Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de får det som regel i skolen de allerede befinner seg i. Ikke nødvendigvis i en spesialskole. Nå jobber jeg i en statlig instans som har mye med slikt å gjøre, så jeg vet hva jeg snakker om. Har reist mye rundt på skoler og veiledet personalet.

Tilpasset undervisning, og det å gå på spesialskole, det er to forskjellige ting. Det er strenge og helt spesielle krav. Det fungerer ikke slik som du skriver, så dette tror jeg ikke du har så godt innblikk i. Mulig du blander spesialskole og privatskole.

Det er også mange diagnoser som ikke oppdages før litt inn i skolealder, grunnet andre krav til barnet som først her vil gi et godt nok bilde av utfordringene. 

Nå har vi sporet helt av her.

Anonymkode: ce63c...cec

Jeg skjønner at du ønsket å herske litt her ved å sette deg litt over meg, men det funker ikke på meg. 

Jeg snakker om barn som ikke har forutsetninger for å kunne ta ansvar for seg selv, og disse barna går ikke på en vanlig skole. Dersom de gjør det så er det en urett gjort mot både barnet og klassekamerater, som jeg i hvertfall aldri har sett forekomme (heldigvis!). Adhd feks er ikke en slik diagnose, et barn med Adhd, asberger og enkle autistiske tendenser kan i de aller fleste tilfeller gå på en vanlig skole OG lære seg selvregulering. Et barn som ikke har forutsetninger for å kunne klare seg selv i samfunnet går ikke på en vanlig skole. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle det et overgrep dersom man presser et slikt barn inn i en standard skolehverdag. At du reiser rundt å lærer bort teknikker i forhold til feks Adhd er helt supert, men det er som sagt ikke disse barna jeg snakker om. 

Og etter 12 år i grunnskolen i Oslo så vet jeg hva jeg snakker om og har vært involvert i mange forskjellige elever, og barn som ikke kan eller har forutsetning for å selvregulere blir selvfølgelig oppdaget før skolealder. Dette er ikke noe som er vits å diskutere engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar tid og komme dit, barnet må modnes. De aller fleste lærer og kontrollere seg med alderen. Men for at det skal kunne skje, så må det også tilrettelegges best mulig! Barnet lærer ikke og kontrollere seg av og overbelastes! Barnet lærer og kontrollere seg når det er mottagelig, altså når rammene og forutsetningene for at barnet skal kunne ha det best mulig er til stede.

Det er IKKE slik at barnet lærer ved og bli utfrosset, få høylytt kjeft, bli filleristet el.

Anonymkode: fe4b6...ac8

Det er det vel ingen som har påstått heller! 

Jeg påstår at det er viktig å ansvarliggjøre barn for egen oppførsel, gi de muligheten og kunnskapen til å takle en hverdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

LAG DERE NY TRÅD!!!

Anonymkode: e1829...22b

Unnskyld, ferdig nå. #engasjert 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Chablis said:

Jeg har det fra 12 år som lærer i skolen. ALLE barn har krav på tilpasset undervisning. Et barn som ikke har forutsetninger for å kunne klare seg selv i samfunnet skal og bør ikke gå på en normal skole. Er det venteliste på spesialtilbud så må man få inn vedtak på ekstra ressurser frem til en plass er ledig. 

Dette er ofte noe man oppdager i bhg så søknad til spesialskole sendes da derfra slik at man er ute i god tid. 

Barn som trenger tilpasset undervisning og hjelp har krav på å få det. 

Med 12 år som lærer i skolen, er du rørende uvitende. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Med 12 år som lærer i skolen, er du rørende uvitende. 

HERREFREDOGJESUBLOD, BLI FERDIG MED AVSPORING, LAG EGEN TRÅD HVIS DERE IKKE KAN GI DERE SNART 😤😤

Anonymkode: 3c562...fd4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff dere en egen tråd, isteden for å fullstendig avspore denne!      

Anonymkode: a8aa2...ed3

Gjort

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nettopp derfor ER det skolens oppgave og håndtere barnet riktig i skoletiden, og foreldrene kan ha helt rett i og klage på at skolen ikke håndterte ting rett. Det er kjempe viktig at de ansatte rundt diagnosebarn forstår problemene som følger, og forstår det enkelte barnet, slik at de kan være i forkant, og tilrettelegge best mulig. Det er den beste måten!

