Gå til innhold

Greit å spørre barnas mor om å forlenge samværsuken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synest en absolutt kan spørre, det beste er å være fleksibel. 

Men jeg synest at far burde tatt dette med mor før han avtalte å dra bort. Når han allikevel gjør det, så overlater han ansvaret til deg. Forhåpentligvis går det fint at de er hos mor, men hun kan jo også ha planlagt noe. 

Anonymkode: 4fdba...28d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan orker man å bo med "stebarn" når man ikke anser dem som en naturlig del av familien? Min nye samboer ser på det som like mye hans ansvar som mitt ansvar å "passe" barnet mitt. Noe annet hadde ikke fungert. Spørsmålet er hvordan vi løser det, ikke hvordan jeg løser det, om jeg er borte.

Anonymkode: 170b8...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en selvfølge at barna er hos den andre forelderen når den ene må avgårde på noe, med mindre det er fullstendig kolllisjon eller noe. Bare spør på riktig måte. Spør henne om hun har lyst til å ha barna hos seg siden faren skal avgårde (eller han bør spørre om det altså). Viktig med "har du lyst til" itstedet for "Kan du ha...". Forutsatt at barna selv ønsker det også, men det vil jeg jo tro de vil.

Anonymkode: 8a033...ce1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skikkelig trist å lese at stemor ser på det som å "passe" søsknene til barnet sitt. Dere er jo en familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor.. og om min mann skulle ut å reist i hans samværsuke så tar jeg (og han) det som en selvfølge at jeg er hjemme med (ste)barna på lik linje med våre barn.. med mindre vi hadde dobbelbooka oss og begge skal bort, da kan man jo sjekke rundt med barnevakter eller mor feks.. 

Anonymkode: 86bd2...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er lov å spørre, men at mor må få lov til å si nei uten å måtte begrunne hvorfor. Og ja, far burde spørre, men hvis du og moren har et godt samarbeid så er det helt greit at du spør. 

Anonymkode: 8d4eb...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spør, er at min samboer ikke har lyst til å spørre sin eks og mener at jeg bør være hjemme å passe barna

Anonymkode: 0f896...b96

:ler: HÆ?

Anonymkode: 49344...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor.. og om min mann skulle ut å reist i hans samværsuke så tar jeg (og han) det som en selvfølge at jeg er hjemme med (ste)barna på lik linje med våre barn.. med mindre vi hadde dobbelbooka oss og begge skal bort, da kan man jo sjekke rundt med barnevakter eller mor feks.. 

Anonymkode: 86bd2...868

Men hallo. det gjør jo vi også. Men denne gangen kunne jeg tenkt meg å reise til hjemtraktene med babyen...  

Anonymkode: 0f896...b96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig at du ikke har lyst til å være sammen med barnet ditt, da... :ironi:

 

Nå er jeg heldigvis sammen med barnas far, men dersom jeg ikke hadde vært det hadde jeg satt som krav at far kontaktet meg dersom han ikke kunne gjennomføre samvær som planlagt, slik at barna kunne være hos meg. Det er ikke stemor barna skal ha samvær med, det er far! 

Også hadde jeg blitt spinnvilt lykkelig fordi jeg fikk mer tid sammen med barna mine ❤️ 

Anonymkode: 81053...d81

Tipper de fleste av oss foretrekker å være sammen med barna våre, men det er faktisk noe som heter praktisk kabal her. Om man har 50/50-fordeling, har man gjerne lagt opp hverdagen sin etter det. Jeg sørger for eksempel for å jobbe mindre den uka ungene mine er her, og den uka de er hos faren jobber jeg lengre dager for å ta igjen lønn og timer. Det ville derfor blitt et logistisk problem for meg om jeg plutselig skulle ha dem en uke ekstra, uten å få tid til å finne noen løsning med tanke på jobb.

Så jeg hadde blitt irritert over at far reiste bort og lot meg sitte igjen med dobbeltuke. Reising bør man legge til den barnefrie uka med mindre det skjer noe akutt, eller være ute i god tid og forhøre seg med den andre forelderen før man bestiller. 

Anonymkode: 4b751...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hallo. det gjør jo vi også. Men denne gangen kunne jeg tenkt meg å reise til hjemtraktene med babyen...  

Anonymkode: 0f896...b96

Kan du ikke gjøre det uken etter i stedet? Siden du likevel er i permisjon kan du jo reise når som helst.

Anonymkode: 01502...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her faller det seg mest naturlig at stebarna er hos sine foreldre, er ene forelderen borte så drar de til den andre. De er ikke her for å ha samvær med meg, de er her for å være med far... er ikke far her, så er det jo ikke noe vits? De er selvfølgelig velkommen til å være her om de virkelig vil, men som sagt, det faller seg mest naturlig at de er hos sine foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gjøre det uken etter i stedet? Siden du likevel er i permisjon kan du jo reise når som helst.

Anonymkode: 01502...552

Jeg regner med at ts benytter sjansen nå som pappan til babyen uansett er bortreist, siden hun ikke vil ta babyen bort fra sin pappa i en hel uke.

Men hvis mannen din ikke vil spørre eksen, og krever at du skal være hjemme, da synes jeg at du kan kreve å få reise en uke han er hjemme, uten at han kan klage. 

