Gå til innhold

Det blir ikke slutt på fosterreduksjon!


Gjest Sitronmelisse

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Her er det mindretallet, ved KrF, som dytter sin mening over på flertallet, siden Erna er ekstremt gira på å klamre seg til makta. Erna et al tenker vel at siden det er så uhyre få som blir berørt av lovendringen, må det være greit. Der tror jeg de får seg en aldri så liten overraskelse.

Det forandrer ikke på det faktum at all lovgivning innebærer å dytte på andre sin mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg hadde vært gravid med flere barn enn hva jeg kunne håndtert, og ikke kunne redusert til antallet jeg selv ønsket: vel da hadde jeg fjernet samtlige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Underlig at Ropstad uttaler seg om ting han ikke har peiling på. Bra at fagpersonene avslører hans kunnskapløshet.

Ja. Han sa jo også at folk fikk innvilget senabort pga leppe- og ganespalte, og brukte det som skrekkeksempel. Men det stemte jo ikke, han hadde ikke forstått statistikken. Hvis man ikke forstår statistikk, må man som politiker få hjelp til å forstå den før man står der og sier ting som absolutt ikke stemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zogi skrev:

Dersom jeg hadde vært gravid med flere barn enn hva jeg kunne håndtert, og ikke kunne redusert til antallet jeg selv ønsket: vel da hadde jeg fjernet samtlige! 

Jeg også. Jeg har tre barn. Hvis jeg hadde blitt gravid med tvillinger, eller - enda verre - trillinger ved et uhell nå, er fosterreduksjon noe jeg kunne vurdert. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det, det vet man nok ikke før man står i situasjonen selv, men jeg kunne vurdert det. Nå er jeg sterilisert, så forhåpentligvis vil det aldri skje, men hvis. Realiteten er at vi er knallhardt presset som det er med å håndtere oppfølging av barn (hvorav en har spesielle behov) og to krevende jobber. Hvis vi hadde fått tvillinger nå, hadde jeg måttet slutte å jobbe i sannsynligvis flere år framover for at vi skulle klart det (og heldigvis hadde vi hatt økonomi til det - noe mange ikke har!), det hadde gått hardt ut over de tre barna vi allerede har (vi ser allerede hvor mye mindre oppmerksomhet de to eldste får pga minstemann på to år), jeg vet ikke om livmoren min hadde tålt et tvillingsvangerskap etter tre keisersnitt så jeg kunne faktisk satt livet på spill og gjort tre barn morløse, og jeg må helt ærlig si at jeg er usikker på om ekteskapet hadde tålt to barn til. Kanskje hadde jeg tatt abort uansett, men det er i alle fall større sannsynlighet for at vi ville klart ett barn enn to (eller tre!). I tillegg har vi begge en historikk med depresjon knyttet til barseltiden.

Det er bare så utrolig drøyt å si at «klarer man en, så klarer man to», når det er enormt(!!!) stor forskjell på ett og to barn. Dessuten er det ikke alltid slik at barn er planlagte. Da passer det gjerne enda dårligere at man får to eller tre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har vel Ropstad bare ett barn selv, om jeg ikke husker feil? Han ANER IKKE hva han snakker om. Det er enormt stor forskjell på ett og to barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Forøvrig har vel Ropstad bare ett barn selv, om jeg ikke husker feil? Han ANER IKKE hva han snakker om. Det er enormt stor forskjell på ett og to barn!

Han har kanskje ett (eller flere) barn selv, men han har ALDRI (!!!!!) vært gravid og kjent på hvordan det faktisk er! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Zogi skrev:

Han har kanskje ett (eller flere) barn selv, men han har ALDRI (!!!!!) vært gravid og kjent på hvordan det faktisk er! 

 

Helt enig. Men selv hvis man ser bort fra selve graviditeten og fødselen (som er to enormt store ting å se bort fra), og også ignorerer amming, så er det veldig stor forskjell på å følge opp ett barn, og å følge opp to eller flere. 

Jeg googlet ham, og fant en relativt fersk artikkel hvor han hadde en datter på et par år, det er derfor jeg skrev at jeg tror han har ett barn. Mao: Han har ikke peiling. 

