Gå til innhold

Besteforeldre sparer selv til barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det man skal lage krig over. 

Det er ikke uvanlig. Det er ikke overkjøring. Det er noen som sparer penger til noen man er glad i. Folk velger selv hva de vil bruke pengene sine på. 

Anonymkode: 65741...43e

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et gjensidig tillitsforhold ville de overført penger til barnets konto. Men med et gjensidig tillitsforhold ville ikke du reagert på at de sparer i eget navn heller. Så noe i denne relasjonen skurrer veldig. 

Det sagt - mine foreldre sparte selvfølgelig aldri til meg i eget navn. Da ville jeg blitt nektet stipend da jeg ble student.  Så om pengene stod i deres navn eller besteforeldres navn kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Pengene var aldri mine før de ble overført da jeg skulle ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 33edd...cb4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet syntes jeg du er urimelig, dersom besteforeldrene vil spare til barna på egen konto, som de har kontroll over er det deres valg. Men er dette organisert i testamentet? Dersom de dør, og det ikke er det vil alle pengene gå inn i boet, og gis til arvingene.

Anonymkode: 60d57...a29

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

Hvorfor se på situasjonen slik, tenk heller at besteforeldrene ønsker å en gang bidra til at barnebarnet kan få det lille ekstra, dere som foreldre kan gi så mye dere vil, men besteforeldrene ønsker også å delta. Jeg selv har opplevd å få hjelp av mine besteforeldre. Syns du ser på dette med litt negative øyne.

Anonymkode: 55430...9a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

De vil jo bare større barnebarna økonomisk. Dette er vel bedre enn å gi mange gaver oppgjennom årene. De kommer nok til å få små gaver innimellom uansett. Pengene kan de bruke på studier, sertifikat og ting man trenger penger til senere i livet. 

Jeg hadde ihvertfall blitt veldig takknemlig for dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, broren min sparer i fond til mine barn, sine onkelbarn. I sitt eget navn. Og skriver ofte i bursdagskort at X kroner er satt inn på fondet. 

Det er kanskje lettvint for besteforeldrene å ha egen konto med tilgang til sin nettbank, både for å se at det vokser/er likt, samt sette over kjapt og kostnadsfritt om de har tenkt å spare fast og mye til flere. 

Min farmor sparte til meg på åttitallet i en konto i postbanken, såkalt "bok" i sitt eget navn, som jeg fikk overført til egen "bok" da jeg var 18 år. 

Om det er uvanlig eller vanlig vet jeg ikke. Men det forekommer. 

Jeg kunne forstått at du var hårsår om det var x antall kontoer pr barn, men at de sparer til dine barn er IKKE til hinder for at du kan spare til dem også. 

Anonymkode: 924cd...aa7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren her sparer også i egen konto. Tror ikke hun stoler på meg 😂 Men samme for meg egentlig. Vi sparer til ungen vår selv, og pengene fra bestemor tenker vi ikke på. Skal sies at det er sparing i tillegg til bursdagsgaver. 

Anonymkode: a998b...a5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å være så forbasket utakknemlig? Føler dere overkjørt fordi de vil ha oversikt over kontoen selv? Ta deg hardt sammen Ts, og voks opp! 

Anonymkode: 73ec1...934

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas farmor har gjort dette i mange år.Hun sparer en fast sum i mnd, barna fikk dermed 20 000 i konfirmasjonsgave, og påspandert førerkort da de ble 18. Hun sparer fortsatt, og kommer til å hjelpe dem med egenkapital når de skal kjøpe bolig.Har aldri tenkt tanken på at vi blir overkjørt, er heller utrolig takknemmelig.

Anonymkode: 2f773...6c0

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syter ikke, jeg lurte på om andre hadde det likt. Og grunnen til jeg reagerte er måten de snakker på. Som om vi ikke kan være gode foreldre (vi er unge). Mener ikke å være utakknemlig, men måten de snakker på gjør at vi føler oss overkjørte. 

Anonymkode: 6352c...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette er veldig fornuftig av besteforeldrene, sørlig med tanke på hvor mange som går fra hverandre og plutselig trenger pengene til å kjøpe ut den andre/kjøpe ny bolig etc. 

Mange sparekontoer som blir tømt i slike tilfeller...

Anonymkode: 248c3...915

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare vært ufattelig takknemlig om jeg fikk en sånn beskjed! Jeg skjønner ikke helt hva du er støtt over?

Mitt barns besteforeldre har VELDIG god økonomi og bidrar mer enn jeg synes de bør! Men jeg er jo bare evig takknemlig, og til tider litt flau, men på en takknemlig måte! Jeg synes du lager krig av ingenting!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel lyst til at dette skal bli en gave fra de til barnet og ikke bare noe som forsvinner inn i sparingen fra mamma og pappa. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syter ikke, jeg lurte på om andre hadde det likt. Og grunnen til jeg reagerte er måten de snakker på. Som om vi ikke kan være gode foreldre (vi er unge). Mener ikke å være utakknemlig, men måten de snakker på gjør at vi føler oss overkjørte. 

Anonymkode: 6352c...294

Mine foreldre sparer på en egen konto til barnabarna sine (min søsters barn). Det begynte de med etter at det viste seg at foreldrene til barna hadde brukt dåpsgaven til å kjøpe fliser til badet.

Anonymkode: 877eb...061

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen. Rett og slett. Gå i deg selv. Det her handler om deg og din umodenhet. Jobb med saken. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet her, det samme gjør mine svigerforeldre til vårt barn. Aldri hørt noe klage på "uff barnet mitt har to sparekontoer". Det er et flott tiltak og flott gave.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt normalt. Jeg ser virkelig ikke problemet. Ditt barns besteforeldre er så snille at de sparer tusenvis av kroner til barna dine, noe de på ingen måte hadde trengt å gjøre, og så blir du sur fordi DU ikke får ha kontroll over disse pengene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...