Gå til innhold

Fordommer mot unge folk som drømmer om baby. Flere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vet jo at dette er en fordom og ikke nødvendigvis stemmer. Men jeg føler altså at folk som ønsker barn mens de ennå er temmelig unge, ofte er litt kjedelige folk uten særlig mye innhold eller drømmer i livet.

Da snakker jeg ikke om uplanlagt graviditet, men folk som tidlig eller i midten av 20-årene er klar for baby, borettslag og hund, og bare venter på at partneren skal bli klar. Dette forumet svømmer jo over av slike.. Altså, hva med alt det andre man kan bruke 20-årene på, tilegne seg mer kunnskap, reise spennende steder, bo et år i utlandet, komme seg opp og fram karrieremessig, kunne være ute med venner så ofte man vil og bygge nettverk.. Om man får barn som 30-åring er man jo fremdeles fertil, men har i det minste fått en del år med frihet.

Flere som har denne fordommen?

Anonymkode: 2930e...2ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det har jeg aldri tenkt. Mitt inntrykk av dem er at de er veldig omsorgsfulle, snille, innsiktsrike og griper livets muligheter. Tenker at de leser mye når de er hjemme med barnet, lærer seg nye ting osv 
Det er ikke alle som syns det gjør livet rikere å bo et år i utlandet, reise  på backpacker turer, feste eller bygge nettverk. Jeg var sånn i 20 åra og syns det er så drit overfladisk og bortkasta når jeg tenker meg om om den perioden av livet nå som eldre. 
Fordelen med å få barn ung er at man får tilbake friheten i 30 og 40 årene når man faktisk har utdanning , jobb og god inntekt og for eksempel råd til å reise på litt mer ordentlige turer i stedet for å bo på et møkkete hostell, råd til å kjøpe og pusse opp hus osv. Får man barn i 30 årene er man stort sett locked med barn og ansvar til man nærmer seg pensjonist alder. Jeg angrer egentlig på at jeg ikke fikk barn i 20 åra sånn aldersmessig , men det viktigste er jo å ha rette forholdet og mannen å få barn med så da venter jeg heller! Heldige de som møter han tidlig :)

Anonymkode: 64f47...80d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Nei, jeg har ikke fordom mot det. Jeg ser ikke hva som er galt med å ønske seg baby tidlig så lenge man klarer å ta vare på den😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20 år. Har egentlig ikke tenkt på det som spesielt ungt før nå. Ifølge jordmor er den ideelle alderen (for kroppen) å få barn i begynnelsen av 20-årene. Da er kroppen best rustet for graviditet og fødsel. Jeg tok universitetsutdannelse ETTER jeg hadde fått 2 barn, jeg. Gikk helt fint. Tenker som så at når mitt eldste barn er 20, så er jeg 40. Heller det enn 50 eller 60. Vi får forhåpentligvis vært i barna sitt liv lenge. Jeg har ikke gått glipp av mer enn jeg har villet selv, men det å få barn er ikke for alle. Nå er jeg 31, og er ferdig med å få barn. 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke det om folk i midten av 20-åra, men når 18-19-åringer kommer og skriver sånt (er jo en del av dem også her), så tenker jeg det samme som TS, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er bare sånn som det nok var tenkt at vi alle skulle være, men nå flyr jo folk langt oppe i 30-årene rundt og oppfører seg som ungdommer som ikke er klare for å slå seg til ro. Jeg synes de er tøffe som tør å gå mot strømmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet jo at dette er en fordom og ikke nødvendigvis stemmer. Men jeg føler altså at folk som ønsker barn mens de ennå er temmelig unge, ofte er litt kjedelige folk uten særlig mye innhold eller drømmer i livet.

Da snakker jeg ikke om uplanlagt graviditet, men folk som tidlig eller i midten av 20-årene er klar for baby, borettslag og hund, og bare venter på at partneren skal bli klar. Dette forumet svømmer jo over av slike.. Altså, hva med alt det andre man kan bruke 20-årene på, tilegne seg mer kunnskap, reise spennende steder, bo et år i utlandet, komme seg opp og fram karrieremessig, kunne være ute med venner så ofte man vil og bygge nettverk.. Om man får barn som 30-åring er man jo fremdeles fertil, men har i det minste fått en del år med frihet.

Flere som har denne fordommen?

Anonymkode: 2930e...2ca

Midten av 20-årebe er da man burde få baby. Etter 30 år reduseres fruktbarheten.. Skulle ønske jeg fikk tidligere  

Anonymkode: 32a12...bd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de som vil ha barn tidligere er dummere og kjedeligere enn de som vil ha barn senere? Nei.

