Gå til innhold

Sparer du på strømmen nå som den er så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sparer alltid på strømmen, jeg. Men for å ramse opp så tar jeg korte dusjer, jeg har WIFI-styrte panel- og konvektorovner i hele huset som jeg regulerer temperaturen med tlf (lavere temp om natta og når vi er på jobb feks), jeg bruker vedfyring mye fordi vi har fri tilgang på ved, skrur av lys i rom jeg ikke er i, skrur av/ned varmekabler på bad og i gang når jeg reiser bort. 

Ellers småting i hverdagen som å bruke lokk når jeg koker ting (= koker raskere = mindre strøm), lar stekeovnen stå åpen etter jeg har stekt noe - sånn at overskuddsvarmen kommer ut i rommet. Flink og lukke dører og vinduer, også innendørs (soveromsdøra, yttergangdøra osv). 

Av alt sammen må jeg si at det er WIFI-ovnene som har tatt det største jafset av strømregninga 🙌🏼

Anonymkode: 0c8d0...b0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, fyrer veldig bevisst mer med ved denne vinteren enn forrige. Den står plassert i etasjen jeg oppholder meg i, og er effektiv. Ikke mye varme som forsvinner i unødvendige rom. 

Har kun varmeovn på i stue, på toalett og varme i flisene på badet. Dusjer annenhver dag, har kun vasket håndkler og sengetøy nå i januar, sparer opp til stappfulle maskiner som ikke skal gå før i starten av februar (utfordring til meg selv om å vaske sjeldnere og bruke mer av klærne mine).

Lys er selvsagt av i rom jeg ikke oppholder meg i.

Anonymkode: 5160d...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

lar stekeovnen stå åpen etter jeg har stekt noe - sånn at overskuddsvarmen kommer ut i rommet.

Varmen går ut i rommet uansett, den gjør det bare raskere når stekeovnsdøra står åpen. Normalt vil det være gunstigere å fordele varmen utover i tid. Å åpne døra kan m.a.o. føre til uønsket temperaturstigning i kjøkkenet og større strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Vox_populi said:

Ikke bry deg om tullekoppen. Naturvernforbundet skriver: 
Hvis du har et gjennomsnittlig strømforbruk og bruker strøm til oppvarming, sparer du mellom 400 og 500 kroner på å senke temperaturen én grad.

Antar de har laget en tabell med månedlig sparesum basert på forbruk, kvm. på leiliget/hus og antall bosettere i huset, sant?

Anonymkode: 2b404...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Du sparer særdeles lite strøm på å skru av lyset. 

Vedfyring sparer du kun penger på hvis du hugger den selv. Da må du i såfall ta høyde for hva det koster deg å få den fra trær til ferdig tørket ved. Skal du kjøpe veden sparer du ingenting.

Anonymkode: 4de2d...767

Vi betaler 4000 for ved for en hel vinter. Vet helt sikkert at det sparer oss for mye i strøm i forhold til det hadde kostet å varme hele huset med den oppvarming vi ellers har. Vi fyrer fra morgen til kveld.

Sist nå hadde vi en strømregning på 2000 i kun strøm, så kommer nettleie (som er omtrent lik strømregning oppå der. Så omtrent 4000 pr mnd på strøm nå om vinteren. Selv om vi fyrer i ovnen fra morgen til kveld.

Vi har ikke varmepumpe, og har et hus på 170m2. Det går for mye i strøm. Så neste år blir det varmepumpe, 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

lar stekeovnen stå åpen etter jeg har stekt noe - sånn at overskuddsvarmen kommer ut i rommet.

Anonymkode: 0c8d0...b0d

Dette er en vanlig misoppfatning. Energi kan pr. definisjon ikke forsvinne. Om du holder døren lukket vil ikke varmen (energien) inne i stekeoven forsvinne til ingenting. Den vil bare bruke lenger tid på å sive ut til omgivelsene som i dette tilfellet er luften i kjøkkenet. At noe kjøles ned betyr at noe annet må oppvarmes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Majott skrev:

Vi betaler 4000 for ved for en hel vinter. Vet helt sikkert at det sparer oss for mye i strøm.

Så uansett vedforbruk en vinter om det er 1 eller 6 mål ved, er det fast 4000,-?

Anonymkode: d1486...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så uansett vedforbruk en vinter om det er 1 eller 6 mål ved, er det fast 4000,-?

Anonymkode: d1486...0dd

Hva i all verden mener du med 1 mål ved? Det har jeg aldri hørt om. Bare som flatemål (= 1 dekar).

Anonymkode: be9ab...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden mener du med 1 mål ved? Det har jeg aldri hørt om. Bare som flatemål (= 1 dekar).

Anonymkode: be9ab...154

Samme som favn.

Anonymkode: d1486...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så uansett vedforbruk en vinter om det er 1 eller 6 mål ved, er det fast 4000,-?

Anonymkode: d1486...0dd

Det har jo noe å si hvor stort hus du skal varme opp. Vi må ha minst 3 paller med ved for å holde det varmt nok i stue, kjøkken og soverom. Og nå fyrer vi i ovnen fra morgen til kveld. Til nå har vi brukt nesten to paller med ved. Vi ser at vi ikke har nok ved til hele vinterfyringen, men heldigvis har vi endel ved fra at vi har felt noen trær på tomta vår.

