Gå til innhold

Terrorangrep i Norge i islams navn


Drizzt

Anbefalte innlegg

På 21.1.2019 den 9.34, I Grosny skrev:

Norge står sammen med vesten i dissing og sanksjoner mot Russland. 

Han utførte ikke terror i Norge på grunn av dette, men fordi han hater Vesten og vi tydeligvis har det for bra etter hans mening. Dette har, igjen, ingenting med Russland-Norge å gjøre sånn politisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Drizzt skrev:

Han utførte ikke terror i Norge på grunn av dette, men fordi han hater Vesten og vi tydeligvis har det for bra etter hans mening. Dette har, igjen, ingenting med Russland-Norge å gjøre sånn politisk sett.

Tja, Norge er jo praktisk talt en delstat i vesten. Norsk Russlandpolitikk er samordnet med vestens. 

Jeg forstår at hovedpoenget hans var å drepe i vesten, ikke i Norge spesielt, så dere har rett i at det var ett angrep mot vesten, ikke mot Norge, men vi er altså veldig assimilert av vesten, såpass mye at det sett utenfra er uklart om vi er en nasjon eller en delstat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 18.52, TrekStar skrev:

Tsjetsjenia eller Basjkortostan, uansett så er begge steder dominert av muslimer, og Basjkortostan er blitt mer radikalisert de siste årene, og har et fremspring av ekstreme muslimer. Terroristen som angrep kvinnen i Kiwi butikken, er en av dem. Dette forteller også at islam rekrutterer flittig, uansett hvilken gren av islam som styrer landet.

Som jeg sa i tidligere innlegg, så er det spørs hvem som styrer republikken, for hvordan styringform dem tar innen islam, forså hvor radikal styringsformen blir. Som i alle ustabile muslimske land, så er det grupperinger som kjemper mot hverandre, og Hizb ut-Tahrir, er nok bare en av terrorgruppene og krigsherre-grupperinger som har ønske om å overta styringen.

A sende en terrorist til Norge, kan være et ledd i å få oppmerksomhet fra andre islamister og markere Hizb ut-Tahrir eller IS som en faktor i det landet, gi dem et ansikt, ved å vise at dem er kapabel til å slå til i utlandet. Dette gir kanskje status og dette kan dem vinne på i hjemlandet og sanke støtte hos befolkningen på, grunnet terrorangrepet i Norge.

EDIT: Tiden etter terrorangrepet, så sa NRK eller TV2 at terroristen kom fra Tsjetsjenia. Dette er hva jeg har forholdt meg til. Men her har da nyhetene gitt feil informasjon i dette tilfellet, som jeg igjen har gjengitt her, i god tro. Men problemstillingen er da relevant uansett, da det er også fremmasj av radikal islam i Basjkortostan, hvor også landet er muslimsk, og styres av islam, men en annen gren av islam.

Terroristen er også muslim, en ekstremist sådan, og hva jeg sier i forrige innlegg, gjelder uansett hvor terroristen stammer fra, siden muslimer blir radikalisert uansett hvor dem er, men i ett større antall i muslimske land, som både Tsjetsjenia og Basjkortostan er.

Muslimer er ikke i majoritet i Basjkortostan. Av de tre presidentene delrepublikken har hatt siden Sovjetunionens tid, ser riktignok de to første ut til å være basjkirer, mens den nåværende sannsynligvis er basjkir eller tartar. Likefullt utgjør etniske russere den største etniske gruppen i Basjkortostan, samt at det finnes en rekke mindre ikke-muslimske minoritetsgrupper i delrepublikken. I motsetning til Tsjetsjenia, virker Basjkortostan å være lydige overfor Moskva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...