Men kanskje jeg ville hatt den fordommen om jeg hadde vært noen som utsatte det å få barn fordi jeg ville oppleve alt dette som du nevner, og var usikker på valget.

Anonymkode: 4ae18...bcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo jeg ta en tur innom her da, for tydeligvis noen som kommer til å kommentere på det. Jeg er 20 år, og har allerede lyst på barn. Jeg har aldri vært noen person som trenger å feste og få utløp av energi på den måten. Jeg trives best hjemme og føler det å fly verden rundt ikke er noe for meg. Nå har jeg alltid syntes at det å reise på dyre ferier er litt unødvendig og heller bedre å bygge seg et liv man ikke vil ha ferie ifra. Hadde det ikke vært for at jeg ikke er ferdig utdannet enda så kan det godt hende jeg og samboer allerede hadde begynt å prøve å få barn, noe vi har snakket om at begge kunne tenke seg. Men alle er forskjellig og syntes det er utrolig dumt at folk skal mene så mye om at unge par vil ha barn tidlig.

Anonymkode: 8ea12...45e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Tenker ikke det om folk i midten av 20-åra, men når 18-19-åringer kommer og skriver sånt (er jo en del av dem også her), så tenker jeg det samme som TS, ja.


Hvordan kan man egentlig gå ut fra at en 18 åring er kjedelig, ikke har drømmer i livet, og ikke har eller vil tilegne seg kunnskap og opplevelser fordi de vil ha eller får barn? Jeg syns egentlig det tyder på det motsatte jeg, at de drømmer stort og vil ha et innholdsrikt, kunnskapsrikt og opplevelsesrikt liv med gode familiære verdier :) Noen er kanskje litt naive med tanke på økonomi eller kjærlighet, men de er søren meg sterke og arbeidsomme som får det til praktisk og mentalt! 

Anonymkode: 64f47...80d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet jo at dette er en fordom og ikke nødvendigvis stemmer. Men jeg føler altså at folk som ønsker barn mens de ennå er temmelig unge, ofte er litt kjedelige folk uten særlig mye innhold eller drømmer i livet.

Da snakker jeg ikke om uplanlagt graviditet, men folk som tidlig eller i midten av 20-årene er klar for baby, borettslag og hund, og bare venter på at partneren skal bli klar. Dette forumet svømmer jo over av slike.. Altså, hva med alt det andre man kan bruke 20-årene på, tilegne seg mer kunnskap, reise spennende steder, bo et år i utlandet, komme seg opp og fram karrieremessig, kunne være ute med venner så ofte man vil og bygge nettverk.. Om man får barn som 30-åring er man jo fremdeles fertil, men har i det minste fått en del år med frihet.

Flere som har denne fordommen?

Anonymkode: 2930e...2ca

Jeg fikk alle mine barn i tenårene/tidlig 20 årene. Etter jeg fylte 30 har jeg funnet ut at om jeg skulle ha fått barn nå så hadde jeg trengt hjelp. 

Jeg er så uendelig glad for at jeg fikk barn tidlig, lenge før «diagnosen» min virkelig krøllet til livet mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjelelad jeg fikk ungene i god tid før jeg fylte 30, tre stk. Jeg ble skilt (kunne nok ønsket en annen far til dem) og traff ikke en ny god kandidat før jeg var nesten 40. Han kunne ikke få barn så skulle jeg ventet hadde jeg vert helt uten nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig litt motsatt. At de som er tidlig klare antagelig er modnere og tryggere på seg selv, og dermed ikke har det samme behovet for å reise for å "finne seg selv" eller alt det andre som unge mennesker forventes å gjøre før de slår seg ned. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/19/2019 at 12:22 AM, AnonymBruker said:

Da kan jo jeg ta en tur innom her da, for tydeligvis noen som kommer til å kommentere på det. Jeg er 20 år, og har allerede lyst på barn. Jeg har aldri vært noen person som trenger å feste og få utløp av energi på den måten. Jeg trives best hjemme og føler det å fly verden rundt ikke er noe for meg. Nå har jeg alltid syntes at det å reise på dyre ferier er litt unødvendig og heller bedre å bygge seg et liv man ikke vil ha ferie ifra. Hadde det ikke vært for at jeg ikke er ferdig utdannet enda så kan det godt hende jeg og samboer allerede hadde begynt å prøve å få barn, noe vi har snakket om at begge kunne tenke seg. Men alle er forskjellig og syntes det er utrolig dumt at folk skal mene så mye om at unge par vil ha barn tidlig.

