 måneder og jeg nattammer fortsatt. Er ikke anbefalt å slutte pga. negativ vekstkurve, så jo mer vi får i henne jo bedre. Flaske tar hun ikke, så pappaen får ikke bidratt særlig der. Å pumpe får jeg heller ikke til, da kommer det knapt en munnfull ut. Så her er det full jobb (Joda, har en time ammefri i en måned til, men med 1 times reisevei til og fra jobb så blir jeg likevel borte i 9 timer i strekk) og utallige oppvåkninger hver natt. Å ta ut ammefri midt på dagen går ikke pga. reisetiden, som da blir ubetalt i og med at arbeidsgiver kun dekker en time ammefri. Far og baby kan heller ikke bruke 2,5+ timer hver dag på å reise til meg på jobb slik at jeg kan amme, da ville i så fall hele fars permisjon blitt brukt i bilen. 

I og med at puppen er borte på dagtid så spiser babyen desto mer på natten. Jeg aner snart ikke hvordan jeg skal kunne fungere i jobb. 

Anonymkode: 5d9b2...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er baby snart 10 måneder og jeg nattammer fortsatt. Er ikke anbefalt å slutte pga. negativ vekstkurve, så jo mer vi får i henne jo bedre. Flaske tar hun ikke, så pappaen får ikke bidratt særlig der. Å pumpe får jeg heller ikke til, da kommer det knapt en munnfull ut. Så her er det full jobb (Joda, har en time ammefri i en måned til, men med 1 times reisevei til og fra jobb så blir jeg likevel borte i 9 timer i strekk) og utallige oppvåkninger hver natt. Å ta ut ammefri midt på dagen går ikke pga. reisetiden, som da blir ubetalt i og med at arbeidsgiver kun dekker en time ammefri. Far og baby kan heller ikke bruke 2,5+ timer hver dag på å reise til meg på jobb slik at jeg kan amme, da ville i så fall hele fars permisjon blitt brukt i bilen. 

I og med at puppen er borte på dagtid så spiser babyen desto mer på natten. Jeg aner snart ikke hvordan jeg skal kunne fungere i jobb. 

Anonymkode: 5d9b2...33a

Kan jeg spørre hvordan dere gjør det med drikke på dagtid når du jobber? Tar hun tutekopp eller lignende? Min tar heller ikke flaske enda 

Anonymkode: 68327...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNIP IGJEN TIL VI KAN VELGE SELV!

Det skal jeg 🙂

Anonymkode: 9d087...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 21.25, Gneis skrev:

Kjempeflott at pappa får masse tid med barnet sitt. Det er ikke såååå lenge siden heeele permisjonen var 3-4 måneder. 

På den samme tiden du nevner, kom man mye lenger med kun én inntekt. Og alenemødre fikk overgangsstønad i flere år, uten at det ble stilt krav om arbeid. Er ikke mange årene siden barnehagedekning var lav. 

Anonymkode: b8687...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig hvordan ting henger sammen; de som er i mot likestilt permisjon har alle babyer (eller kommer til å få babyer) som ikke tar flaske eller noe fast føde ved 7 mnd alderen, pumping er umulig, å spare opp penger og planlegge er umulig, far MÅ jobbe, og det tar flere mnd (år?) å komme seg etter fødsel...:vetikke: 

 

Anonymkode: 0b02d...851

De som er i mot dette sitter jo på denne erfaringen fra før. Skjønte du ikke det. Når man har vært gjennom både det ene og det andre og så får høre at du er ikke verdt en dritt og ingen bryr seg døyten om at du har vært gjennom svangerskap og fødsel eller blødd i ukevis eller har en livmor eller tarm eller blære som henger ut av skjeden, eller har en skade i rygg eller vedvarende bekkenproblemer etter svangerskap/fødsel osv. At det betyr ingenting og at du fortjener ikke fem flate mer av hensyn eller permisjonstid fordi far skal være likestilt med mor. Gi blanke i at babyen trenger puppen eller tryggheten med hjertebanken fra mors hjerte som det har lyttet til i 9mnd  eller at brystet ved amming (ikke pumping) reagerer på barnet ved å danne antistoffer ved utveksling av barnets spytt til brystvorte for å beskytte barnet mot sykdom. Likestilling for alle penga du gitt. Men svangerskapet og fødselen kan ikke likestilles og brystet kan ikke overflyttes. Men det er det ingen som bryr seg en døyt om fordi mor må bare komme seg opp av sofaen for hallo etter 6uker kan man fint gå på jobb da er jo alle ganske så bra og etter 6mnd burde jo alle kunne jobbe uten problem.. Hallooo liksom.. 
For noe vrøvl.

