Gå til innhold

Folk mer med ikke inviterte i bryllupet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha et lite og intimt bryllup med familie og nære venner. Invitasjoner er sendt ut. Folk som er gift/ samboer/ langvarige forhold der vi kjenner begge parter er selvfølgelig bedt med partnere mens de som er single eller i veldig nye forhold er bedt uten partere. 

Vi har skrevet navnet til den som er bedt på konvolutten, mens insekter innbydelsen står det “dere”. Vi har trykt opp innbydselene, så vi kunne ikke skrive “du” på noen og “dere” på andre. 

Men nå er har altså flere av mine veninner som er bedt spurt om de jan ta med nye kjæresten sin ( som jeg aldri har møtt) og en annen venninnen hadde spurt en felles perifer venninne av oss om hun ville værd med som følge i vårt bryllup. 

 

Hva skjer, er dette normalt ? 

Anonymkode: 05ea8...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer, er dette normalt ?

At man tror det er "dere" når det står "dere"?

JA!

Anonymkode: 76e0f...f6b

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle de ellers tolke «dere» i invitasjonen. Det betyr at mer enn en er invitert. Selvsagt kunne dere laget to sett med invitasjoner. Jeg synes det er dere som har dummet dere ut her, og jeg forstår godt at de tror det er +1.

Enten må dere jo forklare at dere har gjort denne dumme feilen og beklage så mye, ellers må du la folk ta med seg følge...

Anonymkode: 41606...d56

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det står «dere» i invitasjonen så skjønner jeg godt at folk tror det er med følge. Det er dere som har bæsjet på leggen her. 

Anonymkode: ffcca...56e

Nemlig. TS får bare la det stå til og la dem alle komme. Begynner hun å ro nå så blir det en skamplett på minnet over bryllupet hennes.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har dere gjort en bommert ja, klart alle tror det er med følge. Dette er hvorfor man skriver"Vi har gleden av å invitere.................. til bryllup" og så fyller inn navn på den stiplede linjen. Da kan man enten skrive Ola og Kari eller bare Anette ettersom det måtte passe. Enten må dere ringe de som er invitert alene og si fra at dere har bommet, eller så må dere påregne følge hos de som er invitert alene. 

Anonymkode: c785b...919

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har dere gjort en bommert ja, klart alle tror det er med følge. Dette er hvorfor man skriver"Vi har gleden av å invitere.................. til bryllup" og så fyller inn navn på den stiplede linjen. Da kan man enten skrive Ola og Kari eller bare Anette ettersom det måtte passe. Enten må dere ringe de som er invitert alene og si fra at dere har bommet, eller så må dere påregne følge hos de som er invitert alene. 

Anonymkode: c785b...919

Jeg gleder mneg til tråden til en av de inviterte som forteller om bruden som plutselig ringte og fortalte at hun ikke hadde invitert med følge allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke er normalt er å skrive "dere" i en invitasjon rettet til en person - jeg ville også tenkt at her var det åpent for å stille med selvvalgt følge. Det hadde ikke vært verre enn å skrive "du/dere" i invitasjonen, eller ta seg bryet med å lage invitasjoner med navn.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer insektene inn i bildet, er de også invitert? Er vel ikke rart om gjestene blir forvirret hvis språkbruken i invitasjonen ligner den i innlegget her. 

Anonymkode: 8bc79...bd0

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kunne vel trykket opp x antal invitasjoner  med dere og x antal med du!?

 

Anonymkode: 7b743...8a1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig å tenke at man er invitert med partner om det står "dere" i invitasjonen. Men ikke at man tar med en venninne om man er singel. Jeg ville ihvertfall ikke tenkt at det var naturlig å ta med meg en venninne som ikke kjente brudeparet om jeg var singel. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Thyra skrev:

Det er naturlig å tenke at man er invitert med partner om det står "dere" i invitasjonen. Men ikke at man tar med en venninne om man er singel. Jeg ville ihvertfall ikke tenkt at det var naturlig å ta med meg en venninne som ikke kjente brudeparet om jeg var singel. 

I eksempelet i HI er det snakk om en felles venninne, som tydeligvis hvertfall kjenner bruden. Men generelt - hvis jeg som singel er invitert med ikke navngitt følge, må det vel være opp til meg hvilket kjønn følget jeg velger å ta med meg har? Det er vel for min del jeg er invitert med følge, ergo må det også være opp til meg hvem jeg har mest glede av å ta med meg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer insektene inn i bildet, er de også invitert? Er vel ikke rart om gjestene blir forvirret hvis språkbruken i invitasjonen ligner den i innlegget her. 

Anonymkode: 8bc79...bd0

Nå spruta jeg nesten ut kaffen min her 😄

Anonymkode: f8d55...94f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å be med følge dersom den dere inviterer har partner, uavhengig om vedkommende er kvalitetsikret av dere på forhånd eller ikke. Men å ta med venninner er da litt rart? Med mindre hun er på vei ut av skapet, da..;-) Men gjør det noe at deres nære venner tar med seg partner? Det blir da vel bare hyggelig å bli kjent? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer, er dette normalt ? 

Anonymkode: 05ea8...34c

Det er normalt å invitere noen med når "dere" blir bedt i bryllup. 

Det som ikke er normalt er å først invitere "dere", for så å reagere når folk ber med seg føle. 

Du kommer til å fremstå som ganske sær nå når du begynner å trekke tilbake innbydelsen... 

Anonymkode: bb0fa...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daria skrev:

I eksempelet i HI er det snakk om en felles venninne, som tydeligvis hvertfall kjenner bruden. Men generelt - hvis jeg som singel er invitert med ikke navngitt følge, må det vel være opp til meg hvilket kjønn følget jeg velger å ta med meg har? Det er vel for min del jeg er invitert med følge, ergo må det også være opp til meg hvem jeg har mest glede av å ta med meg. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daria skrev:

I eksempelet i HI er det snakk om en felles venninne, som tydeligvis hvertfall kjenner bruden. Men generelt - hvis jeg som singel er invitert med ikke navngitt følge, må det vel være opp til meg hvilket kjønn følget jeg velger å ta med meg har? Det er vel for min del jeg er invitert med følge, ergo må det også være opp til meg hvem jeg har mest glede av å ta med meg. 

Tviler på at det er kjønnet det handler om, men at "med følge" som regel sikter til en eventuell kjæreste den inviterte måtte ha. Det er ment som en inkluderende gest overfor den invitertes livsledsager, ettersom kutymen i det sosiale livet er at man ikke splitter opp par - ikke for at den inviterte skal ta med seg sin onkel Gunnar eller en venninne. Jeg er også singel, men hadde jeg blitt invitert med følge så hadde jeg regnet med at det var brudeparet som tok høyde for at jeg kanskje hadde truffet en spesiell person siden sist.

Ellers enig i at det er TS som har tabbet seg ut her.

Anonymkode: cb104...37d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...