Gå til innhold

Folk mer med ikke inviterte i bryllupet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler det mangler en del informasjon her for å kunne gi et godt svar :)

Hvor lite og intimt er bryllupet? Snakker vi 10 gjester eller 50 gjester (som brudeparet har ment å be). Hvor mange ekstra vild et eventuelt blir med de "ekstragjestene"? Snakker vi at bryllupet plutselig har 14 gjester eller 80? Der er det en viss forskjell. 

Skal bryllupet feires på skikkelig lavbudsjett med gryterett og medbragt drikke på et billig lokale (ikke at det er noe feil med dette altså :) ) eller er det full fest på hotell med kuverter til 5000kr stykket? 

Får man plutselig 6 til 8 gjester ekstra på det første alternativet så syntes jeg ikke dette er krise. Da ville jeg bare svelget kamelen og smilt pent og ønsket alle gjestene velkommen. Kanskje en venninne kan bake en ekstra kake for å dekke opp kakespisingen til de som kom ekstra lissom :) 

Er det derimot snakk om at "ekstragjestene" vil koste TS 40,000 kr ekstra så er det jo plutselig litt annerledes. Jeg forstår at dette ikke er penger man bare kan grave frem på kort varsel. Jeg hadde satt pris på at min venninne ikke satt seg i kredittkortgjeld fordi hun ikke turte å ta en telefon til meg og si at det sto en feil i invitasjonen for å si det sånn.

JA, TS burde trykket opp to sett med invitasjoner. Nå er engang feilen gjort og da må man jo heller bare prøve å løse det på best mulig måte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er vanlig, er å skrive du/dere i invitasjonene, slik at invitasjonen passer til både par, familier og single. Husk på det til neste gang du skal sende ut invitasjoner, til f.eks en dåp.

Anonymkode: f1f83...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Prøv å se det fra den single invitertes synspunkt. Man har blitt invitert med en uspesifisert + en og kan ta med hvem man vil, så ringer bruden og sier at de har gjort en feil, at det aldri var meningen at man skulle få ta med + en alikevel og man forstår ut fra samtalen at det er flere som har blitt utsatt for denne fadesen...

Jeg hadde blitt irritert og begynt å lure på hvor gode brudeparet var til å planlegge et prosjekt som et bryllup er og om de faktisk forstår at det gjelder helt andre regler enn når man inviterer til annen type selskap og at det faktisk blir uhørt å gjøre noe annet enn å ta imot alle gjestene med et "så glad for at du kunne komme".

Edit: Jeg ville nok heller ikke ha trodd på historien bruden kom med, jeg ville nok trodd det bare var noe hun kom med for å ro i land at hun har sprengt budsjettet sitt på noe annet og så prøver å berge det ved å fjerne de singles adgang til + en.

Jeg har ingen problemer med å se det fra den singles synspunkt. Jeg hadde absolutt ikke blitt irritert om bruden ringte meg og beklaget og forklarte. Og jeg hadde aldri mistrodd en god venninne for å dikte opp sykdom i familien for å knipe igjen på budsjettet. Og dersom det nå skulle vært slik at min +1 måtte bli hjemme for at min venninne skulle fått råd til drømmekjolen sin, så hadde jeg unnet henne det av hele mitt hjerte. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allså mange av vennen spør jo, så da er jo det greit å seie nei. Uansett må dere ha oversikt over hvem som tar med hvem, så dere stiller med noke mat og stoler. Synest det er bedre at folk ikke kommer i del helle framfor å komme og oppdage at de ikke har plass.. 

Anonymkode: d5a5c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Det skal ikke TS gjøre nei. Her må hun bare ta en diger T (tap).

Ærlig talt, et bryllup er hverken en menneskerett eller en skriftlig kontrakt. Ja, de har tabbet seg ut, men hvorfor skal de måtte ta et økonomisk tap? Jeg syns det er helt innafor å informere de det gjelder at invitasjonen kom med en skrivefeil, og at de egentlig var invitert uten partner. Det kommer bombesikkert til å bli både sure miner og masse sladder, men ingen skal måtte risikere sin finansielle situasjon og budsjett fordi venninna til venninna skal få spise kake..? Det er jo ikke snakk om et stort, formelt arrangement, men et intimt bryllup med sine nærmeste. Våre nære venner og familie bruker som regel å ha forståelse for hverandre når man tabber seg ut, og sitter ikke og vifter med etikettehåndboken.

TS, dersom du ikke har den økonomiske muligheten til å være raus i lys av din egen tabbe, så syns jeg absolutt at en ydmyk telefon burde være lov i denne situasjonen. Jeg hadde lett tatt kontakt med mine venner, dersom jeg hadde begått samme tabbe. Bare gi samme forklaring som her; dere holder et meget lite og intimt hastebryllup pga. x sin helsesituasjon, noe som har ført til at dere ikke har hatt tid til å sette av penger til det budsjettet dere skulle ønske dere kunne ha, og beklager veldig for de ulempene misforståelsen kan ha ført til. I min vennegjeng hadde det i hvert fall vært stor takhøyde i denne situasjonen. Men føler du må ta dette ene og alene på din kappe, og ikke ytre irritasjon over andres gjerninger basert på din tabbe.

