Gå til innhold

Nå skal vi spise mindre kjøtt og være så miljøvennlige - Jeg er så lei av alt dette tøvet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mye kjøtt som blir kastet på Stordalen-hotellene. Tenker at dette utgjør mye mer enn en liten kjøttbit jeg spiser til middag. 

Anonymkode: 18a35...9c3

Det blir meningsløst å diskutere både Gunhild Stordalens tanker bak og grunn til å starte Eat og tematikken i tråden når ingen ser ut til å ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap, lett tilgjengelig i boka hennes, og dermed ikke forstår bakgrunnen til uttalelsen om at vi bør spisen minimalt med kjøtt.

Leser du boka så får du ogsåsvar på spørmålet ditt. Noen gjør faktisk mer enn andre både for miljøet, fremtidige generasjoner og for å tenke på sine medmennesker. 

Anonymkode: ce785...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, LiseTV skrev:

Jeg spiser kjøtt 4-5 ganger i uken og fisk 2-3 ganger.  Ble så provosert at jeg dropper fisk i noen dager og har kjøpt inn mye storfekjøtt.

Hvorfor lar du folk du blir provosert av ha makt over deg og plage tankene dine i en slik grad at du føler du må opponere mot dem ved å bli trassig?

Anonymkode: e27f1...9fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir meningsløst å diskutere både Gunhild Stordalens tanker bak og grunn til å starte Eat og tematikken i tråden når ingen ser ut til å ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap, lett tilgjengelig i boka hennes, og dermed ikke forstår bakgrunnen til uttalelsen om at vi bør spisen minimalt med kjøtt.

Leser du boka så får du ogsåsvar på spørmålet ditt. Noen gjør faktisk mer enn andre både for miljøet, fremtidige generasjoner og for å tenke på sine medmennesker. 

Anonymkode: ce785...1df

Så det er greit at hun reiser jorda rundt i privatfly, bare vi andre slutter å spise kjøtt? Jeg tror jeg gjør mer for fremtidige generasjoner ved å spise kjøtt og fly kanskje hvert femte år i gjennomsnitt enn hva hun og hennes mann gjør med alle de flyreisene og kjøttfrie livsstil.

Anonymkode: 34f39...340

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det er greit at hun reiser jorda rundt i privatfly, bare vi andre slutter å spise kjøtt? Jeg tror jeg gjør mer for fremtidige generasjoner ved å spise kjøtt og fly kanskje hvert femte år i gjennomsnitt enn hva hun og hennes mann gjør med alle de flyreisene og kjøttfrie livsstil.

Anonymkode: 34f39...340

Det hele blir meningsløst å diskutere når kunnskap og refleksjon er totalt fraværende.

Anonymkode: ce785...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, deedee_ skrev:

Norge kjøper soya fra sør amerika, soya som de hogger ned regnskogen for å plante. Så problemet er i Norge også.

Salget til Norge står for under 1 % av soyaproduksjonen der. Så om vi stopper all import av soya vil det uansett ikke ha noe å si. Du må nok ta turen til Kina med valgkampen din..

Anonymkode: 7280e...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal vi spise mindre kjøtt, og vi skal være så globale vennlige  også Jeg tar en boks pils, spiser kjøtt og etter på slipper jeg en gass og driter i alt. For dette angår ikke meg.

Gjør du det samme?

 

Anonymkode: 72c70...f14

Nei. 

Synes vel heller at du virker mer egoistisk enn ALLE som tenker mer helhetlig, langsiktig, miljø og på jordkloden ---> derav våre etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg synes det er helt håpløst at lille Norge skal snu opp ned på egen matproduksjon og vanlige folks matvaner når problemene ligger i helt andre land. At de ikke evner å produsere nok mat til alle er på deres kappe, vi kan da ikke begynne å spise bønner og grønnsaker hver dag til middag og sende mat ned gratis for at alle skal få nok mat.

