Gå til innhold

Wiley - IVF på andre året


Wiley

Anbefalte innlegg

Kan vel teste en dagbok da, litt for mange tanker å lufte for tiden. Begynte første IVF forsøk for omtrent nøyaktig et år siden. Da var jeg relativt optimistisk og det var legene også. Ett år senere er det en smule vanskeligere å være positiv. 

Etter 4 år med prøving på egenhånd fikk jeg påvist moderat endometriose og en tett pluss en «treg» eggleder, men har ellers fine hormon prøver og mannen har også fine prøver. 

Vi fikk napp på første forsøk men det endte i SA bare 5 dager senere, men vi hadde 10 stk på frys så ingen var særlig bekymret for at det ikke ville ende bra. Første frys ble negativt, på andre frys fikk vi velge å tine hele barnehagen og dyrke videre til blasto. Fikk satt inn to, men ingen fler som overlevde så da det forsøket også ble negativt ble vi ganske satt ut. 

Andre ferskforsøk ble satt i gang bare en måned etter med akkurat lik protokoll, men kunne ikke vært mer annerledes. Eggene delte seg sakte og selv om planen var å dyrke 8 til blasto og sette inn på dag 5 ombestemte de seg og satte inn på dag 3 og sa ingen var gode nok til frys. Til slutt fikk vi en 6-dagers blasto i fryseren, men følte legene var så negative denne gangen at jeg ikke hadde troen i det hele tatt. Satt egentlig bare i senga og gråt i to uker før jeg på torsdag fikk bekreftet mislykket forsøk nr 4. 

Utsatte neste fryseforsøk en måned, trenger litt tid på å finne nytt pågangsmot og spise meg litt sunnere. Starter på igjen i mars, noe som egentlig føles veldig snart. 

I mellomtiden blir spørsmålet hva neste steg er for oss. Vi har gode prøver, stimulerer bra,  befrukter bra, og foreløpig er innstillingen til Riksen «uflaks». Men ett år med skuffelser og uvisshet tar på og mannen begynner å nærme seg maksgrensen. To veldig gode venninner startet IVF omtrent samtidig med meg, begge er nå gravide, en på runde nr to og en naturlig etter to mislykkede runder. De har vært fantastisk støtte det siste året men nå føler jeg selvfølgelig mye på at jeg er den eneste som fortsatt ikke har fått det til. 

Vi kommer til å snakke med et par privat klinikker og høre hva de tror, høre med gynekologen om endometriosen har blusset opp igjen, prøve å kvitte meg med noen av de ekstra hormonene, er ganske overbevist om at jeg har østrogen dominanse og tenker det ikke er helt optimalt. Trenger litt håp nå. 

2019 blir enten året det endelig løser seg eller året vi bestemmer oss for å sette en grense og et liv uten barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære @Wiley, jeg kommer til å følge deg her 💗😊 Det er en skikkelig tung prosess, men jeg tenker også uflaks. Vi har hatt 6 søskeninnsett (2 frys og 4 fersk, hvorav 1 exu og 1 MA) og legen mener det medisinsk sett er for tidlig å gi opp og at forsøkene er «bra». Høres ut som du har det ganske likt, bare færre forsøk og du er vel endel yngre enn meg også. Så da tenker jeg at dette bør løse seg for din del, det er positivt at du ble gravid en av forsøkene og det gjelder bare p holde motet oppe, selv om det er tungt 💗. Kommer til å heie masse på deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Waldfee det var gode ord! Vi er nok i ganske samme situasjon så det var godt å høre at legene ikke synes det var noen grunn til å gi opp. Jeg vet jo det logisk sett, at sjangsene ikke blir dårligere jo flere forsøk man har, men de blir faktisk bedre. Jeg vet det, og jeg vet at vi i utganspunktet produserer bra i forsøkene og at det dreier seg om tid og flaks, men det er ganske vanskelig å få hjertet til å følge med på den tankegangen etterhvert. Tenker det blir lettere når hormonene forsvinner ut av kroppen, akkurat nå sitter tårene løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 8.54, Wiley skrev:

