Gå til innhold

Greit å spørre barnas mor om å forlenge samværsuken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det naturlige og normale er at barna er mest mulig hos foreldrene, at samværsdager og -uker med det innimellom justeres litt, og at skilte foreldre har en god og åpen dialog om dette. 

Synes samboeren din er urimelig her - både ovenfor deg, ovenfor eksen og ovenfor barna. Med mindre han vet godt at det å lufte dette med eksen bare fører til konflikter. 

Anonymkode: c38d2...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hvorfor du er en EKS samboer av en alenefar.  

Anonymkode: 7bf6a...c51

Det var jeg som gikk. Hennes far gjorde alt han kunne for at jeg skulle bli. Han sa tilogmed at han kunne ha mindre samvær med barnet sitt for at jeg ikke skulle gå. Han var villig til å gi fra seg 50/50 og gå ned til 70/30. Hjalp ikke

Anonymkode: 70d9d...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som mener at det er helt naturlig at mor bør ha barna ekstra i dette tilfellet, ser dere ikke at det handler om respekt for mors hverdag og behov for forutsigbarhet? 

Jeg synes i hvert fall ikke det er greit at far ringer til mor og sier "hei, jeg har bestilt meg en uke til London når jeg egentlig skulle hatt ungene, fint om du tar dem ekstra". Hadde jeg vært mor i det tilfellet, hadde jeg blitt irritert og gitt beskjed om at den type praksis ikke er innafor. Far har tross alt mulighet til å reise bort i de ukene barnet er hos mor, og om han virkelig trenger å reise bort i hans uke så er det noe man planlegger god tid i forveien og avklarer med mor. 

Det handler altså ikke om å ikke ville tilbringe tid med sine barn, men at samværsavtaler faktisk er der for en grunn, de er på plass fordi 1) barna har rett på å treffe begge foreldrene like mye, og 2) foreldre trenger forutsigbarhet og muligheten til å organisere hverdagen sin. 

Anonymkode: 4b751...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Når samboer skal bort hele uken, og du vet at stebarnas mor sitter hjemme og er sykemeldt. Ikke noe alvorlig som hun blir lett sliten av, men en hånd hun er dårlig i (jobber med kontorarbeid).. 

Kan du da be om at stebarna blir hos sin mor til samboer er tilbake?? 

Anonymkode: 0f896...b96

Hvorfor skal samboer bort? Pga jobb eller fordi han skal på kompis tur? Er det en planlagt tur eller på sparket tur? 

Jeg som mor vil selvfølgelig gjerne ha barna mine så ofte som mulig, men hadde far ringt å sport om jeg kunne hatt barna en ekstra uke fordi han skulle på en påsparket kompis tur, så hadde jeg nok tenkt meg litt om. Den uken barna er hos far bruker jeg på å jobbe ekstra, er med venner, gjør husarbeid, dyrker min hobby som jeg ikke har tid til når barna er hos meg. Far kan reise på kompis tur i min samværsuke. Er det derrimot pga jobb, noe som er planlagt. Selvfølgelig. Ikke noe problem. Eller han plutselig må på jobbreise. No prob, MEN jeg hadde jo sport hvorfor stemor ikke kunne hatt dem. Og jeg hadde hatt forståelse for at hun ville reise hjem til sine foreldre den uken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser dere at far/stemor krever? 

Jeg hadde gladelig hatt barna mine hos meg hvis far ikke er hjemme. 

Anonymkode: bb7f3...12e

Ingen leser det - vi bare poengterer at de bør trå litt forsiktig når de spør. Ikke skrive ''du får ha dem en uke ekstra du siden du bare sitter hjemme å glor uansett'' liksom. HI kan fremstå litt sånn, at siden mor er sykemeldt bør det ikke være problem 😛 

Anonymkode: 23672...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Når samboer skal bort hele uken, og du vet at stebarnas mor sitter hjemme og er sykemeldt. Ikke noe alvorlig som hun blir lett sliten av, men en hånd hun er dårlig i (jobber med kontorarbeid).. 

Kan du da be om at stebarna blir hos sin mor til samboer er tilbake?? 

Anonymkode: 0f896...b96

Nja, egentlig ikke siden det er farens problem å skaffe barnevakt hvis han ikke kan  ha ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en samboer som reiser mye med jobb og ofte havner det i de ukene han har barn. Jeg passer de med glede men syns det er rart at mor argumenterer mot dette med at hun kan gjerne ha de ekstra men da har hun barna «mer» enn 50%... Da blir det «urettferdig». Selvfølgelig passer jeg barna hans da så han slipper «bråk» med eks kona selvom jeg både titt og ofte har fått bemerkninger på om det ikke er «rart» at stemor er med barna mens far er på jobbreise...

