AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Hei. Jeg begynner med litt forhistorie for å male et så korrekt bilde som mulig. Vi er en småbarnsfamilie som bor i et sameie med selveierleiligheter. Bygget er et restaurert trebygg, originalt fra 1800 tallet. Vi har en nabo som er veldig, hva skal jeg si, vanskelig? Vi har tidligere hatt et helt ålreit forhold, sett bort i fra klager fra vår side om bruken av fellesarealer som de har bygget seg veranda på, avgrenset deler av hagen med gjerder og brukt oppgangen som arbeidsplass (malt, borret, oppbevaring av plank mm.). Til orientering ble gjerdet i bakgården fjernet, resten er som før. Så til problemstillingen. Naboen har tidligere nevnt for meg at det vibrerer når vaskemaskinen vår går, dette har hun ikke merket før. Jeg svarer at det er rart det er nytt, her er alt som før og legger til at jeg merker når vasken går i etasjen over meg også. Legger ved link til samtalen som etterfulgte: http://imgur.com/gallery/JyqDsJB Så, hva tenker du som leser? Har jeg vært nabo fra helvete siden jeg vasker hver eneste dag? Og hvordan hadde du håndtert situasjonen videre? Til orientering har hun unfriendet meg på facebook, noe jeg synes er ok, men det sender signaler fra hennes side. Anonymkode: a26f7...af9
Mousj Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 Dere er bra vrange begge to;-) Det er nok forferdelig irriterende å bli vekket av en dundrende sentrifuge når en prøver å sove etter nattevakt, og det må da vel være greit for deg å vaske et par maskiner etter klokka 16? Dialogen deres derimot var jo helt håpløs. Jeg hadde innrettet meg, holdt kjeft, og levd med at denne dronningen av dårlig språk neppe vllle bli den soulmaten jeg hadde ønsket meg hele livet... 20
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 Gjør avtale med naboen om at du setter på maskina, og deretter setter deg hos dem, så får du selv høre hvordan det høres ut. Synes for øvrig at hun virker veldig umoden. Utrolig dårlig språk. Masete og frekk! Anonymkode: 76518...faf 8
Oktoberknøttet Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 Men har du prøvd å gjøre noe med maskinen da? Her er det jo du som virker vrangest. Bor man i et sameie, må man nesten regne med å ta litt hensyn til andre. 11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 Gjør det deg noe å skulle vaske etter kl 16? Eller gjør du bevisst ikke det for å plage naboen? Og hvorfor vasker du hver dag? Jeg har tre barn, og jeg trenger ikke å vaske hver dag for å si det sånn.... Anonymkode: e1a72...8cb 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 Hun klager ikke engang til å begynne med, hun spør pent om du kan utsette vasken til etter kl 16 de dagene hun jobber nattevakt. Så her synes jeg det er du som er vrang, ved å først ikke svare, så bare sette på maskinen og svare frekt når hun klager. Bor man tett i eldre bygg, så må man ta hensyn til hverandre. Står maskinen din oppå gummiknotter/vibrasjonsmatte/lyddempere, slik at dere har gjort det dere kan for å redusere lyd? Hadde du synes det var gøy hvis hun støvsugde midt på natten, for det er da hun har mulighet, f.eks? Anonymkode: 902ea...08f 29
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #7 Skrevet 20. januar 2019 Jeg ville ventet til etter kl. 16 de få dagene hun ber om det. Du får vasket en del klær på ettermiddagen, altså. Anonymkode: bc3c6...8dc 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #8 Skrevet 20. januar 2019 Eg synest du burde vaska klær når du kan/vil/ønskjer men at du burde ta omsyn til ho ved å dempa lyden på vaskemaskina. Eg synest dialogen mellom dere begge er ganske ræva for å væra heilt ærlig. Ingen av dere er naboen frå helvete, det er kun to behov som krangle og dialogen som fyre opp til konflikt. Anonymkode: 01da4...e54
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #9 Skrevet 20. januar 2019 Du virker kald, utilnærmelig og lite rede til å ha et greit forhold til naboen din. Jeg hadde nok aldri selv bedt naboen om å vaske til visse tider på døgnet, men denne naboen har et godt poeng når hun spør om det er mulig å se etter løsninger for å dempe at det den smeller i veggen. Hvis dette ikke har vært et problem tidligere kan det være at vaskemaskinen din har flyttet på seg og da smeller i veggen. Det er rimelig laber innsats fra din side til å være imøtekommende. Anonymkode: 9d975...53a 19
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #10 Skrevet 20. januar 2019 Kan nok virke vrang, ja. Men når babyen på 8 mnd klarer å sove gjennom sentrifugeringen, som er vegg i vegg med der hun ligger, så må da naboen også klare det? Maskinen er i vater, går mellom 48 og 52 dBA under sentrifugeringen. Anonymkode: a26f7...af9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #11 Skrevet 20. januar 2019 Synes du er unødvendig vrang. Du avviser henne bare blankt.. Har du i det hele tatt prøvd å finne grunnen til at maskinen bråker såpass? Kanskje det finnes en enkel fix her? (Vatre den opp, trekke den bittelett ut fra veggen?) Kan det virkelig være et problem å vente med vasken til kl 16 den uken nabo har nattevakt? Anonymkode: 25837...592 10