De vanlige kostholdsrådene er gode nok som de er og å tvinge bønder til å spille etter deres pipe er ikke bra. Bøndene fortviler og gjør sitt beste for å være miljøvennlig samtidig som at klimaet i Norge gjør at kjøttproduksjon kommer høyt opp på listen over mat som vi har mulighet til å produsere. 

Jeg skjønner tanken, men jeg mener at vi ikke skal måtte ta støyten for store land som Kina og India samt hele Afrika. Når de slutter å fylle elver, hav og land med søppel og starter å resirkulere plast og produserer nok mat til alle kan vi begynne å snakke. Det er ufattelig naivt å tro at det vil gjøre en forskjell at Norge snur opp ned på alt og blir veganere når vi gjør så mye allerede og befinner oss i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige tiltak.

Jepp. Det vi trenger, og som Norge er som skapt for, er mer beitende dyr. Både på gress og i skog/kombinert. Vi bør derfor faktisk spise mer kjøtt fra drøvtyggere, mest mulig grassfora/beita, og heller bruke minst mulig importvarer som eksotiske frø, korn, frukter etc. Dette er bra for økosystemer, bra for nasjonal drift, bra for helsa og bra for miljøet. 

Anonymkode: 7280e...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, missmcbeal said:


På grunn av slike folk tror jeg ikke løsningen på slike problemstillinger kan løses hos enkeltindivid, for folk er rett og slett for egoistiske. Her her jeg mer tro på at endringer må komme gjennom at samfunnet blir tvunget til omstilling på flere måter, der politiske vedtak tvinger folk til å velge annerledes. Tenk om situasjonen blir så prekær om noen år at vi må innføre rasjoneringskost på kjøtt i fremtiden fordi enkeltindivider ikke klarte å være med på omstillingen selv.

Det er mer realistisk å se for seg at de yngre generasjonene tar denne type problemer til seg, enn dagens voksne, og at alle kampanjer og kunnskap som begynner komme frem er noe de vil lytte bedre til. Dagens voksne er stort sett satt i sine veier og vanskelige endre, mens yngre personer geenrelt er mer åpne og har ikk kommet til endelige konklusjoner om hvilke verdier de mener er gode eller smarte enda. 

Det eneste kjipe for dem er da at dagens generasjoner fucker opp kloden og de må ta regningen og oppryddingen. Men jeg tror ikke den gjengse voksne person bryr seg særlig om det, jeg tror de fleste ønsker fortsette leve som de gjør.

Personlig skal jeg ikke ha barn, så jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke føder frem de som må slite med konsekvensene. Jeg trenger bare tenke på meg selv, men ironisk nok er jeg nok mer miljøvennlig enn den gjengse med barn. 

Men det er jo litt morsomt også, å lese hvor sure folk blir når noen begynner ymte frem på at de kanskje har en dårlig livsstil, samt stiller spørsmål ved hva folk ønsker skal være sant. Det var mange folk reagerte som de gjør i denne tråden, på tanken på at kvinner skulle ha stemmerett eller at man ikke burde ha slaver. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, deedee_ skrev:

Norge kjøper soya fra sør amerika, soya som de hogger ned regnskogen for å plante. Så problemet er i Norge også.

Du burde absolutt lese deg opp på temaet. Norge kjøper omlag en halv promille av verdens soyaproduksjon og soyaen Felleskjøpet importerer er bærekraftsertifisert siden 2009. Det betyr at den IKKE stammer fra regnskogen i Amazonas, som ikke har blitt brukt til å dyrke dyrefôr helt siden 2004.

Jeg legger ved en link til deg og andre som spekulerer i temaet: 

https://www.landbruk.no/biookonomi/derfor-importerer-vi-soya/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Salvie skrev:

Du burde absolutt lese deg opp på temaet. Norge kjøper omlag en halv promille av verdens soyaproduksjon og soyaen Felleskjøpet importerer er bærekraftsertifisert siden 2009. Det betyr at den IKKE stammer fra regnskogen i Amazonas, som ikke har blitt brukt til å dyrke dyrefôr helt siden 2004.

