Gå til innhold

Best at han kjøper seg inn i min leilighet? Eller spare til større bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet for et par år siden. Kjæresten min flyttet inn til meg og vi har bodd sammen 1år. Nå har vi snakket litt om fremtiden i forhold til bolig. Han har foreslått at han kanskje kan kjøpe seg inn i leiligheten. Han sier vi da eier likt, vi deler alle utgifter og jeg får jo mindre lån. Leiligheten må jo takseres og så betaler han halvparten. Det kan jo godt hende det ikke er gunstig for meg ifht at jeg kanskje ville tjent bedre på den ved en evt. budrunde. Men fordelen er jo at jeg deler lånet med en og pengene jeg (forhåpentligvis) tjener på leiligheten kan jo settes inn på konto for å betale ned min del av lånet. Da vil jo min del bli innfridd tidligere, men vi må jo ha en kontrakt som sier noe om at lånet deles likt? 

Ellers er jo planen å kjøpe noe større. Gjerne innen 1-2år. Så jeg lurer jo på om det egentlig er lurt at han kjøper seg inn? Han har ikke EK, men foreldrene hans kausjonerer. 

Hva ville dere gjort? Mulig jeg ikke kan alt om lån, fordeling av utgifter, salg osv, så tar gjerne i mot tips og rettelser :) 

Anonymkode: f1752...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er på husjakt og ikke vet helt sikkert at dere vil bli boende i over ett år etter at alle papirer er i orden ville jeg ventet. Dersom han kjøper seg inn og dere selger før han har eid i mer enn 12 måneder må han skatte 28% av det eventuelle overskuddet, og sammen med at det koster en del tusenlapper i bank- og registreringsgebyrer å kjøpe seg inn kan vinninga fort gå opp i spinninga. Jeg synes dog du bør vurdere å la kjæresten din få lov til dette - men at dere snakker med banken om det virkelig er lurt.

Jeg solgte min leilighet og flyttet inn i kjærestens da vi skulle bli samboere i fjor (hans leilighet var størst). Vi snakket om at jeg skulle kjøpe meg inn men hadde et møte med rådgiveren vår i banken for å diskutere det. Fordi vi var på, og er, på husjakt og vil slå til når det dukker opp noe bra rådet de oss til at han eide leiligheten sin alene mens jeg fortsatte å spare selv på min egen egenkapital (overskudd fra salget). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel allerede betalt ned litt ekstra på lånet ditt med de pengene han betaler for seg i husleie? Har ikke kjæresten din spart noe i den perioden dere har bodd sammen? Han har jo sannsynligvis bodd rimeligere enn forventet, siden han ikke må leie på det åpne markedet. 

Var jeg deg ville jeg solgt på det åpne markedet. Dvs det kommer litt an på hvor dere bor, siden boligmarkedet ikke er det samme på et lite sted i Finnmark som det er i Oslo. Du bør selvsagt undersøke hva boligen din er verdt nå, og om det er en boligtype som er veldig attraktiv eller vanskelig å få solgt. Hva boligen til slutt kommer til å gå for er umulig å vite. Jeg fikk 700K mer enn prisantydning da jeg solgte, så hadde jeg skulle latt noen kjøpe seg inn hadde jeg gått glipp av mye penger.

Jeg hadde solgt på det åpne markedet og heller kjøpt noe sammen. Først da vet du hva du egentlig har i egenkapital. I tillegg er det hyggeligere å kjøpe noe sammen på den måten at det blir deres leilighet, ikke din som han flyttet inn i. 

 

Anonymkode: 6f1ed...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...