Gå til innhold

Hvorfor går man opp i vekt ved å spise for lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører hele tiden om folk som sier at hvis du spiser under f.eks 1000 kalorier på en dag vil du gå opp i vekt fordi kroppen holder veldig godt fast på de kaloriene og vil ikke gi slipp på de. Er dette sant? Jeg er overvektig, og ligger på 1500 - 1600 kalorier til dagen, men en venninne av meg sier jeg må spise 2000 for å gå ned for å unngå sparebluss. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er sånn. Er det ikke kalorier inn - kalorier ut?

Kan man unngå sparebluss med ketose?

Anonymkode: ebff6...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke sant. Du går ned i vekt på kaloriunderskudd, og jo større underskudd, jo fortere går du ned. Du vil ikke gå ned i vekt på [for lite mat] fordi du ikke kan sulte deg (lenge nok til å gå ned merkbart i vekt, før du enten sprekker, eller utvikler spiseforstyrrelse/mangelsykdommer). Jeg antar at din venninne enten er uopplyst, eller misunnelig på at du har tatt tak. Ketose er bare en tilstand du kommer i når du inntar fett istedenfor karbohydrat.

Anonymkode: 9953c...8bc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du går ikke opp av å spise for lite. Det er når du ikke klarer å spise for lite og du spiser for mye at du går opp igjen. 

Anonymkode: e10cf...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det selv. Gikk på 1200 kcal i 6 mnd. Plutselig en dag tok ulvehungeren helt ovetærhånd og jeg spiste til jeg bokstavelig talt ble kvalm og fikk vondt i magen. Hadde vondt i magen i 2 dager etterpå. ( aldri opplevd lignende sult før) Og jeg begynte miste hår og vat trøtt. Jeg fikk ikke i meg det jeg trengte. Resultatet er at 10 kilo ned på rekordtid har blitt 12 kilo opp på rekordtid. 

Anonymkode: e10cf...c8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at kroppen kan gå i "sparemodus", dvs senker forbrenningen etter lang tid i kraftig underskudd. Det kan man lett unngå ved å ha en spisedag i uka hvor man spiser det man har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare kalorier som får en til å gå opp og ned i vekt, kroppen kan også begynne å lagre giftstoffer i vann og fett fordi leveren ikke klarer å ta seg av det. Jeg ble matforgiftet i høst og spiste mindre enn normalt, likevel la jeg på meg. Ganske sikker på at leveren min ble overbelastet og at jeg ble full i vann.

Anonymkode: 9ca9b...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare kalorier som får en til å gå opp og ned i vekt, kroppen kan også begynne å lagre giftstoffer i vann og fett fordi leveren ikke klarer å ta seg av det. Jeg ble matforgiftet i høst og spiste mindre enn normalt, likevel la jeg på meg. Ganske sikker på at leveren min ble overbelastet og at jeg ble full i vann.

Anonymkode: 9ca9b...76b

Leveren lager da ikke giftstoffer ved matforgiftning. 

Man kan få vann i kroppen hvis man får i seg for lite væske eller rett og slett fordi man er syk og kroppen prøver å holde på vannet. 

Anonymkode: 014eb...893

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare kalorier som får en til å gå opp og ned i vekt, kroppen kan også begynne å lagre giftstoffer i vann og fett fordi leveren ikke klarer å ta seg av det. Jeg ble matforgiftet i høst og spiste mindre enn normalt, likevel la jeg på meg. Ganske sikker på at leveren min ble overbelastet og at jeg ble full i vann.

Anonymkode: 9ca9b...76b

? 😂

Anonymkode: e10cf...c8d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ned i vekt på kaloriunderskudd, men spiser man alt for lite vil kroppen gå i sparebluss ved å redusere aktivitetsnivået ditt uten at du engang forstår at det skjer. Det skjedde med meg da jeg var syk 1 mnd og spiste nesten ingenting og gikk ned bare 2 kg fordi jeg satt jo i ro hele tiden. Om jeg legger på meg noen kilo og vil ta dem av igjen, så går 2 kg kjempelett bare ved å trene en del mer og være generelt i mer aktivitet uten at jeg i det hele tatt trenger å gjøre noe med kosten. Så for meg er det tydelig at sparebluss er en greie. Nå har jeg dog aldri vært overvektig, så det kan selvsagt være at min kropp enklere går i sparebluss fordi jeg har nesten ikke noe fett å gå på før det blir farlig.  

Anonymkode: 39b6d...0a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har jeg trodd at det var nyrene som håndterte vann. 

Anonymkode: ba746...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du spiser, altså hvor kaloriene kommer fra:

 

Anonymkode: 6234a...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare kalorier som får en til å gå opp og ned i vekt, kroppen kan også begynne å lagre giftstoffer i vann og fett fordi leveren ikke klarer å ta seg av det. Jeg ble matforgiftet i høst og spiste mindre enn normalt, likevel la jeg på meg. Ganske sikker på at leveren min ble overbelastet og at jeg ble full i vann.

