Gå til innhold

EATs kostholdsråd


Gnå

Anbefalte innlegg

12 hours ago, magikeren said:

Hvorfor tror du ikke det?

Må si jeg er fristet bare fordi hun ser bedre ut enn 80% av andre mennesker i samme aldersgruppe. Og det selv om hun er veldig syk

Det gjør Jan Thomas også. Følger han denne dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i livet. Karbohydrater som potet, ris og brød gir meg mageproblemer samt sterk halsbrann. Å spise nesten 300 g av den maten som gjør meg dårlig daglig er helt uaktuelt.

Også tenker jeg at det er greit nok at vi kan prøve å kutte ned på kjøttet. Men å kutte det ned såppass mye at det bare blir igjen 14 g om dagen (litt under 100 g i uka) er litt i sterkeste laget.

Vil vi prøve å være snillere mot planeten, synes jeg vi bør vi flinkere på kortreist mat.

Og vil vi prøve å være snillere med dyra, synes jeg vi kan forbedre levestandarden deres, samt gjøre selve slaktingen så kortreist og human som overhode mulig.

Å stappe dyra inn i en mørk og trang lastebil når de aldri har vært i en bil hele sitt liv vil skremme vettet av de, spesielt når de ofte må fraktes flere timer. Før i tiden ble dyra slaktet på gården, gjerne av bonden som kjente dyret godt. Dyret var ikke redd, og hadde det helt fint til aller siste sekund. DET tenker jeg er noe å fokusere på, ikke nødvendigvis at vi alle skal sitte å sutte på epler og gulrøtter fra Spania.

Anonymkode: 42992...1c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, magikeren skrev:

Hvorfor tror du ikke det?

Må si jeg er fristet bare fordi hun ser bedre ut enn 80% av andre mennesker i samme aldersgruppe. Og det selv om hun er veldig syk

Enhver kvinne i den alderen hadde sett bra ut med de midlene de har.

Anonymkode: ce9bc...eb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, T-Rex said:

Det gjør Jan Thomas også. Følger han denne dietten?

Jan thomas ser botoxet osv ut, ikke sunn ut

Men det er interessant at jeg blir sitert på mine "way past 3 beer uttalelser", enn de saklige paragrafene jeg skrev pre- 3 beers. Det er tydeligvis ikke så fristende å kommentere på det saklige, man ønsker kommentere på de enkle kommentarene og ikke ta innover seg de aspektene ved saken som faktisk er viktige og relevante. 

2 hours ago, Regn said:

 

Ok, men hun spiser feks verstingen avokado. Samt at reisevanenen derees absolutt ikke er bærekraftige. Hun er rikmannsfruen som skal redde verden, men dette er feilslått.

Lol #avaokadomeme. "Om man spiser avokado iblant så spiler det INGEN ROLLE hva annet man sier, da er man en hykler som burde gå og dø og ingenting annet er relevant!!!"

Selv om man spiser avokado, så er det fortsatt ikke så ille klimamessig som rødt kjøtt, selv om de kommer langveis fra https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-nei_-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile-1.14362747

Det er da ikke anbefalt avokado spesifikt i EATs kostholdsråd en gang?

Ellers spiller ingen rolle hva hun gjør sånn egentlig heller, referer til det jeg skrev tidligere angående egens personlige integritet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en veldig spennende rapport, siden den ser på krysningen mellom helse, miljø og bærekraft. Det er jo ikke meningen at det skal vise til det sunneste kostholdet, men hvordan man fø hele befolkningen i verden, nå klimamålene og samtidig spise sunneste mulig.

Det er en global rapport så det må naturligvis tilpasset lokale og personlige forhold.

For min del er jeg dessverre for egoistisk til å klare å følge dette eller noe i nærheten, men det gjør meg ihvertfall mer bevisst! 

Når det gjelder Stordalen orker jeg ikke å bry meg om hva de foretar seg eller sier. Det viktige her er at det er en rapport skrevet av mange av de ledende forskerne i verden innenfor kosthold og bærekraft...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å spise det man er skapt til  å spise,  nemlig kjøtt, fett og noe  grønt og bær. 