Mor bærer baby, mor føder baby, mor ammer baby, mor kan få skader i rygg og bekken eller slite med etterdønninger, mor blør i ukevis, mor kan få kronisk prolaps i skjeden hvor livmor/blære og/eller tarmen stikker ut fra skjedeåpningen, mor gir barnet antistoffer som ikke MME kan gi.. 

Far er viktig og far skal involveres og far må få være ansvarlig uten mor der hele tiden MEN det bør ikke gå på bekostning av hva mor har gått gjennom, hva mor går gjennom, hva babyen trenger osv.

Hvor blir det av FØDSELS KVOTE???????????

Anonymkode: 00eb2...23d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

KNIP IGJEN TIL VI KAN VELGE SELV!

Det skal jeg 🙂

Anonymkode: 9d087...be3

Så heldig du er som er så ung at du har tid å vente på nissen

Anonymkode: 00eb2...23d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mor er i jobb etter 7 mnd har hun likevel jobb hele døgnet med tanke på pumping og evt nattamming. Når skal hun få fred? Far får hele mors permisjonstid til å sove natta igjennom, har ettermiddagen ledig til fsmilien og babyen. Mens når flisa snus og det er mors tur til å jobbe så har hun fortsatt en annen jobb hun må gjøre - være melkeku og sørge for morsmelk i flaskene som far skal gi når mor er på jobb. Jobb på dagen, jobb på ettermiddag og jobb om natta. Mor kommer til å slites ut av dette her. 

Helsedirektoratet vil at barn skal få morsmelk over helt år, noe som igjen ikke er gratis - mor må trå til. Natt og dag for å holde produksjonen oppe. Tenker de kun på faren her og hans trivsel?

Bare vent sier jeg bare. De aner ikke hva de har begitt deg ut på. Men noen må jo ta rollen som laboratorierotter. Stakkars mødre. 

Anonymkode: 2e22e...4f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gå rett fra svangerskapspermisjon og ut i sykemelding?

Anonymkode: d03dc...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den samme tiden du nevner, kom man mye lenger med kun én inntekt. Og alenemødre fikk overgangsstønad i flere år, uten at det ble stilt krav om arbeid. Er ikke mange årene siden barnehagedekning var lav. 

Anonymkode: b8687...ad4

Man kom ikke lenger (nå tenker jeg 70-tallet, da jeg ble født, og min mor jobbet fullt). Min far hadde to jobber (han var lærer, fant seg en freelancejobb som journalist  på siden), han plukket blåbær i skogen og solgte på butikken en sommer det var ekstra trangt. Vi hadde ikke råd til nye klær, dyr mat eller ferier de årene vi søsken var småbarn. Ikke nye møbler. En dyne, en jakke, en ny ting til hjemmet ble nøye vurdert og spart til (som brødrister, hårføner, fotoapparat, det kom på 80-tallet). Julefeiring ble spart til hele året, slik at det ble gaver. Utgifter med den gamle bilen var helkrise.  Vi/de hadde det ikke på noen  måte bedre økonomisk på én lønn enn man ville hatt med én vanlig lærerlønn i dag. Det er en voldsom kontrast til slik det ble på 80- og 90-tallet, og slik min mann og jeg kunne levd i dag på bare hans eller min inntekt. Vi kunne allikevel kjøpt barnevogner og brødristere og babytøy, men selvfølgelig snudd mer på krona enn vi må med to inntekter.

Anonymkode: a119b...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...