Jump to content
AnonymBruker

Kan energy drikke være farlig

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg er 4 uker på vei og er veldig glad i energy drikke 

Kan jeg fortsette å drikke en hverdag om jeg dropper kaffe?

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Kan det skade fosteret så holder jeg meg såklart unna. Har ikke drukket energy drikke etter at jeg fant ut at jeg er gravid. 

Anonymkode: dca3a...643

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye mer koffein og sukker i energidrikke enn i kaffe. Jeg drakk 2-3 kopper kaffe i hele graviditeten, samt cola zero, men jeg ville likevel ha holdt meg unna energidrikk da det er mye mer konsentrert. Du kan evt høre med legen din om hva de mener :) 

Anonymkode: ebe38...bb9

AnonymBruker

Jeg har lest det kan føre til spontanabort. Vet ikke hva grensa er. Jeg er også glad i energidrikker, men drakk det aldri da jeg var gravid! Da var valget enten en kopp kaffe eller en halvliter cola pga koffein. 

Jeg drikker litt nå, men prøver å kutte ned. Får skikkelig hjertebank av det.. 

Anonymkode: 3cebd...b81

AnonymBruker

Jeg var avhengig av energidrikker før jeg ble gravid. Da jeg oppdaget graviditeten kuttet jeg dette helt da det er i en såppas konsentrert form. Tar meg heller et glass med vanlig brus istedenfor. 

Dersom helt slutt er uaktuelt for deg ville jeg uansett droppet det 1 trimester om jeg var deg, og ta det opp med legen din.

lykke til med spiren!❤️

Anonymkode: d68f5...101

AnonymBruker

Jeg drakk ikke energidrikk uansett, men jeg vet at en venninne av meg fikk beskjed om å droppe energidrikken. Og hun skulle drikke maks én kopp kaffe til dagen. 

Jeg ville tatt det opp med lege, for her inne får du så mye forskjellige svar.

Anonymkode: 872b0...c3d

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 4 uker på vei og er veldig glad i energy drikke 

Kan jeg fortsette å drikke en hverdag om jeg dropper kaffe?

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Kan det skade fosteret så holder jeg meg såklart unna. Har ikke drukket energy drikke etter at jeg fant ut at jeg er gravid. 

Anonymkode: dca3a...643

Nei, det bør du ikke fortsette med.

Anonymkode: a222b...e0b

Annonse

mammahjarte

Eg ville ikkje gjort det om det overstiger maksgrensa for koffein per dag. Eg veit ikkje kor mykje koffein det er i energidrikk, det kjem vel ann på energidrikken? Så lenge det ikkje er over 200 mg koffein per dag synest eg det er greitt.

"Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag. Det tilsvarer maksimum 200 mg koffein per dag. "  

Kjelde: https://www.babyverden.no/gravid/gravide-bor-drikke-sa-lite-cola-kaffe-og-te-som-mulig/ 

TrekStar

En kroppsbygger drakk energidrikke hver dag, i store mengder. Etter noen år med dette, så fikk han kreft.

Han gikk til behandling for denne kreften, med cellegift og det hele. Og han sluttet å trene vekter, og sluttet med energidrikk.

Behandlingen begynte å gå veldig bra, og han ble fortalt at behandlingen fungerte og at han etterhvert ville bli frisk. Han begynte så å drikke energidrikk igjen, da han var sikker på å overleve det hele. Når han så kom inn til neste behandling, og scanning, så ble det påvist at kreften hadde spredt seg, og var større enn før. Det ble da trodd at energidrikken var skyld i dette, og at energidrikken var grunnen til kreften i første omgang. Han fikk ingen ny sjanse, selv med videre behandling, og han døde av kreften.

Hadde han bare holdt seg helt unna energidrikke, så hadde han overlevd, ifølge legene. Dem mente at et stoff kalt Niacin, i energidrikken, ga kreften hva det trengte, til å vokse og bli til. Niacin er tydeligvis ikke bra for leveren, og den kan også utvikle infeksjon i leveren. Det er det jeg har lest, en stund tilbake.

Kanskje kommer dette bedre frem i fremtiden, slik at enkelte stoffer (Niacin) i energidrikken, blir forbudt.

Det er jo også som sagt, kjent at koffein kan være farlig for hjertet, i for store mengder bla.

Edited by TrekStar

Nuith

Niacin er et annet navn for B3-vitamin. Alle vitaminer er skadelige i store nok mengder, men da skal det MENGDER til altså.

Energidrikk er ok så lenge du holder deg innenfor daglig inntak av kaffein. 1 liten Red Bull er iallefall ok. Men det kan jo være greit å prøve å ta litt pauser, for eksempel i helgene/på dager du ikke jobber.

elentari

1 boks energidrikk inneholder mindre koffein enn en kopp kaffe, faktisk. 

Men de har mye sukker og kunstige stoffer. 

AnonymBruker
21 minutter siden, elentari skrev:

1 boks energidrikk inneholder mindre koffein enn en kopp kaffe, faktisk. 

Men de har mye sukker og kunstige stoffer. 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man drikker en halv liter energidrikk på kortere tid enn man drikker samme mengde kaffe - de færreste av oss drikker en liter kaffe i døgnet, men det er ikke like rart å tømme i seg tilsvarende mengde leskedrikk :)

Anonymkode: ebe38...bb9

AnonymBruker
On 1/19/2019 at 1:56 PM, TrekStar said:

En kroppsbygger drakk energidrikke hver dag, i store mengder. Etter noen år med dette, så fikk han kreft.

Han gikk til behandling for denne kreften, med cellegift og det hele. Og han sluttet å trene vekter, og sluttet med energidrikk.

