Gå til innhold

Er kumelk sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det ikke var for mennesker hadde det vært mye mere dyreliv på planeten, inkludert ville kuer (som fortsatt finnes). Man kan lure på om et husdyrliv virkelig er noe å trakte etter.

Anonymkode: 455b8...9e9

Vi mennesker kommer snart til å dø ut. Da vil dyrelivet fortsette, uten inngripen fra oss.

Anonymkode: 694cc...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melk er veldig sunt. Det har sunt fett, mye protein og mange andre næringsstoffer vi trenger (kalsium, jod, vitamin B..). Norge har mye beinskjørhet fordi vi har lite sollys i store deler av året, og solen er den viktigste kilden til vitamin D. Mangel på vitamin D hemmer opptaket av kalsium. Når det gjelder antibiotika bruker Norge minst antibiotika i hele Europa, og i noen land blir kyrne sprøytet med hormoner, men dette skjer ikke i Norge. Likevel er det mange som leser utenlandske artikler og blogger om melk og så tror at det som står der gjelder Norge. Det gjør det altså ikke.

Anonymkode: 5c75d...f9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Så vi mennesker gjør liksom kuene en stor tjeneste ved å avle demo pp, ta fra dem ungene og la dem leve som melkemaskiner til kroppene deres blir ødelagte av altfor hyppige graviditeter, og så slakter vi dem når de er 4 år gamle?

 Tror ikke kyrne mener det samme.

Kyrne får 1 kalv i året, noe de også ville fått hvis de levde i naturen. Kroppene deres er på ingen måte ødelagt av det. 

Anonymkode: 5c75d...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melk er oppskrytt,

Anonymkode: b7db3...29f

For de som er usunne ja

Anonymkode: 1f384...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, kvinneguide said:

Beinsjørheten skylles nok heller at vi er på toppen av brusdrikking. 

Det tror jeg også.

Anonymkode: 694cc...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det finnes mange laktoseintolerante her til lands er globalisering. I norden har vi et enzym til å takle melkeproteiner, noe folk sørfra mangler. Når de flytter hit, får barn med folk herfra osv, så blir flere her til lands intolerante. Folk er opptatte av hva som er naturlig for oss. Vi er tilpasningsdyktige, det er vår overlevelsesmekanisme. Men det tar litt mer tid enn en generasjon.

Hvis du vil drikke vann i stedet og få i deg kalk fra sesamfrø så er det sikkert enda sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke drukket melk på over 40 år. Ble sjekket for beinskjørhet pga medisiner, ingen tegn til beinskjørhet. Tar ingen vitaminer/kosttilskudd, spiser normal norsk mat (bortsett fra de ekstreme mengdene med melk som er vanlig).

Anonymkode: c8cdc...5c5

 

27 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ikke drukket melk på ti år. Brystmelk fra ei ku er ikke menneskeføde. 

Synes det er så rart med dere som sier dere ikke har drukket melk. Altså melk er mer enn bare ren melk. Det er melk i smør, i iskrem, i ost, i kaker, i kremer, yoghurt. Skal vi liksom tro på at dere, spesielt du som ikke har drukket på 40 år, heller ikke har fått i deg noe som helst av andre melkeprodukter?

Anonymkode: 4ab5d...8c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes det er så rart med dere som sier dere ikke har drukket melk. Altså melk er mer enn bare ren melk. Det er melk i smør, i iskrem, i ost, i kaker, i kremer, yoghurt. Skal vi liksom tro på at dere, spesielt du som ikke har drukket på 40 år, heller ikke har fått i deg noe som helst av andre melkeprodukter?

Anonymkode: 4ab5d...8c2

Nå er det vel ikke vanlig å drikke en kake? 

Jeg drikker ikke melk, men spiser mat med melk i. Da drikker man det jo ikke. Stor forskjell. Ren melk smaker jo ekkelt. (ost også)

Anonymkode: 81c73...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, deedee_ skrev:

For det første er den teksten skrevet av en organisasjon som prøver å påvirke deg i en bestemt retning, og kildene som er brukt er over 20 år gamle. Det sier seg selv at mye har forandret seg siden da. Et eksempel (for det er mange jeg kunne tatt av!) er at det står at kalven får melk i bøtte og derfor ikke får brukt sugeinstinktet og viser abnorm adferd, men i dag får kalven melk gjennom smokk. Jeg ser mange påstander, men lite underbygging. Forstår ikke at folk sluker dette rått.

Anonymkode: 5c75d...f9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kvinneguide skrev:

Beinsjørheten skylles nok heller at vi er på toppen av brusdrikking. 

Mange i alderen hvor benskjørhet gjør seg gjeldende er røykere også.

Vi hadde ikke giddet å ha melkekyr dersom vi ikke skal drikke melk, så Norsk Rødt Fe er avhengige av melkedrikkere, for å overleve.

Når det er sakt drikker jeg ikke melk selv, men får i meg litt gjennom maten. Men jeg  er avhengig av at den er laktosefri. Det skyldes at jeg i mange år var negativ til inntak av kumelk og enzymene som bryter ned laktose forsvant. Grunnen var at jeg studerte næringsmiddelteknologi og læreren terpet på at melk ga benskjørhet, samt at barn som tidlig introduseres for melk lettere utvikler diabetes. Jeg aner ikke

Anonymkode: f7b6b...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke vanlig å drikke en kake? 