Det er helt klart mange ansatte på skoler som vet for lite, og nekter og innse at man faktisk kan gjøre mer selv for at situasjonen skal bli bedre. Det kan være bittesmå ting, som å la Per gå inn og sette seg i klasserommet etter at alle de andre har satt seg, fordi han ikke takler bråket og kaoset i den settingen så godt. Men så har du noen lærere som synes det er en uting, eller for vanskelig, og tvinger Per inn sammen med de andre likevel. Per får meltdown pga. kaoset, og kaster sekken sin fra seg. Treffer tilfeldigvis Lise, selv om det absolutt ikke var intensjonen, og han stormer ut. Dette fordi det ble en overbelastning av hjernen, som kunne vært unngått hvis lærer var observang og villig til det.

Her er ett eksempel hvor jeg mener at foreldrene fint kan klage til skolen, og si at problemet som oppsto var skolen sin skyld, og kunne vært unngått. Og det finnes maaaange slike eksempler!!!!

Anonymkode: fe4b6...ac8

Jada jøss...

Det er så lett så. Om det bare var en Per pr klasse og en ekstra lærer pr Per. Ja og at Per har samme lærer hver time, og møter disse samme menneskene resten av livet.

Er veldig mye av at verden skal tilpasse seg Per, og lite Per skal gjøre for å tilpasse seg verden.

Skolen skal lære Per å mestre slike situasjoner, ikke bygge opp under putene som foreldrene har laget fordi det er enklere.

Anonymkode: 8360e...c5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en person muligens har atferdsvansker eller psykiske problemer, så er ikke dette noen unnskyldning for å forpeste hverdagen til alle andre...                 

Anonymkode: 6238d...63a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Chablis skrev:

Det er det vel ingen som har påstått heller! 

Jeg påstår at det er viktig å ansvarliggjøre barn for egen oppførsel, gi de muligheten og kunnskapen til å takle en hverdag. 

Men mobberne da? Skal ikke de ansvarliggjøres for sine handlinger? Det de gjør, er jo å skaffe andre trøbbel. Om datteren min terger 'Kåre' for å få ham til å eksplodere og 'Kåre' gir henne en på tygga, så er det jo hun som har skaffet ham trøbbel? 

Jeg opplevde faktisk noe lignende når jeg hentet henne for en stund siden. Klassekameraten fikk lov til å gå til garderoben hvis han lovet å ikke bråke, men ble avledet av veslas ablegøyer og satte i noen voldsomme latterhyl. Dette fikk han selvsagt tilsnakk for, så vesla fikk fint gå og fortelle den voksne sin rolle (jeg hadde bedt henne flere ganger om å ikke ablegøye, og forklarte henne at hun var direkte årsak til at han fikk trøbbel).

Å skaffe andre trøbbel er, i mine øyne, uakseptabelt.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke straffe et barn som har diagnose, det gjør vondt verre. Her må det veiledning, tilrettelegging osv inn i bildet. Og selvsagt skjerming og beskyttelse av de andre barna også, de skal selfølgelig ikke utsettes for vold eller lide, det er heller ikke rett. Her har de voksne ansvar for å ta grep, og gjøre det rette for alle parter. Man tar kontakt med foreldre, fastlege, ppt og Bup. Evt barnevern, de kan ofte tilby coaching til foreldrene, komme med anbefalinger og bidra med div. Her må barnet som har et problem få hjelp som f.eks adferdsterapi, medisiner og tett oppfølging av et team rundt. Kanskje foreldrene også bør få et kurs, det må samarbeides og jobbes med problemene i hjemmet, like mye som i barnehagen/skolen. Ikke straff, da ber man om at problemet blir større.

I verste fall kan foreldrene vurdere å bytte barnehage/skole etter at barnet har begynt å få mer hjelp, hvis skaden er blitt for stor der han/hun er nå mtp det sosiale. Hvis noen av de barna som er utsatt for vold har fått problemer med det, så har de også krav på oppfølging og hjelp slik at de ikke blir preget av dette. Som sagt så er det synd på alle barna i en slik situasjon, og har forståelse for foreldrene på begge sider!

