Gå til innhold

Wiley - IVF på andre året


Wiley

Anbefalte innlegg

til diskusjonen over her: jeg har hatt mistanke om både endo og adeno, men sistnevnte lar jeg ikke diagnostisere sikkert uten å fjerne livmor. Man kan se litt på UL men kkke sikkert. Jeg var hos Tina Tellum, hun er veldig flink og veldig hyggelig, hun mente jeg mest sannsynlig hadde adenomyose. Men legen nå sist på Riks mente jeg ikke hadde de «typiske tegnene». Så man kan bli litt sprø av mangel på visshet om disse sykdommene, og ulike beskjeder man får - det er virkelig behov for mer forskning så vi kan få noen sikrere svar snart! Uansett så skal det kunne funke med IVF og for deg så SKAL det bare funke snart💗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Waldfee said:

til diskusjonen over her: jeg har hatt mistanke om både endo og adeno, men sistnevnte lar jeg ikke diagnostisere sikkert uten å fjerne livmor. Man kan se litt på UL men kkke sikkert. Jeg var hos Tina Tellum, hun er veldig flink og veldig hyggelig, hun mente jeg mest sannsynlig hadde adenomyose. Men legen nå sist på Riks mente jeg ikke hadde de «typiske tegnene». Så man kan bli litt sprø av mangel på visshet om disse sykdommene, og ulike beskjeder man får - det er virkelig behov for mer forskning så vi kan få noen sikrere svar snart! Uansett så skal det kunne funke med IVF og for deg så SKAL det bare funke snart💗

Takk snille:) 

Definivt frustrerende at det er så lite forsking og kunnskap om disse kvinnesykdommene rundt omkring. Det føles altfor ofte som at vi må finne ut av disse tingene selv. Jeg får se hvilke svar jeg får av gynekologen min, har egentlig sans for han så er spent på hva han tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Wiley skrev:

Takk snille:) 

Definivt frustrerende at det er så lite forsking og kunnskap om disse kvinnesykdommene rundt omkring. Det føles altfor ofte som at vi må finne ut av disse tingene selv. Jeg får se hvilke svar jeg får av gynekologen min, har egentlig sans for han så er spent på hva han tenker. 

Bra, håper du får noen gode svar! Etterhvert har jeg innsett at tillit til legen og skikkelige svar er noe av det viktigste i denne prosessen! Typisk at kvinnesykdommer ikke forskes på dessverre! Men er nok på fremgang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om andenom....æh, klarer ikke si ordet :P 

Men iallefall: jeg lå ved siden av ei som tok lapraskopi samtidig som meg, og de fant ingenting hos henne som kunne forklare smertene hennes - men uansett; jeg husker iallefall at kirurgen sa at de ikke kunne si hverken eller på adenomyose nettopp fordi man ikke vet det sikkert før man har fjernet.

Så kanskje litt greia er at man kan prøve behandling som om man hadde det - og det er vel lang nedregulering? Eller finnes det også andre ting som gjøres? Jeg har veldig lite peiling på dette, kjenner jeg. 

Jeg kjenner selv at jeg ikke stoler så mye på «du har ingen tegn» sånn umiddelbart når det gjelder underlivet, det var jo full action nedi der. 

Men man får jo ikke gjort så mye om man vil bli gravid, utenom å teste eventuelle tilleggsbehandlinger som kan fungere bedre dersom man også har adenomyose (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fnugg skrev:

Jeg kan lite om andenom....æh, klarer ikke si ordet :P 

Men iallefall: jeg lå ved siden av ei som tok lapraskopi samtidig som meg, og de fant ingenting hos henne som kunne forklare smertene hennes - men uansett; jeg husker iallefall at kirurgen sa at de ikke kunne si hverken eller på adenomyose nettopp fordi man ikke vet det sikkert før man har fjernet.

Så kanskje litt greia er at man kan prøve behandling som om man hadde det - og det er vel lang nedregulering? Eller finnes det også andre ting som gjøres? Jeg har veldig lite peiling på dette, kjenner jeg. 

Jeg kjenner selv at jeg ikke stoler så mye på «du har ingen tegn» sånn umiddelbart når det gjelder underlivet, det var jo full action nedi der. 

