Gå til innhold

Besteforeldre sparer selv til barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

Greit nok at besteforeldre sparer til barnebarn på en egen konto. Men gaver til jul, bursdager, dåp osv er det vel naturlig å sette på barnets egen konto, eller gi kontant. Så kan besteforeldrene heller spare litt til barnet på egen konto i tillegg. For å sette det på spissen, gaver som blir satt inn på besteforeldrenes konto, har man jo ingen garanti for. Vi vet ikke hvordan de har ordnet dette juridisk. Hva skjer med kontoen om besteforeldrene plutselig skulle falke fra, f.eks? Er det spesifisert noe sted at dette er barnets konto, eller går den inn i det øvrige boet? Hva om besteforeldrene selv bruker av pengene om de får økonomiske problemer? 

Om de sparer på en egen konto til barnet i tillegg til "vanlige" gaver, trenger jo ingen å vite om kontoen og/eller hvor mye penger det er før pengene overføres til barnet. Da har man ingen forventninger til hvor mye det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk leser jo ikke tråden skikkelig en gang. Helt greit at de vil spare, jeg er ikke utakknemlig for det! 

Men når de ber alle andre (onkler, tanter osv) også om å sette inn på deres konto så synes vi det blir overkjøring, siden vi allerede hadde en konto det allerede er begynt å spart på. Og det var andre familiemedlemmer også enig i. Da er det jo på en måte de som tar over hvis alle andre bruker den.

Beklager hvis jeg har formulert meg feil eller ikke forklart det riktig

Anonymkode: 6352c...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt rart hvis besteforeldrene administrerer en konto som også andre familiemedlemmer setter inn penger på. Besteforeldrene må gjerne ha en egen konto å sette inn penger på, men i mine øyne blir det feil at de nærmest skal administrere «hovedkontoen» til barnet. At de oppfordrer andre til å bruke denne kontoen er, i mine øyne, ikke normalt. Jeg hadde også reagert. 

Anonymkode: c0769...979

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Jeg syter ikke, jeg lurte på om andre hadde det likt. Og grunnen til jeg reagerte er måten de snakker på. Som om vi ikke kan være gode foreldre (vi er unge). Mener ikke å være utakknemlig, men måten de snakker på gjør at vi føler oss overkjørte. 

Anonymkode: 6352c...294

Da syns de kanskje at dere er unge og uansvarlige, og det må de jo få lov til å mene. Tonen din tyder jo på st de muligens ikke tar helt feil. 

Anonymkode: bc243...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

Dette høres helt vanlig ut. Takk og vær glad på barnets vegne. Det gjør ingenting om barnet har flere kontoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...