Vi har mange andre rom, som ikke er oppvarmet med vedfyring om vinteren.  Vi har slått av varmekabler i kjellerstua. Men gang, vaskerom og bad er varmet med gulvvarme der. 

Vi har hovedinngang til huset i kjelleretasjen, og har en åpen trappeoppgang. Vi har en panelovn i rommet nedenfor trappa. 

Huset vårt er ca 170 kvadrat, men det koster mye om vinteren. 

Neste år blir det varmepumpe!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, January 19, 2019 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Du kunne vært millionær om du ikke hadde begynt å røyke.

Anonymkode: b7d2e...aad

Ja. Det var jo veldig saklig og i sammenheng med tråden!   :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver jo på det. Boligen er om vinteren godt nok isolert til at jeg kan skru av all varme når jeg er borte på jobb/dagtid, bortsett fra litt på varmekablene på badet. Dermed er antalletet timer med panelovner raskt omtrent halvert, noe som hjelper godt. Skal jeg ha selskap bruker jeg fort en del levende lys, noe som også hjelper godt. Tenner de en halvtimes tid før folk kommer, så er det greit oppvarmet til folk kommer :) 

Anonymkode: 189c1...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, prøver jo på det. Boligen er om vinteren godt nok isolert til at jeg kan skru av all varme når jeg er borte på jobb/dagtid, bortsett fra litt på varmekablene på badet. Dermed er antalletet timer med panelovner raskt omtrent halvert, noe som hjelper godt. Skal jeg ha selskap bruker jeg fort en del levende lys, noe som også hjelper godt. Tenner de en halvtimes tid før folk kommer, så er det greit oppvarmet til folk kommer :) 

Anonymkode: 189c1...9f5

Nå har jeg ikke finregnet på det, men lys koster penger de også og spesielt hvis du skal ha så mange tent at det monner i forhold til innetemperaturen :klo: 

Eller sparer vi aller mest strøm på å ha et hus som ikke er større enn vi har behov for og at vi har tilgang til billig ved. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Majott skrev:

Neste år blir det varmepumpe!

Her blir det nok varmepumpe ganske snart. Bor i et 220kvm murhus fra 1917, som er noe dårlig isolert 🥶

Her står en varmeovn i stue på, og eventuel en panelovn på. Ellers fyres det i kakkelovn. Har panelovn døgnet rundt på et toalett i ytre gang, men må for ellers kan det fryse der inne med påfølgende problemer. Vikke ha de! >_<  Siste strømregning var på over 4k. 

(Da mine foreldre bodde i huset kom strømregning på over 10k 😳). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Nå har jeg ikke finregnet på det, men lys koster penger de også og spesielt hvis du skal ha så mange tent at det monner i forhold til innetemperaturen :klo: 

Eller sparer vi aller mest strøm på å ha et hus som ikke er større enn vi har behov for og at vi har tilgang til billig ved. 

Det er enkelte billige steder :) 

Men joda, ser den. Og det er jo egentlig ikke så ofte, mer som at jeg slår flere fluer i en smekk når jeg venter gjester. Da kan jeg like godt utnytte den ekstra varmen som kommer fra mange lys. 

Anonymkode: 189c1...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.1.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Vi har en baby som krabber nå så vi har på 20 grader døgnet rundt. Stue, kjøkken og to soverom står i de gradene til en hver tid. Så koker vi flasker en gang per dag, varmer mat 3x dagen. Vasker klær en gang i uken, oppvaskmaskinen går en gang i uken. Dusjen går 7 min annen hver dag. Hender vi fyller badekaret med noe vann en gang i uken til barnet. 

Vi bruker det vi føler vi må for den lille. 

Anonymkode: 296ff...0d4

Hvordan klarer du å vaske klær kun en gang i uka med baby i huset😳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peanut skrev:

Her blir det nok varmepumpe ganske snart. Bor i et 220kvm murhus fra 1917, som er noe dårlig isolert 🥶

Her står en varmeovn i stue på, og eventuel en panelovn på. Ellers fyres det i kakkelovn. Har panelovn døgnet rundt på et toalett i ytre gang, men må for ellers kan det fryse der inne med påfølgende problemer. Vikke ha de! >_<  Siste strømregning var på over 4k. 

(Da mine foreldre bodde i huset kom strømregning på over 10k 😳). 

Wow 10000 er virkelig mulig? Hvorfor var dems høyere enn deres?

Anonymkode: 0b019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow 10000 er virkelig mulig? Hvorfor var dems høyere enn deres?

Anonymkode: 0b019...d39

Generelt lå innetempen på 18-20 grader i de fleste rommene døgnet rundt. Vi kutter ut varme der vi ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peanut skrev:

Generelt lå innetempen på 18-20 grader i de fleste rommene døgnet rundt. Vi kutter ut varme der vi ikke er. 

18 grader er jo ikke mye, huset må trekke masse.

Anonymkode: 0b019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...