Gå til innhold

Sparer du på strømmen nå som den er så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Malone skrev:

Jeg har fast strømpris, så her er det bare å bruke i vei på den kaldeste tida. Jeg liker å ha jevne utgifter, så tåler at det blir litt dyrere om sommern. 

Har ei søster som er sparenazi. Møkt i huset alle andre steder enn i rommet hun bruker der og da. Trist syns jeg. Utrivelig å bli møtt i en mørk yttergang. 

Er hun fattig? Hva jobber hun med?

Anonymkode: b7d2e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er hun fattig? Hva jobber hun med?

Anonymkode: b7d2e...aad

Nei, hun er ikke fattig, men særs sparsom. Tjener vell en 50.000 mer enn meg i året, men har også 2 barn mer.. Jobber innen IT. 

Mange vil nok kalle henne en grådiper. Typen som kjøper inn det billigste dopapiret som finnes, tross for at det føles som sandpapir. Hun sykler innom alle butikkene i en mils omkrets for å kjøpe varene hun trenger på butikken som er billigst da. Sier også selv at hun eeeeelsker å spare :fnise: Hadde hun bodd i USA ville hun vært sånn kupongdame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malone skrev:

Jeg har fast strømpris, så her er det bare å bruke i vei på den kaldeste tida. Jeg liker å ha jevne utgifter, så tåler at det blir litt dyrere om sommern. 

Har ei søster som er sparenazi. Møkt i huset alle andre steder enn i rommet hun bruker der og da. Trist syns jeg. Utrivelig å bli møtt i en mørk yttergang. 

Jeg syntes det var litt rart å skulle slå av lys når jeg ble voksen. Var så vant med at alltid lyset var påsom barn. Uansett som sen tenåring ble jeg flyttet til foster hjem og der slo de av lysene. Det ble fort en vane sak. Men tenke aldri det var trist. Og nå gjør jeg det uten å tenke noe på det i det hele tatt. Påvirker ikke hverdagen min i det hele tatt. 

Litt morsomt å tenke på da. Hvor fort man kan venne seg til noe. 

Anonymkode: 1a1eb...aa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vask av klær koster kun en krone, varme koster derimot mye.

Anonymkode: 0b019...d39

Og ovnen er bare på når temperaturen bikker -5 ca. Og da er den på i 3-4 timer bare. Tydeligvis mer bevisst enn jeg trodde:) 

Anonymkode: cb6e5...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye jeg kan gjøre for å spare på strømmen. Jeg bruker vaskekjeller i blokka, så har ikke egen maskin i leiligheten. 

LED-pærer og sparepærer overalt. Har oppvaskmaskin, og bruker å fylle den helt før jeg kjører den, men noen ganger er den ikke helt full før den kjøres fordi jeg trenger rene tallerkner av en viss type osv.

Har i det siste begynt å bli flinkere til å slå av lyset på badet og kjøkkenet når jeg ikke er der, fordi jeg i desember fikk den høyeste strømregningen siden jeg flyttet inn her for to og et halvt år siden. Ikke vanvittig stor ifht hva jeg ser enebolig-eiere får, men likevel 750 kr, mot at den pleier å ligge på 450-500 om vinteren. Jeg har radiatorer med fjernvarme, så bruker ikke strøm til oppvarming (ennå - når badet renoveres i vår blir det varmekabler i gulvet der).

Likevel er det utrolig lite man sparer på å slå av et par LED pærer. Jeg undrer meg fælt over hva som kan ha forårsaket den høye regningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hater å fryse! Heller høyere strømregning enn å fryse, har penger til det! 

 

Anonymkode: 1ccf7...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det var litt rart å skulle slå av lys når jeg ble voksen. Var så vant med at alltid lyset var påsom barn. Uansett som sen tenåring ble jeg flyttet til foster hjem og der slo de av lysene. Det ble fort en vane sak. Men tenke aldri det var trist. Og nå gjør jeg det uten å tenke noe på det i det hele tatt. Påvirker ikke hverdagen min i det hele tatt. 

Litt morsomt å tenke på da. Hvor fort man kan venne seg til noe. 