Jeg legger ved en link til deg og andre som spekulerer i temaet: 

https://www.landbruk.no/biookonomi/derfor-importerer-vi-soya/

Det er irrelevant hvor mye av soyaproduksjonen i verden norge bidrar til. Det at man i det hele tatt prøver å rettferdiggjøre å støtte en slik industri er ganske trist. Vi betaler på å bli med på å hugge ned regnskogen. Amaggi group som norge kjøper soyaen sin fra har forøvrig kjøpt sine egne bærekraft-sertifiseringer, så det sier litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, magikeren skrev:

Det er mer realistisk å se for seg at de yngre generasjonene tar denne type problemer til seg, enn dagens voksne, og at alle kampanjer og kunnskap som begynner komme frem er noe de vil lytte bedre til. Dagens voksne er stort sett satt i sine veier og vanskelige endre, mens yngre personer geenrelt er mer åpne og har ikk kommet til endelige konklusjoner om hvilke verdier de mener er gode eller smarte enda. 

Det eneste kjipe for dem er da at dagens generasjoner fucker opp kloden og de må ta regningen og oppryddingen. Men jeg tror ikke den gjengse voksne person bryr seg særlig om det, jeg tror de fleste ønsker fortsette leve som de gjør.

Personlig skal jeg ikke ha barn, så jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke føder frem de som må slite med konsekvensene. Jeg trenger bare tenke på meg selv, men ironisk nok er jeg nok mer miljøvennlig enn den gjengse med barn. 

Men det er jo litt morsomt også, å lese hvor sure folk blir når noen begynner ymte frem på at de kanskje har en dårlig livsstil, samt stiller spørsmål ved hva folk ønsker skal være sant. Det var mange folk reagerte som de gjør i denne tråden, på tanken på at kvinner skulle ha stemmerett eller at man ikke burde ha slaver. 

Det er jo et godt poeng. Det er jo en god del yngre som er mer åpne og ofte bryr seg mer, men samtidig er jeg litt usikker på om dette ikke er noe som endres når man blir voksen? At enkelte vokser på seg litt egoisme litt på grunn av at hverdagen sliter mer på en og de gode valgene virker ofte litt slitsomme? Jeg var jo veldig miljøengasjert da jeg gikk på VGS, det var min prime time. Jeg var medlem av Natur og Ungdom og dro til og med på landsmøter og stilte opp på kampanjer for å spre det gode budskap og få folk til å endre atferd, men jeg er langt nær så aktiv som jeg var da. Så var jeg vegetarianer 1 år da jeg var 19 år, men jeg gav meg på det av flere grunner, men mest fordi jeg ikke klarte å være borte fra kjøtt. Jeg hadde også shoppestopp rundt de tider og prøvde å bare kjøpe gjenbruk et år. Altså, jeg bryr meg om miljøet nå også, og kildesorterer og prøver å gjøre de beste valgene så langt som det lar seg gjøre, bruker ikke plastpose på butikken, tar alltid med sekk og handlenett, men jeg tar ofte også valg som er enkle fordi jeg ikke orker, f.eks. hender det innimellom at jeg slurver med kjeldesorteringa dersom det krever en litt ekstra innsats, jeg har reist på en weekndtur til utlandet og spiser nok en del kjøtt, selv om jeg ikke gjør det hver dag. Så kjøper jeg også klær, men jeg kjøper ikke så ofte. Men jeg føler ofte at jeg kunne gjort ting bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, deedee_ skrev:

Det er irrelevant hvor mye av soyaproduksjonen i verden norge bidrar til. Det at man i det hele tatt prøver å rettferdiggjøre å støtte en slik industri er ganske trist. Vi betaler på å bli med på å hugge ned regnskogen. Amaggi group som norge kjøper soyaen sin fra har forøvrig kjøpt sine egne bærekraft-sertifiseringer, så det sier litt. 

