Gå til innhold

Dere enslige kvinner som har dratt til Danmark for å bli gravide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å få barn på egenhånd. 36 år, singel, ingen mann i sikte, stabil jobb og økonomi, hus og bil, familie som stiller opp. 

Jeg har alt som trengs for å få barn, ja unntatt en mann da🤪 

Dere som har vært/er i samme situasjon, og valgt å ta turen til Danmark for å bli gravide, hvordan har det gått? Når dere blir spurt hvem som er barnefar, hva skal man svare? Føler meg som en taper som ikke har funnet en mann, og må ordne barn på egenhånd. Og det er ikke nødvendigvis noe jeg ønsker å dele med hele omgangskretsen. 

Anonymkode: 221da...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder svar på hvem som er faren, så må du jo egentlig bare bestemme deg for om du skal være ærlig eller om du skal finne på en historie. "Det var en dansk mann jeg møtte i ferien, men dessverre forsvant han før ferien var over og jeg jeg har  ikke funnet han igjen". Eller "Dette barnet har donor-far fra x klinikken i Danmark".

Tror jeg rett og slett hadde sagt sannheten. Det er jo ikke uvanlig med donorfedre i våre dager, og jo fler som forteller om det, jo mer "normalt" blir det.

Du skriver at du ikke nødvendigvis ønsker å dele det faktum at du ikke har funnet en mann, men det vil jo alle se uansett?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark kan du velge far som ønsker å være anonym eller far som ikke er anonym. 

Anonymkode: 6bcc6...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er vingen far, det er bare oss to», pleier søsteren min å si. Det er jo egentlig ganske så konfronterende og frekt å spørre egentlig, med mindre man er nære venner og de er man jo ærlige med.

Anonymkode: 215f8...7a7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Danmark kan du velge far som ønsker å være anonym eller far som ikke er anonym. 

Anonymkode: 6bcc6...89c

Man kan ikke velge far, man velger donor! 

Anonymkode: c6e21...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Det er vingen far, det er bare oss to», pleier søsteren min å si. Det er jo egentlig ganske så konfronterende og frekt å spørre egentlig, med mindre man er nære venner og de er man jo ærlige med.

Anonymkode: 215f8...7a7

Barnet vil jo spørre, og du vil ikke kunne svare ham/henne at det er "frekt"...Det er i det hele tatt en litt vanskelig situasjon.

Jeg ville nok vurdert adopsjon/fosterbarn. Den situasjonen er jo rett frem.

Anonymkode: 60e37...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at det bare er dere to. Det er viktig å si noe som barnet også kan si, så ikke ungen kommer i merkelige situasjoner.

Anonymkode: aef9c...433

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke velge far, man velger donor! 

Anonymkode: c6e21...646

I Danmark kan du velge en donor som man kan få navnet på når barnet blir myndig om barnet ønsker det. Eller velge en som ikke vil gi det ut, en hel anonym. 

Anonymkode: 89d25...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I Danmark kan du velge en donor som man kan få navnet på når barnet blir myndig om barnet ønsker det. Eller velge en som ikke vil gi det ut, en hel anonym. 

Anonymkode: 89d25...4ab

Men det betyr på ingen måte at vedkommende er barnets far.

Anonymkode: bbb28...0dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn som må vokse opp uten far. 

Anonymkode: 92432...d18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Danmark kan du velge en donor som man kan få navnet på når barnet blir myndig om barnet ønsker det. Eller velge en som ikke vil gi det ut, en hel anonym. 

Anonymkode: 89d25...4ab

Ja, man kan velge donor som forplikter seg til å møte barnet en gang etter at barnet har blitt 18. Ikke en far!

Anonymkode: c6e21...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det betyr på ingen måte at vedkommende er barnets far.

Anonymkode: bbb28...0dc

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, man kan velge donor som forplikter seg til å møte barnet en gang etter at barnet har blitt 18. Ikke en far!

Anonymkode: c6e21...646

Det er barnets biologiske far, da.

Anonymkode: 3e31d...a65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vil jo spørre, og du vil ikke kunne svare ham/henne at det er "frekt"...Det er i det hele tatt en litt vanskelig situasjon.

Jeg ville nok vurdert adopsjon/fosterbarn. Den situasjonen er jo rett frem.

