Gå til innhold

Hjelp, samboer klarer ikke å holde seg til kun meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Obs langt innlegg - håper noen vil ta seg tid med å lese og hjelpe meg.

Hei, Jeg har en samboer på 26 år og jeg er 24. Vi har vært sammen i snart 4år, og bodd med hverandre siden dag 1. Vi har hatt våre krangler og diskusjoner - og hatt brudd to ganger. 

Siste bruddet var i Sommer. Det startet med at han begynte å snakke mye med sin x - la oss kalle henne for XL.. Hans kjæreste fra yngre dager, noe jeg sa til han at jeg ikke var komfertabel med og spurte om jeg ikke kunne se meldingene og snappene han får så jeg vet at det ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for - der fikk jeg blankt nei og ble bedt om å stole på han. Denne sommeren følte jeg meg ignorert, følte meg som en type budeie. Vi fikk kun de små minuttene om morningen før vi stod opp og om kvelden før vi la oss. Jeg måtte rett og slett mase på han for å finne på noe, trenger ikke å være store greiene men bare en liten gåtur i skogen er bra nok for meg - så lenge vi får tid alene sammen, litt vertfall - ikke funka det heller. 

Det endte meg at jeg gikk i streik, orka ikke å vaske opp og være husmor for han. Og han er den som roter, rydder aaaaldri opp etter seg, tar i en støvsuger osv... Og daa klikka det helt for han og det hele endte med masse kjellsord og brudd (Bruddet fikk jeg ikke med meg, han sa det på en måte at vi bare skulle ha tid fra hverandre) . Da dro jeg til familien min i en annen del av landet - jeg var der en uke. Plutselig dukket det opp en mld av vennina til XL hvor hun fortalte meg alt de hadde snakket om, for hun følte jeg fortjente å vite det. Og det var ikke uskyldig prat som min parter fortalte meg. 

Jeg konfronterte han med det da jeg kom hjem og alt jeg fikk i svar var et surt "javell". Bodde sammen i en mnd til frem til jeg dro på en ny ferie hos en annen slekting. Var da borte i under en uke. Natt til dagen jeg skulle dra ringte han meg, og var helt sønderknust og jeg skjønte med engang hva som hadde skjedd - han hadde ligget med XL. Men jeg sa ikke noe i telefonen. Han ville at jeg skulle komme hjem til han når jeg kom hjem så vi kunne snakke om det. 

Da jeg kom dit satt han på trappa utenfor huset, jeg har aldri sett han så lei seg før.. ikke engang når en nær slektning av han døde for noen år tilbake. Han ville ha en klem og vi gikk inn, og satt oss i sofaen. Han fortalte hva som hadde skjedd, gikk rundt grøten i starten og jeg måtte bare be han om å si det for jeg ville høre det ordrett fra han. Han gråt og gråt, og sa han skjønte det om jeg hata han og aldri ville se han igjen. Han trygla og bad om en ny sjangse - og dum som jeg var ga jeg han det. 

Noen dager senere begynte han å bable om at jeg måtte bevise at jeg ville være sammen med han, at det var jeg som måtte bevise noe for at vi skulle bli sammen igjen - og for at jeg skulle kunne flytte inn igjen. Jeg tror dette var en slags forsvarsmekanisme for at han viste han han var "svak". Noe jeg syns var veldig rart når han sa at han skulle gjøre hva som helst og at han skulle jobbe for at jeg skulle kunne ha tillit til han og stole på han igjen. Jeg fikk høre her og der at det ikke skjedde kun en gang med XL, så jeg konfronterte han med det og han gjemte seg bak et lurt smil før han tilsto at det hadde skjedd to ganger. Men han angret kun på den siste gangen siden han da følte det var håp for oss. 

etter jeg flyttet inn hadde vi det kjempe bra - dog jeg hadde problemer med å få XL ut av hodet. Flere netter lå jeg og tenkte på at de hadde vært sammen. Og det verste er at hun bor like ved jobben min, og jeg har sett henne på gata flere ganger i ettertiden og får skikkelig vondt i magen av å se henne. Hun har nå fått seg type og er ikke lenger en "trussel" i mine øyne. 