Hva i all verden mener du, at soya er djevelens frukt eller noe? For med mindre du har det som utgangspunkt så er ikke soya et problem så lenge det er snakk om soya som ikke stammer fra regnskogen og som er sertifisert. Soya i så små mengder har null å si i verdenssammenheng uansett. Rett heller blikket mot de resterende 99,5 prosentene som ikke kjøper bærekraftig soya og de landene som er ansvarlig for hugging av regnskogen.

Norge gjør iallefall sitt og donerer masse penger til disse landene for å bevare regnskogen og unngår soya som stammer derfra. Jeg mistenker at du får informasjon din fra amerikanske nettsider siden infoen du kommer med ikke er relevant for Norge.

Endret av Salvie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ha! Da er du lite informert. En yacht forurenser ikke en brøkdel av hva produksjon av klær og kjøtt produksjon gjør. 

Anonymkode: b2638...7ae

Ja selvfølgelig, for alle i verden skal jo ha klær, men hvis alle skulle hatt yacht og privatfly hadde det vært over og ut med oss. Derfor synes jeg det er utrolig kvalmt å leve jetset-liv samtidig som de moraliserer noe innmari overfor andre. De bør gå for bare én av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det blir meningsløst å diskutere både Gunhild Stordalens tanker bak og grunn til å starte Eat og tematikken i tråden når ingen ser ut til å ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap, lett tilgjengelig i boka hennes, og dermed ikke forstår bakgrunnen til uttalelsen om at vi bør spisen minimalt med kjøtt.

Leser du boka så får du ogsåsvar på spørmålet ditt. Noen gjør faktisk mer enn andre både for miljøet, fremtidige generasjoner og for å tenke på sine medmennesker. 

Anonymkode: ce785...1df

Du vil veldig gjerne at vi kjøper boka hennes?
Det vil sikkert Stordalen også at vi gjør.
Mange er etter hvert blitt oppmerksomme på hvilken klimapropaganda som pøses ut over folket.
Dette ser ut til å være en del av dette spillet.
Kupromp, vegetarmat, spise insekter i stedet for kjøtt....ideene er mange for å passe med klima-alarm-maset.

Man skal ikke langt utenfor "de vanlige mediekanalene" for å oppdage at klimapropagandaen faktisk ikke stemmer.

Havnivået stiger ikke.
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/stiger-egentlig-havnivået-i-det-hele-tatt-1.449487

NASA: CO2 kyler ner atmosfären – Koldioxidens roll för klimatet revideras
https://newsvoice.se/2013/05/nasa-co2-kyler-ner-atmosfaren-koldioxidens-roll-for-klimatet-revideras/

KLIMATET. Under många år har politiker och mainstream media velat få oss att sjunga i kör om koldioxid som det stora hotet. Men alla forskare är inte överens* om den bilden som man vill göra gällande.
https://newsvoice.se/2018/12/klimatforandringarna-forandringar-jorden-solsystem/

Lars Bern varnar för att SVT Aktuellt förvillar svenska tittare när kanalen den 21 november påstod att glaciärer på Himalaya smälter på grund av klimatförändringar.
https://newsvoice.se/2018/11/lars-bern-svt-forvillar-klimatet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På KG finnes det selvfølgelig klimafornektere.

