Gå til innhold

Er det normalt å få mindre uføretrygd i januar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig ung ufør på minstesats. Får utbetalt 17000 noe denne måneden, og betaler cirka 5600 i skatt.
Tabell 7122, står det.

Jeg har ingen anelse om det er riktig eller ikke.

Anonymkode: 2ad94...5b1

Ikke jeg heller. Bruker du å få igjen på skatten? Synes 34% høres så mye ut.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke. Skal innrømme at jeg ikke har mye erfaring med å være selvstendig. Jeg er autistisk og har aldri vært i jobb.

Ser ut som om at jeg betaler cirka 24% nå i år, og at jeg betalte 19% skatt i fjor. Betyr det at jeg egentlig skattet for lite i fjor?
Jeg gikk fra AAP til uføretrygd i løpet av året.

Anonymkode: 2ad94...5b1

Det er derfor viktig at du sjekker skattekortet ditt. For det står helt sikkert inntekt AAP samt inntektufør. Det er derfor du må endre til kun ufør og finne ut forventa inntekt dette året. Hvis du ikke får det til så få noen til og hjelpe deg, du kan ringe skatteetaten og forklare at du ikke skjønner. 

Anonymkode: 3eb50...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir skremt av voksne mennesker som er så tafatte at de ikke sjekker om skattekortet er korrekt. Det tar noen få minutter....

Anonymkode: 44589...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trygden skal ha tabell og ikke prosenttrekk? Jeg ble trukket 32% nå i januar, men endret til tabell. Er så usikker på hva som er riktig. 

Anonymkode: d3b3c...5b8

Jeg fikk automatisk tabell. Sjekket det opp i skattekalkulatoren til skatteetaten og ligger i pluss :)

Anonymkode: 7d488...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thersil skrev:

Sjekket skattekortet?

Jeg endret i fjor og har verge så tror jeg tullet det til, redd for restskatt, men betalte da ca 200 i skatt på 20000. Nå i januar ble jeg trukket 4070 i skatt. Skal sies at jeg snakket med både verge og skatteetaten i fjor, flere ganger og ble betrygget at 2000 var helt riktig, selv om det høres helt tullerusk ut for meg. Uansett endte jeg opp med 15930 denne mnd... Stemmer det overens med hva dere betaler i skatt? Har ikke ung ufør enda, men har en klage inne, så er 100% ufør på laveste sats.

Jeg er gift ung ufør og får 21 457,- før skatt og utbetalt 17 100,-. Har da tabell 7103. Gikk inn på skattekalkulatoren og sjekket opp der og det stemte med litt i pluss. 

Anonymkode: 7d488...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

blir skremt av voksne mennesker som er så tafatte at de ikke sjekker om skattekortet er korrekt. Det tar noen få minutter....

Anonymkode: 44589...2f5

Du trenger ikke være redd meg, jeg er ikke farlig. Det er ikke lett å gjette seg til ting man aldri har gjort før eller fått noen informasjon om. Det tar deg noen minutter når du vet hva du skal gjøre.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er derfor viktig at du sjekker skattekortet ditt. For det står helt sikkert inntekt AAP samt inntektufør. Det er derfor du må endre til kun ufør og finne ut forventa inntekt dette året. Hvis du ikke får det til så få noen til og hjelpe deg, du kan ringe skatteetaten og forklare at du ikke skjønner. 

Anonymkode: 3eb50...f98

Takk. Ser ut som at du har rett. Jeg får søke hjelp.

Anonymkode: 2ad94...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke være redd meg, jeg er ikke farlig. Det er ikke lett å gjette seg til ting man aldri har gjort før eller fått noen informasjon om. Det tar deg noen minutter når du vet hva du skal gjøre.

Takk. Ser ut som at du har rett. Jeg får søke hjelp.

Anonymkode: 2ad94...5b1

Nei, men det var vel ikke første gang du mottar hverken lønn eller trygd? Det er ikke å gjette seg til ting, det er å følge med i hvilke skattetrekk enn får uansett hva inntektskilden er. 