Eller så kunne jeg også ha skrevet at han ikke gidder prøve å sette seg inn i andres situasjon. For det er jo mange uten barn og med ett barn som skjønner urimeligheten i dette. Men de har vett til å skjønne at ikke alle lever livet de lever, og eller har de ressursene de har. Men det skjønner visst ikke Ropstad. Hans løsning (i debatter, vel å merke, foreløpig ikke i praksis!) er bare å pøse på med mer støtte til småbarnsfamilier. Det er et stykke igjen før det ikke blir noen ekstra belastning på familien å få for eksempel trillinger eller et barn med Downs syndrom, for å si det pent. Jeg vet om så mange som har barn med spesielle behov som absolutt ikke får hjelpen de trenger og har krav på, og som er fullstendig utslitt. Jeg må si jeg tviler på at KrF som ved et trylleslag skal klare å pøse på med så mye offentlig støtte at det å få trillinger eller tvillinger blir som å få ett barn. De neste 18 årene. Lykke til!!!

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Jeg også. Jeg har tre barn. Hvis jeg hadde blitt gravid med tvillinger, eller - enda verre - trillinger ved et uhell nå, er fosterreduksjon noe jeg kunne vurdert. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det, det vet man nok ikke før man står i situasjonen selv, men jeg kunne vurdert det. Nå er jeg sterilisert, så forhåpentligvis vil det aldri skje, men hvis. Realiteten er at vi er knallhardt presset som det er med å håndtere oppfølging av barn (hvorav en har spesielle behov) og to krevende jobber. Hvis vi hadde fått tvillinger nå, hadde jeg måttet slutte å jobbe i sannsynligvis flere år framover for at vi skulle klart det (og heldigvis hadde vi hatt økonomi til det - noe mange ikke har!), det hadde gått hardt ut over de tre barna vi allerede har (vi ser allerede hvor mye mindre oppmerksomhet de to eldste får pga minstemann på to år), jeg vet ikke om livmoren min hadde tålt et tvillingsvangerskap etter tre keisersnitt så jeg kunne faktisk satt livet på spill og gjort tre barn morløse, og jeg må helt ærlig si at jeg er usikker på om ekteskapet hadde tålt to barn til. Kanskje hadde jeg tatt abort uansett, men det er i alle fall større sannsynlighet for at vi ville klart ett barn enn to (eller tre!). I tillegg har vi begge en historikk med depresjon knyttet til barseltiden.

Det er bare så utrolig drøyt å si at «klarer man en, så klarer man to», når det er enormt(!!!) stor forskjell på ett og to barn. Dessuten er det ikke alltid slik at barn er planlagte. Da passer det gjerne enda dårligere at man får to eller tre. 

Ropstad burde lese ditt innlegg og skamme seg i kroken! Klem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 12.19, Regn skrev:

 

Eh,  men de dreper celleklumper, ikke reflekterende barn. Så argumentet med bånd holder ikke helt mål.

Det er ikke en celleklump i uke 13..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 6.18, Lykkelia skrev:

Enhver som har sett hvor nært bånd mange tvillinger har, vil skjønne hvor grusomt gjort det er å frata den ene tvillingen sin sjelevenn. Og å skulle gå et helt svangerskap med restene av den døde tvillingsøsteren i magen... Skrekk og gru! 

Men en av dem dør først uansett.

Hvorfor viker en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp når det er snakk om flerlingsvangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Regn skrev:

 

Det er ikke et barn heller-

Det har jeg ikke sagt. Men du kalte det en celleklump, og det er det ikke. Det er et foster..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sinsiew skrev:

Det har jeg ikke sagt. Men du kalte det en celleklump, og det er det ikke. Det er et foster..

