Gå til innhold

Dere enslige kvinner som har dratt til Danmark for å bli gravide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke ifølge lovverket. Akkurat som en kvinne som bruker eggdonor regnes som den biologiske moren ifølge Norges lover.

Anonymkode: c6e21...646

Vet ikke hva lovverket sier, men sæden som er brukt til å lage et barn er og blir biologisk. Hva skulle det ellers være?

Anonymkode: 3e31d...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, tøydokka skrev:

Jeg har egentlig aldri hatt noe stort ønske om å få barn, men må innrømme at jeg har en frykt for at jeg plutselig skal ombestemme meg, og så er det for sent. Vet noen hva det koster å bli gravid med donor? 

Søk på google. Mange klinikker har prisene liggende ute. Vi hadde ivf-behandling i DK. Først måtte vi bestille sperm og lagring i bank, husker ikke helt pris, men kanskje 5K? (Lagringen må fornyes hvert år til litt 1-2K om du ikke bruker all spermen på kort tid). Hvert uttak/innsett kostet ca 22000 danske kroner. I tillegg kommer hormonbehandling (dyre medisiner, vanligvis rundt tusen pr gang) og fly +hotell og mat og transport under oppholdet. Så må du ha graviditetstester selvfølgelig, og de bruker du mange av, fordi du håper såååå hver eneste gang at du bruker flere for å sjekke.) Husk at det skal regnes i danske kroner alt som skjer i Danmark. 

Dette var ivf (altså prøverør), og bare pr. forsøk. Jeg kjenner flere par som har tatt opp lån på bolig for å finansiere flere forsøk, fordi man så gjerne vil bli foreldre. Man kan være heldig å fort bli gravid, eller man kan bruke 12 ganger og fremdeles ikke bli gravid. I tillegg er det ikke alltid slik at man kan prøve i hver syklus, så dette kan ta tid også. 

Vi valgte til slutt å avslutte forsøkene, og er i dag veldig fornøyde med et liv uten barn.

 

Anonymkode: 1112e...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Må si meg enig i det her. Har vokst opp uten en far (døde når jeg var 3 år) og unner ingen å vokse opp uten en.

Det er et egoistisk valg å bare reise til Danmark for å bli gravide. Altså hvor var dere damer tidligere ? Når karriere og alt annet var viktigere i en periode så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor dere føler at dere har rett til å få barn på den måten der? 

Sånt syns jeg tilhører de som faktisk ikke klarer å bli gravide med den de er sammen med. Ikke fordi fru blom ikke klarte å finne en mann som orket henne. 

Anonymkode: fc075...f19

Stor misforståelse. Karrierekvinnene får barn med menn de er sammen med, da de er så målbevisste og ærgjerrige at de som ikke har funnet den rette, tilpasser følelsene sine for den mannen som byr seg og kjører på. 

De som drar til Dk er stort sett kvinner med utdannelse og ok økonomi, men ikke de ærgjerrige karrierejegerne. 

Men du; ville du helst ikke leve? Personlig ville jeg heller leve uten en far enn ikke i det hele tatt. Men jeg ville håper min mor valgte åpen donor. 

Anonymkode: 45697...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må si meg enig i det her. Har vokst opp uten en far (døde når jeg var 3 år) og unner ingen å vokse opp uten en.

Det er et egoistisk valg å bare reise til Danmark for å bli gravide. Altså hvor var dere damer tidligere ? Når karriere og alt annet var viktigere i en periode så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor dere føler at dere har rett til å få barn på den måten der? 

Sånt syns jeg tilhører de som faktisk ikke klarer å bli gravide med den de er sammen med. Ikke fordi fru blom ikke klarte å finne en mann som orket henne. 

Anonymkode: fc075...f19

Ikke klarte å finne en mann som orket henne, faktisk. Wow. Er du helt tett? Det er ganske mange som ikke finner kjærligheten selv om de ønsker det. Og så er det ganske mange som tar det de får med påfølgende forhold som ryker så barna vokser opp uten en far likevel. 