Anonymkode: ce63c...cec

Man må få slutt på at diagnoseungen angriper andre barn. Det er de uskyldige offrene som må prioriteres. Når man er forsikret om at ungene er forskånet for vold så kan man tilrettelegge for diagnoseungen. Men først skal man sette sikkerhet. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må få slutt på at diagnoseungen angriper andre barn. Det er de uskyldige offrene som må prioriteres. Når man er forsikret om at ungene er forskånet for vold så kan man tilrettelegge for diagnoseungen. Men først skal man sette sikkerhet. 

Anonymkode: 9b514...f09

Man er ikke et uskyldig offer om man mobber til det smeller.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Og du er tydeligvis en av de. 

Det er faktisk diagnoseungen som er problemet når andre unger blir torturert. Det er ikke ofrenes feil. 

Anonymkode: 717cd...a35

Grøsser på ryggen. Håper ikke du jobber i bhg til vårt barn. Skremmende holdning hos en som er ansatt for å ivareta alle barn- også de som har problemer.

Anonymkode: 22f12...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mobberne da? Skal ikke de ansvarliggjøres for sine handlinger? Det de gjør, er jo å skaffe andre trøbbel. Om datteren min terger 'Kåre' for å få ham til å eksplodere og 'Kåre' gir henne en på tygga, så er det jo hun som har skaffet ham trøbbel? 

Jeg opplevde faktisk noe lignende når jeg hentet henne for en stund siden. Klassekameraten fikk lov til å gå til garderoben hvis han lovet å ikke bråke, men ble avledet av veslas ablegøyer og satte i noen voldsomme latterhyl. Dette fikk han selvsagt tilsnakk for, så vesla fikk fint gå og fortelle den voksne sin rolle (jeg hadde bedt henne flere ganger om å ikke ablegøye, og forklarte henne at hun var direkte årsak til at han fikk trøbbel).

Å skaffe andre trøbbel er, i mine øyne, uakseptabelt.

Anonymkode: c0d9f...62b

Fantastisk mor du er! Respekt!

Anonymkode: 22f12...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fantastisk mor du er! Respekt!

Anonymkode: 22f12...f2e

Takk ❤ Jeg gjør mitt beste for å gi henne et godt moralsk kompass. Hun har såpass mange utfordringer pga ADHD at hun kommer til å trenge det.

(Jeg skal ikke påstå at hun alltid gjør som hun bør, men hun slipper ikke unna med det heller.)

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk ❤ Jeg gjør mitt beste for å gi henne et godt moralsk kompass. Hun har såpass mange utfordringer pga ADHD at hun kommer til å trenge det.

(Jeg skal ikke påstå at hun alltid gjør som hun bør, men hun slipper ikke unna med det heller.)

Anonymkode: c0d9f...62b

Som jeg skrev: du har min respekt. Lykke til i årene som kommer❤️

Anonymkode: 22f12...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev: du har min respekt. Lykke til i årene som kommer❤️

Anonymkode: 22f12...f2e

Takk, det trenger jeg om det skal bli folk av henne 😅 (Jeg ble i overkant rørt nå, vi er inne i en periode der ting står i stampe og jeg føler meg nokså utilstrekkelig, så den lille bekreftelsen på at jeg gjør noe riktig var veldig god. Igjen, takk ❤)

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke et uskyldig offer om man mobber til det smeller.

Anonymkode: c0d9f...62b

Jo det er man. Vold er ikke aksepabelt uansett grunn. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grøsser på ryggen. Håper ikke du jobber i bhg til vårt barn. Skremmende holdning hos en som er ansatt for å ivareta alle barn- også de som har problemer.

Anonymkode: 22f12...f2e

Jeg prioriterer selvsagt det mest akutte og det er å beskytte de som blir utsatt for vold. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er man. Vold er ikke aksepabelt uansett grunn. 

Anonymkode: 9b514...f09

Nei, det er man ikke. Mobbing er minst like uakseptabelt og skadelig som vold.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...