Anonymkode: 60e37...16d

Det er mange flere som vil adoptere enn det er tilgang på adoptivbarn. Og fosterbarn vet man som regel ikke om plutselig skal flytte hjem til biologiske foredre. 

Anonymkode: c6e21...646

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn som må vokse opp uten far. 

Anonymkode: 92432...d18

Må si meg enig i det her. Har vokst opp uten en far (døde når jeg var 3 år) og unner ingen å vokse opp uten en.

Det er et egoistisk valg å bare reise til Danmark for å bli gravide. Altså hvor var dere damer tidligere ? Når karriere og alt annet var viktigere i en periode så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor dere føler at dere har rett til å få barn på den måten der? 

Sånt syns jeg tilhører de som faktisk ikke klarer å bli gravide med den de er sammen med. Ikke fordi fru blom ikke klarte å finne en mann som orket henne. 

Anonymkode: fc075...f19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde 3 forsøk da jeg var 37. Jeg ble dessverre ikke gravid og prøverør orket jeg bare ikke, fordi jeg syntes inseminasjonene var påkjenning nok. Jeg ville ikke vurdert mer og bare gått i gang fordi du har dårlig tid pga alder. Bare legg vekk alle tanker om "du er en taper som ikke klarte få en mann". Du vet selv at det er tull og du kommer til å få det bekreftet i DK. Det er ikke taperske norske damer som kommer til å sitte på venterommet med deg. Det er det stikk motsatte. Hadde ikke kastet bort mer tid på menn nå. Det kan bruke resten av livet på. Overvekten av dem vil ikke ha barn, eller skal ha barn "senere". Bare skit i dem. De er som regel bare en ekstra unge å passe på uansett. 

Anonymkode: 15b65...329

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det er barnets biologiske far, da.

Anonymkode: 3e31d...a65

Ikke ifølge lovverket. Akkurat som en kvinne som bruker eggdonor regnes som den biologiske moren ifølge Norges lover.

Anonymkode: c6e21...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har egentlig aldri hatt noe stort ønske om å få barn, men må innrømme at jeg har en frykt for at jeg plutselig skal ombestemme meg, og så er det for sent. Vet noen hva det koster å bli gravid med donor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ifølge lovverket. Akkurat som en kvinne som bruker eggdonor regnes som den biologiske moren ifølge Norges lover.

Anonymkode: c6e21...646

Biologisk er det barnets far jo. Biologisk far. Det er hans sædcelle, og hans arvemateriale. Uansett hva loven sier, kan ikke loven endre på biologien..

Anonymkode: 3e993...e4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler du har alt "på stell" og er klar for barn, så kjør på! Vi har selv vært i Danmark (lesbiske) og det er litt av en prosess. Man blir ikke nødvendigvis gravid på første forsøk. (Og ja, det koster penger...) 

Det du bør tenke litt igjennom er at du vil stå alene om alle avgjørelser, bekymringer og gleder angående barnet. Du sier du har familie rundt deg, men det er ikke det samme som en partner. Tenk også over hvem som skal ta seg av barnet ditt om du plutselig ikke skulle være der mer. Disse tingene står alle alenemødre i, og de klarer seg som regel bra de fleste. Men snakk med de i vennekretsen som er alene med barn. Det kan bli ensomt og tungt, selv om man har venner og familie rundt. Når man blir alenemor skjønner man hvorfor andre med barn aldri har tid. 

Dette ble et tyngre innlegg enn jeg hadde tenkt, for jeg mener virkelig at du skal gå for å prøve på en liten familie om du vil det. Kjenner du at du ville angret om du ikke prøvde, bør du absolutt ikke vente. 

Anonymkode: 1112e...811

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tøydokka skrev:

Jeg har egentlig aldri hatt noe stort ønske om å få barn, men må innrømme at jeg har en frykt for at jeg plutselig skal ombestemme meg, og så er det for sent. Vet noen hva det koster å bli gravid med donor? 

Det koster ca 4-5000 for ett inseminasjonsforsøk. (Man trenger som regel flere forsøk). I tillegg må man betale for donor. Det er ikke så dyrt om man bare lar dem finne en eller annen rimelig tilfeldig donor, men om man bruker sperm fra spermbanker koster donor raskt en del. Med flyreiser (som må kjøpes på sparket), eggløsningstester osv bir det raskt 10 000 per forsøk. 

Anonymkode: 15b65...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...