Jeg følte endelig at det var kun oss, og at han var villig til å endre seg på de punktene som betydde mest for meg. Som å bli med i familie arrangementer som han alltid har unngått og gitt dårlige unnskyldninger på å være med på. 

Men så begynte ryktene å svirre igjen, nære venner av han kom til meg og fortale at han snakket med en annen x. De var sammen i to år, og jeg og han ble sammen typ tre år etter deres forhold hadde tatt slutt i tilegg til at han hadde ei rebound kjæreste i mellomtiden før meg. La oss kalle denne xen XM. 

I starten av forholdet til meg og samboeren fant jeg kjærlighetsbrev fra XM. Et halvt år senere fant jeg ut at hun hadde bedt han på middag osv... På denne tiden var vi ikke offesielt på FB - så jeg ville ha det for at jenter skulle se at han var "opptatt". Han er en attraktiv og lett likende fyr og ikke minst sjarmerende. Etter mye diskusjoner om å få det offesielt fikk jeg det. Og nå følte jeg meg trygg. I tilegg til at han skulle si ifra om hun tok kontakt igjen. 

Så tilbake til de ryktene som svirret for noen mnd siden, han var på fest og begynte å klage over meg, og sa han ville bytte meg ut.  - Alle som var der hørte det. I tilegg til at han snakket mye om at han og XM hadde snakket om å møte hverandre og at han var veldig gira på det. Men når jeg henta han på festen satt han og snakka om at at det var meg han ville gifte seg med, få barn meg og ha en fremtid meg. Så vår felles kompis sendte meg mld dagen etter og spurte hvordan han var da jeg henta han og han syns det var rart når han hadde sagt alt dette greiene på den festen. 

Så spoler vi frem til nyttåraften, fest med mange venner og ikke minst drikkespill. Denne kvelden satt han med øynene klistret i mobilen og smilte og skrev. Dette gjorde meg ukonfertabel og jeg spurte hvem han snakka med, og han sa bare at han kikka på facebook. Da jeg satt vedsiden av han denne kvelden så jeg også at han hadde snakket med en x til, så jeg spurte hvorfor han gjorde det for hun er ikke en del av livet hans lenger, det er nesten 10år siden det ble slutt der, men jeg vet innerst inne at han ikke er helt ferdig med henne, hun har type og er lykkelig. Det eneste han sa var at han bare ønsket henne et godt nyttår, jeg spurte om jeg kunne se men det fikk jeg ikke. jeg var så sint at jeg prøvde å lirke tlf ut av henda hans men det var umulig.

Litt senere på kvelden satt han fortsatt sånn, men denne gangen satt han forran vinduet så jeg så skjermen hans. Han smilte og lo litt for seg selv. Så spurte jeg igjen om hvem han snakket med, nei han snakket ikke med noen.. satt bare å scrollet på facebook. så da sa jeg at jeg er ikke dum, jeg ser at du sitter på messenger i refleksjonen av vinduet. Han svarte ikke og fortsatte på telefonen sin. Resten av kvelden minglet jeg bare og unngikk han og gadd ikke å snakke med hans selv om han skulle prøve å være søt og snill mot meg. Da de fleste av gjestene hadde dratt satt han igjen på stua med en kompis, jeg stod i gangen og overhørte samtalen dems (føler meg som en psyko kjærring når jeg gjorde det men jeg ville ha sannheten for engangsskyld). Da hørte jeg snakk om at han skifta passord på tlf for at jeg ikke skulle se samtalen. Så jeg gikk bare å la meg - for vi sov over denne natten. Da han kom og la seg, sovna han fort. jeg hørte det plinga i telefonen hans. jeg lå og holdt meg våken til jeg var 100% sikker på at han sov. Så skulle jeg ta sjangsen og kikke på telefonen hans, den var selfølgelig nå tom for strøm. 