Anonymkode: e27f1...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, missmcbeal said:

Det er jo et godt poeng. Det er jo en god del yngre som er mer åpne og ofte bryr seg mer, men samtidig er jeg litt usikker på om dette ikke er noe som endres når man blir voksen? At enkelte vokser på seg litt egoisme litt på grunn av at hverdagen sliter mer på en og de gode valgene virker ofte litt slitsomme? Jeg var jo veldig miljøengasjert da jeg gikk på VGS, det var min prime time. Jeg var medlem av Natur og Ungdom og dro til og med på landsmøter og stilte opp på kampanjer for å spre det gode budskap og få folk til å endre atferd, men jeg er langt nær så aktiv som jeg var da. Så var jeg vegetarianer 1 år da jeg var 19 år, men jeg gav meg på det av flere grunner, men mest fordi jeg ikke klarte å være borte fra kjøtt. Jeg hadde også shoppestopp rundt de tider og prøvde å bare kjøpe gjenbruk et år. Altså, jeg bryr meg om miljøet nå også, og kildesorterer og prøver å gjøre de beste valgene så langt som det lar seg gjøre, bruker ikke plastpose på butikken, tar alltid med sekk og handlenett, men jeg tar ofte også valg som er enkle fordi jeg ikke orker, f.eks. hender det innimellom at jeg slurver med kjeldesorteringa dersom det krever en litt ekstra innsats, jeg har reist på en weekndtur til utlandet og spiser nok en del kjøtt, selv om jeg ikke gjør det hver dag. Så kjøper jeg også klær, men jeg kjøper ikke så ofte. Men jeg føler ofte at jeg kunne gjort ting bedre. 

Det kan endres når man er voksen, men folk flest har mye høyere barriere for å endre seg. Uvaner og vaner er som regel godt grodd fast. Det er slitsomt å måtte endre mening, det er slitsomt å måtte endre vaner og livsstil. Bare det å gå en tur på 30 min hver dag sitter langt inne for mange. Mange holder fast med sine dårlige måter å takle konflikt på, eller behandle andre på, selv om det går negativt utover dem selv og andre. Det er mange slike faktorer som mennesker kunne endret på, men som de ikke vil eller tenker er mulig. Unge mennesker er litt mer åpne for at det er mulig å endre kjiåe holdninger og dårlige vaner. 

Men så finnes det den personen som tar grep og begynner trene og går ned 30 kg, eller han som går fra å bruke 100k på tull til å handle litt mer fornuftig og bærekraftig og blir bevisst på hvor han kjøper fra. Dette skjer, emn det er ikke hverdags. 

Men så lenge budskapet er fornuftig og riktig, så vil man påvirke gradvis flere om man bare gjentar det mange ganger og tilrettelegger for den type livsstil. 

Det er heller ingen som forventer at endringen skal skje over natten, eller at alle skal være perfekte. Det eneste man ønsker er at hver enkelt tenker over egne vaner og livsstil, og kanskje vurderer gjøre noen små enkle grep som er litt bedre for en selv og litt bedre for miljøet. Man må ikke bli veganer (kostholdet fra EAT er ikke vegansk eller vegetarisk heller), man må ikke flytte ut i en busk og leve på måker som dør av alderdom og tang fra fjorden. Men man kan for eks spise vegansk/ vegetarisk 2 dager i uka, eller begynne spise kjøttfri frokost eller kvelds. 

6 hours ago, Salvie said:

Jeg synes det er helt håpløst at lille Norge skal snu opp ned på egen matproduksjon og vanlige folks matvaner når problemene ligger i helt andre land. At de ikke evner å produsere nok mat til alle er på deres kappe, vi kan da ikke begynne å spise bønner og grønnsaker hver dag til middag og sende mat ned gratis for at alle skal få nok mat.

De vanlige kostholdsrådene er gode nok som de er og å tvinge bønder til å spille etter deres pipe er ikke bra. Bøndene fortviler og gjør sitt beste for å være miljøvennlig samtidig som at klimaet i Norge gjør at kjøttproduksjon kommer høyt opp på listen over mat som vi har mulighet til å produsere. 

Jeg skjønner tanken, men jeg mener at vi ikke skal måtte ta støyten for store land som Kina og India samt hele Afrika. Når de slutter å fylle elver, hav og land med søppel og starter å resirkulere plast og produserer nok mat til alle kan vi begynne å snakke. Det er ufattelig naivt å tro at det vil gjøre en forskjell at Norge snur opp ned på alt og blir veganere når vi gjør så mye allerede og befinner oss i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige tiltak.

