Gå til innhold

Hvordan greie å kommunisere noe vettugt gjennom Monero-transaksjon, når tegnene som kan benyttes er kun 0-9 og A-F, og man kan skrive kun 8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan greie å kommunisere noe vettugt gjennom Monero-transaksjon, når tegnene som kan benyttes er kun 0-9 og A-F, og man kan skrive kun 8 tegn pr transaksjon? 

Kommunikasjon via Monero forklares i VGs Krimpodden fra 17. januar. Dersom det er den måten det kommuniseres på, har det blitt betalt noe penger.

Jeg har ikke Monero selv, men synes det høres rart ut å få til å kommunisere på en slik måte. Man får jo ikke skrevet hele ord og setninger. Skrives det i koder i så fall? 

Anonymkode: 5a077...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg er dum, men jeg klarer ikke å lage et eneste ord av tegnene 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F.

Ts

Anonymkode: 5a077...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier i podkasten så er det mest sannsynlig veldig detaljerte instruksjoner fra gjerningspersonene i kidnappingssaken. At et tegn har en bestemt mening. Det er nok også grunnen til at bistandsadvokaten gikk ut og ba om en alternativ kommunikasjonsform. :vetikke:

Endret av mikrobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mikrobe skrev:

Som de sier i podkasten så er det mest sannsynlig veldig detaljerte instruksjoner fra gjerningspersonene. At et tegn har en bestemt mening. Det er nok også grunnen til at bistandsadvokaten gikk ut og ba om en alternativ kommunikasjonsform. :vetikke:

Takk for svar! 😊

Anonymkode: 5a077...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo sende mange transaksjoner, 10 transaksjoner på 8 tegn = 80 tegn totalt f.eks

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er dum, men jeg klarer ikke å lage et eneste ord av tegnene 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F.

Ts

Anonymkode: 5a077...d5e

Kombinert med det over for å få flere enn 8 tegn kan en også bruke tall for bokstaver, enten bare bruke 16 bokstaver , eller bruke 0 og / eller 1 som symbol for å få med hele alfabetet og eller andre ting :

A = A

B = B

C = C

D = D

E = E

F = F

2 = G

3 = H

4= I

5 = J

6 = K

7 = L

8 = M

9 = N

01 = O

02 = P

03 = Q

04 = R

05 = S

06 = T

07 = U

08 = V

09 = W

10 = X

11 = Y

12 = Z

13 = Æ

14 = Ø

15 = Å

16 = 15 MILLIONER EURO

17 = neste tall er tall ikke bokstaver

18 = Bosted

19 = HUN LEVER

 

etc, sånn kan du gå i evigheter, så sender du brev tilb ostedsadressen med dette så mottaker vet hvordan kommunikasjonen skal foregå

 

F.eks kan du da si på monero

19163406

= Hun lever 15 millioner euro H I T (altså henvisning til monero kontoen)

 

Ellers så må de dele det opp i mange mindre meldinger etc, men de må gi et alfabet til offeret på en eller annen måte helst ellers blir det vanskelig

 

Dette var bare et eksempel en kan lage et hvilket som helst alfabet med kombinasjon av vanlige /vesentlige ord og setninger og fleksibilitet til å bruke allfabetet for uvanlige ord, men du må sende alfabetet til mottakeren så de forstår da

Anonymkode: 01eef...ca8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo sende mange transaksjoner, 10 transaksjoner på 8 tegn = 80 tegn totalt f.eks

Kombinert med det over for å få flere enn 8 tegn kan en også bruke tall for bokstaver, enten bare bruke 16 bokstaver , eller bruke 0 og / eller 1 som symbol for å få med hele alfabetet og eller andre ting :

A = A

B = B

C = C

D = D

E = E

F = F

2 = G

3 = H

4= I

5 = J

6 = K

7 = L

8 = M

9 = N

01 = O

02 = P

03 = Q

04 = R

05 = S

06 = T

07 = U

08 = V

09 = W

10 = X

11 = Y

12 = Z

13 = Æ

14 = Ø

15 = Å

16 = 15 MILLIONER EURO

17 = neste tall er tall ikke bokstaver

18 = Bosted

19 = HUN LEVER

 

etc, sånn kan du gå i evigheter, så sender du brev tilb ostedsadressen med dette så mottaker vet hvordan kommunikasjonen skal foregå

 

F.eks kan du da si på monero

19163406

= Hun lever 15 millioner euro H I T (altså henvisning til monero kontoen)

 

Ellers så må de dele det opp i mange mindre meldinger etc, men de må gi et alfabet til offeret på en eller annen måte helst ellers blir det vanskelig

 

Dette var bare et eksempel en kan lage et hvilket som helst alfabet med kombinasjon av vanlige /vesentlige ord og setninger og fleksibilitet til å bruke allfabetet for uvanlige ord, men du må sende alfabetet til mottakeren så de forstår da

Anonymkode: 01eef...ca8

Takk for svar! 😊 Kanskje også et slikt alfabet var skrevet på de arkene som ektemannen fant?