Tusen takk @Waldfee det var gode ord! Vi er nok i ganske samme situasjon så det var godt å høre at legene ikke synes det var noen grunn til å gi opp. Jeg vet jo det logisk sett, at sjangsene ikke blir dårligere jo flere forsøk man har, men de blir faktisk bedre. Jeg vet det, og jeg vet at vi i utganspunktet produserer bra i forsøkene og at det dreier seg om tid og flaks, men det er ganske vanskelig å få hjertet til å følge med på den tankegangen etterhvert. Tenker det blir lettere når hormonene forsvinner ut av kroppen, akkurat nå sitter tårene løst. 

Hormonene tuller til for både kropp og sinn. Det går nesten ikke an å bli upåvirket av denne prosessen. Vi får satse på at tid og flaks løser dette for oss 💗🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet for et drittår du har hatt! All respekt til dere som har stått i dette så lenge, krever fader meg pågangsmot av diamant og gull 💪🏻

Hva slags preparater har du fått sånn i tillegg? Fikk du Prednisolon? Sikkert dumt spørsmål, alle får sikkert det med endo.

Men for å snu på det, 10 på frys høres jo helt vilt ut - så det må jo tyde på bra tilstander av gullstandard på iallefall det området. Ikke at det hjelper nå, men jeg tenker jo at det betyr at man kanskje ikke skal gi opp håpet raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2019 at 6:05 PM, Fnugg said:

Herlighet for et drittår du har hatt! All respekt til dere som har stått i dette så lenge, krever fader meg pågangsmot av diamant og gull 💪🏻

Hva slags preparater har du fått sånn i tillegg? Fikk du Prednisolon? Sikkert dumt spørsmål, alle får sikkert det med endo.

Men for å snu på det, 10 på frys høres jo helt vilt ut - så det må jo tyde på bra tilstander av gullstandard på iallefall det området. Ikke at det hjelper nå, men jeg tenker jo at det betyr at man kanskje ikke skal gi opp håpet raskt.

Ja, 2018 går vel ikke inn i historien som favoritt egentlig. Man tenker vel hele tiden at neste gang da sitter den endelig, og så blir neste gang til enda en gang og enda en gang. Jeg tror at pausene jeg har hatt mellom forsøkene er grunnen til at jeg har kommet meg gjennom det, bare å komme seg litt tilbake til vanlig hverdag hjelper så utrolig mye. Men ja, det har vært et sykt tøft år og jeg tror det begynner å ta meg litt igjen.

Har ikke fått noen andre medisiner nei, spurte om prednisolon men det gir de ikke på Riksen til alle endo pasienter. Legen mente at det ikke er dokumentert og at de private ofte gir sånt bare for å gi noe og for at folk skal føle at de betaler for noe ekstra, som egentlig høres logisk ut men jeg tipper det er det første legene vil anbefale når jeg evt går privat. 

10 på frys var helt fantastisk og legene var super optimistiske, men det hjalp jo ikke noe særlig. Tror egentlig at vi produserer bra men det fester seg jo liksom ikke, så nå har jeg fått journalen og er spent på å høre om de private har noen interessante innfallsvinkler på situasjonen vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Wiley skrev:

Ja, 2018 går vel ikke inn i historien som favoritt egentlig. Man tenker vel hele tiden at neste gang da sitter den endelig, og så blir neste gang til enda en gang og enda en gang. Jeg tror at pausene jeg har hatt mellom forsøkene er grunnen til at jeg har kommet meg gjennom det, bare å komme seg litt tilbake til vanlig hverdag hjelper så utrolig mye. Men ja, det har vært et sykt tøft år og jeg tror det begynner å ta meg litt igjen.