Men man får jo ikke gjort så mye om man vil bli gravid, utenom å teste eventuelle tilleggsbehandlinger som kan fungere bedre dersom man også har adenomyose (?).

Ja, jeg prøvde jo tre mnd nedregulering pga mistanke om adenomyose. Funket dårlig, men var først og fremst dårlig uttelling på egg/befruktning. Det kan funke, finnes ikke noe annet som funker ihvertfall. Mistanken hos meg skyldes sterke menssmerter og lite endo-funn. Og min mor måtte fjerne livmor pga smerter (fikk to barn uten problemer hun da, men var yngre da hun fikk dem) og derfor tror de også jeg har det. Men sikkert svar får man ikke 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke si adenomyose jeg heller @Fnugg, takk for autocorrect denne ene gangen 🙏🏽

Det er godt mulig jeg har adenomyose siden jeg har lite endo flekker men relativt mye symptomer, men så er det et spørsmål om det vil ha noe å si for behandlingen. Min venninne som var hos han Bad Boy of IVF i London har full pakke med pcos, endo og ando, men de fokuserte mest på de to første under behandlingen og hun prøvde vel virkelig alt. Intralipider, baby aspirin, prednisolon og dobbel dose progesteron, både piller og sprøyter.  Mye av det jeg ikke ser for meg at legene i Norge behandler med. 

Får håpe jeg slipper å tenke på det, men det er godt mulig ultralang nedregulering blir vurdert for min del men blir jo ikke akkurat oppmuntret av dine erfaringer med det @Waldfee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er vel endel yngre enn meg, så da kan ultralang nedregulering funke bedre! For min del ble det nok litt tøft for systemet, «i min alder», og er nok omdiskutert om det funker også. Siste legene på riks og Hausken mente bare tull. Før jeg gjorde det mente både riks Og Hausken (andre leger, riktignok, begge stedene), at det var kjempelurt å prøve 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Waldfee said:

Du er vel endel yngre enn meg, så da kan ultralang nedregulering funke bedre! For min del ble det nok litt tøft for systemet, «i min alder», og er nok omdiskutert om det funker også. Siste legene på riks og Hausken mente bare tull. Før jeg gjorde det mente både riks Og Hausken (andre leger, riktignok, begge stedene), at det var kjempelurt å prøve 🤔

Ja det er jo som vanlig fint at legene er så enige med seg selv! Tror ikke jeg er så mye yngre en deg gitt, begynner å nærme meg 37 faktisk. Det er vel ganske voksent i prøverør sammenheng. Med dette tempoet her begynner jeg å lure på om det spøker litt for evt søskenforsøk. Men, en ting om gangen. 

Fikk mail fra Hausken i dag, de ville ha meg inn på en fertilitets sjekk. Føler kanskje at den fertiliteten er relativt godt utredet allerede, har ikke super lyst til å brenne av 3000 spenn på en konsultasjon når jeg ikke vet om jeg kommer til å trenge den eller har bestemt meg for evt klinikk. Men, jeg har hørt om det lar seg gjøre med hysteroskopi/scratching i første runde, så får vi se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wiley skrev:

Ja det er jo som vanlig fint at legene er så enige med seg selv! Tror ikke jeg er så mye yngre en deg gitt, begynner å nærme meg 37 faktisk. Det er vel ganske voksent i prøverør sammenheng. Med dette tempoet her begynner jeg å lure på om det spøker litt for evt søskenforsøk. Men, en ting om gangen. 

Fikk mail fra Hausken i dag, de ville ha meg inn på en fertilitets sjekk. Føler kanskje at den fertiliteten er relativt godt utredet allerede, har ikke super lyst til å brenne av 3000 spenn på en konsultasjon når jeg ikke vet om jeg kommer til å trenge den eller har bestemt meg for evt klinikk. Men, jeg har hørt om det lar seg gjøre med hysteroskopi/scratching i første runde, så får vi se. 

Hm.....jeg tror ikke jeg betalte noe sånt på FS - men da var jeg riktignok utredet nylig hos gynekolog med standardtestene. 