Anonymkode: 8045f...091

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.1.2019 den 0.12, T-Rex skrev:

Hva skulle poenget være?

Jeg reiser ikke med fly, så om det er CO2-regnskap det er snakk om, kan jeg spise en ku per dag i forhold til de som reiser mye.

For fly er det eneste som forurenser? Faktisk så forurenser dagens klesproduksjon mer enn både kjøtt og fly. Bidrar i tillegg til at millioner i andre land ikke har drikkevann. 

 

Anonymkode: d87e2...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kronisk tilstand og det å kutte ut melk og egg gjorde stor forskjell for meg. Istedenfor å bli gradvis dårligere blir jeg gradvis friskere. Dessverre er det ikke mange som vet dette om egg, men man har begynt å forstå det med melk.

Anonymkode: cc5c0...793

Men dette gjelder jo ikke folk flest! Det er masse jeg ikke tåler, men det kan være sunt for andre likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eat anbefaler da fortsatt mindre grønnsaker per dag enn norske helsemyndigheter..... 

Anonymkode: d87e2...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Aldri i livet. Karbohydrater som potet, ris og brød gir meg mageproblemer samt sterk halsbrann. Å spise nesten 300 g av den maten som gjør meg dårlig daglig er helt uaktuelt.

Også tenker jeg at det er greit nok at vi kan prøve å kutte ned på kjøttet. Men å kutte det ned såppass mye at det bare blir igjen 14 g om dagen (litt under 100 g i uka) er litt i sterkeste laget.

Vil vi prøve å være snillere mot planeten, synes jeg vi bør vi flinkere på kortreist mat.

Og vil vi prøve å være snillere med dyra, synes jeg vi kan forbedre levestandarden deres, samt gjøre selve slaktingen så kortreist og human som overhode mulig.

Å stappe dyra inn i en mørk og trang lastebil når de aldri har vært i en bil hele sitt liv vil skremme vettet av de, spesielt når de ofte må fraktes flere timer. Før i tiden ble dyra slaktet på gården, gjerne av bonden som kjente dyret godt. Dyret var ikke redd, og hadde det helt fint til aller siste sekund. DET tenker jeg er noe å fokusere på, ikke nødvendigvis at vi alle skal sitte å sutte på epler og gulrøtter fra Spania.

Anonymkode: 42992...1c0

Mener det stod quinoa, det tåler du kanskje? Jeg reagerer ihvertfall helt annerledes på det enn på ris.

Anonymkode: 83757...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det beste er å spise det man er skapt til  å spise,  nemlig kjøtt, fett og noe  grønt og bær. 

Anonymkode: 8045f...091

Noe tennene våre viser.

Anonymkode: cc5c0...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får flashbacks til 70-tallet.  Det var på mange måter slik vi levde da, selv om dette er mer ekstremt på enkelte områder.

Jeg er oppvokst med at kjøttmat, som hønsefrikasse, fårikål, kjøttkaker, koteletter osv er "søndagsmat" , og blir fremdeles overrasket når jeg hører at dette er som hverdagsmat å regne for mange.

Vi skilte mellom kjøtt som mat, og kjøtt som tilbehør i mat (kjøttsuppe, lapskaus, spagetti osv) der kjøtt som mat var søndagsmat.  Kjøttdeig og pølse var hverdagsmat som av og til ble brukt en dag i uken, men ikke hver uke.

Og restene fra søndagsmiddagen ble gjerne brukt  i løpet av uken.  Fårikål, kjøttkaker og hønsefrikasse bie brukt som den var, men rester fra koteletter, steik, høyrygg osv ble brukt i lapskaus. 

Det var ikke bare rester fra søndagsmiddagen som ble brukt gjennom uken.  For eksempel hvis vi hadde lettsaltet torsk på mandag, ble restene brukt til plukkfisk som vi hadde sammen med pannekaker (og ertesuppe) på onsdag, men det er utenfor poenget her.

 

På brødskiva ble det ikke brukt mye kjøttpålegg.  Kanskje en skyvepølse med servelat eller salami, eller litt leverpostei av og til, men stor sett ost, syltetøy, prim osv.  Og så "flykræsj" da (makrell i tomat) *grøss*.