Anonymkode: 44589...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også legge til at jeg fikk etterbetaling av ung ufør i fjor. Jeg kontaktet ikke skatteetaten for å få utbetalingene fordelt over årene det gjelder. Vet ikke om det er relevant eller ikke.

Takk for hjelp alle sammen. Jeg vil ikke gjøre noe som er feil.

Anonymkode: 2ad94...5b1

Da er det ikke rart skattekortet er feil. Skatteetaten har da lagt fjorårets inntekt til grunn for beregning av forskuddsskatt for 2019. Dvs de har tatt med det du fikk i etterbetaling, og tror at du skal tjene det samme i år. (Det er nå når du får selvangivelsen i april 2019 (altså for året 2018) at du ber om å skattelegges ut fra at etterbetalingene ble utbetalt i årene du skulle hatt dem, men det har ingenting å si for årets skattekort uansett.)

 

Anonymkode: a11e7...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det var vel ikke første gang du mottar hverken lønn eller trygd? Det er ikke å gjette seg til ting, det er å følge med i hvilke skattetrekk enn får uansett hva inntektskilden er. 

Anonymkode: 44589...2f5

Hard du er da! Hva vet du om hvorfor? Hvorfor tror du hun er på trygd? Ikke at hun er dum, men tipper det er mange på uføretrygd som ikke greier slikt, eller har vansker pga ulike grunner. Du vet, hvis du ikke kan si noe hyggelig eller gi råd på en grei måte finnes det et godt råd. HOLD MUNN 😄 Ha en fin dag, anbefaler at du lager limonade av sitronende dine, og har en kilo sukker i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem, fikk 4000 mer enn jeg pleier. Jeg tenkte ikke så mye over det, for hvis jeg husker riktig pleier vel Nav å etterbetale det man har fått for lite i løpet av året ifølge satsene som endres og betale det ut i januar. Ble litt usikker nå etter å ha lest tråden her, for jeg har gjort endringer på skattekortet.

Er redd for at jeg får restskatt og at det trekkes for lite nå pg endringene jeg gjorde. Jeg skal i hvert fall ta kontakt med skatteetaten, kanskje du ts burde gjøre det samme hvis du er usikker.

Anonymkode: 26b43...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har motsatt problem, fikk 4000 mer enn jeg pleier. Jeg tenkte ikke så mye over det, for hvis jeg husker riktig pleier vel Nav å etterbetale det man har fått for lite i løpet av året ifølge satsene som endres og betale det ut i januar. Ble litt usikker nå etter å ha lest tråden her, for jeg har gjort endringer på skattekortet.

Er redd for at jeg får restskatt og at det trekkes for lite nå pg endringene jeg gjorde. Jeg skal i hvert fall ta kontakt med skatteetaten, kanskje du ts burde gjøre det samme hvis du er usikker.

Anonymkode: 26b43...5ff

Nei.

Anonymkode: 7573e...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 7573e...f67

?

Anonymkode: 26b43...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har motsatt problem, fikk 4000 mer enn jeg pleier. Jeg tenkte ikke så mye over det, for hvis jeg husker riktig pleier vel Nav å etterbetale det man har fått for lite i løpet av året ifølge satsene som endres og betale det ut i januar. Ble litt usikker nå etter å ha lest tråden her, for jeg har gjort endringer på skattekortet.

Er redd for at jeg får restskatt og at det trekkes for lite nå pg endringene jeg gjorde. Jeg skal i hvert fall ta kontakt med skatteetaten, kanskje du ts burde gjøre det samme hvis du er usikker.

Anonymkode: 26b43...5ff

Har gått på nav i mange år og får kun en liten etterbetaling i juni, når de oppjusterer grunnbeløpet. Har du mottat for lite får du vel igjen det på skatten?

Anonymkode: 7d488...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...