Anonymkode: 1a1eb...aa8

Ja, det er jo klart det blir en vane. Alt er jo sånn, uten at man nødvendigvis har baktanker om f.eks det å spare :) Min far er lik. Slår av alle lys. Han har mer penger enn man trenger, men er ekstremt redd for brann. Blitt en vane for han å skru av lysene på grunn av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spare men vet ærlig talt ikke hvor vi skal spare inn. To voksne og to store tenåringsgutter i hus. Tar gjerne imot tips som nytter. Å slå av lys gjør vi, vaske mindre klær i den grad det er mulig... vet komfyren og oppvaskmaskinen drar mye men disse byttes ut i nyere modeller i løpet av ett par uker. Dusj, gutttene trener og de kan ikke dusje på treningen (kommunen sparer penger ved å stenge garderobene helt på kveldstid og null dusj etter gym på skolen). 

Anonymkode: 7bb0a...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nettleia høyere enn forbruket, så selv om man sparer strøm så er regninga høy.

3000kr var nettleia i desember, ca 2000kr i forbruk (gammelt hus på over 300kvm bruksareal)

Bruker vedovn og har stengt av rom som ikke er i bruk. Men vanskelig å stenge av mere siden huset er veldig åpent med halvetasjer og åpen kjeller. Nye vindu og har etterisolert huset. To voksne og to ungdommer. 

Anonymkode: 0ae43...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ikke ekstra nå fordi om prisen er høy, jeg bruker det jeg må, og overforbruker aldri uansett. 
Når det er sagt så er jeg den typen som tar på en ekstra genser, ikke den som skal plent ha varme så jeg kan gå i t-skjorte.

Anonymkode: a76f2...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Million skrev:

Det er ikke så mye jeg kan gjøre for å spare på strømmen. Jeg bruker vaskekjeller i blokka, så har ikke egen maskin i leiligheten. 

LED-pærer og sparepærer overalt. Har oppvaskmaskin, og bruker å fylle den helt før jeg kjører den, men noen ganger er den ikke helt full før den kjøres fordi jeg trenger rene tallerkner av en viss type osv.

Har i det siste begynt å bli flinkere til å slå av lyset på badet og kjøkkenet når jeg ikke er der, fordi jeg i desember fikk den høyeste strømregningen siden jeg flyttet inn her for to og et halvt år siden. Ikke vanvittig stor ifht hva jeg ser enebolig-eiere får, men likevel 750 kr, mot at den pleier å ligge på 450-500 om vinteren. Jeg har radiatorer med fjernvarme, så bruker ikke strøm til oppvarming (ennå - når badet renoveres i vår blir det varmekabler i gulvet der).

Likevel er det utrolig lite man sparer på å slå av et par LED pærer. Jeg undrer meg fælt over hva som kan ha forårsaket den høye regningen. 

Med strømforbruk på 4w og pære vil 250 pærer gi deg en kostnad på ca kr 1,50 pr time

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Med strømforbruk på 4w og pære vil 250 pærer gi deg en kostnad på ca kr 1,50 pr time

Øh? Seriøst? 250 pærer, og man sparer bare 1,50 kr på å slå dem av pr time???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Million skrev:

Øh? Seriøst? 250 pærer, og man sparer bare 1,50 kr på å slå dem av pr time???

Jepp. Prisen er ca 1,50 pr kW som er 1000 watt. Ledpærer bruker veldig lite strøm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Øh? Seriøst? 250 pærer, og man sparer bare 1,50 kr på å slå dem av pr time???

Ja, det høres riktig ut, ettersom det blir 1 kwh og 1kwh koster som regel ca kr 1 på sommeren og muligens ca kr1,50 på vinteren

Anonymkode: d2f20...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å gå rundt å fryse. Så nei. LED-pærer er det ingen grunn å tenke på forbruket av. Oppvarming står fort for  95%++ av forbruket om lyset lages av LED.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er å skrue ned temperaturen en grad som er miljøvennlig og som merkes på strømregningen, ikke å ta av en lyspære og to 

Anonymkode: a76f2...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,50 pr. time er 13000 i året. Penger det òg!

Anonymkode: be9ab...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyspærer produserer også varme, så om man slår av lysene må vel varmeovnene jobbe hardere og bruker dermed mer strøm...

Anonymkode: d2f20...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

1,50 pr. time er 13000 i året. Penger det òg!

Anonymkode: be9ab...154

De færreste lar alt stå på om man ikke er hjemme eller på natten. Så del beløpet på 4 kanskje. Uansett, har vel kanskje 20 forskjellige lyslenker (alt LED) ute rundt jul. De står på døgnet rundt i ca 40 dager. Regnet ut at det koster rundt 70 kr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...