Om det er noen år siden du sjekket kam det jo hende de vil se om verdiene har sunket mye eller no. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fnugg said:

Hm.....jeg tror ikke jeg betalte noe sånt på FS - men da var jeg riktignok utredet nylig hos gynekolog med standardtestene. 

Om det er noen år siden du sjekket kam det jo hende de vil se om verdiene har sunket mye eller no. 

 

Nå måtte jeg telle litt, men det er vel kanskje 1,5 år siden mine prøver. Men uansett så tenker jeg jo at journalen skal fortelle det meste? Skjønner at de gjerne vil ha nye, egne prøver før evt oppstart av nytt forsøk, men først ønsker jeg egentlig en vurdering og en samtale rett og slett. Kanskje de ikke har tid til sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Hausken kjører litt sånn standard med den sjekken sin. Du kan sikkert få en scratching og hysteroskopi i stedet, koster nok endel det også, men de vil nok snakke litt med deg først for å bli kjent med historikken og sikkert gjøre en vanlig undersøkelse for å se selv. Håper virkelig de kan gi deg noen gode vurderinger!  

Angående alder så er du jo nesten tre år yngre, det utgjør masse! Jeg fyller 40 til sommeren 😆Når du først blir gravid med nr 1 så får du ta to tette - kroppen vil lettere bli gravid igjen like etterpå. Jeg gjorde tabben å vente til sønnen var to og et halvt, pga det ville blitt hektisk med to tette pga mannens jobb mv og mye faller på meg. Angrer meg SOM EN HUND på det nå, for å si det sånn. Ble gravid med ham da jeg var 35. Men med to ganske tette bør det funke helt fint for din del 💗🤞😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Waldfee said:

Jeg tror nok at Hausken kjører litt sånn standard med den sjekken sin. Du kan sikkert få en scratching og hysteroskopi i stedet, koster nok endel det også, men de vil nok snakke litt med deg først for å bli kjent med historikken og sikkert gjøre en vanlig undersøkelse for å se selv. Håper virkelig de kan gi deg noen gode vurderinger!  

Angående alder så er du jo nesten tre år yngre, det utgjør masse! Jeg fyller 40 til sommeren 😆Når du først blir gravid med nr 1 så får du ta to tette - kroppen vil lettere bli gravid igjen like etterpå. Jeg gjorde tabben å vente til sønnen var to og et halvt, pga det ville blitt hektisk med to tette pga mannens jobb mv og mye faller på meg. Angrer meg SOM EN HUND på det nå, for å si det sånn. Ble gravid med ham da jeg var 35. Men med to ganske tette bør det funke helt fint for din del 💗🤞😊

Ja får nesten bare se hva de sier, jeg føler virkelig at jeg trenger å snakke med noen leger for tiden. Helst uten å samtidig ligge med beina i været. Medicus tilbyr nemlig det, en gratis second opinion basert på journalen for akkurat sånne som meg som har vært gjennom noen forsøk. Uansett hvor jeg ender opp føler jeg mest at det jeg er villig til å betale for er oppfølging av en lege, blir satt ut av å få så mye motstridende beskjeder hele tiden. Mannen spesielt blir helt gæren av sånt. 

To tette ja, det er jo lov å håpe på det men først må jeg bare få til nr 1 🙏🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ikke dårlig med gratis second opinion! Klart du skal få tbåde nr 1 og 2, du har hatt endel stang ut men nå snur det seg snart🤞💗!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker nå. Føler veldig at jeg trenger å prate med noen leger nå, men samtidig vet jeg ikke om det er verdt å betale for den samtalen når jeg ikke vet om neste forsøk funker eller ikke. Det er vel ikke så mye «bortkastede» penger uansett, men samtidig er jeg usikker på hvilken klinikk jeg har mest gode følelser for i lengden. Medicus har fått ny lab i Oslo og har godt inntrykk av de så langt, men jeg vet sannelig ikke. Hausken er jo godt kjent og virker som om de tester en del ting andre ikke gjør. Føler nesten jeg må bestemme meg for klinikk nå, selv om jeg har den ene 6-dagers sinken som ligger og venter på meg på riks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert bra begge deler! Jeg er veldig godt fornøyd med Hausken, flinke og veldig hyggelige folk! Medicus kjenner jeg ikke til, men vil jo tro det er bra også. Hvis det er gratis på Medicus kan du jo teste begge 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Waldfee said:

Det er sikkert bra begge deler! Jeg er veldig godt fornøyd med Hausken, flinke og veldig hyggelige folk! Medicus kjenner jeg ikke til, men vil jo tro det er bra også. Hvis det er gratis på Medicus kan du jo teste begge 😉

Får du oppfølging av samme lege hele veien stort sett? Eller føler du at de i alle fall er enige med hverandre når de behandler? Og blir du fulgt opp etter negative forsøk? Er det vanskelig med timer eller er det god kapasitet? Sorry det ble mye spørsmål 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Wiley skrev:

Får du oppfølging av samme lege hele veien stort sett? Eller føler du at de i alle fall er enige med hverandre når de behandler? Og blir du fulgt opp etter negative forsøk? Er det vanskelig med timer eller er det god kapasitet? Sorry det ble mye spørsmål 😂

Det går fint 😊 Nei, det er forskjellige leger men de er bare 4 stk totalt så man blir jo ganske godt kjent med alle. Det er bare en som er fast i Oslo, så man ser henne mest og hun er veldig flink og hyggelig synes jeg👍😊. De hadde ikke likt syn på lang nedregulering, det ble jo forsøkt men siste konsultasjon forstod jeg at legen da mente det var uhensiktsmessig (selv om det ikke ble sagt rett ut). Det er god kapasitet og lett å få time, selv om det er veldig travelt der. Sykepleierne er supre. Oppfølgingen - man får ny time til evaluering raskt. Men det er ikke akkurat noe mer at de «holder deg i hånden»/følger opp utover hva man får i det offentlige. Men det kan man vel ikke forvente, heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info @Waldfee, da har jeg litt å gruble på. 

Fikk snakket med Medicus i dag, så det var litt deilig å få noe mer kjøtt på beinet. De anbefalte nye prøver og vannscanning for å utelukke polypper, ellers ville de satset på kort protokoll og prednisolon for endometriosen. Scratching var bare sånn hvis jeg hadde veldig lyst, de gjorde normalt sett ikke det. 

Ellers så hørtes det ut som om jeg kunne få fast lege hvis jeg spesifikt ønsket det, og alt av lab og klinikk er visstnok helt nytt. Sjefen for laben som har flyttet ned til Oslo, så alt høres jo ut som det er veldig på stell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wiley skrev:

Takk for info @Waldfee, da har jeg litt å gruble på. 

Fikk snakket med Medicus i dag, så det var litt deilig å få noe mer kjøtt på beinet. De anbefalte nye prøver og vannscanning for å utelukke polypper, ellers ville de satset på kort protokoll og prednisolon for endometriosen. Scratching var bare sånn hvis jeg hadde veldig lyst, de gjorde normalt sett ikke det. 

Ellers så hørtes det ut som om jeg kunne få fast lege hvis jeg spesifikt ønsket det, og alt av lab og klinikk er visstnok helt nytt. Sjefen for laben som har flyttet ned til Oslo, så alt høres jo ut som det er veldig på stell. 

Høres jo lurt ut med ny scanning :) 

Virker egentlig litt likt som på Fertilitetssenteret også, regner med klinikkene er nokså like? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fnugg said:

Høres jo lurt ut med ny scanning :) 

Virker egentlig litt likt som på Fertilitetssenteret også, regner med klinikkene er nokså like? Eller? 

Ja jeg tror egentlig det. Tror også at behandlingen ikke er SÅ veldig annerledes fra det offentlige, så det dreier seg vel mest om hvor man får en god følelse. For oss føles det nesten mest viktig å følge opp det mentale, litt trygghet i å bli fulgt opp av et mindre team osv. Jeg er egentlig ikke misfornøyd med den medisinske behandlingen på riksen, synes absolutt de er flinke, men tror også behovene endrer seg når man har holdt på en stund. Så jeg tror nok det blir privat for oss om vi er nødt til å ha et tredje forsøk, selv om jeg fortsatt håper at vi slipper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...