Gå til innhold

Slutt med svinekjøtt i kantina


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva synes dere om steder som bare serverer vegetarisk til sine ansatte da?

Anonymkode: 0f019...937

Hvor?

Anonymkode: 27e52...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen holdepunkter for å påstå at hotellets representant lyver til VG? 

Anonymkode: ce95e...289

Jeg mener ikke at han lyver.

Han sier at det kom henvendelser fra noen ansatte om mindre svin i kantina. Disse ansatte er antageligvis de som jobber der, kan se for meg en frustrert kjøkkensjef som ber om dette fordi de sliter med ansatte som ikke vil utføre alle arbeidsoppgaver pga at de ikke vil håndtere svin.

Å håndtere svin kan jo tenkes alt fra å forberede kjøttretter til servering som å håndtere oppvask med rester av svin.

Anonymkode: 4c271...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er nordmenns rett, for ikke å si essensielt å måtte spise svin hver dag, så er dette ugreit. Stakkars mennesker, man kan jo ikke forvente at de får i seg dagens grisekvote hjemme. 

Hadde det bare ikke vært så mye annet å velge mellom...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Siden det er nordmenns rett, for ikke å si essensielt å måtte spise svin hver dag, så er dette ugreit. Stakkars mennesker, man kan jo ikke forvente at de får i seg dagens grisekvote hjemme. 

Hadde det bare ikke vært så mye annet å velge mellom...

Så for deg er det greit å gå i knefall for islam ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det hotellet har det da vært en "gissel"-situasjon, hvor "gisseltakerne" har kommet med krav, som hotellets ansvarlige har innfridd, for å unngå konflikter og videre bråk. At hotellets ansvarlige har innfridd dette kravet, så betyr det at dem ikke har tort noe annet, og tar den letteste veien, nemlig å gå med på de kravene som "gisseltakerne" hadde.

Hotellet her da løst dette på den verst tenkelige måten. Hadde hotellets ansvarlige brukt hodet litt, så hadde dem ganske enkelt gitt disse muslimske ansatte sparken. Jeg vil tro at det blir forbud mot gelatin og fromasj og liknende retter også. Vil også tro at kors blir forbudt i tillegg, etterhvert. Det må bli en dårlig julefeiring der også, hvor halal blir servert, og ingen ribbe. Når en innfrir et krav, så vil det med tiden komme flere krav. Hvordan er det med håndhilsingen på dette hotellet, mellom muslimske ansatte og ikke-muslimer og kvinnelige kolleger?! Og er eget bønnerom stilt til disposisjon?!

Det blir mye å innrette seg etter, og ikke-muslimske vil sikkert komme i konflikter, da dem blir irritert på alle kravene som innfris.

Det er ikke hotellet som skal tilpasse seg en annen religion, men det er de muslimske som skal tilpasse seg hotellets måte å styre på, og hvilke retter dem har. I Norge, så har vi svin, ribbe og retter laget av svinekjøtt. Hvis ikke muslimer har mulighet for å finne seg i dette, da har dem ikke noe ved det hotellet å gjøre. Har dem problemer med at vi i Norge spiser svin, så har dem ikke noe i Norge å gjøre. Da vil jeg tro at Norge ikke er et sted for dem, og at dem heller passer inn bedre inn i et land hvor dem har samme livsstro som dem selv, nemlig i land i nærheten av deres hjemland, hvor dem følger samme tro og religiøse tvangshandlinger.

Endret av TrekStar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om steder som bare serverer vegetarisk til sine ansatte da?

Anonymkode: 0f019...937

Ja, det hemmer jo også valgfriheten, men det ligger i det minst ikke noe religiøst bak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Catalina Culès said:

Så for deg er det greit å gå i knefall for islam ?

Nei, men det synes jeg ikke dette er heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke gi en hjelpende hånd til muslimer om å tilpasse seg, å spise og behandle svinekjøtt? Det er bra mange konservative kristne som har måttet tilpasse seg samfunnet de lever i med med hensyn på eldgamle kristne skikker og leveregler. Vi trenger ikke bryte religionsfriheten, men legge rette til at muslimer kan prøve å videreutvikle sin religion, akkurat som mange kristne har gjort.

