Gå til innhold

Når ble det vanlig med "klassebursdager"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller det at alle av samme kjønn i en klasse blir invitert i bursdager? Når ble dette vanlig?

Bursdager hadde ingenting med skolen å gjøre på åttitallet iallfall.

Når ble "klassebursdager" en uskreven regel over hele landet?

Anonymkode: a3c79...316

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vanlig da jeg vokste opp på 80- pg 90-tallet ihvertfall. ;)

I starten av barneskolen, og i barnehagen, ble alle i klassen invitert. De siste årene på barneskolen var det stort sett kjønnsdelt, evt at man inviterte mindre grupper (f.eks fire av sine nærmeste venninner/venner). Varierte litt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig når jeg vokste opp på 80-90-tallet... Var vanlig helt opp til ungdomsskolen, for da ble klassene så store.. 

Anonymkode: 7f723...569

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på skolen i 94 i Oslo og da inviterte man alle av sitt kjønn på bursdag.

Anonymkode: 9871c...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i -78, og vi inviterte alle guttene eller alle jentene i bursdagene på barneskolrn jo. Det er ikke et nymotens fenomen.

Anonymkode: 3ebed...48f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1972 og søsteren min er tre år eldre, og alle inviterte alle jentene i klassen da vi vokste opp. Det ble sagt fra skolen også, de samme retningslinjene som nå (ikke utelate et mindretall fra en naturlig gruppe, ikke dele ut invitasjoner på skolen hvis ikke hele gruppen ble invitert osv).

Moren min fortalte at de fulgte samme reglene (rett etter krigen, 40-50 tallet).

Anonymkode: 7cc57...436

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født i -75 og der jeg vokste opp var det vanlig med klassebursdager. 

Anonymkode: 9dd63...bda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest INGNTNG

På bygda inviterte vi både egen klasse, klassen over og klassen under. Vi var ikke så mange barn 😂 Dette var på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra svarene her tyder det på at det har vært vanlig praksis hele tiden. Da var kanskje klassen vår på barneskolen et unntak. Vi inviterte kun de vi brukte å leke med. 

Anonymkode: a3c79...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utifra svarene her tyder det på at det har vært vanlig praksis hele tiden. Da var kanskje klassen vår på barneskolen et unntak. Vi inviterte kun de vi brukte å leke med. 

Anonymkode: a3c79...316

De aller fleste lekte vel med så og si alle jentene i klassen de første æren i hvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskreven regel? Det handler om å inkludere, og ta hensyn.  Men regelen for utdeling av invitasjoner på skolen er at man må invitere en «gitt gruppe» (alle jentene, guttene, klassen osv) Må gjerne invitere alle jentene+2 gutter men da må de gutta få sin invitasjon hjem... så sant det ikle bare er 4 gutter i gruppa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 79 og her inviterte man de man ville. Og ingen ble sure for det. 

Anonymkode: 91293...447

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i Trondheim 1980. Inviterte alle jentene i klassen opp til femte klasse. Etter dette, kun et utvalg.

Anonymkode: 3b41c...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det varierte fra sted til sted? 

Jeg vokste opp på 70-tallet, og vi inviterte dem fra klassen som vi hadde mest tilknytning til. Så i bursdagene mine var det en blanding av barn fra klassen, kusiner og fettere samt barn i nabolaget. Slik var det i de bursdagene jeg ble invitert til også.  

Jeg synes også at det var en mye bedre ordning enn slik det praktiseres i dag. Det er ikke alle som har sine bestevenner i klassen. Bestevennene kan like gjerne feks. være nabobarna. Og da blir vel det ikke helt riktig å feire bursdag uten de beste vennene sine? Eller legges det opp til at det er vanlig med 2 selskaper? Ett for klassen og ett for vennene? 

Anonymkode: 0e60a...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på slutten av 70-tallet i Bergen, her inviterte vi alle av samme kjønn + de man lekte med fra paralellklasseen, nabobarn, fra idrettslaget osv. På ungdomsskolen ble det bare de man var med til vanlig. Noen få hadde hele klassen noen ganger. 

Anonymkode: b143d...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 69 og det vanlige der jeg er fra var å invitere alle av samme kjønn. 

Anonymkode: 4798e...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...