Gå til innhold

Hvilken religion har det verste helvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, omarel skrev:

Det er lov, men bra du er ærlig😊

Skulle bare mangle. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen gir overhodet ingen støtte for et brennende helvete. Det er en vranglære som den frafalne kristenheten har funnet opp. Etter apostlenes død kom det et frafall fra den sanne kristendom og det ble gradvis flere og flere religioner nye religioner som utsprang fra kristendommen, men som ikke lærte de samme tingene. Jesus selv profeterte om det. (lignelsen om hveten og ugresset) 

Selve ordet helvete forekommer ikke engang i bibelen. Noen mener at "sjøen som brenner med ild og svovel" er det samme som helvetet men det kan ikke stemme. En at grunnene er at "døden og hades ble kastet i sjøen som brenner med ild og svovel." (Åpenbaringen 20:14  Man kan ikke pine døden eller dødsriket som begrep. Det er det argumetet som tar færrest linjer å skrive. Men det er også masse andre argumenter for det.

Noe annet som taler for at helvetet ikke eksisterer er at da må satan være "ansatt" av gud for å pine dem i helvetet. Og det er stikk i strid med to av Guds mest fremtredende egenskaper - Rettferdighet og Kjærlighet.

Dessuten er satan selv dømt til døden i følge bibelen og vil bli henrettet av Jesus.

Det betyr at ikke alle religioner lærer det samme og når de ikke lærer det samme så kan heller ikke alle religioner lære sannheten. Og da oppstår et nytt spørsmål - Godkjenner Gud alle religioner? - se kortfilmen på ca 3 minutter

Endret av Rottenikken1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 17.31, omarel skrev:

Islam

 

 

Har ikke sett dette, men dersom det stemmer er det greit å vite at terroristene og de som ikke behandler kvinner bra mm. kommer til det verste helvete :) Altså alle i ukulturen tilhørende islam kommer til helvete. Ganske ironisk da de som oftest er svært konservative og sterkt troende i religionen sin.

Anonymkode: abd4f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett dette, men dersom det stemmer er det greit å vite at terroristene og de som ikke behandler kvinner bra mm. kommer til det verste helvete :) Altså alle i ukulturen tilhørende islam kommer til helvete. Ganske ironisk da de som oftest er svært konservative og sterkt troende i religionen sin.

Anonymkode: abd4f...8b1

Jeg må legge til at dette gjelder ikke kun islam, men andre svært konservative religiøse er faktisk ikke så bra mennesker og det er garantert at flere av dem havner i helvete. Ironien er sterk her. Det er ikke å være et godt menneske ved å hate homofili, være imot abort osv. Vi har jo sett hva Krf har vært i stand til å gjøre i det siste...

Anonymkode: abd4f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett dette, men dersom det stemmer er det greit å vite at terroristene og de som ikke behandler kvinner bra mm. kommer til det verste helvete :) Altså alle i ukulturen tilhørende islam kommer til helvete. Ganske ironisk da de som oftest er svært konservative og sterkt troende i religionen sin.

Anonymkode: abd4f...8b1

Alt og alle av en ord, handling, formue, ansvar mm  vil man bli spurt om og stilt til ansvar for i dommedag. Har din rett blitt tatt fra deg vil du få din rett fra den som har tatt din rett og du vil bli kompensert, det gjelder enten du er muslim eller ej. 

Det er derfor dagen heter Regnskapens dag og Belønningens dag, alle vil få sin lønn for sin dåd og udåd, muslimer som ikke muslimer. Det vil være den ultimate regnskap og rettferd. I helvetet finner du blant annet muslimer som i sine liv var lærde, imamer, martyrer, praktiserende, jihhadister mm. Som alle vil bli stilt til ansvar og dømt for sine intensjoner og handlinger.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 18.1.2019 den 17.48, ashera skrev:

Livlig i Naraka (buddhistisk mellomting mellom det vi i vesten kaller skjærsilden og helvete) også, selv om det er mulig å komme seg derifra etter noen millioner år..,

BEB83FB6-6006-47C3-889A-C114C85A1651.jpeg

Narakh er også i hinduismen. Bra eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007

Veldig smart gjort av TS. Han/hun visste at islam ville bli nevnt med en gang. Hvorfor? Fordi det er massedekning i mediene om det. I mellomtiden har TS tydeligvis ikke peiling på hvordan helvetet blir beskrevet i de fleste abrahamske religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal en allmektig Gud bruke tid på å pine sitt eget skaperverk? Hvis Gud har skapt mennesket fullt av feil, så blir det en smule merkelig at man skal pines for de feilene man har.