Jeg var sur i flere dager og uten at jeg tenkte over det "dyttet" jeg han unna. Tilslutt spurte han meg om hva som plager meg og da fortalte jeg alt, at jeg ikke syns det er greit og at jeg blir redd og usikker på han og hva han egentlig vil når han driver på sånn. Da sa han selv at han angret og ikke skjønte selv hvorfor han pratet med XM. Han sa det kun var meg, det var meg han ville ha. Det var meg han skulle ha en fremtid med, gifte seg med og få barn med. Han har snakket mye om det i ettertid at han gleder seg til vi kan kjøpe hus sammen og starte på familie livet. 

Men jeg tror ikke han er ferdig med henne enda, at de snakker sammen fortsatt. Hver gang jeg snapper eller snakker med noen på messenger spør han hvem jeg snakker med og hva vi snakker om. Jeg forteller hvem jeg snakker med og hva vi snakker om, for jeg har ikke noe å skjule. Men her om dagen fikk han mld på messenger og jeg fikk en dårlig magefølelse og spurte hvem han snakka med, Da fikk jeg bare svar om at det hadde jeg ikke noe med, og han ble rett og slett fly forbanna. 

Jeg vet så godt at jeg bare burde ta tingene mine og flytte ut, men jeg har jo ikke noe "bevis" noe jeg prøver å få tak i. 

Hvordan går jeg frem og hva burde jeg gjøre?!! 

Og hvis det er noen jenter/gutter som leser dette som snakker med en fyr/dame som har kjæreste - som ikke er uskyldig prat. Så oppfordrer jeg å sende bevis til partneren til denne personen. Jeg skulle ønske disse xene hans gjorde det med meg, jeg hadde vært evig takknemlig. Da hadde det også vært lettere for meg å gå fra han. 

beklager evenutelle skrive feil, dette ble skrivd i hu og hast. 

Anonymkode: d3c9d...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet så godt at jeg bare burde ta tingene mine og flytte ut, men jeg har jo ikke noe "bevis" noe jeg prøver å få tak i. 

La meg spørre deg om hva er det som gjør at du blir hos han? Er han steinrik? Gud i senga?

Du har jo masse bevis, flere utroskap, flere samtaler med ekser og løgn. Holder ting skjult osv.

 

Alt tilsier at du burde ikke ha tilgitt han den første gangen engang, men du har tilgitt uten at han er med på lasset.

Spiller liten rolle om du er kjekk og er sjarmerende hvis du er et rævhøl med null respekt for partneren sin.

Slutt å vær dørmatte, gjør det slutt og når du er klar for det, finn deg en ny trivelig kar som behandler deg med respekt.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå videre! Han her er ikke klar for et seriøst forhold. Iallefall ikke med deg. 

Anonymkode: eda67...423

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, bare gå. Han er ingenting for deg. Han er kald og utspekulert. Kom deg vekk! Det fins ingen god grunn til å gi det greine der en ny sjanse. Han bare leker med deg. Kom deg bort fra han, slett han fra alt av medier og møt andre kjekke menn. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du sammen med han i det hele tatt? Ingen fortjener å bli behandlet sånn. 

Anonymkode: 412cb...e92

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bevis.. Jeg følte jeg trengte det med min utro eks, men fikk det ikke før flere år etter det ble slutt. 

Bare svarene og holdningen hans burde være nok til å skjønne at han ikke respekterer deg. 

Anonymkode: 2a93a...e0f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bevis nok når han nekter på å vise deg meldinger. Du har funnet brev, middagsinvitasjoner, du hører han sier til kameraten at han har skifta passord for at du ikke skal se telefonen og avsløre han osv. Dessuten er ikke et forhold noe å spare på når det ikke er noe tillitt der, og du har jo all grunn til å ikke ha noe tillitt til han! Syns også det er bevis nok at flere forteller deg hva han driver med, tenk når mange vet sånne ting tenk på alle de enda verre bedragene han gjør som kun han og disse exene og damene vet om! 

