Gå til innhold

Leilighet som bare brukes av og til - hva slags mat bør jeg ha stående?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.1.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Kikerter, bønner og linser på boks. Nøtter. Tofu. Quinoa. De inneholder alle samme proteiner og metter godt. Hvis du har stående forskjellige flasker med chilisauser e.l. er det fort å woke frosne grønnsaker og noen bønner. 

Anonymkode: 8a643...e6d

 

På 21.1.2019 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det er foreslått tørre kikerter, erter og bønner. Det er i utgangspunktet et bra tips, men det hjelper ikke TS så mye siden disse må bløtlegges over natta før de kan brukes.

Linser derimot kan være et tips side de ikke trenger bløtlegging og kokes på sånn ca 15 - 20 minutter. Så med en pose linser, en dunk chilipasta, løk (som holder seg helt fint i kjøleskapet sammen med hvitløken og gulerøttene og stilksellerien og søtpotetene), hermetiske tomater på boks eller en flaske kyllingfond i kjøleskapet, så ligger mye til rette for ganske rask, næringsrik og god mat sent på kvelden.

En pose frosne grønnsaker i frysen kan være helt fint å hive oppi en gryte med linser.

Anonymkode: f4cdf...e8f

Det var derfor jeg foreslo de ferdigkokte som fåes på boks (ev. i kartong). De behøver bare å skylles og kan spises kalde eller oppvarmet. 

Anonymkode: 8a643...e6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ris, frosne grønnsaker, frosne kyllingstrimler eller scampi stekes kan stekes sammen til fried rice. Har du egg kan du blande i det også . Eller wokblanding, laks/kylling som stekes. Tøm over 1 dl kokosmelk og ha i et par ts currypaste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmelk kan være en ide å ha liggende

Yoghurt holder seg godt. Nudler er også kjekt å ha - både instantvariantene for et hurtig måltid de gangene man er for sliten til å lage noe, og eggenudler som tilberhør til wok.

Anonymkode: 62a3e...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kommer til hytta er det gjerne sent på kveld, så da har vi tradisjon for spagetti. Til sausen bruker vi gjerne litt løk som vi freser, en boks tomater og enten en boks tomatbønner, kikerter eller store hvite bønner. Krydres med pepper og oregano. Dette kokes i et kvarters tid, så sausen blir god. Spises med rikelig revet ost.

Siden du har tilgang på fryser kan du også lage en variant med spinatsaus. Da erstatter du tomatene med hakket spinat.

Anonymkode: b9ccf...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit; lapskaus på boks med flatbrød med smør til. Lite oppvask også, så du slipper å holde på med det helt til midtnatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet hva jeg ville ha gjort: Brukt den tre timer lange togreisen på å spise noe sunt og mettende, for eksempel en pastasalat med grønnsaker og kylling. Etter klokken 23 er det vel for sent for de fleste å lage noe større måltid uansett? I kjøleskapet ville jeg hatt en kartong hvitvin - eller flasker med skrukork - og så ville jeg heller kost meg litt med et glass vin eller to når jeg kom fram, kanskje med et ostesmørbrød eller litt suppe.

Anonymkode: 61431...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dw ferdigsuppene til Rema? Altså de du bare varmer i en kjele? De har vel ikke mange års holdbarhet akkurat, men mener de holder seg et par uker. Synes både søtpotetsuppa og thaisuppa er gode. Ha evt nanbrød liggende som bare kan varmes i stekeovnen, så blir det litt mer mat.

Anonymkode: 7116d...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg ville ha gjort: Brukt den tre timer lange togreisen på å spise noe sunt og mettende, for eksempel en pastasalat med grønnsaker og kylling. Etter klokken 23 er det vel for sent for de fleste å lage noe større måltid uansett? I kjøleskapet ville jeg hatt en kartong hvitvin - eller flasker med skrukork - og så ville jeg heller kost meg litt med et glass vin eller to når jeg kom fram, kanskje med et ostesmørbrød eller litt suppe.

Anonymkode: 61431...fa2

Enig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...