Gå til innhold

Når ble det vanlig med "klassebursdager"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, gurine skrev:

Uskreven regel? Det handler om å inkludere, og ta hensyn.  Men regelen for utdeling av invitasjoner på skolen er at man må invitere en «gitt gruppe» (alle jentene, guttene, klassen osv) Må gjerne invitere alle jentene+2 gutter men da må de gutta få sin invitasjon hjem... så sant det ikle bare er 4 gutter i gruppa. 

Vet det handler om å inkludere. Det er like fullt en "uskreven regel". ;)

Men det er vel også slik at det er greit å invitere godt under halvparten av samme kjønn i en klasse? Kan være mange grunner til at man ønsker en mindre bursdag. 

 

Anonymkode: a3c79...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det varierte fra sted til sted? 

Jeg vokste opp på 70-tallet, og vi inviterte dem fra klassen som vi hadde mest tilknytning til. Så i bursdagene mine var det en blanding av barn fra klassen, kusiner og fettere samt barn i nabolaget. Slik var det i de bursdagene jeg ble invitert til også.  

Jeg synes også at det var en mye bedre ordning enn slik det praktiseres i dag. Det er ikke alle som har sine bestevenner i klassen. Bestevennene kan like gjerne feks. være nabobarna. Og da blir vel det ikke helt riktig å feire bursdag uten de beste vennene sine? Eller legges det opp til at det er vanlig med 2 selskaper? Ett for klassen og ett for vennene? 

Anonymkode: 0e60a...f7d

Det ene utelukker ikke det andre. Vi pleier å invitere guttene i klassen og nabobarna samtidig. :)

Jeg er født i 82, og på skolen jeg gikk på var det ingen regler. Vi var 16 jenter og 8 gutter, og guttene inviterte stort sett alle guttene. Hos jentene var det noen som inviterte alle, noen som inviterte halvparten og noen som inviterte bare de nærmeste vennene. Invitasjonene ble delt ut på skolen uansett, lagt utover på pultene. Alle hadde venner, så det var ikke noe problem, men det var alltid litt spennende når noen begynte å legge ut invitasjoner.

Selv inviterte jeg hele klassen ett år, det var sjeldent, så det selskapet ble snakket om lenge. 😛

Anonymkode: 5f0ea...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig da jeg begynte på skolen i 2000

Anonymkode: 10882...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på barneskolen på 1970-tallet, så var det jentebursdager og guttebursdager. Med ett unntak, en gutt i klassen inviterte hele klassen. De hadde hotell, og da var det ski eller svømming i tillegg til mat og kaker. De var de beste bursdagene å gå i!

Anonymkode: be174...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanlig på 70-tallet, i hvert fall fra 1. til 6. klasse. Kunne bli ganske mange hvis alle kom (10 jenter i klassen, pluss mine kusiner, søstre og venner fra gata ble fort nærmere 30 barn).

Anonymkode: 6dfb2...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig for oss på åttitallet også. 

Den store forskjellen nå i dag, er at klassene er så enormt store, i allefall hos barn som går på baseskole. Vi kan ikke ha bursdager hjemme lenger når det kreves at man inviterer enten 30 jenter, eller 70 totalt med jenter og gutter. 

Anonymkode: 734dd...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født på begynnelsen av 80 tallet. Det var vanlig enten invitere bare jentene/guttene eller hele klassen. 

Det samme gjelder for barna mine som går på barneskolen. Stort sett så er det rene jente/gutte bursdager, men noen har hatt hele klassen. 

Anonymkode: a3307...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vanlig for oss på åttitallet også. 

Den store forskjellen nå i dag, er at klassene er så enormt store, i allefall hos barn som går på baseskole. Vi kan ikke ha bursdager hjemme lenger når det kreves at man inviterer enten 30 jenter, eller 70 totalt med jenter og gutter. 

Anonymkode: 734dd...50a

Inviterer virkelig alle 30 stykker? Eller er det noen som holder seg til noen få eller bare står over det å feire bursdagen med venner? 

