Gå til innhold

Gratulere på face før foreldrene annonserer det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et ungt par jeg kjenner fikk barn i disse dager. Jeg vet nå at barnet er født via en SMS fra en tante men paret har ikke selv formidlet det via sosiale medier.

Er det da innenfor å gratulere på Facebook-siden? Jeg ser flere har gjort det. Min mening er at foreldrene selv må annonsere fødselen før andre gratulerer. Hva er vanlig skikk?

Anonymkode: 40459...ff8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle som legger det ut på sosiale medier, og jeg synes det er en uting at folk gratulerer på facebook uten at det står noe der fra før! Tenk om folk får vite det før noen av de nærmeste da? Er man nærme så sender man en sms eller ringer, alle andre kan vel vente... Helt enig i at foreldrene må "åpne" for gratulasjoner i sosiale medier. 

Anonymkode: 53930...de2

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stort NEI! Ikke alle ønsker å dele store begivenheter, eller noe særlig fra livet sitt generelt, på sosiale media. Og _om_ de ønsker å dele, må de selvsagt få være de første til selv å fortelle at barnet er født. De vil kanskje varsle nærmeste familie personlig først. 

En lignende sak jeg ser ofte, er personer som kondolerer uten at den som får kondolanser har skrevet noe om dødsfallet selv. Dette har jeg sett ifbm trafikkulykker og selvmord, og i saker der nærmeste familie visste at sønnen var død. 

Vær forsiktig med å dele andres store gleder og sorger. Dette skal hver enkelt få avgjøre om de vil dele selv.

Anonymkode: 7ee2c...44b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et stort NEI! Ikke alle ønsker å dele store begivenheter, eller noe særlig fra livet sitt generelt, på sosiale media. Og _om_ de ønsker å dele, må de selvsagt få være de første til selv å fortelle at barnet er født. De vil kanskje varsle nærmeste familie personlig først. 

En lignende sak jeg ser ofte, er personer som kondolerer uten at den som får kondolanser har skrevet noe om dødsfallet selv. Dette har jeg sett ifbm trafikkulykker og selvmord, og i saker der nærmeste familie visste at sønnen var død. 

Vær forsiktig med å dele andres store gleder og sorger. Dette skal hver enkelt få avgjøre om de vil dele selv.

Anonymkode: 7ee2c...44b

For et sjokk det må være å tilfeldigvis sjekke face og se at det er høy aktivitet hos et nært familiemedlem og se ordens RIP. 

Traumatisk! 

Anonymkode: 40459...ff8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sosialt uakseptert å annonsere noen andres fødsel ved å gratulere på facebook. Muligens er ikke foreldrene klar for å la hele verden vite det enda. 

Anonymkode: 891ab...124

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å gratulere sånn at hele verden ser det? Skriv en melding til dem liksom. Det er direkte ufint å skrive om noe personlig (fødsel, død, sykdom etc) på Facebook og andre sosiale medier uten at vedkommende har skrevet noe om det selv! 

Anonymkode: 5ac6a...a0e

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig å gratulere sånn at hele verden ser det? Skriv en melding til dem liksom. Det er direkte ufint å skrive om noe personlig (fødsel, død, sykdom etc) på Facebook og andre sosiale medier uten at vedkommende har skrevet noe om det selv! 

Anonymkode: 5ac6a...a0e

For noen år siden fant en mor ut at sønnen hennes hadde omkommet i en bilulykke da en luring postet «nyheten» på sin egen fb (de var venner på fb). Politiet hadde ikke fått informert familien en gang.. 😠

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit, hverken når det gjelder fødsel eller dødsfall. Litt på siden så døde en jeg kjenner i sommer, og bilde av dødsannnonsen ble sirkulert på fb, men familien kommenterte ingenting. TIl slutt oppstod det et rykte om at hun hadde tatt livet sitt, når sannheten var at hun var død av kreft, en kreftsykdom hun snakket lite om og som mange derfor ikke visste om. Det ble så ille at noen tilslutt måtte inn å si sannheten for å få slutt på ryktene om hvordan hun hadde tatt livet sitt, syns sånn ryktespredning ikke har noe på fb å gjøre heller. Må ha vært fælt for nærmeste familie om de hadde sett det. 

Anonymkode: 0fa67...cd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et ungt par jeg kjenner fikk barn i disse dager. Jeg vet nå at barnet er født via en SMS fra en tante men paret har ikke selv formidlet det via sosiale medier.

Er det da innenfor å gratulere på Facebook-siden? Jeg ser flere har gjort det. Min mening er at foreldrene selv må annonsere fødselen før andre gratulerer. Hva er vanlig skikk?

Anonymkode: 40459...ff8

Sed heller en SMS, privat melding på innboks eller vent til de evt poster det på sosiale media :)  Vær bedre enn disse folkene... For det de gjør er UGREIT. Selv ville jeg ikke skrevet til dem overhodet på SoMe uten at de hadde lagt det ut på sine sider selv, men forholdt meg til SMS eller å vente.

Anonymkode: e2cd3...86d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sprøtt at folk bruker Facebookveggen til noen for å sende en så personlig melding. Er det deres primære kommunikasjonskanal i det daglige? Føles det naturlig å skrive det der? Det nekter jeg å tro. Jeg tror at folk vil at andre skal se det, at de skal tenke at "hun fikk vite det først" eller at den som skriver det får en slags verdi av å ha delt nyheten. Det er smålig, på grensen til narsissistisk. 

Anonymkode: 06cb7...88e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter NEI! Har opplevd å bli gratulert på FB på forhånd, for noe jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å dele med hele omverden. Og da på veggen min selvfølgelig, sånn at ''alle'' fikk det med seg.

Anonymkode: d20b3...3cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her synes jeg det unge paret svikter som foreldre allerede. De burde jo lagt ut en status med hvor lykkelige de er, litt om fødselen (rifter, rier, komplikasjoner), bilder av babyen og en haug med hjerter. Er de ikke stolte liksom? Hvor er morskjærligheten? Er det noen du kan kontakte og dele bekymringen med? Helsesøster? Lege? Dette er ganske alvorlig 💔

Anonymkode: b9238...882

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg det unge paret svikter som foreldre allerede. De burde jo lagt ut en status med hvor lykkelige de er, litt om fødselen (rifter, rier, komplikasjoner), bilder av babyen og en haug med hjerter. Er de ikke stolte liksom? Hvor er morskjærligheten? Er det noen du kan kontakte og dele bekymringen med? Helsesøster? Lege? Dette er ganske alvorlig 💔

Anonymkode: b9238...882

Håper denne var ironisk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, førstedamen skrev:

Håper denne var ironisk 😄

Det er jeg sikker på at det er:)

Anonymkode: 40459...ff8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et brøhue i familien som først avslørte kjønnet (noe foreldrene ikke hadde tenkt å dele enda). Når barnet ble født var hun den første til å juble "Hurra, jeg har blitt bestemor igjen".

Anonymkode: 9554a...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke gratulér offentlig på facebook-profil! Hadde noen gjort det med meg, hadde jeg blitt forbannet rett og slett. Send heller melding på telefon eller ring for å gratulere :) det er også mye hyggeligere og mer personlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...