Anonymkode: f3c0a...936

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å få barn på egenhånd. 36 år, singel, ingen mann i sikte, stabil jobb og økonomi, hus og bil, familie som stiller opp. 

Jeg har alt som trengs for å få barn, ja unntatt en mann da🤪 

Dere som har vært/er i samme situasjon, og valgt å ta turen til Danmark for å bli gravide, hvordan har det gått? Når dere blir spurt hvem som er barnefar, hva skal man svare? Føler meg som en taper som ikke har funnet en mann, og må ordne barn på egenhånd. Og det er ikke nødvendigvis noe jeg ønsker å dele med hele omgangskretsen. 

Anonymkode: 221da...fb6

Hvordan har det gått? Over all forventning. Jeg har aldri følt så mye kjærlighet i hele mitt liv. Hver dag! Tiden har gått så fort og jeg forsøker å nyte hvert eneste sekund av tiden jeg har med lille. Planlegger å bruke samme donor slik at jeg kan få nr. 2 med relativt tett mellomrom slik at lille kan få søsken og jeg kanskje får en følelse av å være "ferdig". :) Jeg fikk en fred over meg da jeg bestemte meg for å slutte å jage etter menn, som kanskje, og bare kanskje, var interessert i noe seriøst. Nå kan jeg la alt det stresset ligge til en dag jeg gidder.

Jeg har fått nytt nettverk, single damer som får barn i Danmark er flere enn du tror og du vil se at det er mange når du først kommer inn i det. Mange grupper på Facebook og det er folk over hele landet. Og det er ikke tapere som ikke får seg en mann. Det er flotte damer med svært trivelige personligheter, mange har høystatusyrker og mange har helt vanlige jobber.

 I tillegg har jeg og lille blitt svært populære blant deler av familien min som tidligere var perifere. Så føles som om familien har fått en ny start og at barnet har knyttet oss tettere sammen som familie.

Hvis voksne spør hvem som er barnefar, så har jeg vurdert hvem denne personen er for meg. Er det folk du ikke kjenner så godt og du ikke skal ha særlig kontakt med fremover, holder det oftest å svare at du er alenemamma. Min erfaring er at folk bryr seg ikke noe særlig.  

Anonymkode: dfe99...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vil jo spørre, og du vil ikke kunne svare ham/henne at det er "frekt"...Det er i det hele tatt en litt vanskelig situasjon.

Jeg ville nok vurdert adopsjon/fosterbarn. Den situasjonen er jo rett frem.

Anonymkode: 60e37...16d

Ja, barnet må jo selvsagt få vite, det er alle andre jeg snakker om. Hvorfor skulle det være vanskelig?

Jeg er selv adoptert, og det er lite som er  «rett frem» ved det. 

Anonymkode: 215f8...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke klarte å finne en mann som orket henne, faktisk. Wow. Er du helt tett? Det er ganske mange som ikke finner kjærligheten selv om de ønsker det. Og så er det ganske mange som tar det de får med påfølgende forhold som ryker så barna vokser opp uten en far likevel. 

Anonymkode: f3c0a...936

Damer som har alt på stell men som ikke finner en mann har tydeligvis ikke alt på stell. Forskjellen mellom de og barnløse menn er at menn kan ikke reise til utlandet og kjøpe seg ut av det faktum at ingen vil ha barn med de. 

Anonymkode: 92432...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde ikke kastet bort mer tid på menn nå. Det kan bruke resten av livet på. Overvekten av dem vil ikke ha barn, eller skal ha barn "senere". Bare skit i dem. De er som regel bare en ekstra unge å passe på uansett. 

Anonymkode: 15b65...329

Du får det til å høre ut som om det er du som avviser menn, men det er åpenbart at det er du som avvises. Med et slikt menneskesyn du har er det ikke rart du velges bort. 

Anonymkode: 92432...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Damer som har alt på stell men som ikke finner en mann har tydeligvis ikke alt på stell. Forskjellen mellom de og barnløse menn er at menn kan ikke reise til utlandet og kjøpe seg ut av det faktum at ingen vil ha barn med de. 

