Gå til innhold

Øredobber og barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å sette hull i ørene på små jentebabyer er vanlig i mange kulturer, selv om det er lite akseptert i Norge. Så nei, det blir ingen barnevernssak av det alene.

Anonymkode: 93c40...00f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det blir man selvfølgelig ikke. Det er ren idioti og ikke så rent lite egoisme også å ta hull i ørene på så små barn, men omsorgssvikt er det ikke. 

Anonymkode: 28720...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva nøyaktig er det som er så farlig med øredobber? At barnet drar dem ut? 
 

Da jeg fikk hull i ørene som barn ble jeg overrasket over at det ikke gjorde spesielt vondt, selv om jeg gruet meg  

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva nøyaktig er det som er så farlig med øredobber? At barnet drar dem ut? 
 

Da jeg fikk hull i ørene som barn ble jeg overrasket over at det ikke gjorde spesielt vondt, selv om jeg gruet meg  

 

Anonymkode: f669d...2ca

Det gjorde ikke vondt i det hele tatt, faktisk. 

Anonymkode: f669d...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre ikke, men man burde selvsagt bli det, akkurat som at hvis du stikker babyen din med nåler blir du meldt og mest sannsynlig sperret inne. Helt sykt at det er lov å stikke nåler i babyer og penetrere huden og brusken deres bare man sier at det er for å gjøre dem penere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk hull i ørene da hun var 1 år. Smurte øreflippene med Emlakrem ca en time i forveien. Ingen smerter, hun smilte seg gjennom hele seansen. 

Anonymkode: 0f8ff...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 13.06):

Jeg er vel påvirket av bv-propaganda som mange andre der ute og derfor spør jeg;

Kan man bli meldt til BV hvis man velger å sette øredobber på en 1-åring?

Anonymkode: 8c2ad...89c

Man burde bli meldt på bakgrunn av det, men tror ikke man blir det dessverre. Synd at enkelte mødre skal få herje fritt og gjøre som de vil med sine små som ikke har noe de skal ha sagt. 

Anonymkode: f9a79...853

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter meg ikke på foreldre som tar hull i ørene på babyer og småbarn. Det handler BARE om foreldrenes forfengelighet. Stakkars små babyer og barn💔💔💔 

Anonymkode: 3856e...d25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de som gjør dette kan begrunne hvorfor de gjør det, annet enn at «det er såå fint 🤡». 
 

Når man skal gjøre en inngripen på barnets kropp (som i tillegg gjør vondt!) bør enhver oppegående forelder kunne begrunne det med at det er til det beste for barnet. Noe annet er totalt respektløst ovenfor barnet som individ. 

Anonymkode: 76dee...967

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen av de som gjør dette kan begrunne hvorfor de gjør det, annet enn at «det er såå fint 🤡». 
 

Når man skal gjøre en inngripen på barnets kropp (som i tillegg gjør vondt!) bør enhver oppegående forelder kunne begrunne det med at det er til det beste for barnet. Noe annet er totalt respektløst ovenfor barnet som individ. 

Anonymkode: 76dee...967

Nettopp! Som sagt i mitt forrige innlegg, det handler bare om foreldrenes forfengelighet. På ingen måte barnets beste nei. 

Anonymkode: 3856e...d25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp! Som sagt i mitt forrige innlegg, det handler bare om foreldrenes forfengelighet. På ingen måte barnets beste nei. 

Anonymkode: 3856e...d25

For meg høres det ut så veldig umodne foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det startet metallallergi hos datteren til kameraten min. Hun var da 10 år og hadde mast lenge om å få hull i ørene.  Det var selvsagt «allergifritt» gull og slikt, og håndtert på beste måte, også rensing og slikt.  Hun fikk store klumper og væskende sår på øreflippene og måtte til lege.  Hun hadde alltid brukt klokke på armen, det gikk ikke lenger, for hun fikk utslag der også, i tillegg til bukser med metallnagler, knapper og glidelåser.  Det er noen år siden, og hun tåler fortsatt ikke metall på huden, bortsett fra noe i titan, tror jeg.

Beklager, for det er aldri gøy med skremsler, og det går som oftest helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med å ta hull i ørene på en baby? Bare fordi det er så søtt? Blir litt for white trash for min del. 

Anonymkode: 18e2d...105

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett, siteringer av slettede innlegg og nedsettende ytringer.
-Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk hull i ørene som baby. Var bare et par uker gammel, men det var helt normalt der jeg bodde. Fikk med nål, og gjorde visst ikke så mye ut av meg. Den dag i dag er jeg glad jeg var såpass liten, for jeg husker ikke at det gjorde vondt. Og uansett hvor sjeldent jeg bruker øredobber nå, så gror aldri hullene igjen. 
Nå som jeg er voksen, har jeg tatt flere hull i øret på meg selv, venninner og familie, med nål (er sertifisert)

MEN, ville personlig ikke gjort det med mine barn, det får de lov til å velge selv når de er store nok. 

Anonymkode: 79218...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det det er tillat med primitive ritualer som å skjære i stykker barns kjønnsorganer så er det selvfølgelig greit å stikke hull i ørene på små barn.

Anonymkode: ac2e1...f67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (17 timer siden):

Det startet metallallergi hos datteren til kameraten min. Hun var da 10 år og hadde mast lenge om å få hull i ørene.  Det var selvsagt «allergifritt» gull og slikt, og håndtert på beste måte, også rensing og slikt.  Hun fikk store klumper og væskende sår på øreflippene og måtte til lege.  Hun hadde alltid brukt klokke på armen, det gikk ikke lenger, for hun fikk utslag der også, i tillegg til bukser med metallnagler, knapper og glidelåser.  Det er noen år siden, og hun tåler fortsatt ikke metall på huden, bortsett fra noe i titan, tror jeg.

Beklager, for det er aldri gøy med skremsler, og det går som oftest helt fint.

Ja, det går som oftest helt fint. Men ingen grunn til å engang vurdere å sette hull i ørene på barn før de er i stand til å ytre ønske om det selv.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når det det er tillat med primitive ritualer som å skjære i stykker barns kjønnsorganer så er det selvfølgelig greit å stikke hull i ørene på små barn.

Anonymkode: ac2e1...f67

Om noe er tillatt, er det ikke nødvendigvis greit. Og om en ting er tillatt som ikke burde være det, så betyr det ikke at andre ting er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er hensikten med å ta hull i ørene på et så lite barn? Risikoen for infeksjon og betennelse er der. Og Barnet påføres unødvendig smerte, alt for å tekkes ditt ego.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme syn på hull i ørene som på dåp. Barnet bør få velge dette selv når hun er gammel nok. 

(man kan bli meldt til bv for mye rart, så det kan ikke utelukkes at det meldes pga øredobber, men bv åpner neppe sak på dette alene.)

Anonymkode: dc54a...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene når jeg fylte 1 år på 70-tallet, ingen som stusset på det den gangen. 

Anonymkode: a47c1...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...