Anonymkode: 8ea12...45e

Dette innlegget understreket bare ALLE fordommer jeg har mot kvinner som vil bli unge mødre. Majoriteten er ganske så enkle i tanegangen.

Å reise handler om så mye mer enn ferie fra eget liv, det handler om å tilegne seg nye perspektiver, vokse som menneske.

Og så selvsagt den klassiske frasen «ferdig med festing og slikt». 

:fnise:

Anonymkode: 63ca0...469

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig. 

Unge folk som får barn jar ofte lavere intelligens også

Anonymkode: 89730...8f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg tenker egentlig litt motsatt. At de som er tidlig klare antagelig er modnere og tryggere på seg selv, og dermed ikke har det samme behovet for å reise for å "finne seg selv" eller alt det andre som unge mennesker forventes å gjøre før de slår seg ned. 

Modnere?

Fordi de vil leke "hus" i en alder av 19 istedenfor å skaffe seg en lang, god utdannelse og reise litt og se verden. 

Det er bedre å sitte hjemme i hjembygda uten en døyt av livserfaring tenker du? 

Les denne

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/livet/familien/2017/03/22/195288938/forskning-eldre-modre-har-gladere-barn

"Han tror effekten kan skyldes at de eldre mødrene har større livserfaring, er mer psykisk robuste, tåler stress bedre og vet bedre hvordan de skal takle egne barn"

Anonymkode: 89730...8f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modnere?

Fordi de vil leke "hus" i en alder av 19 istedenfor å skaffe seg en lang, god utdannelse og reise litt og se verden. 

Det er bedre å sitte hjemme i hjembygda uten en døyt av livserfaring tenker du? 

Les denne

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/livet/familien/2017/03/22/195288938/forskning-eldre-modre-har-gladere-barn

"Han tror effekten kan skyldes at de eldre mødrene har større livserfaring, er mer psykisk robuste, tåler stress bedre og vet bedre hvordan de skal takle egne barn"

Anonymkode: 89730...8f9

 

Anonymkode: 73f75...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modnere?

Fordi de vil leke "hus" i en alder av 19 istedenfor å skaffe seg en lang, god utdannelse og reise litt og se verden. 

Det er bedre å sitte hjemme i hjembygda uten en døyt av livserfaring tenker du? 

Les denne

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/livet/familien/2017/03/22/195288938/forskning-eldre-modre-har-gladere-barn

"Han tror effekten kan skyldes at de eldre mødrene har større livserfaring, er mer psykisk robuste, tåler stress bedre og vet bedre hvordan de skal takle egne barn"

Anonymkode: 89730...8f9

Ja i mange tilfeller tror jeg de som tidlig er klare for å slå seg ned er modnere, og rent intuitivt høres det ganske selvsagt ut. Merk at trådstarten omtaler de som er klare tidlig eller mot midten av tyveårene, ikke 19-åringen på bygda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja i mange tilfeller tror jeg de som tidlig er klare for å slå seg ned er modnere, og rent intuitivt høres det ganske selvsagt ut. Merk at trådstarten omtaler de som er klare tidlig eller mot midten av tyveårene, ikke 19-åringen på bygda. 

De er nok modne, fordi de ikke har kognitiv kapasitet til å få seg en god karriere og de har ikke behov for å se noe annet enn hjembygda si.  

Folk som ikke har annet mål her i livet enn å få barn tidlig og leke hus er gjerne litt "korte" 

Anonymkode: 89730...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er nok modne, fordi de ikke har kognitiv kapasitet til å få seg en god karriere og de har ikke behov for å se noe annet enn hjembygda si.  

Folk som ikke har annet mål her i livet enn å få barn tidlig og leke hus er gjerne litt "korte" 

Anonymkode: 89730...8f9

Det er nok i alle fall fordommen mot de som tidlig er klare til å etablere seg. Jeg tror nok samtidig mange av de som er modne nok til å slå seg ned tidlig i livet er vell så frittenkende som de som følger flokken og tar en lengre utdanning osv. og jeg tror det er dumt å forveksle evne og vilje. Mange har nok evnene til å ta en utdannelse og prioritere jobb men velger heller å fokusere på å bygge en god familie. Den prioriteringen synes jeg det er vanskelig å utsette noe på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...