Gå til innhold

Noen som har gått fra veldig utrent til trent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med veldig utrent så mener jeg altså at man ikke kan jogge lenger enn 10 minutter før man trenger en pause. 

Hvordan trente du? Hvor ofte? Hvor lang tid tok det før det ikke var helt forferdelig å trene lenger, men føltes faktisk godt? 

Jeg begynte å jogge 1 time  2 ganger i uka for et år siden, men merker ikke mye forskjell på formen. Jeg har astma og sliter mye med at luftveien blir trangere, men det finnes jo flere toppidrettsutøvere med astma? Jeg er 171 høy og veier 56 kg, så er akkurat ikke overvektig. Men fortsatt føles det ut som om jeg kommer til å dø når jeg jogger? 

Anonymkode: 64821...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har astma, og som veldig utrent kan du jogge i ti minutter, sammenhengende?  :hakeslepp:

Anonymkode: ed90d...c0e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har astma, og som veldig utrent kan du jogge i ti minutter, sammenhengende?  :hakeslepp:

Anonymkode: ed90d...c0e

Jeg er også veldig utrent, og har astma, men 10 minutter på møllen klarer jeg. Er jo forskjellig hvor fort man løper - jeg jogger nok mye tregere enn de fleste andre...

Anonymkode: 38d9c...558

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å jogge mer enn et par minutter i strekk før jeg måtte ha pause. 10 min var mye for meg, så jeg vil si var rimelig utrent. Jeg har også astma, veldig hard astma og avhengig av tre typer medisiner hver dag. I tillegg pollenallergi som slo meg helt ut i perioder. 

Jeg trente styrke annen hver dag, mye bedre for puls og pust enn løpetrening. Styrketrening over flere år før jeg begynte med noe jogging, ikke faste intervaller, kun egen definert pga astmaen. 

Anonymkode: cad74...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med veldig utrent så mener jeg altså at man ikke kan jogge lenger enn 10 minutter før man trenger en pause. 

Hvordan trente du? Hvor ofte? Hvor lang tid tok det før det ikke var helt forferdelig å trene lenger, men føltes faktisk godt? 

Jeg begynte å jogge 1 time  2 ganger i uka for et år siden, men merker ikke mye forskjell på formen. Jeg har astma og sliter mye med at luftveien blir trangere, men det finnes jo flere toppidrettsutøvere med astma? Jeg er 171 høy og veier 56 kg, så er akkurat ikke overvektig. Men fortsatt føles det ut som om jeg kommer til å dø når jeg jogger? 

Anonymkode: 64821...011

Det som er med astma er vel at du ikke blir bedre, men du blir ikke verre og du forebygger deg selv fra å bli dårligere.

Anonymkode: cad74...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er med astma er vel at du ikke blir bedre, men du blir ikke verre og du forebygger deg selv fra å bli dårligere.

Anonymkode: cad74...a69

Et tips: I den siste episoden av Hverdagspodden snakker de (blant mye annet) om trening med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med veldig utrent så mener jeg altså at man ikke kan jogge lenger enn 10 minutter før man trenger en pause. 

Hvordan trente du? Hvor ofte? Hvor lang tid tok det før det ikke var helt forferdelig å trene lenger, men føltes faktisk godt? 

Jeg begynte å jogge 1 time  2 ganger i uka for et år siden, men merker ikke mye forskjell på formen. Jeg har astma og sliter mye med at luftveien blir trangere, men det finnes jo flere toppidrettsutøvere med astma? Jeg er 171 høy og veier 56 kg, så er akkurat ikke overvektig. Men fortsatt føles det ut som om jeg kommer til å dø når jeg jogger? 

Anonymkode: 64821...011

Jeg har hatt KOLS i snart ti år, er 50 år. Slutta å røyke og begynte å løpe. Var bare helt jævlig i begynnelsen, jeg pusta, peste og kasta nesten opp i begynnelsen. KOLS skal liksom være en sykdom som ikke er reversibel, men nå løper jeg 5 km på 30 minutter og merker ikke noe til sykdommen i det hele tatt.

Trodde først jeg hadde astma, men dengang ei. Er sikkert annerledes å løpe med astma, men hos meg viste det seg at det viktigste var å ikke gi opp. En times løping var altfor mye for meg i begynnelsen. Nå løper jeg heller ikke en time, holder meg til maks 40 min. Skal ikke bli noen maratonløper, vil bare være i ok form. 

Før jeg begynte å jogge, trente jeg tung kroppsvekt og tung styrke, mulig det hjalp litt på musklene rundt brystkassa også. 

Var også tynn da jeg startet, nå er jeg fit og flott med god kondisjon :) 

Anonymkode: 9a9ea...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gratulerer med at du har tatt livsviktige tak i å få bedre form. Jeg startet som deg, men økte på med mer og mer. 2 dager i uka er bedre enn ingenting, men for at formen skal bli vesentlig bedre så bør du forsøke enda mer. Kan øke til tre også se om du får til fire. Varier på hvor hardt du løper. Innfør intervaller også skal du se at formen kommer. 

