Gå til innhold

Øredobber og barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Nei, men det underbygger stereotypien av å være ressurssvak når man velger å lage hull i ørene på et menneske uten santykkekompetanse fordi det er «søtt».

Anonymkode: 19044...09a

De jeg kjenner som har barn med hull i ørene er for det meste pakistanske menn og kvinner med høy og lang utdanning. Noen indere også, når jeg tenker meg om.

Ikke mye ressurssvakt med å være lege eller jurist.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tåler den smerten så umåtelig godt, og er over på null komma niks. De gråter mest for de holdes i ro, ikke for det er så hinnsides vondt. For det er det da virkelig ikke🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 4e580...a32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt Sinnsvake tendenser inni her til tider ja. Tenk det, du overlevde og det uten å bli traumatisert 🤣

Anonymkode: 4e580...a32

For meg er det et morsomt minne om en koselig ting jeg gjorde på bytur med tanta mi. 

Men det var selvfølgelig helt feil og grusomt gjort. Jeg skulle ikke tatt hull i ørene før jeg ble 16.

Endret av jamenneske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, enn ressurssvak da. Det er det dummeste jeg har hørt🤣 Var det er forsøk på å «tråkke» litt på tærne på oss som har gjordt det på barna våres? 

Anonymkode: 4e580...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guri, rart ikke barnevernet har vært hos meg da.. Har 2 jenter som har hull i ørene, og de ble tatt når de var henholdsvis 11mnd og 9mnd gamle. Og det som enda værre er - er at selveste helsesøster skrøyt av hvor fine de var på 1års-kontroll når minstejenta var der. ALDRI noensinne har noe slags helsepersonell sagt noe negativt om det. For vet dere hva: ungene mine er blide og fornøyde barn, har gode og varme klær, mett i magen til en hver tid og får masse kjærlighet fra familien. De lider ikke på noen som helst måte, som barn som blir meldt bekymring over til BV ofte dessverre gjør. Finnes så mye værre ting foreldre gjør med barna sine enn å ta hull i ørene på de.

 

Anonymkode: 4e580...a32

Ville likt å hørt hvor fine gode og varme klær de har, når de ligger på sykehuset med en unødvendig infeksjon i kroppen på grunn av at mamma synes hull i ørene er så fint. Er bra å være mett i magen når infeksjonen går i blodet og mor og far sitter ved sengekanten på dag 8 og venter å ser på om barnet kommer til å overleve eller ei. Bare fordi mamma mente lillegullet skulle ha noen øredobber fra glitter (som senere ga barnet livslang nikkelallergi) til julebildet i 2008. 🙃

Bare fordi det gikk bra hos deg, så gjør det ikke opp for det faktumet at du utsatt ditt barn for unødvendig risiko! 

Anonymkode: f67cc...e0a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

De tåler den smerten så umåtelig godt, og er over på null komma niks. De gråter mest for de holdes i ro, ikke for det er så hinnsides vondt. For det er det da virkelig ikke🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 4e580...a32

Seriøst?! Visst faen er det vondt. Særlig med nål. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, jamenneske skrev:

For meg er det et morsomt minne om en koselig ting jeg gjorde på bytur med tanta mi. 

Men det var selvfølgelig helt feil og grusomt gjort. Jeg skulle ikke tatt hull i ørene før jeg ble 16.

Nei, det skulle du ikke. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne said:

Nei, det skulle du ikke. :) 

Vet du hva, der kan vi være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jamenneske skrev:

De jeg kjenner som har barn med hull i ørene er for det meste pakistanske menn og kvinner med høy og lang utdanning. Noen indere også, når jeg tenker meg om.

Ikke mye ressurssvakt med å være lege eller jurist.

