Gå til innhold

Hvor mange kaker i et bryllup ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dette er så feil.

Alle jeg kjenner forsøker å smake på alle kakene, og spiser minst 5-6 stykker ;) Bor helt sør i landet. 

Anonymkode: f5bdd...21e

Det å si at det er feil blir vell feil? Da kan jeg si at du tar feil også. Det er litt dømmende. De jeg har vært i i midt-Norge har hatt maaaange ganger. Ofte overflod av kaker. Mens jeg var i bryllup i et sørligere fylke for mange år siden. De hadde 3 kaker. Og jeg snakka med mamma om det, som sa at det er normalt det i det fylket. Så feil kan du ikke si at det er. 

Anonymkode: 468bc...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville iallfall hatt 1 - 2 glutenfrie kaker, f.eks kransekake, suksessterte, kake med mandelbunn o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 37 gjester og kun en toetasjes bryllupskake.

Hadde en god del kake med hjem allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å si at det er feil blir vell feil? Da kan jeg si at du tar feil også. Det er litt dømmende. De jeg har vært i i midt-Norge har hatt maaaange ganger. Ofte overflod av kaker. Mens jeg var i bryllup i et sørligere fylke for mange år siden. De hadde 3 kaker. Og jeg snakka med mamma om det, som sa at det er normalt det i det fylket. Så feil kan du ikke si at det er. 

Anonymkode: 468bc...e96

Jo, det syns jeg, har vært i mange bryllup her de siste 5-10 årene. Du har vært i ett. Det må være en eldre generasjon, du sier jo det er mange år siden også. Det har ikke vært mangel på kaker i noen av bryllupene, har vært over 10 stk i alle (fra 30 gjester og oppover).

"Fasiten" er nok så kjedelig som at det kommer helt an på bryllupet og brudeparet ;) Det normale tror jeg, uansett fylke, er at man har mange kaker. 

Anonymkode: f5bdd...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordmøre, bosatt på østlandet de siste 40 årene.

Vi har alltid en hovedkake alle gjestene kan få ett kakestykke av, og så har vi minst 4 kaker i tillegg.  Og det har vi uansett antall gjester.  Ved forrige jubileum var vi 18 stykker, og hadde en lukket valnøtt, ostekake,  kransekake, pavlova, sjokoladekake og muffins (egentlig til barna, men de var like populære hos de voksne).  I tillegg hadde vi fruktsalat og iskrem.

 

Anonymkode: 07361...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Muskath skrev:

Ville iallfall hatt 1 - 2 glutenfrie kaker, f.eks kransekake, suksessterte, kake med mandelbunn o.l.

Det er ikke vits å lage glutenfrie kaker om ingen av de 30 gjestene har cøliaki.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Peonjenta said:

Det er ikke vits å lage glutenfrie kaker om ingen av de 30 gjestene har cøliaki.  

Jeg er ikke enig! For det første er det mange som har det bedre med å spise glutenfritt uten å ha cøliaki, for det andre er disse kakene veldig gode ! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎01‎.‎2019 den 13.50, Ny Bruker skrev:

Vi hadde 37 gjester og kun en toetasjes bryllupskake.

Hadde en god del kake med hjem allikevel.

Når man bare har ett valg så får du en kombinasjon av at folk ikke liker sånn kake, og at ingen tør å forsyne seg fordi de er redd for at det skal bli tomt før andre får smake. Mange som ikke serverer nok mat på fester og syns de får så mye til overs... ja for gjestene tør ikke forsyne seg og drar sulten hjem. Og jeg lover at det snakkes det bare om bak ryggen på brudeparet..

Anonymkode: d3e64...d1c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 13.13, Peonjenta skrev:

Da antar du at en gjest spiser 3-4 stykker kake?   Ikke nødvendig i det hele tatt.  Ville hatt bryllupskake og 3-4 kaker utenom. Holder i massevis. 

Nei, det brukar å holde i massevis, og så har en gjerne til ein restefest eller 3 også! 😄  Kulturen her er slik, vi har masse kaker. I vårt brullup på litt over 100 gjestar, så hadde vi over 50 kaker, det var heilt villt! 

Anonymkode: 7e28b...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt vilt ut ja. Hvem orker egentlig å proppe seg med kaker midt på natten? Vi hadde 100 gjester, en stor treetasjes bryllupskake, en kransekake og to lettere (fromasjbaserte) kaker. Hadde tonnevis med kake til overs.