Anonymkode: 5a077...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig jeg er dum, men jeg klarer ikke å lage et eneste ord av tegnene 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F.

Ts

Anonymkode: 5a077...d5e

Dette er (uten at jeg kjenner til Monero) elementene i et hexadesimalt tallsystem (16-tallsystem). Når vi normalt teller fra 0-9 i titallsystemet så teller man fra 0-15 i hex. Utbredt for mange tekniske gjøremål og applikasjoner. Det er bare en annen måte å telle på og man kan enkelt tilordne vanlige bokstaver til sekvens av tall skrevet i hex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skrue skrev:

Dette er (uten at jeg kjenner til Monero) elementene i et hexadesimalt tallsystem (16-tallsystem). Når vi normalt teller fra 0-9 i titallsystemet så teller man fra 0-15 i hex. Utbredt for mange tekniske gjøremål og applikasjoner. Det er bare en annen måte å telle på og man kan enkelt tilordne vanlige bokstaver til sekvens av tall skrevet i hex.

Takk! 😊

Anonymkode: 5a077...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har datakunnskap vet de at all datakommunikasjon består av 0 og 1. Disse gruppes ofte sammen i bolker på 4, 8 eller 16 nuller og enere. Når fire er satt sammen kalles det hex-siffer, og det består av 0-9 og a-f, til sammen 16 siden man kan lage 16 forskjellige kombinasjoner av 4 nuller og enere, der 0000 (0) er det laveste og 1111 (f) er det høyeste tallet. For å skrive tekst lagrer man det i bolker på minst 8 nuller og enere (kalt en byte). Da får man 256 forskjellige kominasjoner, som holder til både små og store bokstaver og ganske mange tegn.

Feltet for transaksjons-ID i Minero har plass til 64 nuller eller enere, som man kan lagre hva man vil i. Det som ligger der kan tolkes akkurat som man vil, f.eks. som 8 bytes eller 16 hex-tall (ikke 8 hex-tall som du skriver). Hvis de som mottar en ukjent melding gjennom Monero har litt datakunnskap er det mest naturlige å sjekke om det gir mening hvis man tolker det som bytes. Da er det altså plass til 8 tegn. For å skrive noe lengre må man sende flere transaksjoner og legge meldingene etter hverandre. Hvis det bare hadde vært plass til 8 hex-tegn ville det vært det samme som 4 bytes, eller 4 vanlige tegn. Her er en kort melding du kan prøve å dekode, første del som nuller og enere og andre som hex:

01001000 01100101 01101001

64 65 72

Den første kan dekodes ved hjelp av denne siden: https://www.rapidtables.com/convert/number/binary-to-ascii.html

og den andre gjennom denne: https://www.rapidtables.com/convert/number/hex-to-ascii.html

Anonymkode: 51f8e...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies i podkasten at det er i utgangspunktet 32 tegn, men bare 8 om meldingen skal krypteres. Stangvik har sjekket, og det ligger ingenting åpent. Derfor konkluderer han med at det kun er 8 i denne saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mikrobe skrev:

Som de sier i podkasten så er det mest sannsynlig veldig detaljerte instruksjoner fra gjerningspersonene. At et tegn har en bestemt mening. Det er nok også grunnen til at bistandsadvokaten gikk ut og ba om en alternativ kommunikasjonsform. :vetikke:

Gjerningspersonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Gjerningspersonene?

Du tenker at én person klarer alt dette alene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, mikrobe skrev:

Du tenker at én person klarer alt dette alene? 

Å overføre monero? Selvfølgelig. Ikke er det ulovlig heller, derfor jeg lurte på hva du mente med gjerningspersoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Å overføre monero? Selvfølgelig. Ikke er det ulovlig heller, derfor jeg lurte på hva du mente med gjerningspersoner

:ler: Jeg la ikke merke til hvilken tråd jeg svarte i. Dette er et tema fra tråden om kidnappingssaken, så jeg tok utgangspunkt i den. Ser hvorfor det er forvirrende uten kontekst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mikrobe skrev:

:ler: Jeg la ikke merke til hvilken tråd jeg svarte i. Dette er et tema fra tråden om kidnappingssaken, så jeg tok utgangspunkt i den. Ser hvorfor det er forvirrende uten kontekst. 

😄👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...