Anonymkode: dc240...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, omarel skrev:

Alt og alle av en ord, handling, formue, ansvar mm  vil man bli spurt om og stilt til ansvar for i dommedag. Har din rett blitt tatt fra deg vil du få din rett fra den som har tatt din rett og du vil bli kompensert, det gjelder enten du er muslim eller ej. 

Det er derfor dagen heter Regnskapens dag og Belønningens dag, alle vil få sin lønn for sin dåd og udåd, muslimer som ikke muslimer. Det vil være den ultimate regnskap og rettferd. I helvetet finner du blant annet muslimer som i sine liv var lærde, imamer, martyrer, praktiserende, jihhadister mm. Som alle vil bli stilt til ansvar og dømt for sine intensjoner og handlinger.

Men hvilken glede får man av å pine andre? "Du har gjort meg urett, straffen blir at du skal brennes levende, igjen og igjen i 1 million år"!

Anonymkode: dc240...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilken glede får man av å pine andre? "Du har gjort meg urett, straffen blir at du skal brennes levende, igjen og igjen i 1 million år"!

Anonymkode: dc240...8d5

Det er ingen glede, men en renselse for synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, omarel skrev:

Det er ingen glede, men en renselse for synd.

Så man må tortureres i år etter år for å bi renset for synd? Og hvorfor vil en allmektig skaper torturere sitt skaperverk,det er jo h*n som har skapt mennesket på den måten.

Anonymkode: dc240...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man må tortureres i år etter år for å bi renset for synd? Og hvorfor vil en allmektig skaper torturere sitt skaperverk,det er jo h*n som har skapt mennesket på den måten.

Anonymkode: dc240...8d5

Det er flere årsaker til det. Hvis man skal forklare det på en enkel måte  ut ifra Koranen, så er livet en test i handlinger, og livet etter døden er rettferdighet. Noen strever etter å være gode og gjøre godt, mens andre viser mindre strev. I paradiset så belønner Gud etter hans viten, nåde, rettferd, dom og mer. alt og alle har en rett. Paradiset har sinn rett, retten er å ta i mot det som kun er rent, og dets beboere skal være rene. Så i prosessen før man kommer til helvetet  eller paradis så er det mye nåde. Det vil si at man kan gjøre en handling som overveier alle dårlige dåd og da vil man entre paradiset og det finnes overveier alle gode dåd og man straffes i helvetet. Og som du selv sier. Ja det er Gud som har skapt oss på den måten. Det er Hans vilje at vi er som vi er. Saken er enten vi vil eller ikke så er det slik Han har skapt oss og det er ikke vi får gjørt noe med det.

Du bestemmer selv hvordan du vil bake dine boller og da kan ikke bollene klage på at at de vil være godteri, andre kaker eller kanskje ha en annen topping osv. Du som baker ville bake boller og det var en hensikt og intensjon med at du bestemte deg for å bake. Det samme gjelder vårt skaperverk. Gud skapte oss og Han visste hva han skapte og hvorfor. Da gjelder det å følge den veiledningen som er gitt menneskene som rettesnor gjennom sendebudene.  

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Jeg er sørgelig dårlig oppdatert på det tilgjengelige utvalget av himler og helveter. Et sted med bare ekstremt ekstroverte hadde vært et sant helvete for meg, så hvis en av religionene tilbyr noe sånt stemmer jeg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror på Jesus. Og jeg vet ikke hva helvete er i kristendommen.. Har ikke hørt eller lest noe særlig om det. Men én ting vet jeg om helvete. Og det er at det er et sted h or ingen Gud finnes og det er bare ondskap. 

Tank at Gud er i denne verden og kjemper for oss hele tiden. Da vil jeg ikke tenke på hvordan det er å være en plass der ikke Jesus er. For Jesus er kjærlighetens Gud. Og helvete blir et sted uten kjærlighet. 

At folk skal brenne aner jeg ingenting om. Men det blir hverfall et forferdelig sted å være og som man ikke kommer seg vekk fra noen gang. 