Har ikke fått noen andre medisiner nei, spurte om prednisolon men det gir de ikke på Riksen til alle endo pasienter. Legen mente at det ikke er dokumentert og at de private ofte gir sånt bare for å gi noe og for at folk skal føle at de betaler for noe ekstra, som egentlig høres logisk ut men jeg tipper det er det første legene vil anbefale når jeg evt går privat. 

10 på frys var helt fantastisk og legene var super optimistiske, men det hjalp jo ikke noe særlig. Tror egentlig at vi produserer bra men det fester seg jo liksom ikke, så nå har jeg fått journalen og er spent på å høre om de private har noen interessante innfallsvinkler på situasjonen vår. 

Blir spennende å høre om du får noen nye innfallsvinkler! Jeg liker best litt nøkterne leger som analyserer og tar seg tid til å se på tidligere forsøk og vurdere grundig. Har vært borti enkelte som bare kaster seg på enhver ide eller teori jeg slenger ut. Det er ikke så betryggende. Medisinske råd basert på grundig analyse og nøktern vurdering er fint! Jeg tenker at embryokvalitet er en nøkkel, og med mange på frys har du gode embryo. Det er nok den viktigste enkeltfaktoren for å lykkes, selv om du har vært uheldig så langt. Prednisolon tviler jeg på har effekt altså, har brukt det nå flere ganger, gravid en av dem riktignok men. Jeg får så utrolig gufne bivirkninger av kortison, blir hyper og ligger våken store deler av nettene. Så synes ikke det er noe å trakte etter - med mindre det skulle gi baby, da. Bevisene for det er ikke så sikre, tror jeg! Blir spennende å høre når du har vært på konsultasjon!! Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Ja, 2018 går vel ikke inn i historien som favoritt egentlig. Man tenker vel hele tiden at neste gang da sitter den endelig, og så blir neste gang til enda en gang og enda en gang. Jeg tror at pausene jeg har hatt mellom forsøkene er grunnen til at jeg har kommet meg gjennom det, bare å komme seg litt tilbake til vanlig hverdag hjelper så utrolig mye. Men ja, det har vært et sykt tøft år og jeg tror det begynner å ta meg litt igjen.

Har ikke fått noen andre medisiner nei, spurte om prednisolon men det gir de ikke på Riksen til alle endo pasienter. Legen mente at det ikke er dokumentert og at de private ofte gir sånt bare for å gi noe og for at folk skal føle at de betaler for noe ekstra, som egentlig høres logisk ut men jeg tipper det er det første legene vil anbefale når jeg evt går privat. 

10 på frys var helt fantastisk og legene var super optimistiske, men det hjalp jo ikke noe særlig. Tror egentlig at vi produserer bra men det fester seg jo liksom ikke, så nå har jeg fått journalen og er spent på å høre om de private har noen interessante innfallsvinkler på situasjonen vår. 

 

37 minutter siden, Waldfee skrev:

Blir spennende å høre om du får noen nye innfallsvinkler! Jeg liker best litt nøkterne leger som analyserer og tar seg tid til å se på tidligere forsøk og vurdere grundig. Har vært borti enkelte som bare kaster seg på enhver ide eller teori jeg slenger ut. Det er ikke så betryggende. Medisinske råd basert på grundig analyse og nøktern vurdering er fint! Jeg tenker at embryokvalitet er en nøkkel, og med mange på frys har du gode embryo. Det er nok den viktigste enkeltfaktoren for å lykkes, selv om du har vært uheldig så langt. Prednisolon tviler jeg på har effekt altså, har brukt det nå flere ganger, gravid en av dem riktignok men. Jeg får så utrolig gufne bivirkninger av kortison, blir hyper og ligger våken store deler av nettene. Så synes ikke det er noe å trakte etter - med mindre det skulle gi baby, da. Bevisene for det er ikke så sikre, tror jeg! Blir spennende å høre når du har vært på konsultasjon!! Lykke til 😊

Hm.......

Angående Prednisolon så var det aldri noe de tok opp, fikk bare automatisk en resept på det i tillegg til alt annet.

