Gå til innhold

Ny fødsel etter 3.grads rift. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan erfarte du ny fødsel etter 3. grads (eller 4. grads) rift? Vaginalt eller planlagt keisersnitt? Igangsettelse? Revnet du igjen, evt. hvor mye? Noen varige mén? Er terskelen lav for evt. planlagt keisersnitt om man ønsker dette?

Jeg fødte min første, en gutt på 3800 gram, for 6 måneder siden og revnet grad 3B så måtte opereres i full narkose kort tid etter fødsel. Hadde mye vondt de første tre månedene, men nå merker jeg ikke noe til det. Jeg har med andre ord ikke fått noen varige mén, men tanken på en ny, vaginal fødsel skremmer meg litt. Dette spesielt siden første var styrtfødsel, og at sannsynligheten for at neste går enda fortere er relativt stor... Selve fødselen var egentlig fin altså - til tross for riften og at det var veldig heftig og intenst mens det stod på 🙂 

Anonymkode: db0bb...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også grad 3B etter første fødsel. Hadde som deg mye vondt de første månedene, men etter det har jeg ikke merket noe og har heller ikke varige mén. På sykehuset sa de at jeg kunne velge keisersnitt om jeg ville (altså ingen rent medisinsk grunn til det, det var kun for min egen del), men de var også klare på at sannsynligheten var liten for at det samme ville skje igjen og at slike store rupturer så de omtrent utelukkende hos førstegangsfødende. Jeg hadde selv veldig lite lyst til keisersnitt (selv om jeg heller ikke hadde lyst til å oppleve det samme igjen), men etter samtalen på sykehuset følte jeg meg trygg på at sjansen var klart størst for at det gikk bra neste gang. Det gjorde det også. Nr 2 var en styrtfødsel som var helt ukomplisert. Jeg ble klippet litt, men det merket jeg ingenting til etterpå. Nr 3 var også styrtfødsel, enda raskere enn nr 2. Jeg ble ikke klippet, fikk en ørliten overfladisk rift som jordmor satt ett lite sting i. Alt i alt to raske, greie og ukompliserte fødsler, og jeg er veldig glad for at jeg valgte å føde vaginalt igjen og få oppleve en normal og fin fødsel og kunne være i toppform etter fødselen framfor å måtte komme seg etter et keisersnitt. :) 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grad 3c. Ble anbefalt ks med nr to, og det fikk jeg. Ville ikke risikere å revne igjen PG evt bli inkontinent

Anonymkode: e459e...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3c på første.. ble satt igang på fødsel nr to, jeg fikk ikke ta keisersnitt. Fikk grad 3b til tross for en flott fødsel😔 

Anonymkode: 5cf5d...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grad 3 første gang. Neste fødsel helt ukomplisert. Ville aldri byttet mot KS om det ikke var tvingende nødvendig medisinsk sett. Hadde 4 år mellom fødslene da. 

Anonymkode: f1b64...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grad 3b første gang (klipp og stor rift), operasjonsstue etter fødsel med spinalbedøvelse for å sy. Hadde mye vondt i flere mnd etterpå. Ble helt bra da :) Har født igjen for et halvt år siden, vaginalt, 2,5 år mellom barna. Fikk noen revner denne gangen også, men ikke på langt nær så ille og jeg ble sydd med lokalbedøvelse med babyen på brystet❤️ Ble satt i gang noen uker før for at ungen ikke skulle bli så stor, og under pressfasen passet jordmor veldig på at hodet kom sakte og kontrollert ut. Ingen plager eller vondter denne gangen :)

Anonymkode: ab1ec...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...