Anonymkode: a4ca5...bfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at ts benytter sjansen nå som pappan til babyen uansett er bortreist, siden hun ikke vil ta babyen bort fra sin pappa i en hel uke.

Men hvis mannen din ikke vil spørre eksen, og krever at du skal være hjemme, da synes jeg at du kan kreve å få reise en uke han er hjemme, uten at han kan klage. 

Anonymkode: a4ca5...bfc

Jeg tenker at jeg spør eks selv. 

Å reise hjem til foreldre med baby fremfor å være alene med fire barn i en uke frister mer akkurat nå... 

Anonymkode: 0f896...b96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort og han vet det er bare til å sende de til meg når som helst😃 Jeg kan spørre han også om det er noe. Er jeg syk spør han alltid om jeg vil de skal til ham. 

Jobber fullt, så er stort sett på jobb uansett. En sjelden gang i helgene har jeg planer som ikke kan avlyses, men kan jeg det og han spør om jeg kan ha ungene sier jeg ja. Vil jo være med de mest mulig ;) 

Anonymkode: d2a8b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig at du ikke har lyst til å være sammen med barnet ditt, da... :ironi:

 

Nå er jeg heldigvis sammen med barnas far, men dersom jeg ikke hadde vært det hadde jeg satt som krav at far kontaktet meg dersom han ikke kunne gjennomføre samvær som planlagt, slik at barna kunne være hos meg. Det er ikke stemor barna skal ha samvær med, det er far! 

Også hadde jeg blitt spinnvilt lykkelig fordi jeg fikk mer tid sammen med barna mine ❤️ 

Anonymkode: 81053...d81

Det er ikke det hun sier, men det handler om hvordan man kommuniserer.

På den andre siden tenker jeg det er naturlig at man har det som en del av samværsavtalen at den andre foreldren har barna ved slike anledninger. 

Anonymkode: 3a309...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort og han vet det er bare til å sende de til meg når som helst😃 Jeg kan spørre han også om det er noe. Er jeg syk spør han alltid om jeg vil de skal til ham. 

Jobber fullt, så er stort sett på jobb uansett. En sjelden gang i helgene har jeg planer som ikke kan avlyses, men kan jeg det og han spør om jeg kan ha ungene sier jeg ja. Vil jo være med de mest mulig ;) 

Anonymkode: d2a8b...378

Vil bare legge til at de har en flink og snill stemor, men ungene vil jo også være med meg, så er far bortreist vil de hjem til meg. Selv om de liker å være med stemor også er det jo ingenting som slår det å være med sine egne foreldre. I følge ungene altså ;) 

Anonymkode: d2a8b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at ts benytter sjansen nå som pappan til babyen uansett er bortreist, siden hun ikke vil ta babyen bort fra sin pappa i en hel uke. 

Anonymkode: a4ca5...bfc

Ja for det er jo værre for deres barn å være uten faren sin enn for "hans barn".:eeeh:

Jeg skjønner TS at hun ikke har veldig lyst til å være alene med 4 barn en uke. Antar at mannen ikke kunne få gjort noe med tidspunktet for reisen sin, og da tenker jeg at han burde fortelle eksen at han dessverre må på reise, og spurt om hun ønsker å ha barna da, eller om han skal løse det på annen måte. Hvis ikke han tør spørre selv så kan TS spørre, på en pen måte. Men hun bør ikke nevne at hun selv har tenkt seg bort, for det blir helt feil. Passer det ikke for moren å ha barna, uavhengig av grunn, så må TS pent holde seg hjemme, eller få mannen til å finne en annen løsning.

Anonymkode: 8a033...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg var samboer med en alenefar, satte jeg som krav at hans datter skulle til sin mor hvis han var borte på jobb eller noe annet den uken hun skulle være hos oss. Jeg var ikke intr i å ha stebarnet hos meg når faren ikke var hjemme. Kunne ikke mor, ble barnet sendt til sin farmor. 

Når faren til mine barn er på tur, skal barna være hos meg som en hovedregel. Det står i samværsavtalen vår. Men jeg har et bra samarbeid med både barnas far og hans samboer, så hvis barna ønsker å tilbringe tid med stemor mens far er borte, eller stemor ønsker å treffe barna, løser vi det. Barnefar var borte i 3 mnd en gang. Da reiste mine barn på både middager og overnatting til stemor fordi de savnet henne. Da ble det lagt opp til når det passet for henne.

Anonymkode: 70d9d...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Den gangen jeg var samboer med en alenefar, satte jeg som krav at hans datter skulle til sin mor hvis han var borte på jobb eller noe annet den uken hun skulle være hos oss. Jeg var ikke intr i å ha stebarnet hos meg når faren ikke var hjemme. Kunne ikke mor, ble barnet sendt til sin farmor. 

Når faren til mine barn er på tur, skal barna være hos meg som en hovedregel. Det står i samværsavtalen vår. Men jeg har et bra samarbeid med både barnas far og hans samboer, så hvis barna ønsker å tilbringe tid med stemor mens far er borte, eller stemor ønsker å treffe barna, løser vi det. Barnefar var borte i 3 mnd en gang. Da reiste mine barn på både middager og overnatting til stemor fordi de savnet henne. Da ble det lagt opp til når det passet for henne.

Anonymkode: 70d9d...bde

Skjønner hvorfor du er en EKS samboer av en alenefar.  

Anonymkode: 7bf6a...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...