Og jeg har både lavt stoffskifte og endo, så jeg ser logikken om det kan virke generelt betennelsesdempende. Men om man får mye bivirkninger er det jo ikke så kult.....

Jeg fikk lav dose, og tror ikke jeg merket noe - men fikk litt rar reaksjon når jeg sluttet på hormoner generelt. 

Samtidig......om Prednisolon hadde effekt så hadde de kanskje tilbudt det til endometriosepasienter generelt utover barneønske, men jeg aner veldig lite om dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fnugg skrev:

 

Hm.......

Angående Prednisolon så var det aldri noe de tok opp, fikk bare automatisk en resept på det i tillegg til alt annet.

Og jeg har både lavt stoffskifte og endo, så jeg ser logikken om det kan virke generelt betennelsesdempende. Men om man får mye bivirkninger er det jo ikke så kult.....

Jeg fikk lav dose, og tror ikke jeg merket noe - men fikk litt rar reaksjon når jeg sluttet på hormoner generelt. 

Samtidig......om Prednisolon hadde effekt så hadde de kanskje tilbudt det til endometriosepasienter generelt utover barneønske, men jeg aner veldig lite om dette her. 

Det var også ganske automatisk for meg at jeg ble satt på det. De gjør det til endo-pasienter ofte i det private, og jeg har også (subklinisk) lavt stoffskifte med høy anti-tpo og tar levaxin. Så skjønner den. Men med 20 MG ble jeg helt rar. 10 MG var bedre, men merket hyper-følelsen og dårlig søvn da også. Tror ikke alle får bivirkninger av det altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått journalen min og tatt kontakt med Hausken og Medicus for en vurdering. Skjønner egentlig ikke en dritt av kråketegnene i journalen, det er vel en av disse klisjeene som faktisk stemmer. Tror ikke jeg hadde skjønt så mye selv om jeg hadde tydet håndskriften, det står vel noe om gradering av embryo men klarer ikke finne ut av det og tror heller ikke jeg bør kaste meg ned i et Google hull. Jeg får bare vente og høre med legene hva de tenker. 

Medicus ringte allerede men var ganske tydelige på at de ikke ville anbefale noe i forhold til fryseforsøket jeg skal gjennom først. Forsåvidt en ærlig sak det, trenger kanskje mest å få satt noen ord på situasjonen av noen andre uten at jeg nødvendigvis har behov for å teste alt mulig rart. Men har inntrykk av at flere har vært innom Hausken på egenhånd og fått utført scratching selv om de har gått offentlig, så det stiller jeg meg foreløpig åpen til. 

Da er det bare å vente litt til da. Det er man jo godt vant med allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med privat utredning! Jeg hadde scratching på Hausken før fryseforsøk på riksen, riksen sa det var OK. Så det går nok fint, men viktig å informere riksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Waldfee said:

Spennende med privat utredning! Jeg hadde scratching på Hausken før fryseforsøk på riksen, riksen sa det var OK. Så det går nok fint, men viktig å informere riksen. 

Takk for tips, jeg får vurdere det litt når jeg hører hva de foreslår. Begynner å bli veldig kort tid til oppstart frys nå, så får se hva jeg rekker. Ventetiden er som teflon på meg akkurat nå, plutselig synes jeg 6 uker er veldig kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Waldfee said:

Mener scrachingen skal gjøres syklusen før, og etter eggløsning. Når starter fryseforsøket?

Å ja, da rekker jeg det nok ikke, hadde vel EL typ i går eller forigårs og fryseforsøket starter ca midten av mars. Glad for at jeg tok en måned ekstra pause, hadde overhodet ikke vært klar for å sette i gang igjen om to uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei! Innom og sniker litt :)

vil bare si at jeg kjenner til to som har fått utført scratching hos Hausken med god effekt:) det gjelder jo ikke alle, men dette var også to "håpløse tilfeller" med mange negative IVF forsøk. 

og så kom tankene om du kan ha adenomyose også? Tenker siden du har endo. Det gjør vel såvidt jeg vet det vanskeligere for et egg å feste seg og å bli der. Om det ikke er vurdert er det jo verdt en sjekk:) 

håper virkelig dere lykkes i 2019! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Waldfee said:

Da tror jeg du rekker det, om du tar scratching i februar-syklusen? Det burde gå fint!

