Gå til innhold

Er kumelk sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hele barndommen gått rundt og trodd at kumelk er så bra for oss. Det skulle i følge Tine bl.a. bekjempe beinskjørhet og gi oss muskler.

Norge ligger på toppen i statistikken over beinskjørhet, og tallet på mennesker med laktoseintoleranse øker. Det virker jo ikke som at kumelk er meningen at vi skal ha i oss?

Protein, kalsium, og D-vitaminer får vi jo enkelt gjennom andre råvarer.

Flere som har kuttet ned på kumelk her inne? 

Anonymkode: 5d391...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke sunt. Kuttet ut alle melkeprodukter unntatt smør for over 10 år siden, og nå har jeg sluttet med smør også. Kommer aldri til å røre det igjen.

Anonymkode: 455b8...9e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinskjørhet skyldes mangel på vitamin D som hemmer opptaket av kalsium. Særdeles mange nordmenn har mangel på vitamin D. 

Jeg har ikke kuttet på melk nei. Jeg har begynt å ta vit D og tran fordi jeg har litt lav verdi og drikker i tillegg da melk. 

Anonymkode: 41e3f...890

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke sunt. Kuttet ut alle melkeprodukter unntatt smør for over 10 år siden, og nå har jeg sluttet med smør også. Kommer aldri til å røre det igjen.

Anonymkode: 455b8...9e9

Absolutt ikke sunt? Det er mat. Det er ihvertfall ikke usunt. 

Anonymkode: 18c50...a87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke sunt. Kuttet ut alle melkeprodukter unntatt smør for over 10 år siden, og nå har jeg sluttet med smør også. Kommer aldri til å røre det igjen.

Anonymkode: 455b8...9e9

Hvis man ikke får i seg noen melkeprodukter må man passe på å få i seg visse næringsstoffer på annen måte.  Drikker selv lite melk, men spiser en del ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke kumelk er sunt for mennesker. Den er ment for kalven. Det burde si oss noe at mennesker er den eneste arten som tar morsmelk fra andre arter, det er ikke naturlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker 1/2 liter ekstra lett melk og 1/2 liter appelsinjuice daglig. Sunt eller ikke. Godt er det i hvertfall. 

Anonymkode: ee3c3...e0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumelk er neppe særlig sunt i store mengder, men du verden så mange gode oster som finnes! 😍

Anonymkode: 694cc...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at kumelk tar ut det som gjør skjelettet ditt stekere fra beina = økt risiko for benskjørhet. Det er også økt risiko for prostatakreft. Barn kan visstnok komme raskere i puberteten også pga hormoner. Anbefaler alle å la kua gi melken til ungen sin i stede, slik naturen vil ha det.

Anonymkode: 38499...ac0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt ikke sunt? Det er mat. Det er ihvertfall ikke usunt. 

Anonymkode: 18c50...a87

Alt som vi kaller for mat er jo ikke automatisk sunt. Mat som er beregnet på barnet til en annen art kan da ikke være sunt for oss, tenk f.ex. på hvor mye kalven skal vokse. I tillegg har man all antibiotikabehandlingen av kyr og all annen medisinering. at de fores med GMO-mais og soya osv. Og i tillegg til det er melk beregnet for å gå direkte fra juret til kua og rett i magen på kalven, mens vi kjøler det ned, varmer det opp, kjøler det ned igjen, lager ost, homogeniserer, separerer og Gud vet  hva. Hva i huleste det kan være i dette som passer for mennesker er meg en gåte.

Anonymkode: 455b8...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kumelk, spiser yoghurt og koser meg med ost. Om det så skulle være usunt så driter jeg i det. Har også respekt for kuen i sin helhet og hvor viktig den har vært for oss mennesker gjennom tidene.

Anonymkode: b0f16...257

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at kumelk tar ut det som gjør skjelettet ditt stekere fra beina = økt risiko for benskjørhet. Det er også økt risiko for prostatakreft. Barn kan visstnok komme raskere i puberteten også pga hormoner. Anbefaler alle å la kua gi melken til ungen sin i stede, slik naturen vil ha det.

Anonymkode: 38499...ac0

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har alltid drukket mye melk. Jeg kom ikke i tidlig pubertet. Jeg har heller ikke benskjørhet. Derimot kjenner jeg ett par stykker som ikke drikker melk og de har utviklet benskjørhet. Jeg mener det kun er de som har laktoseintoleranse som ikke bør drikke melk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kumelk er neppe særlig sunt i store mengder, men du verden så mange gode oster som finnes! 😍

Anonymkode: 694cc...2f8

Ost, rømme osv. må i alle fall jeg ha. Og softis på sommeren. Har litt helmelk eller fløte i kaffen, men økologisk. Magen reagerer hvis jeg ikke har blandet melk med noe annet, kakao for eksempel. Merkelig, men sånn er det, vi reagerer forskjellig. Har lavt inntak av melk. Laktose varierer også i forskjellige produkter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke drukket melk på over 40 år. Ble sjekket for beinskjørhet pga medisiner, ingen tegn til beinskjørhet. Tar ingen vitaminer/kosttilskudd, spiser normal norsk mat (bortsett fra de ekstreme mengdene med melk som er vanlig).

Anonymkode: c8cdc...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Drikker kumelk, spiser yoghurt og koser meg med ost. Om det så skulle være usunt så driter jeg i det. Har også respekt for kuen i sin helhet og hvor viktig den har vært for oss mennesker gjennom tidene.

Anonymkode: b0f16...257

Av respekt for kuen burde man slutte å drikke melk, de tar kalvene fra kua rett etter fødsel og de savner hverandre og rauter...

Anonymkode: 455b8...9e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hele barndommen gått rundt og trodd at kumelk er så bra for oss. Det skulle i følge Tine bl.a. bekjempe beinskjørhet og gi oss muskler.

Norge ligger på toppen i statistikken over beinskjørhet, og tallet på mennesker med laktoseintoleranse øker. Det virker jo ikke som at kumelk er meningen at vi skal ha i oss?

Protein, kalsium, og D-vitaminer får vi jo enkelt gjennom andre råvarer.

Flere som har kuttet ned på kumelk her inne? 

Anonymkode: 5d391...c27

Ikke drukket melk på ti år. Brystmelk fra ei ku er ikke menneskeføde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Av respekt for kuen burde man slutte å drikke melk, de tar kalvene fra kua rett etter fødsel og de savner hverandre og rauter...

Anonymkode: 455b8...9e9

Men den kua hadde ikke levd, om det ikke var for mennesker. Faktisk.

Anonymkode: 694cc...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men den kua hadde ikke levd, om det ikke var for mennesker. Faktisk.

Anonymkode: 694cc...2f8

Hvis det ikke var for mennesker hadde det vært mye mere dyreliv på planeten, inkludert ville kuer (som fortsatt finnes). Man kan lure på om et husdyrliv virkelig er noe å trakte etter.

Anonymkode: 455b8...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men den kua hadde ikke levd, om det ikke var for mennesker. Faktisk.

Anonymkode: 694cc...2f8

Så vi mennesker gjør liksom kuene en stor tjeneste ved å avle demo pp, ta fra dem ungene og la dem leve som melkemaskiner til kroppene deres blir ødelagte av altfor hyppige graviditeter, og så slakter vi dem når de er 4 år gamle?

Tror ikke kyrne mener det samme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...