Anonymkode: 92432...d18

For noe sprøyt. Jeg kjenner flere single damer som har fått barn ved hjelp av donor. De er uten unntak ressurssterke, intelligente og vakre damer hele gjengen. Heldige barn som får vokse opp under slike forhold. Jeg ville valgt hvilken som helst av dem til mor framfor deg; sur, dum, fordomsfull og kjip som du virker!

Anonymkode: 345d8...843

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å få barn på egenhånd. 36 år, singel, ingen mann i sikte, stabil jobb og økonomi, hus og bil, familie som stiller opp. 

Jeg har alt som trengs for å få barn, ja unntatt en mann da🤪 

Dere som har vært/er i samme situasjon, og valgt å ta turen til Danmark for å bli gravide, hvordan har det gått? Når dere blir spurt hvem som er barnefar, hva skal man svare? Føler meg som en taper som ikke har funnet en mann, og må ordne barn på egenhånd. Og det er ikke nødvendigvis noe jeg ønsker å dele med hele omgangskretsen. 

Anonymkode: 221da...fb6

Er da passe desperat og egoistisk å "dra til Danmark" for å bli gravid fordi DU ønsker det......hva med barnet som ganske sikkert ønsker en far for å være som de fleste andre barn og for å unngå mobbing???

Hva med å fx finne en koselig fyr her på berget som du kan ha ett vennskapelig forhold til også etter at dere har hatt sex selv om dere ikke er ett par i ordets forstand? En som kan stille opp for barnet også ??

Vær nå ikke så egoistisk at du KUN tenker på deg selv. Du kan selv velge om du vil ha barn men barnet kan dessverre ikke velge hvilken mor det skal ha......

Har dessverre ett trist eksempel på dette...…..Moren dro til England for å bli befruktet, jenta er nå 15 og hater moren for at hun var så egoistisk, ALT hun vil ha er en FAR, noe som hun aldri kan få...…..

Anonymkode: ee0bd...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe sprøyt. Jeg kjenner flere single damer som har fått barn ved hjelp av donor. De er uten unntak ressurssterke, intelligente og vakre damer hele gjengen. Heldige barn som får vokse opp under slike forhold. Jeg ville valgt hvilken som helst av dem til mor framfor deg; sur, dum, fordomsfull og kjip som du virker!

Anonymkode: 345d8...843

Hva har dette med meg å gjøre? Du er ganske lett å gjennomskue slik du argumenterer. Merkelig hvordan alle disse som er ressurssterke og attraktive må kjøpe seg barn når de er så perfekte. Det er påfallende at du ikke ser svakhetene i din egen argumentasjon. 

Anonymkode: 92432...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med å ha valgt donor og vært åpen om det. Lettere å forklare barna og synes jeg iallfall. :) 

Bedre det enn å måtte forklare de at faren din er udugelig og ikke i stand til å ta vare på barn derfor treffer vi ikke han...

Og når det kommer til at barn vil savne en far, alle kan savne ideen om noe man ikke har men er ting ellers i ordnede former rundt barnet så går det faktisk greit. Det er ikke slik at alt må være A4 for at du skal få et barn. det er 2019 og det finnes mange forskjellige typer familier, heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vil jo spørre, og du vil ikke kunne svare ham/henne at det er "frekt"...Det er i det hele tatt en litt vanskelig situasjon.

Jeg ville nok vurdert adopsjon/fosterbarn. Den situasjonen er jo rett frem.

Anonymkode: 60e37...16d

Hvis du skal adoptere som enslig så får du kun lov å adoptere kronisksyke barn. Gjerne blinde, autistisk eller med down syndrom. Utrolig men sant 

Anonymkode: 34371...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

 

Og når det kommer til at barn vil savne en far, alle kan savne ideen om noe man ikke har men er ting ellers i ordnede former rundt barnet så går det faktisk greit. Det er ikke slik at alt må være A4 for at du skal få et barn. det er 2019 og det finnes mange forskjellige typer familier, heldigvis.

2019: tiden hvor enslige kvinners selvrealiseringsbehov går foran barns behov for fedre. Taler noen barnas sak angriper man alle de udugelige mennene istedenfor å reflektere over egne holdninger. 