Anonymkode: 26664...75f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å løpe som helt utrent i starten av sommerferien, først gåing og løping om en annen, så etterhvert løp jeg mer. I august klarte jeg å løpe en mil under en time :) begynte øverst i ei fjellbygda og løp i 3 km nedoverbakke i starten av løypa riktig nok! 😄 Løp jevnlig gjennom vinteren, og Neste sommer klarte jeg å løpe over et fjell og løp da sammenhengende i tre timer. Du klarer det!

Da jeg begynte fant jeg fort ut at jeg startet i for raskt tempo... Så jeg klarte max 2 min før jeg måtte gå! 😄 Når jeg lærte å jogge rolig til jeg var blitt varm klarte jeg å løpe mye lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra å kunne jogge 3 min sammenhengende, til å løpe halvmaraton på under to timer. Brukte ca 8 måneder på det, med Grete Waitz-progresjon og jevn trening. Nå etter to svangerskap og unger er jeg tilbake på scratch igjen. Vil trene  meg opp igjen til sommeren. Løp siste halvmaraton i 2016. Savner løpinga!

Anonymkode: 842c7...902

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt ME i 7 år, ble mye bedre, og startet å trene. Første joggeturen, så klarte jeg 200 m, før jeg var helt kjørt. Så startet med gåturer og yoga, så svømming og sykling, så ble det treningssenter. Ble raskt sterk og i god form, ingen problemer med å sykle 10 mil, svømme 3000 m. Mens å jogge har jeg alltid vært dårlig til. Jeg har astma jeg og. 

Anonymkode: 53746...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å finne en treningsform som gir glede. For min del var det tennis. ("Jogging" finner jeg derimot drepende kjedelig). Fra helt utrent asmatiker til å med glede trene hardt 2 timer x 4 dager per uke tok ca 3 mnd. Dette inkludert endel heftige astmaanfall underveis fordi jeg ikke lyttet til kroppen (fordi tennis er gøy). 

Anonymkode: 704f7...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere på NTNU (Cardiac Exercise Research Group, forsker optimal trening for god helse. ) har kommet fram til et treningsprogram hvor du som utrent kommer i "maks" form på 7 uker. Det kommer stadig opp på VG+ og Dagbladet +, men det fine er at det ligger jo gratis ute på NTNU sine sider 😁 

https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram

Finnes også mye god informasjon på siden deres. Har prøvd det, og det fine er at det starter veeeldig rolig og overkommelig:P 

Når det gjelder toppidrettsutøvere og astma bruker de jo som kjent forstøverapparat.. 

Anonymkode: d22c0...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forbedret tiden din mye da, eller er det bare å trampe avgårde i en time som er viktig? 

Søsteren min trente kondisjon 2 ganger i uken i oktober og november. Hun startet så opp på på ntnu programmet 1 desember og har det endelig gøy med trening:) For henne har det vært mangel på å finne riktige treningsformen som har gjort at hun ikke har kommet i toppform tidligere. Tidligere har hun løpt avgårde på møllen uten fremgang, og hun mener at det er intervaller som har gjort at hun endelig har fått god fremgang. Hun var i dårlig form, men nå kjører hun test på hvor fort hun løper noen km og har forbedret tiden sin veldig! Er så stolt av henne!

Anonymkode: 9f473...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar, erfaringer og tips! Til nå har jeg egentlig bare løpt/gått rundt i skogen en time 2 ganger i uka uten noe særlig program eller plan da jeg er helt blank på trening. Men jeg skal prøve treningsprogrammet til NTNU, prøve mer intervall og kanskje legge til styrketrening? 

Anonymkode: 64821...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt utrent så klarte jeg fint å jogge 5 km sammenhengende, men det gikk veldig sakte. Jeg brukte 38 minutter på den aller første turen. Det er her mange bommer - de legger ut som utrent i 10 km/t, og blir demotivert når de må gi seg etter fem minutter. Bedre å roe ned og klare distansen. 

Anonymkode: 54878...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er helt blank med erfaring ville jeg anbefalt deg til å bare prøve ut start-programmet til ntnu på 7 uker, uten at du trenger å legge til noe mer. Det inneholder både vanlige jobbeturer, intervall og styrke. Så tar du en evaluering etter perioden om hva som fungerte for deg :) 

Anonymkode: d22c0...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet på programmet til NTNU og er på uke 3. Det går veldig fint, og jeg er motivert og har det gøy! Merker fremgang på kondisjonen :hoppe: 

Anonymkode: 3d4b5...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bumper denne. Vil gjerne høre om flere, gjerne noen som har greid å trene seg opp fra 0 muskelmasse/kondisjon etter lang tids sykdom:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...