Summerer jeg opp kjøttforbruket på denne tiden er vi ganske nære disse anbefalingene.

Det som ikke er helt likt er anbefalingene for inntak av fisk/fiskemat, og inntak av plantebaserte proteinkilder.  Anbefalingene for inntak av fisk er på 200 g (ett fiskemåltid pr uke), mens helsemyndighetene anbefaler 500 g.

Til gjengjeld anbefales det høyere inntak av plantebaserte proteinkilder.

På 70-tallet var maten vi spiste mindre basert på import, og mer basert på lokalt/nasjonalt produsert, og Norge har ikke klima og areal til å dyrke mange av de produktene som anbefales.  

Jeg er helt for å gå tilbake til 70-tallet, med kortreist mat (og med kortreist mener jeg ikke kort vei fra butikken til kjøkkenet, men lokalt/nasjonalt produserte råvarer, men det ekstreme kostholdet som baserer seg på mer import er ikke noe jeg står inne for.

Anonymkode: 71b98...ee5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe tennene våre viser.

Anonymkode: cc5c0...793

Å se kun på tenner er misvisende. Tennene våre er tilpasset varmebehandlet mat, først og fremst kjøtt. For å forstå hva en organisme er tilpasset å fordøye, må man se på, ja nettopp, fordøyelsessystemet. 

Anonymkode: b9c6e...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener det stod quinoa, det tåler du kanskje? Jeg reagerer ihvertfall helt annerledes på det enn på ris.

Anonymkode: 83757...c70

Det er jo også mye bedre for lokalbefolkningen og økonomien der det dyrkes, nesten bedre enn avocado.. 

 

Anonymkode: b9c6e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 0.10, magikeren skrev:

Hvorfor tror du ikke det?

Må si jeg er fristet bare fordi hun ser bedre ut enn 80% av andre mennesker i samme aldersgruppe. Og det selv om hun er veldig syk

Jeg tror det går mye tid og penger til å opprettholde utseendet hennes 

Anonymkode: 004db...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også mye bedre for lokalbefolkningen og økonomien der det dyrkes, nesten bedre enn avocado.. 

 

Anonymkode: b9c6e...635

Hva mener du med det? Jeg vet at avocado ikke er så bra, fordi det trenger mye vann og går utover matprduksjonen til de lokale, men gjelder det quinoa også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da quinoa ble trendy gikk prisen opp, bra for den lokale småbonden, men lokalbefolkningen hadde ikke råd til å kjøpe den lenger. (Kanske det ikke gjorde så mye, de fant sikkert noe annet å spise.) Da store kommersielle aktører startet produksjon, pga økt etterspørsel, går så prisen ned igjen, dårlig for den lokale småbonden, greit nok for store produsenter som ikke er like sårbare for svinginger. Videre konsekvenser? 

(Nå er det også slik at narkokartellene i Mexico kontrollerer endel av avocadoproduksjonen, fordi det er penger å tjene. -10 humanitære poeng. Deretter skal avodadoen og quinoaen transporteres fra dem til oss. -10 miljøpoeng osv.)

Dette er forklart forenklet, og moralen er enda enklere: global agrobissniss er uetisk og å bidra til den er usolidarisk. 

 

Anonymkode: b9c6e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Å se kun på tenner er misvisende. Tennene våre er tilpasset varmebehandlet mat, først og fremst kjøtt. For å forstå hva en organisme er tilpasset å fordøye, må man se på, ja nettopp, fordøyelsessystemet. 

Anonymkode: b9c6e...635

Fordi vi alltid har kunnet varmebehandle mat, også før vi oppfant ilden.

Anonymkode: cc5c0...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. januar 2019 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Fordi vi alltid har kunnet varmebehandle mat, også før vi oppfant ilden.

Anonymkode: cc5c0...793

Du har altså ikke hørt om en prosess kalt evolusjon?

Anonymkode: b9c6e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har altså ikke hørt om en prosess kalt evolusjon?

Anonymkode: b9c6e...635

Tenner forandrer seg ikke fra rovdyrtenner (som man må ha for å spise rått kjøtt) til planteetertenner på et par tusen år.

Anonymkode: cc5c0...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...