Anonymkode: 94558...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 23.56, Rottenikken1 skrev:

Bibelen gir overhodet ingen støtte for et brennende helvete. Det er en vranglære som den frafalne kristenheten har funnet opp. Etter apostlenes død kom det et frafall fra den sanne kristendom og det ble gradvis flere og flere religioner nye religioner som utsprang fra kristendommen, men som ikke lærte de samme tingene. Jesus selv profeterte om det. (lignelsen om hveten og ugresset) 

Selve ordet helvete forekommer ikke engang i bibelen. Noen mener at "sjøen som brenner med ild og svovel" er det samme som helvetet men det kan ikke stemme. En at grunnene er at "døden og hades ble kastet i sjøen som brenner med ild og svovel." (Åpenbaringen 20:14  Man kan ikke pine døden eller dødsriket som begrep. Det er det argumetet som tar færrest linjer å skrive. Men det er også masse andre argumenter for det.

Noe annet som taler for at helvetet ikke eksisterer er at da må satan være "ansatt" av gud for å pine dem i helvetet. Og det er stikk i strid med to av Guds mest fremtredende egenskaper - Rettferdighet og Kjærlighet.

Dessuten er satan selv dømt til døden i følge bibelen og vil bli henrettet av Jesus.

Det betyr at ikke alle religioner lærer det samme og når de ikke lærer det samme så kan heller ikke alle religioner lære sannheten. Og da oppstår et nytt spørsmål - Godkjenner Gud alle religioner? - se kortfilmen på ca 3 minutter

Står da vitterlig flere plasser at mange skal brenne i en evigvarende flammer på dommedag (blant annet at røyken fra de skal stige opp for evig og alltid), både folk og overnaturlige skapninger. Også har vi det her sitatet da: 

"In Flaming fire taking vengeance on them that know not God (...) Who shall be punished with everlasting destruction."

Guds egenskaper er ikke bare kjærlighet og rettferdighet, for med rettferdigheten i bibelen kommer også Guds vrede frem og det å kunne være sint på og straffe de som har vært ulydige mot Gud. Bare tenk på alle de som døde i bibelen fordi Gud ønsket det, som alle førstefødte sønner i Egypt og hele stammer av folk som var imot Guds utvalgte folk. Flere en en gang er det nevnt at Gud brente mennesker som gikk imot hans vilje.

Forundrer meg stadig over kristne som tror på bibelen men allikevel ikke står inne for alt det som står der og tenker Gud bare er kjærlighet. Går man Bibelen etter i sømmene ser man helt klart at straff er noe som er flittig brukt i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på Jesus. Og jeg vet ikke hva helvete er i kristendommen.. Har ikke hørt eller lest noe særlig om det. Men én ting vet jeg om helvete. Og det er at det er et sted h or ingen Gud finnes og det er bare ondskap. 

Tank at Gud er i denne verden og kjemper for oss hele tiden. Da vil jeg ikke tenke på hvordan det er å være en plass der ikke Jesus er. For Jesus er kjærlighetens Gud. Og helvete blir et sted uten kjærlighet. 

At folk skal brenne aner jeg ingenting om. Men det blir hverfall et forferdelig sted å være og som man ikke kommer seg vekk fra noen gang. 

Anonymkode: 94558...21b

Da vil jeg påstå at du en kristen som ikke kan din bibel.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, omarel skrev:

Da vil jeg påstå at du en kristen som ikke kan din bibel.

Jeg kan ikke alt i bibelen nei. Det hadde vært gøy å vite alt. Men hva var det du siktet til egentlig? 

Anonymkode: 94558...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke alt i bibelen nei. Det hadde vært gøy å vite alt. Men hva var det du siktet til egentlig? 

Anonymkode: 94558...21b

Hvis du ikke kjenner alt i bibelen så er det forståelig og jeg er ikke bedre enn deg med tanke på bibelen alt som står der heller.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Hvis du ikke kjenner alt i bibelen så er det forståelig.

Var det poenget ditt? At jeg ikke kan hele bibelen? 

Skrev du til meg pga det? 😛

Anonymkode: 94558...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det poenget ditt? At jeg ikke kan hele bibelen? 

Skrev du til meg pga det? 😛

Anonymkode: 94558...21b

Jeg vet,😋 men når du spurte så måtte jeg jo lese på nytt😊, og vips da var det egentlig ikke noe 😁😊

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...