De som selger danser alltid etter forbrukerens pipe, om man er bonde eller klesselger. Vil kundene ha blå skjerf, så lager man mer blå skjerf. Om kundene vil spise mer brokkoli, så tjener man på å lage mer brokkoli. Jeg tror nok det er mye rom for at bønder kan legge over til mer planteproduksjon, vi har tross alt hatt 8 ganger så mye rotvekstproduksjon i fortiden. Vi bruker også mye areal til korn som dyrkes til øl (regner med norske ølprodusenter bruker ihvertfall noen ganger norsk korn) som kan brukes til mat. Vi har altså mye mark igjen å ta av. 

Bøndene burde ikke se på seg selv som ofre, de burde se på seg selv som oppurtunister som finner ut hvordan de kan tjene penger på denne plantebølgen. De burde sette seg ned, gjøre matten og vurdere nye alternativer og hvordan de kan tjene mest penger. De har kanskje hatt luksusen av å kunne gjøre ting slik det alltid har blitt gjort før, men det er ingenting i veien for at de ikke kan bli entreprenører og tenke nytt som andre mennesker i andre bransjer må gjøre. De burde bli inspirert heller enn motløse. 

Selvsagt vil ikke nordmenn kunne redde verden, men betyr det at vi skal drite i alt? Personlig mener jeg dette handler om integritet. Selv om jeg vet jeg kan slippe unna med å stjele, så gjør jeg det ikke fordi jeg har integritet og verdier som sier det er feil å stjele. På samme måte mener jeg det er feil å sløse, bruke og drite i verden. Ikke fordi jeg tror jeg kan redde verden, men fordi jeg har integritet og jobber for å gjøre det riktige, selv om jeg vet at det ikke er mulig å være perfekt. Så for meg er det ikke bra nok å si "men alle andre er verre" eller "alle andre gjør det". Den type tenkning mener jeg har noe barnslig over seg. Vi er voksne mennesker som tar valg, om vi vil gjøre det riktige vil vi noen ganger "lide" for det (hvor mye man lider for det i Norge kan diskuteres, å spise mer planter er for eks bare lidelse i form av at man har lyst å spise kjøtt, det er ikke akkurat en type lidelse som mennesker i historien ha måtte oppleve når de kjempet for det riktige. For eks de som ble fanget og torturert fordi de gjemte unna revolusjonister eller som opplevde sine nærmeste dø i kampen for en bedre fremtid)

Bare nevner det, det er ikke løsning å sende mat eller klær av gårde til andre land, det betyr bare at de som selger mat og klær i det landet ikke får kunder, fordi de får dette gratis. Der er selvsagt en balanse der noen ikke har råd til mat og klær, men ofte så sendes klær til steder der det går negativt utover den lokale klesproduksjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

96 % av klimagassene kommer fra kloden selv.  Vulkansk aktivitet, div gassutslepp.  KUN 4 % er menneskeskapt:::::     Det meste av det i Kina og India.    Ordne opp utslepp fra desse 2 land, og mye ville bli bedre.

Jeg drar på en lang flyreise og spiser biff med veldig god samvittighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, LiseTV skrev:

96 % av klimagassene kommer fra kloden selv.  Vulkansk aktivitet, div gassutslepp.  KUN 4 % er menneskeskapt:::::     Det meste av det i Kina og India.    Ordne opp utslepp fra desse 2 land, og mye ville bli bedre.

Jeg drar på en lang flyreise og spiser biff med veldig god samvittighet

Men klimagassen er da absolutt ikke det eneste problemet med forurensning og høyt forbruk! 

Vi vil få mye flyktninger om vi fortsetter å forsøple vann i andre land, rive skog og bruke opp andres lands ressurser. 

Anonymkode: b2638...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...