Anonymkode: dd6bd...2bd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfattet det slik at insektene var invitert.

Anonymkode: 5590c...aa8

Du har rett. Da ville det vært katastrofalt å ta med seg fluesmekker. Forestill deg avisoverskriftene 😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Buzzi skrev:

Jeg har ingen problemer med å se det fra den singles synspunkt. Jeg hadde absolutt ikke blitt irritert om bruden ringte meg og beklaget og forklarte. Og jeg hadde aldri mistrodd en god venninne for å dikte opp sykdom i familien for å knipe igjen på budsjettet. Og dersom det nå skulle vært slik at min +1 måtte bli hjemme for at min venninne skulle fått råd til drømmekjolen sin, så hadde jeg unnet henne det av hele mitt hjerte. 

Vel, det hadde ikke jeg, for å se gjennom fingrene på slike ting har det med å straffe seg siden siden brudeparet først og fremst må tenke på sin rolle som vertskap.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, et bryllup er hverken en menneskerett eller en skriftlig kontrakt. Ja, de har tabbet seg ut, men hvorfor skal de måtte ta et økonomisk tap? Jeg syns det er helt innafor å informere de det gjelder at invitasjonen kom med en skrivefeil, og at de egentlig var invitert uten partner. Det kommer bombesikkert til å bli både sure miner og masse sladder, men ingen skal måtte risikere sin finansielle situasjon og budsjett fordi venninna til venninna skal få spise kake..? Det er jo ikke snakk om et stort, formelt arrangement, men et intimt bryllup med sine nærmeste. Våre nære venner og familie bruker som regel å ha forståelse for hverandre når man tabber seg ut, og sitter ikke og vifter med etikettehåndboken.

TS, dersom du ikke har den økonomiske muligheten til å være raus i lys av din egen tabbe, så syns jeg absolutt at en ydmyk telefon burde være lov i denne situasjonen. Jeg hadde lett tatt kontakt med mine venner, dersom jeg hadde begått samme tabbe. Bare gi samme forklaring som her; dere holder et meget lite og intimt hastebryllup pga. x sin helsesituasjon, noe som har ført til at dere ikke har hatt tid til å sette av penger til det budsjettet dere skulle ønske dere kunne ha, og beklager veldig for de ulempene misforståelsen kan ha ført til. I min vennegjeng hadde det i hvert fall vært stor takhøyde i denne situasjonen. Men føler du må ta dette ene og alene på din kappe, og ikke ytre irritasjon over andres gjerninger basert på din tabbe.

Anonymkode: dd6bd...2bd

Fordi de tabbet seg ut.

1 time siden, Sirah skrev:

Føler det mangler en del informasjon her for å kunne gi et godt svar :)

Hvor lite og intimt er bryllupet? Snakker vi 10 gjester eller 50 gjester (som brudeparet har ment å be). Hvor mange ekstra vild et eventuelt blir med de "ekstragjestene"? Snakker vi at bryllupet plutselig har 14 gjester eller 80? Der er det en viss forskjell. 

Skal bryllupet feires på skikkelig lavbudsjett med gryterett og medbragt drikke på et billig lokale (ikke at det er noe feil med dette altså :) ) eller er det full fest på hotell med kuverter til 5000kr stykket? 

Får man plutselig 6 til 8 gjester ekstra på det første alternativet så syntes jeg ikke dette er krise. Da ville jeg bare svelget kamelen og smilt pent og ønsket alle gjestene velkommen. Kanskje en venninne kan bake en ekstra kake for å dekke opp kakespisingen til de som kom ekstra lissom :) 

Er det derimot snakk om at "ekstragjestene" vil koste TS 40,000 kr ekstra så er det jo plutselig litt annerledes. Jeg forstår at dette ikke er penger man bare kan grave frem på kort varsel. Jeg hadde satt pris på at min venninne ikke satt seg i kredittkortgjeld fordi hun ikke turte å ta en telefon til meg og si at det sto en feil i invitasjonen for å si det sånn.

JA, TS burde trykket opp to sett med invitasjoner. Nå er engang feilen gjort og da må man jo heller bare prøve å løse det på best mulig måte. 

Godt innlegg.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, det hadde ikke jeg, for å se gjennom fingrene på slike ting har det med å straffe seg siden.

Fordi de tabbet seg ut.

Godt innlegg.

Livet er virkelig ikke så svart-hvitt som du insisterer.

Anonymkode: dd6bd...2bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er virkelig ikke så svart-hvitt som du insisterer.

Anonymkode: dd6bd...2bd

Hvorfor kan ikke bruden bite tabben sin i seg? Hvorfor skal tabben deres gå utover gjestene? Er det virkelig gitt at bryllupet blir mindre intimt med at de få single vennene får med seg noen (jmf det @Sirah var inne på? Hva er svart/hvitt med hva jeg mener er det rette her?