Anonymkode: a3c79...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke vanlig hos meg på 80-tallet. Jeg ba de jeg ville uansett kjønn og klasse. Flest jenter og noen få gutter. Og kusina mi som bodde en time unna. Jeg slutta å be ei fordi vi ikke kom så godt overens og var egentlig ikke venner. Hun ba ikke meg tilbake heller. Null stress det og ingen var lei seg eller lagde styr. 

Anonymkode: 373d5...b60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Født i -78, og vi inviterte alle guttene eller alle jentene i bursdagene på barneskolrn jo. Det er ikke et nymotens fenomen.

Anonymkode: 3ebed...48f

Samme her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, vi inviterte alle jentene/guttene i klassen ut 4. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1990-tallet her! 

På barneskolen var det mest vanlig å invitere de av samme kjønn. For eksempel at en jente inviterte alle de andre jentene. Eller at en gutt inviterte alle de andre guttene. Eventuelt at man inviterte HELE klassen, både gutter og jenter. 

Men dette tok slutt når vi begynte ved ungdomsskolen. Klassene ble en del større der. I tillegg ble det kanskje litt for barnslig med vanlig barnebursdag, ballonger og slike ting.                                      

Anonymkode: 64fbe...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vanlig for oss på åttitallet også. 

Den store forskjellen nå i dag, er at klassene er så enormt store, i allefall hos barn som går på baseskole. Vi kan ikke ha bursdager hjemme lenger når det kreves at man inviterer enten 30 jenter, eller 70 totalt med jenter og gutter. 

Anonymkode: 734dd...50a

Nja. Våre klasser var enorme, vi var mellom 25-30 stykker i hver klasse gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Klassetrinnene gikk til D og E. Til slutt ble det bygget ny skole, fordi vi var så mange, men den kom ikke før jeg var nesten ferdig på barneskolen. Det var kun én ungdomsskole, så alle skolene ble samlet til én skole, og de trinnene var virkelig enorme. 

Uansett, det betydde store barnebursdager, men sånn var det. I tillegg var det jo nabobarn og andre venner som skulle være med også. Stakkars mamma og pappa. Jeg skjønner godt det ble barnebursdag på McDonald's et par år. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet det handler om å inkludere. Det er like fullt en "uskreven regel". ;)

Men det er vel også slik at det er greit å invitere godt under halvparten av samme kjønn i en klasse? Kan være mange grunner til at man ønsker en mindre bursdag. 

 

Anonymkode: a3c79...316

Så klart det er greit. Men de fleste skoler har det slik at da får de ikke dele ut invitasjoner på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller det at alle av samme kjønn i en klasse blir invitert i bursdager? Når ble dette vanlig?

Bursdager hadde ingenting med skolen å gjøre på åttitallet iallfall.

Når ble "klassebursdager" en uskreven regel over hele landet?

Anonymkode: a3c79...316

Jeg gikk på barneskolen fra 77 til 83. Og det var ihvertfall ganske vanlig at enten inviterte man hele klassen eller alle av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge mine er født på 80-tallet og det var absolutt ikke vanlig å be hele klassen eller bare jentene/guttene. Vi inviterte de nærmeste vennene fra klassen og venner de hadde utenom klassen. Helt vanlig det, alle de andre gjorde det samme. Det pleide å være ca 8-10 barn i bursdagene.

Jeg må si jeg ble sjokkert da jeg hørte at noen hadde bedt hele klassen i bursdag. Her hadde det vært helt uaktuelt.

Anonymkode: 5eab0...9c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært vanlig.Født på 80-tallet. Vestlandet. Men no er det hysteriske tilstander på det meste..

Anonymkode: a273e...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutten av 90-tallet, begynnelsen av 2000-tall. Og jeg er vant med jente/gutte-bursdag eller hele klassen ut 10.klasse. Men vi var en liten klasse på 1-10 skole, med 5 jenter og 9 gutter.

Vårt barn går på samme skole, men med litt flere i klassen. Allikavel er de bare 9 av samme kjønn, så vi kommer i hvertfall til å ha alle gutter/jenter, eller hele klassen når det skal feires.

Anonymkode: e4c77...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt vanlig når jeg gikk på skolen på 80-tallet, som det er nå.

Anonymkode: 9ffcd...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...