Anonymkode: 10413...05c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Muskath skrev:

Jeg er ikke enig! For det første er det mange som har det bedre med å spise glutenfritt uten å ha cøliaki, for det andre er disse kakene veldig gode ! 🙂

Har de det?   Tåler de mel så tåler de mel.  For noe svada.:laugh:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Peonjenta said:

Har de det?   Tåler de mel så tåler de mel.  For noe svada.:laugh:

Du vet nok ikke bedre. Har du noen gang sjekket fodmap? Mat som folk med tarmplager skal holde seg unna?  Nei, tenkte meg det. Man trenger ikke ha cøliaki for å få problemer med gluten.   Irritabel tarm er noe annet enn cøliaki.

Tåler de mel så tåler de mel, hva slags merkelig utsagn er det? Men nok om dette, vil ikke kuppe tråden mer. Du får Google.

Endret av Muskath
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Muskath skrev:

Du vet nok ikke bedre. Har du noen gang sjekket fodmap? Mat som folk med tarmplager skal holde seg unna?  Nei, tenkte meg det. Man trenger ikke ha cøliaki for å få problemer med gluten.   Irritabel tarm er noe annet enn cøliaki.

Tåler de mel så tåler de mel, hva slags merkelig utsagn er det? Men nok om dette, vil ikke kuppe tråden mer. Du får Google.

Jeg har utdannelse innen ernæring og vet godt hva fodmap er og mye om de forskjellige sukkerartene som ikke tas opp i tynntarmen. Lever noe etter fodmap selv.    Men jeg vet at selv de med irritabel tarm tåler å spise et kakestykke bakt med vanlig hvete en gang hvert skuddår.  Kan de ikke det må de jo selvfølgelig gi beskjed eller ta med egen kake.  Vertene kan ikke lukte at gjester ikke "tåler" hvetemel.  De må jo selvsagt vite om intoleranser og allergier.     Hvis de er så lite tolerante for et kakestykke kan de heller ikke spise saus eller andre ting i middag tilsatt mel.   Og hvis de skal leve helt lavfodmap må de unngå mange vanlige ting servert i middager som løk, kål, pasta, blomkål, hvitløk, mais, erter,  purre, asparges, søtpotet mm. og en haug med forskellige frukter.  Da må kjøkkenet lage helt EGEN mat til de det gjelder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde 27 gjester og hadde 6 kaker i normal størrelse, er vel beregnet 12/15 kakestykker av hver? Og vi hadde _masse_ til overs!! 
Går for 1 bryllupskake, hvis den er litt større enn normalt, og 1 eller 2 ekstra av annen sort. Mest fordi jeg har blitt så skuffet mange ganger av begrenset kakevalg, fordi jeg elsker kaker men ikke alle typer. Fint som gjest å få litt å velge i :)

 

Anonymkode: 42180...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (sunnmøring og) oppdratt til at en dessert/kake (av normal størrelse) holder til fire personer. Da spiser folk det de vil, i tillegg til at man har litt restekaker til ett etterselskap og foreldrene til brudeparet kan ta med en dessert med hjem (til sine gjester).

Jeg var gjest i et (Sunnmørs-)bryllup med nesten 100 gjester, og ca 30 kaker/desserter+/-. Det ble ikke så mye kaker til overs. Folk justerer inntaket etter tilbudet.

Anonymkode: b2558...8d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev:

På Sunnmøre er det jo fler, jo bedre. Et stort kakebord er veldig viktig! Det skal være såpass at det blir mye rester, og at alle får noe de liker. Alle kvinnfolka som baker legger sin ære i at deres kake blir spist.

Er du sunnmøring, eller skal gifte deg med en, bør du være raus med kakene!

Anonymkode: 86d59...d79

Skriver under på dette, gjelder oss sør for sunnmøringene også, haha! 

Anonymkode: 3b116...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sunnmøring, her teller vi antall bord med kaker. I ditt tilfelle vil eg tenkt minst 10 kaker og så minste enn av hver. 1 tropisk aroma, 1 marsipankake, 1 kransekake, 1 bløtkake, 1 pavolla og så vider. 

Anonymkode: 3ef5d...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.1.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev:

På Sunnmøre er det jo fler, jo bedre. Et stort kakebord er veldig viktig! Det skal være såpass at det blir mye rester, og at alle får noe de liker. Alle kvinnfolka som baker legger sin ære i at deres kake blir spist.

Er du sunnmøring, eller skal gifte deg med en, bør du være raus med kakene!

Anonymkode: 86d59...d79

Skal gifte meg med sunnmøring, og skriver under på denne. De liker kakene sine på Vestlandet!🙈😄

Anonymkode: 17cfb...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...