Endret av fotosyntesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje samtlige arbeidsplasser burde slutte med ALT av kjøtt?           

Bare tenk på alle de stakkars vegetarianerne / veganerne!!                    

Anonymkode: ee985...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke ønske flyktinger og asylsøkere velkommen og ikke forvente at smafunnet endres.

I dag er forbud mot svinekjøtt, det klarer alle å tilapsse seg. I morgen er nye moskeer og bønnerom i skolen.

Neste uke får alle barnehagebarn prøve hijab og sitere koranvers.

https://resett.no/2019/01/11/oslo-barnehage-arrangerte-aktivitetsdag-med-hijab-islamsk-bonn-og-resitering-av-koranen/

Neste måned har verdier og normer i skolen endret seg til de man finner i midt-østen.

https://www.dagbladet.no/magasinet/jeg-skulle-onske-jeg-var-jomfru-men-det-er-for-sent-na/66159582

Til slutt velger du også en annen vei hjem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/oro-for-brott-gor-att-manga-valjer-annan-vag

 

Anonymkode: 49688...d39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er neppe et tiltak for å ta hensyn til de som spiser i kantina.

Jeg vil tro det er pga de som jobber der. Jeg har jobbet med mange muslimer som nekter å ta i bacon osv. Det kreves masse ekstra fra andre ansatte fordi de skal fritas oppgaver med svin.

Anonymkode: 4c271...268

Da må de finne noe annet å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nevner også at de har stort fokus på matsvinn. Hvis de fleste som jobber kveld er vegetarianer, muslim eller jødisk, så er det bortkastet å lage svinekjøtt. De sier jo at de har svin på dagtid. 

At de ikke serverer svin til ETT måltid til sine ansatte er virkelig ikke verdens undergang. Pick your battles, people. Det er ikke god nok grunn til å boikotte hotellet. :roll: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Chiyo said:

De nevner også at de har stort fokus på matsvinn. Hvis de fleste som jobber kveld er vegetarianer, muslim eller jødisk, så er det bortkastet å lage svinekjøtt. De sier jo at de har svin på dagtid. 

At de ikke serverer svin til ETT måltid til sine ansatte er virkelig ikke verdens undergang. Pick your battles, people. Det er ikke god nok grunn til å boikotte hotellet. :roll: 

Enig i dette. Når man kun kan lage ett varmmåltid til en gjeng med ulik kulturbakgrunn, går man for et minste felles multiplum. Det er ikke akkurat som at Scandic har bannlyst leverpostei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber du der siden du spør? 
Det gjelder i ansatt kantina. Hadde det vært gjestekantina så klarer du deg vel en frokost uten svinekjøtt anyways? 

Jeg syns det er supert, er på hotell ca 40 dager i året og det jeg elsker mest er mattilbudet. Svinekjøtt er den mest kreftfremkallende kjøtt typen og gjør at hele frokost salen stinker.  Skulle ønske de kutta det ut for gjestene også jeg! 
De få gangene i året jeg får lyst på svin så kan jeg lage det hjemme 
 

Anonymkode: cdcf2...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å faktisk lese hele artikkelen før man skaper storm i vannglass ?

Anonymkode: d36fa...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Norge skal omstille seg til et annet land. Norge er Norge. Snart kommer vel noe annet dritt vi skal innføre pga utlendinger. Dette er ikke greit og folk burde stå opp i dette og reagere! Dette er ikke greit!!!! 

Anonymkode: e6d48...6ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis etnisk norske var villige til å ta lavtlønte jobber på hotell (vask, kjøkken, resepsjon...) ville det kanskje ikke blitt slik? 

Hvis flertallet av ansatte ikke kan spise svin er det jo litt teit å servere det som eneste rett..? 

Anonymkode: 103e4...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart vi nordmenn begynner å bli lei halla utlendinger og ikke vil ha flere hit. 

Anonymkode: e6d48...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med at de ansatte selv ønsker noe annet enn svinekjøtt. Ledelsen på hotellet er mest tjent med fornøyde ansatte og tipper at det er derfor de er så velvillige. Hvis man forventer at muslimer skal servere de gamle på sykehjemmet ribbe så må man også synes det er greit at de sier nei takk når det ikke går utover andre.

Anonymkode: 99140...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...