Anonymkode: 0f43b...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som gikk. Hennes far gjorde alt han kunne for at jeg skulle bli. Han sa tilogmed at han kunne ha mindre samvær med barnet sitt for at jeg ikke skulle gå. Han var villig til å gi fra seg 50/50 og gå ned til 70/30. Hjalp ikke

Anonymkode: 70d9d...bde

Vel, han har unger med hvertfall to kvinner nå og kanskje en kvinne nr 3 også. Sånt er seriøst lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle tilfeller at mor kan spørres. Men det jeg lurer på, er hvordan det er kommunisert mellom far og stemor angående denne reisen, og om det er en nødvendig og ikke flyttbar reise.

For av og til høres det ut her inne som om stemor bare skal finne seg i å ta seg av alle barna alene uten å ha blitt forespurt, ellers er hun ikke glad nok i stebarna sine, og det synes jeg er litt rart. Vi har bare felles barn, men likevel avtaler verken jeg eller mannen å reise bort uten å forhøre oss med den andre at det går greit å ha barna alene først.

Det handler ikke om at vi ikke vil ha barna våre eller ikke er glade i dem, men om respekt for at vi beslaglegger den andres tid når vi reiser bort, og selvsagt for å hindre at vi begge reiser bort samtidig. 

Endret av Hactar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Vel, han har unger med hvertfall to kvinner nå og kanskje en kvinne nr 3 også. Sånt er seriøst lavmål.

Å? Har han det? Da vet du noe jeg ikke vet. Sist keg sjekket hadde han 1 datter med 1 kvinne. Sjekket senest sist uke 🤔 så rart at han plutselig har fått flere barn med flere kvinner

Anonymkode: 70d9d...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å si "jeg er borte den og den uka når ungene er hos meg, vil du ha dem hos deg da siden jeg er bortreist?" og "jeg reiser bort da, du må ta unga!"

Som stemor til tre har vi vært fleksible alle veier og prøvd å tråkle det til best mulig. Når min samboer har vært bortreist har de innimellom vært hos mor, av og til hos meg, og av og til har de delt seg og gjort ulikt. Jeg har ikke avlyst jobbting osv pga dem, da er det fars ansvar å skaffe barnevakt i prinsippet (men godt forhold til mor, så jeg har bare sagt fra til henne selv). Bortsett fra det måtte de gjerne være her selv om far var bortreist (men jeg skal jo innrømme at det av og til var deilig om de var hos mor da, på samme måte som det er godt at eget barn innimellom er borte!!!!)

Det eneste som har vært bombesikkert fra alles side er at dersom mor var bortreist var de hos oss uavhengig av om far var hjemme eller ei. De har ikke et nært forhold til sin stefar og ville heller være med far og/eller meg.

Dersom det ikke er rom for å spørre mor om de kan være hos henne fordi stemor vil reise bort kjenner jeg at klimaet kanskje ikke er det beste? Det er jo et helt uproblematisk spørsmål, jeg hadde aldri dårlig samvittighet for å spørre om noe sånt, men vi var som sagt fleksible alle veier... Barna er nå myndige alle sammen, så problemstillingen har vi ikke hatt på noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid ja til å ha mine barn ekstra. Handler ikke om å være grei med far, men å stille opp for ungene. Min eldste skal være her 1 mn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å? Har han det? Da vet du noe jeg ikke vet. Sist keg sjekket hadde han 1 datter med 1 kvinne. Sjekket senest sist uke 🤔 så rart at han plutselig har fått flere barn med flere kvinner

Anonymkode: 70d9d...bde

Jeg siterte feil anonym-bruker.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig at du ikke har lyst til å være sammen med barnet ditt, da... :ironi:

 

Nå er jeg heldigvis sammen med barnas far, men dersom jeg ikke hadde vært det hadde jeg satt som krav at far kontaktet meg dersom han ikke kunne gjennomføre samvær som planlagt, slik at barna kunne være hos meg. Det er ikke stemor barna skal ha samvær med, det er far! 

Også hadde jeg blitt spinnvilt lykkelig fordi jeg fikk mer tid sammen med barna mine ❤️ 

Anonymkode: 81053...d81

Kan du ikke lese eller?? Jeg skrev jo at jeg gjerne vil ha sønnen min ekstra hvis barnefaren SPØR på hyggelig måte. Faren her har det med å bare kreve alt av meg å det er uaktuelt! Krever han ting av meg så blir jeg vanskelig å ha med å gjøre,mens han kommer langt med å være høflig å spørre på en fin måte. Det uansett være en selvfølge at han gjør det.

Anonymkode: 65878...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...