kisskissbangbang Skrevet 20. januar 2019 #12 Skrevet 20. januar 2019 Jeg synes du er skikkelig vrang og vanskelig. Hva i alle dager er problemer med å vente med å kjøre maskina til ettermiddagen, eller eventuelt ta noen grep for å unngå bråket? Tonen din var heslig også, og jeg krympa meg av å lese. 17
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #13 Skrevet 20. januar 2019 Jobber nattevakter selv og vet hvor vanskelig det er å sove når det er masse ekstra lyder og bråk. Vet også hvor kort lunte man kan få etter nattevakt, og hadde nok blitt like umoden og barnslig i svarene mine etter å ha fått et så surt og lite samarbeidsvillig svar som du sendte i veien der. Anonymkode: f54b8...a81 13
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #14 Skrevet 20. januar 2019 Vel, hva skal jeg si. Er det så vanskelig og ikke vaske før 16:00? Samtalen gikk forøvrig verre og verre, synes du virket spydig, frekk og lite interessert i og løse konflikten på en minnelig måte. *Beklager ulempen dette medfører, men det er nå slik det er* Var rett og slett en katastrofe, dette er ikke NSB. Jeg er dog enig med deg i at man ikke skal la seg herse med unødvendig, men mener at dette kunne vært håndtert på en HELT annen måte. Anonymkode: af160...c59 6
missmcbeal Skrevet 20. januar 2019 #15 Skrevet 20. januar 2019 Du bør gjøre bedre jobb i å sladde bildene. På bunnen av bildet så ser man deler av ansiktet hennes tydelig. For de som kjenner henne og har henne på Facebook, så vil de kjenne igjen bildene med en gang, så dette er ikke noe hyggelig. Du utleverer denne personen faktisk. Ellers må jeg si meg enig i at du virker lite løsningsorientert. Damen ber deg ikke om å slutte vaske, men om du kan gjøre tiltak for å se om det hjelper med vaskemaskinen. Slik jeg kan se det fra samtalen har ikke du prøvd å gjøre det. 14
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #16 Skrevet 20. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan nok virke vrang, ja. Men når babyen på 8 mnd klarer å sove gjennom sentrifugeringen, som er vegg i vegg med der hun ligger, så må da naboen også klare det? Maskinen er i vater, går mellom 48 og 52 dBA under sentrifugeringen. Anonymkode: a26f7...af9 Her tar du nok feil! 48-52 dBA under selve vaskeprosessen ja, men under sentrifugering ligger det på 68-73 dBA, vesentlig forskjell! Syns også du burde klare å vente med vasking til etter kl 16 di gangene hun har nattevakt.. Anonymkode: 243c9...d6d 5
Minitroll Skrevet 20. januar 2019 #17 Skrevet 20. januar 2019 For det første så kunne du kanskje gjort en litt bedre jobb med å sensurere ansiktet hennes i imgur. Sikkert mange som kan kjenne henne igjen. Ellers forstår jeg at du ikke liker å innrette deg etter andres turnus. Jeg også jobber mye natt, kan ikke forvente en rolig søvn hjemme når det er såpass mye aktivitet både inne i bygg og utenfor. Prøv likevel å skaffe en matte eller gjør noe for å bevare nabofreden. Man må velge kamper med omhu. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #18 Skrevet 20. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Gjør det deg noe å skulle vaske etter kl 16? Eller gjør du bevisst ikke det for å plage naboen? Og hvorfor vasker du hver dag? Jeg har tre barn, og jeg trenger ikke å vaske hver dag for å si det sånn.... Anonymkode: e1a72...8cb Velvel, jeg har også tre barn, og jeg vasker flere maskiner om dagen. Du kan ikke bestemme hvor mye som er rimelig å vaske for andre enn deg selv. Jeg synes absolutt ikke du er urimelig, HI. Om det skal være ro i et sameie er vel det etter klokken 22-23 eller noe sånt, det er helt urimelig å be noen være rolige midt på dagen fordi man tilfeldigvis jobber turnus. Håper dere ikke bor ved siden av en lekeplass.. Anonymkode: 04d89...909 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #19 Skrevet 20. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan nok virke vrang, ja. Men når babyen på 8 mnd klarer å sove gjennom sentrifugeringen, som er vegg i vegg med der hun ligger, så må da naboen også klare det? Maskinen er i vater, går mellom 48 og 52 dBA under sentrifugeringen. Anonymkode: a26f7...af9 Det er helt irrelevant hva ungen din kan sove seg igjennom. Du fremstår som en av disse mennesketypene som aldri unner andre noen fordeler eller goder før du er sikker på at du selv har i overflod. Og andre skal da selvfølgelig også måtte gjennomleve de samme lidelsene og ubehageligheter du eller din familie også har fått erfare, selv om det er helt unødvendig Anonymkode: 9d975...53a 19
Nerine_ Skrevet 20. januar 2019 #20 Skrevet 20. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør det deg noe å skulle vaske etter kl 16? Eller gjør du bevisst ikke det for å plage naboen? Og hvorfor vasker du hver dag? Jeg har tre barn, og jeg trenger ikke å vaske hver dag for å si det sånn.... Anonymkode: e1a72...8cb Jeg har også tre barn, jeg vasker stort sett 1-3 maskiner hver dag. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå