Gå til innhold

Tar dere tempen på deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei lita jente på 11 år med høy feber, så lurer på noe angående måling av temp: Hvordan gjør dere det? Måler dere fortsatt i rumpa? Det gir jo best resultat.

Anonymkode: 45afe...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker pannetermometer. Hvor nøyaktig den er er en annen sak. Men får en viss anelse i hvert fall. P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hat kvikksølv termometer om brukes under armen. Vet de ikke selges lenger men jeg sørget for å ta vare på en fra gamle dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte øretermometer da hun slutta med bleie 2,5 år gammel. Da ville hun ikke lenger måles i rompa, og akkurat det respekterte jeg. Hadde det vært alvorlig og virkelig behov for å måle i endetarmen hadde vi selvfølgelig gjort det.

Øretermometeret funker helt greit, har målt noen ganger i frisk tilstand så jeg vet hva hun/vi ligger på da, så vet man fort om det er feber eller ei.

Pannetermometer har vi på jobb (bhg), og det finnes sikkert flere typer, men akkurat det kan vise to graders forskjell på samme unge bare man flytter det to cm liksom....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pannetermometer som fungerer godt. Har målt opp mot rumpetemperatur flere ganger, og aldri fått mer enn 0,5 grader forskjell. Måler alltid i både panne og tining, og av og til bryst da, og kan av og til få litt varierende temp. Dette bruker jeg stort sett, men viser det over ca 38-38,5 måler jeg i stumpen også, for å være på den sikre siden.

Pannetermometeret er gull på lavere feber, for å konstatere at det faktisk er feber, og for å kontrollere at feber går ned etter paracet. 

Har barnet høy og stigende feber dobbeltsjekke jeg alltid med mål i rumpa! Er lært opp til å stole mest på dette. 

Anonymkode: 76b10...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg aldri måler temperaturen. Kanskje fordi de ikke blir sååå syk. Minsten hadde feber før helgen, han var god og varm. Lite matlyst. Men ikke noe værre enn at han fikk i seg litt salte kjeks og vann. Kom seg etter noen dager. 

Anonymkode: c123d...3cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville målt under armen. Synes 11 år er altfor stor for å måle rektalt. Evt kan du lære henne å gjøre det selv

Anonymkode: 407af...19b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte i rumpa på sønnen min ganske lenge.... han sa ikke noe på det da. Men jeg er egentlig litt flau over hvor lenge jeg gjorde det.

Men til slutt fant jeg ut at han var altfor gammel (tenåring) og kjøpte øretermometer. Det har vi brukt de siste årene nå, de sjeldne gangene det har vært nødvendig.

Anonymkode: 973dd...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pannetemometer. Kjapt og finnes ikke plagsomt for ungen. Brukt rektalt en gang da han var så dårlig at jeg måtte ringe legevakt.

Anonymkode: 1eba2...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker både pannetermometer og under armen. Hvorfor er det så viktig at det er heeelt nøyaktig? Her gir vi paracet ved ubehag, eller om temperaturen bukker 39,5. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et pannetermometer som fungerer godt. Har målt opp mot rumpetemperatur flere ganger, og aldri fått mer enn 0,5 grader forskjell. Måler alltid i både panne og tining, og av og til bryst da, og kan av og til få litt varierende temp. Dette bruker jeg stort sett, men viser det over ca 38-38,5 måler jeg i stumpen også, for å være på den sikre siden.

Pannetermometeret er gull på lavere feber, for å konstatere at det faktisk er feber, og for å kontrollere at feber går ned etter paracet. 

Har barnet høy og stigende feber dobbeltsjekke jeg alltid med mål i rumpa! Er lært opp til å stole mest på dette. 

Anonymkode: 76b10...4c9

Oi, så nå at det er snakk om 11 år, ikke 1 år som jeg leste. 

Anonymkode: 76b10...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler aldri,  kjenner fort på panna om barna har feber.

Anonymkode: 36b89...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg målte i rumpa på sønnen min ganske lenge.... han sa ikke noe på det da. Men jeg er egentlig litt flau over hvor lenge jeg gjorde det.

Men til slutt fant jeg ut at han var altfor gammel (tenåring) og kjøpte øretermometer. Det har vi brukt de siste årene nå, de sjeldne gangene det har vært nødvendig.

Anonymkode: 973dd...17e

Hvor lenge gjorde du det?

Anonymkode: 407af...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Missy77 skrev:

Bruker pannetermometer. Hvor nøyaktig den er er en annen sak. Men får en viss anelse i hvert fall. P

Måler vel ikke høyere en 38 disse?

Anonymkode: c9ebb...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måler vel ikke høyere en 38 disse?

Anonymkode: c9ebb...d08

Jo, de måler selvsagt så høyt som temperaturen kan være. Fikk beskjed på apoteket at de var blitt veldig sikre. Vår piper også på en annen måte dersom temperaturen er over 38. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker øretermometer. Der skal man legge på 0,5 grader ved måling. Har sjekket med måling i rumpa også når ungene var små, og det har stemt veldig godt. Jeg ville ikke målt i rumpa på barn som var over bleiestadiet.

Anonymkode: fe551...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pannetermometer og måler ca fem ganger :) Da får jeg en indikasjon.

Anonymkode: 7c368...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...