Behandlingen begynte å gå veldig bra, og han ble fortalt at behandlingen fungerte og at han etterhvert ville bli frisk. Han begynte så å drikke energidrikk igjen, da han var sikker på å overleve det hele. Når han så kom inn til neste behandling, og scanning, så ble det påvist at kreften hadde spredt seg, og var større enn før. Det ble da trodd at energidrikken var skyld i dette, og at energidrikken var grunnen til kreften i første omgang. Han fikk ingen ny sjanse, selv med videre behandling, og han døde av kreften.

Hadde han bare holdt seg helt unna energidrikke, så hadde han overlevd, ifølge legene. Dem mente at et stoff kalt Niacin, i energidrikken, ga kreften hva det trengte, til å vokse og bli til. Niacin er tydeligvis ikke bra for leveren, og den kan også utvikle infeksjon i leveren. Det er det jeg har lest, en stund tilbake.

Kanskje kommer dette bedre frem i fremtiden, slik at enkelte stoffer (Niacin) i energidrikken, blir forbudt.

Det er jo også som sagt, kjent at koffein kan være farlig for hjertet, i for store mengder bla.

Enn å skrive alt dette, uten å legge ved kilde?

Anonymkode: fe06f...ed1

AnonymBruker

Ja! Du skal ikke ha noe særlig med koffein når du er gravid. Hadde sluttet med en gang.

Anonymkode: 62618...972

Annonse

AnonymBruker

Jordmor sa jeg måtte trappe ned til en boks energidrikke hver dag, da var jeg innenfor. 

Jeg spurte jordmor fordi jeg er altfor glad i energidrikker, cola og tar gjerne en kopp kaffe eller te innimellom. Så unngår nå alt av koffeindrikker de dagene jeg tar en boks energidrikke. Som ei over skriver så er 200mg koffein maks.

Anonymkode: 53767...541

AnonymBruker

Alt med måte... trenger ikke kutte ut alt som liksom skal være så farlig. Det er en så liten sjans for at noe går galt av å drikke energidrikk, så ta det piano. Ikke bli hysterisk som resten av KGs brukere 

Anonymkode: 9a438...18f

AnonymBruker
På 19.1.2019 den 13.56, TrekStar skrev:

Dette er relevant for TS fordi...? Graviditet er ikke en kreftsykdom.

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hysteriet har kommet for å bli. Verden har virkelig blitt gal.

Anonymkode: 9a438...18f

TrekStar
On 1/21/2019 at 11:49 PM, AnonymBruker said:

Har nå ikke sagt at graviditet er en kreftsykdom, det leser du vel. Det jeg ville frem til, noe de fleste burde forstå, er at jeg vil tro at en leversykdom, vil kunne sterkt påvirke den gravides helse under graviditeten. Jeg tror ikke en leverinfeksjon, som kan utvikle seg til kreft, vil være særlig gunstig når en er gravid, og etterhvert skal føde barn. Dette kan sette både barnet, og den gravide i fare. Jeg er vel inne på noe her?!

On 1/20/2019 at 6:06 PM, AnonymBruker said:

Enn å skrive alt dette, uten å legge ved kilde?

Anonymkode: fe06f...ed1

Litt sent, men bedre sent enn aldri. Først kan jeg si at Niacin kan gi leverinfeksjon ved overdrevent inntak. Selv om forskere er forsiktige med å si at 100% sikkert at Niacain er synderen, så er det knyttet en sammenheng mellom flere personer, som har fått leverproblemer, og at dem da har drukket en del energidrikke over tid. Niacin kan gi forgiftning, og som utvikler en infeksjon i leveren. Hvor mye energidrikke som kan påvirke en persons kropp, og hvor syk en kan bli, vil jo også kunne avhenge av personens fysiske tilstand som svekket immunforsvar o.l.

Her er en annen artikkel som forteller om leverproblemer ved å drikke overdrevent med energidrikke:

https://www.tv2.no/a/8701160/

Her er en video under, som jeg baserte mitt første innlegg på. Kroppsbygger døde, da Niacin som var i energidrikke ga en leverinfeksjon, som utviklet seg til kreft:

AnonymBruker
On 1/19/2019 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Mye mer koffein og sukker i energidrikke enn i kaffe. Jeg drakk 2-3 kopper kaffe i hele graviditeten, samt cola zero, men jeg ville likevel ha holdt meg unna energidrikk da det er mye mer konsentrert. Du kan evt høre med legen din om hva de mener :) 

Anonymkode: ebe38...

Dette er jo bare helt greit. 2-3 kopper kaffe og en cola zero inneholder mye mer koffein enn en vanlig boks med energidrikk.

Jeg drakk litt energidrikk da jeg var gravid, men mista lysten på det som gravid. Trist for jeg skulle hatt litt ekstra energi innimellom og jeg liker verken kaffe eller te :P så lenge man ikke bælmer nedpå om en idiot så gjør det ingenting om man drikker cola og energidrikk i blant. Alt med måte. Hvis man bøtter nedpå med spinat er ikke det sunt heller, selvom spinat er sunt i seg selv. 

Anonymkode: 8fc98...6ec

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dette er jo bare helt greit. 2-3 kopper kaffe og en cola zero inneholder mye mer koffein enn en vanlig boks med energidrikk.

Jeg drakk litt energidrikk da jeg var gravid, men mista lysten på det som gravid. Trist for jeg skulle hatt litt ekstra energi innimellom og jeg liker verken kaffe eller te :P så lenge man ikke bælmer nedpå om en idiot så gjør det ingenting om man drikker cola og energidrikk i blant. Alt med måte. Hvis man bøtter nedpå med spinat er ikke det sunt heller, selvom spinat er sunt i seg selv. 

feil