Gå til innhold

Hva skjedde med 350kr grensa?


petterm

Anbefalte innlegg

On 1/20/2019 at 11:56 PM, Peonjenta said:

Hvorfor det?  Nordmenn blir jo tvunget til å kjøpe alt enten via norske nettsider eller i norske fysiske butikker. 

De tingene jeg kjøper fra utlandet er ofte ting som ikke er å få kjøpt i Norge, eller som er så dyrt her at jeg ikke kommer til å kjøpe det. Utrolig irriterende med en sånn "handelsstopp" når vi bor i et land med så få folk og dermed så lite utvalg av varer. Og jeg kunne godt betalt moms, det er summen av moms, toll og tollgebyr + at de også tar moms og toll av portoen som gjør at summen blir absurd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.1.2019 den 23.56, Peonjenta skrev:

Hvorfor det?  Nordmenn blir jo tvunget til å kjøpe alt enten via norske nettsider eller i norske fysiske butikker. 

Det jeg kjøper fra utlandet er ting eller merker som ikke finnes i Norge, og det gjelder nok endel andre også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra artikkel i vedlagt link, angående tollgebyr, (skrevet 12.06.2018) :

"Finland har på sin side fjernet gebyret helt dersom forbrukeren betaler mva på nettet."

hm.Noen som vet hvordan det skjer i praksis ?

https://www.virke.no/bransjer/bransjeartikler/gjennomslag-i-stortinget-350-grensen-pa-vei-bort/

 

 

 

 

Endret av fjærestein
aner ikke hvordan det ble så stooor skrift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Darkannie said:

Hadde aldri fungert! Skal kinamannen på eBay sitte å vente på at hvert menneske skal lage en kode som må manuelt settes på en spesifikk pakke, av hundretusener av pakker som selges av noen på eBay?

Det enkleste for eBay er å registrere seg i Norge, da er plutselig firmaet «norsk».

Det ville jo vært en elegant løsning!

Men vi er bare 5 millioner, og maks et par hundre tusen som handler på Ebay.... Ikke sikkert de mener vi er et stort nok eller attraktivt nok marked.

Egenfortolling må være løsningen. Hvis vi fortoller selv og det er registrert i tollvesenets register, så trenger ikke pakken å merkes? Da tar vi bare og kopierer transaksjonen fra selger og registrerer den, så skulle det være nok? Ikke bare for Ebay selvfølgelig.

La oss si at Posten leverer x pakker til tollen, for å åpne og kontrollere. De vil da sjekke navnene på mottaker mot tollregisteret, for å se om momsen er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenfortolling fungerer utmerket! Blant annet i Finland. Men, det vil ikke norske myndigheter!!! De vil ha kronasje i kassa!!    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Darkannie skrev:

Egenfortolling fungerer utmerket! Blant annet i Finland. Men, det vil ikke norske myndigheter!!! De vil ha kronasje i kassa!!    

Det er det som er på vei. Det har vært gjentatt at det er forutsetningen for innføringen. Er det ingen som leser beslutningsunderlagene lenger?

Grunnen til kritikken er at ett år etter at vi har innført en slik løsning, kommer EU med en paneuropeiske løsning vi kan koble oss til som gjør dette unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Druid said:

Det er det som er på vei. Det har vært gjentatt at det er forutsetningen for innføringen. Er det ingen som leser beslutningsunderlagene lenger?

Grunnen til kritikken er at ett år etter at vi har innført en slik løsning, kommer EU med en paneuropeiske løsning vi kan koble oss til som gjør dette unødvendig.

Noen politikere har sagt at det kommer, men har de noen konkrete planer om å utvikle dette? Jeg tror ikke på at det blir ferdig så fort. Er det en "kontraktfestet" (i den grad en lovendring er det) og konkret forutsetning som betyr at hvis ikke systemet er på plass så skjer ikke endringen den datoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 21.05, SoftKitty skrev:

De tingene jeg kjøper fra utlandet er ofte ting som ikke er å få kjøpt i Norge, eller som er så dyrt her at jeg ikke kommer til å kjøpe det. Utrolig irriterende med en sånn "handelsstopp" når vi bor i et land med så få folk og dermed så lite utvalg av varer. Og jeg kunne godt betalt moms, det er summen av moms, toll og tollgebyr + at de også tar moms og toll av portoen som gjør at summen blir absurd.

Nettopp! Jeg er i samme båt. Det er en ting å ønske å støtte norske forhandlere og nettbutikker, men noe helt annet å betale absurde priser for det og i tillegg mangle det man trenger.

Hadde jeg vært Røkke eller Thon, ja. Men ellers nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske butikker tar 10-100 ganger prisen for tilsvarende vare i nettbutikk fra Asia, da er det kanskje ikke så rart at folk kjøper på nettet? Tviler på at folk plutselig får det å kaste penger ut vinduet som en hobby over natten. Her er det billigst og beste utvalg som ofte er avgjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...