I Afrika så omskjærer de små jenteunger av tradisjon og tro.. det betyr ikke at det er riktig for det. Det er flere tusen forskjellige tradisjoner rundt om kring i landet, som er unødvendig, risikofylt og direkte farlig. Men det har blitt gjort i tusen år, så da er det jo greit liksom 🙄

Ikke alle tradisjoner er så uskyldige som ta et tre fra skogen, legge ting under også går man rundt å synger for det fine treet. Det er så mye grums ute i verden, og det har blitt gjort i flere hundre og tusen år, og det vil nok dessverre ta enda flere år før det forsvinner for godt. Noen tradisjoner er for oss uhørt og er i dag død og begravet, men de gjorde det i maaange år før det ble slutt på. Så igjen, bare fordi det har blitt gjort av tradisjon og tro, så betyr det ikke at det er riktig for det. 
Sauflokksyndromet er ekstremt farlig og smittsomt! 

Anonymkode: f67cc...e0a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er vel påvirket av bv-propaganda som mange andre der ute og derfor spør jeg;

Kan man bli meldt til BV hvis man velger å sette øredobber på en 1-åring?

Anonymkode: 8c2ad...89c

Hva mener du med "meldt til barnevernet"? Folk sender bekymringsmelding til barnevernet, om de er tilstrekkelig bekymret for et barns ve og vel. Hva som gjør folk bekymret er veldig individuelt, så ingen kan være sikret mot at noen sender bekymringsmelding på grunn av barna deres.

Anonymkode: 7aed9...14c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 13.41):

Ville likt å hørt hvor fine gode og varme klær de har, når de ligger på sykehuset med en unødvendig infeksjon i kroppen på grunn av at mamma synes hull i ørene er så fint. Er bra å være mett i magen når infeksjonen går i blodet og mor og far sitter ved sengekanten på dag 8 og venter å ser på om barnet kommer til å overleve eller ei. Bare fordi mamma mente lillegullet skulle ha noen øredobber fra glitter (som senere ga barnet livslang nikkelallergi) til julebildet i 2008. 🙃

For det første er det utrolig mye enklere å holde hullene rene og infeksjonsfrie når det er snakk om et barn.

For det andre er det vel ingen som putter juggel i ørene på babyene sine. Det er gull eller sølv det går i.

For det tredje er scenarioet du skisserer så usannsynlig at jeg får mark av å lese innlegget ditt. Sjansen for krybbedød er mye høyere, men man lar da barna sove alene allikevel.

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 13.44):

I Afrika så omskjærer de små jenteunger av tradisjon og tro.. det betyr ikke at det er riktig for det. Det er flere tusen forskjellige tradisjoner rundt om kring i landet, som er unødvendig, risikofylt og direkte farlig. Men det har blitt gjort i tusen år, så da er det jo greit liksom 🙄

Du, å sammenligne kjønnslemlestelse med hull i ørene er å ødelegge sin egen argumentasjon fullstendig. Det er ikke slik at ørene kappes av når man får hull i dem. 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 13.44):

Sauflokksyndromet er ekstremt farlig og smittsomt! 

Ja, det ser man tydelig i denne tråden, hvor alle de «flinke» mødrene hyler og roper om hvor forferdelig det er med hull i ørene på barn. Virkelig en saueflokk, ja.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamenneske skrev (På 21.1.2019 den 13.45):

For det første er det utrolig mye enklere å holde hullene rene og infeksjonsfrie når det er snakk om et barn.

For det andre er det vel ingen som putter juggel i ørene på babyene sine. Det er gull eller sølv det går i.

For det tredje er scenarioet du skisserer så usannsynlig at jeg får mark av å lese innlegget ditt. Sjansen for krybbedød er mye høyere, men man lar da barna sove alene allikevel.

:skratte:Morsom du, det er det stikk motsatte! Spesielt når du snakker om 1+! 

"ingen" er litt for bastant kjære deg, det skjer.

"usannsynlig" er en ting, mye er usannsynlig, men det betyr ikke at det ikke kan skje.

jamenneske skrev (På 21.1.2019 den 13.47):

Du, å sammenligne kjønnslemlestelse med hull i ørene er å ødelegge sin egen argumentasjon fullstendig. Det er ikke slik at ørene kappes av når man får hull i dem. 

