Gå til innhold

Erfaringer med sen språk hos tospråklige barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

La meg med en gang si at vi har en fantastisk jente på snart 4 år. Går i barnehagen og det har hun gjort siden hun var 20 mnd.  Hun er helt nydelig på alle måter og ellers som alle andre barn. Flink til å leke, bruke fantasien, ha det gøy både inne og ute, flink med brettspill (dok veldig konkuranseinstilt og helt ærlig en dårlig taper hehee.. liker ikke å tape nei...)

hun har alltid vært veldig snill, lydig, flink til å høre etter, følge beskjeder som hun får osv osv. Hun er helt normal når det gjelder både finmotorikk og grovmotorikk.

Var litt kresen med maten da hun var mindre, men nå spiser hun så å si alt. Uansett hva vi lager, så spiser hun det. Rutineendring er ikke noe problem. Vi er med på alt, reiser over alt, går på besøk, får besøk osv osv. Dette går helt fint for jenta vår og oss.

Det som hun ligger etter i er nemlig språket, og da lurer jeg på om noen har erfaringer med dette? Vi er tospråklig der vi snakker morsmål hjemme, mens hun snakker norsk i barnehagen. Hun er litt flinkere med morsmålet enn norsken. Hun begynte å prate sent, ca da hun var 2,5, og da kom det først frem enkeltord. Så gikkd et veeeeldig sakte frem til hun var 3,5 år.  Etter det (fra 3,5-4 år) føler vi at det har gått litt fortere, og spesielt nå etter jul. Morsmålet hjemme har tatt seg opp betraktelig og det går an å føre korte samtaler med flerordssetninger nå, men fortsatt ikke på samme nivå som andre 4-åringer. Norsken går det også fremover med, men vi ser at det ikke er på samme nivå som resten.

Kan nevne at hun har fått ekstra oppfølging i barnehagen siden 2,5 år der det jobbes med språket.

Sånn sosialt sett så trur jeg hun er helt på normalen. Lek som ikke krever så mye komunikasjon er hun 100% med på. Lek som krever mer komunikasjon er hun også med på, men ser at det med språket skaper litt hinder innimellom. Og det skjønner jeg.

Vi var tidligere litt bekymret i forbindelse med diverse diagnoser, men denne bekymringen har vi forkastet. Begynner mann å google ting, så skjønner dere hva man får opp. I barnehagen sier de at de jobber med språket og at vi bare må gi det litt mer tid. De er heller ikke bekymret for noen diagnoser, og hadde de vært det, så hadde de garantert tatt tak i ting allerede.

Vi venter og venter og venter på at hun skal ta igjen de andre. :) 

Da lurer jeg på om det er noen som har  eller har hatt slike barn og hvordan gikk det videre? Hva med dere som jobber i barnehager? Har dere noen erfaringer å dele?

Takker dere mye for svar alle sammen! :)

 

Anonymkode: 4758b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Partner jobber i bhg og har alltid sagt at dette at de kan ligge litt etter er helt normalt. Det er jo ganske logisk egentlig siden de lærer minst to versjoner av ord, forskjellige måter å bøye settninger på o.l.

Partner sier også at en feil flere foreldre gjør er å forsøke å prate norsk hjemme for at barna skal lære mer. Dette frarådes. Det er bedre at morsmålet brukes hjemme og at norsk brukes andre steder.

 

 

Anonymkode: d9d75...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Partner jobber i bhg og har alltid sagt at dette at de kan ligge litt etter er helt normalt. Det er jo ganske logisk egentlig siden de lærer minst to versjoner av ord, forskjellige måter å bøye settninger på o.l.

Partner sier også at en feil flere foreldre gjør er å forsøke å prate norsk hjemme for at barna skal lære mer. Dette frarådes. Det er bedre at morsmålet brukes hjemme og at norsk brukes andre steder. 

 

 

Anonymkode: d9d75...aba

Hei,

Takk for svar! :) 

Joda, vi snakker kun morsmålet hjemme. Vi er klar over at dette er viktig. Og jenta vår er klar over dette.

Anonymkode: 4758b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ettspråklige barn som ligger omtrent på samme nivå som datteren din, uten at det er spesielt 'unormalt' - bare litt bak gjennomsnittet. Noen mennesker er språksterke og snakker tidlig og lærer språk raskt - disse ligger ofte lavere på normalområdet motorisk. Og så finnes det motorisk sterke barn som ligger i øvre normalområde, er tidlig ute med gange, pinsettgrep etc - disse ligger ofte lavere på normalområdet for språk. 

Det høres egentlig ut som datteren din er motorisk sterk og litt lavere på språk, samt blir ytterligere litt 'forsinket' pga hun er tospråklig. Så lenge dere ser god fremgang og barnehagen ikke er bekymret, tenker jeg du kan slappe av.

Anonymkode: b1dda...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 3,5 år som er tospråklig og har forsinket språk. Han ble henvist til PPT i fjor høst, så de har nettopp begynt å jobbe med språket og sosialisering. Jeg er norsk og faren er fra et annet land, så vi snakker mest norsk hjemme med unntak av når pappaen snakket litt med ham på sitt morsmål. Jeg har også googlet litt siden vi skjønte at språket var forsinket, og det anbefales ikke. Det står mye om autisme på nettet, men det må absolutt ikke være det likevel. Kan være andre årsaker har jeg hørt. Vi håper sønnen vår utvikler seg i riktig retning i forhold til språk og det sosiale. Han har allerede begynt å snakke i flere setninger på tre og fire setninger de siste månedene. Han har en sakte språkutvikling, men har likevel noe framgang. Ønsker dere masse lykke til med oppfølgingen og deres datters utvikling videre :) Det går seg stort sett til den riktige veien, er det jeg har hørt. 