Anonymkode: 92432...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! 

Godt å høre hvordan andre har «løst» det☺️ Likte spesielt den «det er bare oss to», den var fin.

Men så må det jo forklares til barnet etterhvert, og barn flest plaprer i vei i barnehagen og ellers, og da vil jo sannheten komme frem uansett. Jeg synes vel bare at det er litt flaut, når absolutt alle jeg kjenner både i familien og venner/bekjente har en mann og barn. Men ikke alle lykkes med kjærligheten, og jeg er dessverre en av dem. Og det er absolutt en sorg i livet. 

Til dere som mener det er egoistisk. Dette har jeg tenkt mye på selv, og må vurdere nøye. Jeg har jo selv vokst opp med begge foreldre, og vet ikke hvordan det føles å ikke ha en far. 

Har også tenkt mye på om jeg kjenner en mann i samme situasjon som meg, men det gjør jeg ikke. Hadde absolutt vært åpen for å få barn med en kamerat dersom han også hadde et stort ønske om barn, og at vi samarbeidet godt. 

Nei det er ikke lett, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men grunnet alderen må jeg snart ta et valg, så det er veldig fint med andres erfaringer og meninger :) 

Anonymkode: 221da...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar! 

Godt å høre hvordan andre har «løst» det☺️ Likte spesielt den «det er bare oss to», den var fin.

Til dere som mener det er egoistisk. Dette har jeg tenkt mye på selv, og må vurdere nøye. Jeg har jo selv vokst opp med begge foreldre, og vet ikke hvordan det føles å ikke ha en far. 

 

 

Anonymkode: 221da...fb6

 

Bortsett fra at for et lite barn er ikke "bare oss to" positivt eller koselig. Som aleneforeldre vil du aldri ha den kapasiteten to foreldre har. Du kan aldri være der så mye for barnet som to foreldre kan.

Anonymkode: 92432...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Bortsett fra at for et lite barn er ikke "bare oss to" positivt eller koselig. Som aleneforeldre vil du aldri ha den kapasiteten to foreldre har. Du kan aldri være der så mye for barnet som to foreldre kan.

Anonymkode: 92432...d18

Tenkte mer når jeg eventuelt er gravid og når barnet er spedbarn, da flest folk vil spørre. Når barnet er eldre og forstår hva jeg sier vil jeg selvsagt ikke si dette foran barnet. 

Men som sagt har jeg ikke bestemt meg enda. Jeg tenker selvsagt mye på hvordan livet til barnet vil bli, og om savnet etter en far/to foreldre vil bli for stort. 

Anonymkode: 221da...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det selv, men min bestevenninne har. Hun ble gravid med en gang og har nå en 11 år gammel gutt. Hun har så vidt jeg vet aldri blitt spurt om hvor faren eller hvem han er (folk flest spør nok ikke om sånt), men hun er generelt helt åpen om hvordan hun gikk barn og sønnen er også helt inneforstått med det. Det er jo ikke noe galt i å ha brukt en donor i Danmark og nå for tiden er det så mange ulike familiekonstellasjoner at ingen leer et øyelokk. Når det er sagt, hvis du virkelig ikke vil si hvem det er kan du bare si noe vagt som "Barnefaren er ikke inne i bildet." eller "Det er bare oss to." :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom de og barnløse menn er at menn kan ikke reise til utlandet og kjøpe seg ut av det faktum at ingen vil ha barn med de. 

Selvsagt kan de det, og de gjør det hele tiden. De får seg en dame fra Thailand, Fillipinene, øst-Europa og lager seg mange barn. 

Anonymkode: 2abf0...4b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra Lyng har/hadde en postkast nylig, Smelt på tjukka. Der intervjuer hun en dame som er/var i samme situasjon. Tror den episoden heter noe som "flere måter å få barn på". Hør på den :)

 

Stå på  - synes det er fantastisk at samfunnet har kommet så langt at man skal få barn som enslig uten å måtte gå på byen :)

Anonymkode: d3400...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...