Å ja det gjør jeg jo forsåvidt, telte litt feil i hodet! Tror fortsatt jeg er litt surrete etter siste runde hormoner. Da lufter jeg tanken for Hausken når jeg snakker med de:)

48 minutter siden, lillemeg90 said:

Hei Hei! Innom og sniker litt :)

vil bare si at jeg kjenner til to som har fått utført scratching hos Hausken med god effekt:) det gjelder jo ikke alle, men dette var også to "håpløse tilfeller" med mange negative IVF forsøk. 

og så kom tankene om du kan ha adenomyose også? Tenker siden du har endo. Det gjør vel såvidt jeg vet det vanskeligere for et egg å feste seg og å bli der. Om det ikke er vurdert er det jo verdt en sjekk:) 

håper virkelig dere lykkes i 2019! ❤

Bare å snike! Tror definitivt det er noe å vurdere, har to venninner med delte erfaringer men verdt et forsøk kanskje. 

Adenomyose har ingen av legene nevnt i mitt tilfelle og jeg har moderat endo selv om jeg har mye symptomer. Men jeg skal til vanlig gynekolog i slutten av måneden så da tenker jeg det kan være smart å sjekke sånt. Det er godt over et år siden lap, og etter et år med hormonbehandling kjenner jeg at alle symptomer forverrer seg. Trenger å få litt klarhet i om det bare er hormonene som lurer eller om endoen har kommet tilbake. 

Takk for gode tips og lykkønskninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Å ja det gjør jeg jo forsåvidt, telte litt feil i hodet! Tror fortsatt jeg er litt surrete etter siste runde hormoner. Da lufter jeg tanken for Hausken når jeg snakker med de:)

Bare å snike! Tror definitivt det er noe å vurdere, har to venninner med delte erfaringer men verdt et forsøk kanskje. 

Adenomyose har ingen av legene nevnt i mitt tilfelle og jeg har moderat endo selv om jeg har mye symptomer. Men jeg skal til vanlig gynekolog i slutten av måneden så da tenker jeg det kan være smart å sjekke sånt. Det er godt over et år siden lap, og etter et år med hormonbehandling kjenner jeg at alle symptomer forverrer seg. Trenger å få litt klarhet i om det bare er hormonene som lurer eller om endoen har kommet tilbake. 

Takk for gode tips og lykkønskninger!

Hvor er det du har vert og sjekket endoen? Er veldig få som har peiling i Norge. Tina Tellum er vel den fremste nå :)

er vel ikke usannsynlig at endoen er tilbake etter så mye hormoner:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillemeg90 said:

Hvor er det du har vert og sjekket endoen? Er veldig få som har peiling i Norge. Tina Tellum er vel den fremste nå :)

er vel ikke usannsynlig at endoen er tilbake etter så mye hormoner:/

Hadde lap på Aker med overlegen der. Men altså fikk bare 2 minutter på senga etter at jeg våknet med forklaring, etter det har jeg ikke snakket med noen. Legene på riks mener det er såpass minimalt at det ikke behøver å bety noe men etter 4 mislykkede forsøk så kan man jo lure på hvor uflaks man egentlig skal ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Wiley skrev:

Hadde lap på Aker med overlegen der. Men altså fikk bare 2 minutter på senga etter at jeg våknet med forklaring, etter det har jeg ikke snakket med noen. Legene på riks mener det er såpass minimalt at det ikke behøver å bety noe men etter 4 mislykkede forsøk så kan man jo lure på hvor uflaks man egentlig skal ha. 

Ja, det er jo akkurat det... håper dere finner ut av det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...