Anonymkode: 9ca9b...76b

Dette kan umulig være sant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare tull. Det er vel noe enkelte slankere prøver å overbevise seg selv om? Kroppen vil gå i "sparebluss" ved å bli slapp slik at man reduserer aktivitetsnivå hvis man spiser for lite, og dermed vil man kanskje ikke gå ned fullt så mye som hvis man bare hadde spist litt mindre enn man trengte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaloriunderskudd = vekttap. Så enkelt er det faktisk, det er biologi.

Det som dog er verdt å ha i bakhodet, det er at basalstoffskiftet hele tiden tilpasser seg energibehov- og inntak. Spiser du mindre vil kroppen ikke trenge forbrenne så mye. Dersom en da plutselig spiser mye vil muligens kroppen trenge litt tid på å omstille seg igjen, du går opp i vekt. Men det er da fortsatt pga energioverskudd - ikke fordi du spiste lite i utgangspunktet!

kroppen er kompleks, så det beste er nokk uansett å ha et sunt energiinntak tilpasset DIN kropp!😊

Anonymkode: 0bd62...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunkt i 30-40 kcal pr kg kroppsvekt og trekk fra 500👍🏼

Anonymkode: 0bd62...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at vedkommende har insulinresistens (trenger/produserer mer insulin enn normalt for å få blodsukkeret ned), og baserer kostholdet på lite fett og for mye karbohydrater. Det har lenge vært kjent at vektnedgang i hovedsak styres av hormonet insulin og ikke bare kaloriunderskudd - selv om det fortsatt er mange som nekter å ta dette inn. Jo mer insulin kroppen trenger og produserer, jo mer fett lagres.

Det er også kjent at insulin hemmer fettforbrenningen. Så lenge insulinet er i omløp, vil ikke kroppen kunne forbrenne fett. Ergo; hvis man både spiser kost basert på karbohydrater OG spiser for ofte kan man ofte ha problemer med å gå ned i vekt over tid, selv om man i teorien spiser mindre enn det man forbrenner. 

 

Når det gjelder ketose og sparebluss er det korrekt at dette faktisk ikke skjer;

Når man kutter ned på karbohydratene vil man først og fremst produsere langt mindre insulin. Kroppen går da over til ren fettforbrenning og produsere ketoner, noe som gjør at kroppen omdanner energi rett fra eget fettlager jevnt og trutt. Den har dermed nok energi til en hver tid. Ved å spise lavfett/lavkalori vil kroppen etterhvert gå over til "starvation mode" (adaptive thermogenesis) ved å prøve å spare på energien i form av å sette ned basalforbrenningen. Det er nok derfor så mange sliter med å gå ned i vekt på denne måten, samt holde vekta i ettertid, siden de ofte må gå kraftig ned på kaloriene til slutt. Ved LCHF/ketose, derimot, vil ikke basalforbrenningen gå ned, i de fleste tilfeller, og man kan derfor øke matmengden (og karbohydratet noe om man ønsker) når vektmålet er nådd. Dette er dog en livsstil og ikke en diett. Går man tilbake til det gamle kostholdet man i utgangspunktet gikk opp i vekt av, vil jo det samme skje.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaloriunderskudd = vekttap. Så enkelt er det faktisk, det er biologi.

Det er nok ikke så enkelt som dette.

Anonymkode: f512a...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor blir noen da overvektige av å være underernærte over lang tid- av å leve bokstavelig talt på tørt brød og vann?

Anonymkode: 3b244...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen går ikke over i sparemodus ved lavt kaloriinntak. Det henger jo ikke på greip. 

Forestill dere før da det faktisk var om å jakte og samle maten. Dersom kroppen hadde skrudd ned forbrenningen, hadde vi daua ut for lenge siden pga matmangel. Menneske hadde jo ikke klart å dra ut på jakt eller sanking da. 

Kroppen forbrenner heller ikke muskler før fett. Kroppen går på fettet først, med minimalt protein. Protein er en veldig dårlig energikilde for kroppen, mens fett er bra. 

Kutt ned på karbohydratene. Få mindre svingninger i blodsukkeret. Gå ned i vekt. 

 

Dersom man faster, vil kroppen bryte ned de dårlige og ødelagte cellene også brukes aminosyrene (protein) på nytt.  autogaphy kalles dette, og er en reell ting! En japansk forsker fikk nobelprisen for dette i 2016 (ble oppdaget på 50-tallet).

Anonymkode: 1014d...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning fra Tyskland med fokus på kaloriunderskudd ble forsøkt under andre verdenskrig og det viste seg at man faktisk går ned i vekt om man ikke får nok mat over en lengre periode. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor blir noen da overvektige av å være underernærte over lang tid- av å leve bokstavelig talt på tørt brød og vann?

Anonymkode: 3b244...02b

har du et eksempel på dette med kilder?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...