Han bare lyver til deg, godsnakker deg for å holde på deg og ikke fordi han faktisk mener det, nekter fortsatt å vise deg hvem du snakker med og bruker manipulerings og hersketeknikker når han vrenger det om til at det er du som må bevise at du elsker han, når du ber han om å bevise det for deg fordi han gjør som han gjør. Det å bli sint er også hersketeknikk når man blir busta i noe man ikke skal, og selvfølgelig har du noe med hvem han skriver med! Du har faktisk bevis i fleng. Magefølelsen har alltid rett. 

Han har sagt foran alle at han vil bytte deg ut! Hva pokker venter du på?! Bytt HAN ut! 

Endret av a_dd
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke å lese alt, men jesus... her er det jo bare å innse at han verken elsker eller respekterer deg. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viser null respekt for deg. Null.

Anonymkode: bb7d7...c96

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har hendt med deg tidligere som gjør at du lar deg behandle som slik ? Hvorfor finner du deg i noe slikt som dette? Dette er ikke normalt. Du må skaffe seg selvinnsikt, og ikke mist selvrespekt! 

Jeg tror det veldig smart av deg å oppsøke en psykolog. Denne fyren din er en dritt og du lar ham behandle deg som søppel.  Du er ung og du må bryte dette mønsteret nå, ellers så kommer du til å ende opp veldig ulykkelig og med barn som får drittsekker til fedre. Ikke før denne arven videre!

Ønsker deg alt vel.:hjerte:

 

Endret av Perle
skriveleifer
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Slik oppførsel som det der er over hodet ikke normalt. Det at han lyver om at han prater med folk... sier ting til kompiser/venner og flørter med EKSENE sine?? Det er helt uhørt!

Du har så vanvittig mange grunner til å dumpe han. Og vet du hva den viktigste er? At DU ikke føler at du kan stole på han. Og det er faktisk det viktigste i alle forhold. Tillit. Uansett hva som er sant eller ikke av hva han har gjort, så stoler du jo ikke på han når du føler du må sjekke mobilen hans (og med god grunn). Så hvorfor skal du gå rundt og være redd for hva kjæresten kan finne på? Det skal ikke være sånn! Tillit er grunnsteinen i alle forhold. Uten det så har man ingenting.

Hadde jeg vært med en som fikk meg til å bli så sjalu og usikker hadde jeg ikke sett på det som et sunt forhold. Partneren din sin oppgave er å få deg til å føle deg som den viktigste og gjøre deg så trygg at du overhodet ikke føler at du må sjekke mobilen❤️ 

Ønsker deg masse lykke til❤️

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en pm om du vil. Høres seriøst ut som noe jeg kunne skrevet selv. Er i nesten identisk situasjon! Bare går og prøver å få bevis... slitsomt:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ufattelig trist lesning. Han behandler deg virkelig utrolig dårlig og etter min mening så bør du gå ut og finne deg en som elsker deg og vil deg det beste.  

De glosene og bortforklaringene han driver med virker som bullshit. Han behandler deg så utrolig respektløst at jeg blir forundret over at du finner deg i dette. En ting som jeg har brukt som veiledning ved vanskelige relasjoner er: hadde jeg akseptert denne oppførselen av en venninne? Hadde du villet beholde en venninne som sitter og snakker dritt om deg foran alle på fest? Om nei. Hvorfor en kjæreste da? En kjæreste bør være mer kjærlig. 

Anonymkode: 8319d...d4b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, henriette_ skrev:

Send meg en pm om du vil. Høres seriøst ut som noe jeg kunne skrevet selv. Er i nesten identisk situasjon! Bare går og prøver å få bevis... slitsomt:(

Hvorfor må dere ha bevis? Det er ingen dommer eller jury som må gi dere tillatelse til å gå fra dem, dere kan gå fra dem for hvilken grunn som helst. Hvis dere nå skulle fått bevis for at dette ikke har skjedd, de har "kun" vært utro 1-2 ganger, snakket stygt om dere til venner og behandler dere som hushjelp, skal dere bli i forholdene da? Så lenge de ikke puler andre nå så kan de gjøre hva de vil mot dere? 