Jeg drikker ikke melk, men spiser mat med melk i. Da drikker man det jo ikke. Stor forskjell. Ren melk smaker jo ekkelt. (ost også)

Anonymkode: 81c73...491

Slik enkelte fremstiller det som, er det å drikke melk veldig ille og noe som kun bør høre til kalven. Vel, hva med alle andre melkeprodukter da? Melk er ikke bare ren melk. Melk er mye annet. Jeg er helt lik deg. Har aldri likt å drikke ren melk, men liker andre melkeprodukter.

Anonymkode: 4ab5d...8c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik enkelte fremstiller det som, er det å drikke melk veldig ille og noe som kun bør høre til kalven. Vel, hva med alle andre melkeprodukter da? Melk er ikke bare ren melk. Melk er mye annet. Jeg er helt lik deg. Har aldri likt å drikke ren melk, men liker andre melkeprodukter.

Anonymkode: 4ab5d...8c2

Jeg elsker ost da :P

Anonymkode: 4ab5d...8c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker ost da :P

Anonymkode: 4ab5d...8c2

Iskrem!😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt som vi kaller for mat er jo ikke automatisk sunt. Mat som er beregnet på barnet til en annen art kan da ikke være sunt for oss, tenk f.ex. på hvor mye kalven skal vokse. I tillegg har man all antibiotikabehandlingen av kyr og all annen medisinering. at de fores med GMO-mais og soya osv. Og i tillegg til det er melk beregnet for å gå direkte fra juret til kua og rett i magen på kalven, mens vi kjøler det ned, varmer det opp, kjøler det ned igjen, lager ost, homogeniserer, separerer og Gud vet  hva. Hva i huleste det kan være i dette som passer for mennesker er meg en gåte.

Anonymkode: 455b8...9e9

Det er jo noe som er jævla merkelig når vi kutte ut mer og mer av normale matvarer. Til slutt er det bare grønnkål vi kan spise. Alt tar livet av oss. Alt. Hadde ikke bruk og funksjon slitt på kroppen så hadde vi vært udødelige alle mann.

Anonymkode: 18c50...a87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ELSKER melk og kommer til å drikke det til jeg dør. Hater det bullshitet med at «ååå det er bare kalven som skal drikke det»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lipglossy skrev:

ELSKER melk og kommer til å drikke det til jeg dør. Hater det bullshitet med at «ååå det er bare kalven som skal drikke det»

Jeg skjønner ikke argumentet om at kalven skal ha melka. Hvorfor skal bonden holde kuer hvis det ikke er økonomisk vinning? De driver ikke veldedighet, liksom. Så resultatet av at vi slutter å drikke melk er at det ikke blir flere kuer. Hjelper det kua? Det blir som når veganere argumenterer at vi ikke skal spise kjøtt eller animalske produkter. Resultatet blir jo at "kjøttet" ikke eksisterer.

Anonymkode: f7b6b...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke argumentet om at kalven skal ha melka. Hvorfor skal bonden holde kuer hvis det ikke er økonomisk vinning? De driver ikke veldedighet, liksom. Så resultatet av at vi slutter å drikke melk er at det ikke blir flere kuer. Hjelper det kua? Det blir som når veganere argumenterer at vi ikke skal spise kjøtt eller animalske produkter. Resultatet blir jo at "kjøttet" ikke eksisterer.

Anonymkode: f7b6b...d32

Vi skal bare slippe de fri i følge veganere. Vi ser jo hvor godt det funker for ulven. Når kyrene begynner å spise gjønnsakene våre må de nok skytes de også.

Anonymkode: 18c50...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal bare slippe de fri i følge veganere. Vi ser jo hvor godt det funker for ulven. Når kyrene begynner å spise gjønnsakene våre må de nok skytes de også.

Anonymkode: 18c50...a87

Haha! Joa...

Husdyr brukt til matproduksjon her i Norge er veldig spissavlet. Ku, høne og gris hadde ikke klart seg alene et kvarter. Så hvis vi avvikler kjøttproduksjon må alle nålevende dyr slaktes. For bonden driver som sagt ikke veldedighet. NRF-kuer er generelt lite trivelige husdyr og står for en stor del av statistikken som gjør bonde til Norges farligste yrke. Grisen vi har i dag er heller ikke et egnet kjæledyr. Men vi skal altså utrydde disse rasene, av dyrevernmessige hensyn? Koselig!

Men nå kom vi helt bort fra melkedebatten. Jeg tror melk er som alt annet, alt med måte! Tørstedrikke melk er uheldig, for det er tomme kalorier. Men grunnen til at vi her i nord i det hele tatt har melk på menyen er mangelen på dagslys, som igjen gir mangel på D-vitamin. Naturen har finjustert oss, noe vi bør respektere. Ellers er det mange meninger rundt diabetes og benskjørhet, men så sant du har en nordisk hudtone tror jeg du bør lytte til evolusjonen og drikke melk med måte. Eller spise andre melkeprodukter, selvfølgelig...

Anonymkode: f7b6b...d32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...