Ja, det ser man tydelig i denne tråden, hvor alle de «flinke» mødrene hyler og roper om hvor forferdelig det er med hull i ørene på barn. Virkelig en saueflokk, ja.

Det at du ikke evner å se hvorfor det blir sammenlignet, sier meg at du evner ikke å være i denne diskusjonen. Bare fordi det er gjort av flere hundre i flere tusen år, så betyr det ikke at det er riktig! DET er et patetisk argument og det er poenget mitt. 

Anonymkode: f67cc...e0a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avogtil lurer jeg på om enkelte av de mest hysteriske her inne i det hele tatt tør å la barna gå ut 😅

Anonymkode: cbd22...b06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars lille baby...at noen mødre klarer å utsette ungene sine for smerte uten at det er helsemessige årsaker til det kommer jeg aldri til å forstå. Tror det er stereotypisk dårlig mor.

Anonymkode: 71c71...c9a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

:skratte:Morsom du, det er det stikk motsatte! Spesielt når du snakker om 1+! 

Fakta er fakta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville likt å hørt hvor fine gode og varme klær de har, når de ligger på sykehuset med en unødvendig infeksjon i kroppen på grunn av at mamma synes hull i ørene er så fint. Er bra å være mett i magen når infeksjonen går i blodet og mor og far sitter ved sengekanten på dag 8 og venter å ser på om barnet kommer til å overleve eller ei. Bare fordi mamma mente lillegullet skulle ha noen øredobber fra glitter (som senere ga barnet livslang nikkelallergi) til julebildet i 2008. 🙃

Bare fordi det gikk bra hos deg, så gjør det ikke opp for det faktumet at du utsatt ditt barn for unødvendig risiko! 

Anonymkode: f67cc...e0a

Barna mine er gode og varme idag også, og jaggu levert mette og blide på skolen imorres. Du veit, man får ikke øredobber man kan reagere på når man tar det første hullet. De bruker en spesialdobb. Og selvfølgelig kjøpte jeg da virkelig ekte dobber når de kunne byttes. For å spare de for unødvendig risiko. Har jeg vett til å ta hull i ørene, har jeg da vett til å sjekke hvilke klinikker som er dyktige på barn, samt å rense og bruke riktige dobber.  

Anonymkode: 4e580...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Det at du ikke evner å se hvorfor det blir sammenlignet, sier meg at du evner ikke å være i denne diskusjonen. Bare fordi det er gjort av flere hundre i flere tusen år, så betyr det ikke at det er riktig! DET er et patetisk argument og det er poenget mitt. 

Anonymkode: f67cc...e0a

Jeg ser at du forsøker deg på en analogi, men som jeg forsøker å forklare deg er det ren idioti å sammenligne kjønnslemlestelse med hull i ørene.

Kan du ikke finne noe som passer litt bedre å sammenligne med?

Og ditt forsøk på hersketeknikk er bare dumt. Jeg tror nok du kan bedre enn som så om du prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Seriøst?! Visst faen er det vondt. Særlig med nål. 

De skøyt begge samtidig, så det var fort gjordt. Vei du, de overlevde 🤣👏🏼

Anonymkode: 4e580...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De skøyt begge samtidig, så det var fort gjordt. Vei du, de overlevde 🤣👏🏼

Anonymkode: 4e580...a32

Du vet at flipper kan sprenges i stykker? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barnevernet blir involvert selv om man tar hull i ørene på en ettåring, men som flere andre her, synes jeg det er unødvendig å gjøre det så tidlig på et barn. Klissete, møkkete hender som stadig er oppe og fikler med øret er startskuddet for infeksjoner som kan bli alvorlig.

Jeg og en venninne tok hull i ørene hjemme hos oss selv som 14-åringer. Ørene mine hovnet opp som to tennisballer, og jeg fikk infeksjon av brannkopper rundt hvert øre. Måtte ha antibiotika for det.

Kan ikke tenke meg det er noe moro å måtte stelle slike infeksjoner hos en baby, bare fordi mor "ville pynte dokka si"....

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...