Dette handler ikke om hvor flotte de "egentlig" er, det handler om at dere ikke klarer å gå fra dem. Dere vil ikke sitte om 5 måneder og angre, og samtidig vite at det ble slutt på deres eget initiativ. Med beviser så kan dere gå med 100% sikkerhet, men nå må dere "bare" følge magefølelsen, og stole på at dere tar riktig avgjørelse. Kvinn dere opp. Dere takler å gå fra dem uten å ha bevis. 

Anonymkode: 69bd6...d5a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må dere ha bevis? Det er ingen dommer eller jury som må gi dere tillatelse til å gå fra dem, dere kan gå fra dem for hvilken grunn som helst. Hvis dere nå skulle fått bevis for at dette ikke har skjedd, de har "kun" vært utro 1-2 ganger, snakket stygt om dere til venner og behandler dere som hushjelp, skal dere bli i forholdene da? Så lenge de ikke puler andre nå så kan de gjøre hva de vil mot dere? 

Dette handler ikke om hvor flotte de "egentlig" er, det handler om at dere ikke klarer å gå fra dem. Dere vil ikke sitte om 5 måneder og angre, og samtidig vite at det ble slutt på deres eget initiativ. Med beviser så kan dere gå med 100% sikkerhet, men nå må dere "bare" følge magefølelsen, og stole på at dere tar riktig avgjørelse. Kvinn dere opp. Dere takler å gå fra dem uten å ha bevis. 

Anonymkode: 69bd6...d5a

Jeg er ei jente med (mye) bein i nesa og klarer å si ifra når ting er galt. Gått fra folk før. Har kanskje mer med samboer å gjøre. Manipulerende og veldig overbevisende kanskje. Handler kanskje også om økonomi og den biten der. Jeg har ingen mulighet til å bo alene og betale alt selv, selvom jeg har den høyeste inntekten. Så tenk to ganger før du skriver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, henriette_ skrev:

Jeg er ei jente med (mye) bein i nesa og klarer å si ifra når ting er galt. Gått fra folk før. Har kanskje mer med samboer å gjøre. Manipulerende og veldig overbevisende kanskje. Handler kanskje også om økonomi og den biten der. Jeg har ingen mulighet til å bo alene og betale alt selv, selvom jeg har den høyeste inntekten. Så tenk to ganger før du skriver

🤔

Anonymkode: fe74c...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele innlegget, men av det jeg har lest er dette åpenbart: Han er en player. Det er deg han lurer. Når han er utro mot deg, så er det IKKE du som skal bevise ovenfor ham at du ønsker å bli i forholdet. Det er det HAN som skulle ha gjort ovenfor deg da!!

 

Hvorfor gidder du å være noens nummer to??

Anonymkode: 9b6ba...54b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, henriette_ said:

Jeg er ei jente med (mye) bein i nesa og klarer å si ifra når ting er galt. Gått fra folk før. Har kanskje mer med samboer å gjøre. Manipulerende og veldig overbevisende kanskje. Handler kanskje også om økonomi og den biten der. Jeg har ingen mulighet til å bo alene og betale alt selv, selvom jeg har den høyeste inntekten. Så tenk to ganger før du skriver

Har du ikke foreldre som du kan flytte til? Dette forholdet er jo ikke gunstig for noen av dere.

Anonymkode: 9b6ba...54b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har mulighet til å bo alene! Flytt på hybel om du må! Du har ikke lyst til å være sammen med han, og det er den eneste grunnen du trenger. Fortsetter dette så er du til slutt helt ødelagt!!! Og brudd blir det uansett når han til slutt får napp hos én av eksen eller ei ny, og du må likevel flytte ut. Da helt uforberedt og i kjærlighetssorg! Nei, ta tak i livet ditt nå! Slå opp, flytt! Fordi du vil det!

Anonymkode: 826d4...318

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke foreldre som du kan flytte til? Dette forholdet er jo ikke gunstig for noen av dere.

Anonymkode: 9b6ba...54b

Nå var det ikke meg innlegget handler om men vet hvordan Ts føler det. Og nei har ikke det😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...