 

Ok, rett skal være rett: foster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk tvillinger en slags "iboende" kobling til hverandre? Eller er det bare det at de ofte får det når de vokser opp sammen, og opplever hele livet sammen? Dersom denne relasjonen til tvillingen ikke er iboende (som jeg tviler på at den er), så skjønner jeg ikke argumentet med at fosterreduksjon er så ille fordi det "tar bort" det båndet som ofte oppstår mellom tvillinger. Mye av det samme båndet kan jo oppstå mellom søsken, men det er ingen som hyler om at en ikke kan abortere lillesøster fordi storesøster da ikke vil få oppleve det fantastiske båndet som kan oppstå mellom to søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Miah skrev:

Har faktisk tvillinger en slags "iboende" kobling til hverandre? Eller er det bare det at de ofte får det når de vokser opp sammen, og opplever hele livet sammen? Dersom denne relasjonen til tvillingen ikke er iboende (som jeg tviler på at den er), så skjønner jeg ikke argumentet med at fosterreduksjon er så ille fordi det "tar bort" det båndet som ofte oppstår mellom tvillinger. Mye av det samme båndet kan jo oppstå mellom søsken, men det er ingen som hyler om at en ikke kan abortere lillesøster fordi storesøster da ikke vil få oppleve det fantastiske båndet som kan oppstå mellom to søsken.

Det er vel bare eneggede man har sett slikt ved, og ved eneggede kan man vel ikke bare fjerne et foster uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: tvillingabort kan vel ikke utføres før etter uke 13? Og vanlig abort må gjennom en nemnd etter uke 12? Så om jeg har forstått det rett, så må alle aborter nå gjennom en nemnd etter uke 12? Hva er problemet med det da? 

 

Om noen år kan vi sikkert velge kjønn og hårfarge på babyen (slik de kan i andre land). Og hvis jeg da blir gravid med tvillinger, så ønsker jeg kun å beholde den med blå øyne og brunt hår. 

Endret av Ønskergraviditet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.1.2019 den 23.15, Miah skrev:

Har faktisk tvillinger en slags "iboende" kobling til hverandre? Eller er det bare det at de ofte får det når de vokser opp sammen, og opplever hele livet sammen? Dersom denne relasjonen til tvillingen ikke er iboende (som jeg tviler på at den er), så skjønner jeg ikke argumentet med at fosterreduksjon er så ille fordi det "tar bort" det båndet som ofte oppstår mellom tvillinger. Mye av det samme båndet kan jo oppstå mellom søsken, men det er ingen som hyler om at en ikke kan abortere lillesøster fordi storesøster da ikke vil få oppleve det fantastiske båndet som kan oppstå mellom to søsken.

Misforstå meg rett, men nei man får ikke en iboende kobling bare fordi man er tvilling, i hvertfall ikke når man er toegget tvilling som jeg er. Jeg er selvfølgelig glad i tvillingbroren min, men føler ikke vi er nærmere hverandre enn våre andre søsken. Faktisk er det ofte jeg "glemmer" at vi er tvillinger i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde blitt gravid med flerlinger, og det ikke var et risikosvangerskap, så hadde jeg ikke klart å fjerne noen  uten å fjerne alle. Hva ville de gjenlevende fostrene tenke om meg hvis de fikk høre om dette?

Det må jo finnes andre løsninger hvis man ikke har ressurser til å ta vare på alle tre. Hva med å gi bort en eller flere til et barnløst par? En åpen adopsjon hvor man fremdeles kunne ha kontakt? Ikke enkelt det heller men bedre enn å sprøyte gift inn i hjertet til en eller flere og fortsette svangerskapet med de gjenlevende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 9.41, Ønskergraviditet skrev:

Altså: tvillingabort kan vel ikke utføres før etter uke 13? Og vanlig abort må gjennom en nemnd etter uke 12? Så om jeg har forstått det rett, så må alle aborter nå gjennom en nemnd etter uke 12? Hva er problemet med det da? 

 

Om noen år kan vi sikkert velge kjønn og hårfarge på babyen (slik de kan i andre land). Og hvis jeg da blir gravid med tvillinger, så ønsker jeg kun å beholde den med blå øyne og brunt hår. 

I praksis er det nok ikke egentlig noe problem, gitt at vi med den nye endringen er mer i tråd med regelverket under de rødgrønne og resten av verden. 

De tidvis hysteriske reaksjonene har veldig lite med det den faktiske endringen å gjøre, og veldig mye med symbolpolitikk. Ethvert utspill eller forslag som kan tolkes som på noen måte å være en innskrenking av rettigheten til abort vil bli møtt med mange hysteriske reaksjoner som ikke i liten grad reflekterer saken det reageres på. Slik var det med reservasjonsretten, og slik er det nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...