Anonymkode: f5dc5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 3,5 år som er tospråklig og har forsinket språk. Han ble henvist til PPT i fjor høst, så de har nettopp begynt å jobbe med språket og sosialisering. Jeg er norsk og faren er fra et annet land, så vi snakker mest norsk hjemme med unntak av når pappaen snakket litt med ham på sitt morsmål. Jeg har også googlet litt siden vi skjønte at språket var forsinket, og det anbefales ikke. Det står mye om autisme på nettet, men det må absolutt ikke være det likevel. Kan være andre årsaker har jeg hørt. Vi håper sønnen vår utvikler seg i riktig retning i forhold til språk og det sosiale. Han har allerede begynt å snakke i flere setninger på tre og fire setninger de siste månedene. Han har en sakte språkutvikling, men har likevel noe framgang. Ønsker dere masse lykke til med oppfølgingen og deres datters utvikling videre :) Det går seg stort sett til den riktige veien, er det jeg har hørt. 

Anonymkode: f5dc5...886

Hei!

Virker som at dere er i samme båt som oss. Vi er der akkurat vi også. Det går stadig fremover, ingen tvil om det. Men det er bare den ventinga på at hun skal havne på "normalen" man vil bli ferdig med :) 

Anonymkode: 4758b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ettspråklige barn som ligger omtrent på samme nivå som datteren din, uten at det er spesielt 'unormalt' - bare litt bak gjennomsnittet. Noen mennesker er språksterke og snakker tidlig og lærer språk raskt - disse ligger ofte lavere på normalområdet motorisk. Og så finnes det motorisk sterke barn som ligger i øvre normalområde, er tidlig ute med gange, pinsettgrep etc - disse ligger ofte lavere på normalområdet for språk. 

Det høres egentlig ut som datteren din er motorisk sterk og litt lavere på språk, samt blir ytterligere litt 'forsinket' pga hun er tospråklig. Så lenge dere ser god fremgang og barnehagen ikke er bekymret, tenker jeg du kan slappe av.

Anonymkode: b1dda...176

Du har ett poeng der faktisk. Datteren vår har alltid vært litt frempå motorisk sett. dette har vi fått flere tilbakemeldinger på i barnehagen også. Hun vil bestandig herje med de store barna da dette er liksom hennes "nivå".

Anonymkode: 4758b...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ett poeng der faktisk. Datteren vår har alltid vært litt frempå motorisk sett. dette har vi fått flere tilbakemeldinger på i barnehagen også. Hun vil bestandig herje med de store barna da dette er liksom hennes "nivå".

Anonymkode: 4758b...89e

Nettopp. Og et gjennomsnittlig intelligent barn, vil ofte fokusere på ett utviklingsområde av gangen. Pust med magen og lytt til proffene som er rundt henne hele dagen.

Anonymkode: b1dda...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen er begge norske og bor i utlandet med barna. Her var barna alltid veldig gode i norsk, som vi snakker hjemme, men brukte lengre tid på det lokale språket, som de da lære ute, i barnehagen etc. De lå etter de andre barna ganske lenge og det var vel først nå de kom i offentlig skole og fikk ekstra språkundervisning at de tok igjen. I barnehagen var regla alltid at de jobbet med språket, men det var nok mye mindre målrettet språkfokus og mer at de lærer nok i lek med andre barn.. egentlig sier det seg selv, en barnehage er mange barn og få voksne som skal dekke alle behov. Det er nok ikke mye tid til målretta språktrening. Vi merket godt forskjellen på barnehagespråket som var veldig begrensa og prega av at de lærte mest av andre barn og norsken som var tydelig prega av at de snakket mye med voksne og derfor var på et helt annet nivå. 

Anonymkode: ddae4...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forsket på dette og kommet frem til at dette er ganske vanlig. Husk at barnet har dobbelt opp å lære! Jeg hadde ikke vært veldig bekymret, om det ikke hadde vært flere tegn som kan tilsi en diagnose. Ikke bare har barnet ditt to språk å lære, men det er generelt forskjell på språkutvikling hos barn, selv om de kun skal lære ett språk. Husk også at det er viktig å ikke sammenligne barns ferdigheter på den måten at "Line kan allerede x antall ord og setter sammen setninger," mens ditt barn ikke gjør det. Kanskje ditt barn har flere motoriske ferdigheter, f.eks. Det er det samme med oss voksne. Såfremt ditt barn henger merkbart veldig mye etter andre, ville jeg gitt det litt tid. Plutselig kommer det i rasende fart.

Såvidt jeg husker (fra forskningen) vil tospråklige barn ha større evne til å lære nye språk senere, og de vil også i større grad oppfatte nyanser i språk. Det var flere andre positive effekter også, men det husker jeg ikke. Du kan bruke google scholar til å søke etter artikler om du ønsker det. 

 

Anonymkode: d84f7...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...