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor kan ikke bruden bite tabben sin i seg? Hvorfor skal tabben deres gå utover gjestene? Er det virkelig gitt at bryllupet blir mindre intimt med at de få single vennene får med seg noen (jmf det @Sirah var inne på? Hva er svart/hvitt med hva jeg mener er det rette her?

Du har tydeligvis verken forstått hva som menes med intimt bryllup med bare de nærmeste, eller hva nære venner gjør for hverandre. Du fortsetter bare å kverne som om du skulle vært en tåpelig hoffreporter.

Anonymkode: ae0b4...b6c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis verken forstått hva som menes med intimt bryllup med bare de nærmeste, eller hva nære venner gjør for hverandre. Du fortsetter bare å kverne som om du skulle vært en tåpelig hoffreporter.

Anonymkode: ae0b4...b6c

Og du har visst misforstått at brudepar er ikke bare gjester i bryllupet sitt, de er også vertskap og som vertskap har de tabbet seg ut og må bare bite i det. 

Og denne.

Sitat

Du fortsetter bare å kverne som om du skulle vært en tåpelig hoffreporter.

Tar jeg som personangrep. Du må kunne få frem poenget ditt uten å være ufin.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Og du har visst misforstått at brudepar er ikke bare gjester i bryllupet sitt, de er også vertskap og som vertskap har de tabbet seg ut og må bare bite i det. 

Ha ha, nå tuller du?!?

Anonymkode: ae0b4...b6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare tro at du fleiper, O.G., for så idiotisk kan man vel ikke være. Godt forsøk, da.

Anonymkode: ae0b4...b6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare tro at du fleiper, O.G., for så idiotisk kan man vel ikke være. Godt forsøk, da.

Anonymkode: ae0b4...b6c

Hva er så idiotisk med at brudeparet må stå for fadesen sin og la de single vennene få ha med seg en +?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en sånn invitasjon til bryllup, der det først sto mitt navn og i selve teksten så sto det dere.Jeg trodde at kjæresten min også var invitert, så ble veldig overrasket når jeg tilfeldigvis fikk høre han ikke var det. Personlig ble jeg ikke imponert over måten invitasjonen var skrevet.

Anonymkode: ddcdd...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel litt forskjell på "dere" og "+1" i en invitasjon. "Dere" oppfattes som "deg + ektefelle/samboer/kjæreste", men at "dere" skal bety "ta med en venn/venninne hvis du ikke har kjæreste", høres rart ut.

Anonymkode: 20055...832

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt forskjell på "dere" og "+1" i en invitasjon. "Dere" oppfattes som "deg + ektefelle/samboer/kjæreste", men at "dere" skal bety "ta med en venn/venninne hvis du ikke har kjæreste", høres rart ut.

Anonymkode: 20055...832

Vel, jeg er singel og hadde jeg fått en invitasjon hvor det stod "dere", så hadde jeg tolket det som at jeg kunne ta med meg hvem som helst jeg ville for å feire kjærligheten til venneparet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt forskjell på "dere" og "+1" i en invitasjon. "Dere" oppfattes som "deg + ektefelle/samboer/kjæreste", men at "dere" skal bety "ta med en venn/venninne hvis du ikke har kjæreste", høres rart ut.

Anonymkode: 20055...832

Hvordan skal man ellers tolke det når den som inviterer vet at mottaker er singel (såpass oversikt ha man som regel på folk som stå en nære nok til å bli invitert i et intimt bryllup), det bare står et navn på konvolutten og invitasjonen likevel sier "Dere er invitert"? 

Hadde jeg fått en sånn invitasjon ville nok min første reaksjon å spørre avsender hvilken kjæreste hun mente jeg skulle ta med, men jeg skjønner godt at flere så det som en åpning for å ta med eget følge. Det er tross alt helt vanlig i USA, og folk importerer jo skikker derfra etter eget forgodtbefinnende stadig vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, O.G. skrev:

Prøv å se det fra den single invitertes synspunkt. Man har blitt invitert med en uspesifisert + en og kan ta med hvem man vil, så ringer bruden og sier at de har gjort en feil, at det aldri var meningen at man skulle få ta med + en alikevel og man forstår ut fra samtalen at det er flere som har blitt utsatt for denne fadesen...

Jeg hadde blitt irritert og begynt å lure på hvor gode brudeparet var til å planlegge et prosjekt som et bryllup er og om de faktisk forstår at det gjelder helt andre regler enn når man inviterer til annen type selskap og at det faktisk blir uhørt å gjøre noe annet enn å ta imot alle gjestene med et "så glad for at du kunne komme".

Edit: Jeg ville nok heller ikke ha trodd på historien bruden kom med, jeg ville nok trodd det bare var noe hun kom med for å ro i land at hun har sprengt budsjettet sitt på noe annet og så prøver å berge det ved å fjerne de singles adgang til + en.

Er du adelig eller noe sånt? For det høres litt sånn ut. Man kunne tro du virkelig spilte en rolle i en Jane Austen bok, som den kostbare tanta som er "over alle andre"..

En slik venninne som kommer med de utsagnene over og ellers i tråden, hadde jeg gladelig sluppet å ha i bryllupet mitt.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...