Gå til innhold

Påsketradisjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Ja jeg glemte jo påskeegg lørdag morgen (påskeaften), det var alltid kos :arwen: 

Takk! :) 

Anonymkode: e9e7f...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Nå er den her snart! :mynona:

Anonymkode: e9e7f...6a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Påskeharen er ikke en norsk tradisjon. 

Anonymkode: 8588b...e21

Påskekyllinger er vel mer vanlig? 

Et norsk hjem som er pyntet til påske, inneholder gjerne figurer av påskekyllinger, pynt laget av tomme egg, gule stearinlys, gul duk og påskeliljer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi maler alltid egg til påske. Fjerner plommen, maler de og henger på greiner. Pynter med gult i huset, duker og noen kylling og harefigurer. Finner frem eggeglass med påskemotiv og på påskeaften er det leting etter påskeegg fylt med smågodt.

Skiturer er obligatorisk og vi hiver innpå med masse kvikklunsj. Krim er jeg ikke så glad i, men har en sudoku bok liggende klar.

Lammelår vil jeg si er middag i påsken, pleier alltid å være på tilbud da.

Anonymkode: 06aed...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bull og niks "tradisjoner" rundt dette da jeg vokste opp. Bortset fra at foreldrene våre gav oss barna ett påskeegg hver, med litt forskjell smågodt / sjokolade og lignende. Men dette kan sannsynligvis  variere en god del fra husstand til husstand. Enkelte steder er der vel ganske vanlig å spise fastelavensboller eller andre godsaker.    

Anonymkode: 44a76...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er en påsketradisjon, iallefall på Hedmark, å stå i halsen til snø og måke og måke og aldri bli ferdig, måtte arkeologisk grave frem bilen, kjøre på deilige nysnødde glatte veier og ikke se sola på uker. JAAA lei av vinteren...

Anonymkode: 5eb53...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke vokst opp med noen spesielle tradisjoner, utover at jeg har pleid å få påskeegg. Og at det hendte mamma og pappa leide hytte for å stå på ski i påskeferien. Mamma og pappa har nå kjøpt egen hytte, så i år blir det nok å besøke den og spise påskegodter der. Ellers er det en rimelig stille høytid. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kler seg ut som påskeharen men man gjemmer påskeegg fylt med godteri og annet som påskeharen da har lagt igjen ila natta som barna må lete for å finne. 

Anonymkode: e763a...f1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne litt og vil gjerne høre mer om andres påsketradisjoner. Kunne tenkt meg å føye litt til våre egne.

- Plukke gåsunger for å pynte med, gjerne med malte egg på 

- Skiturer, bål, pølse, kakao, kvikklunsj og appelsin. Når jeg vokste opp var det alltid påskeskirenn, ikke vært så mye av dette de senere årene da. I år er påsken så sen at snøen er vel borte til den tid 😕

- Langfredagsfjære. Har skjønt det kanskje er et mer lokalt fenomen. Drar alltid til fjæra langfredag, lager bål, lager mat, plukker skjell. Alltid mye folk og veldig koselig.

- Lange frokoster, litt som til jul. Gode rundstykker, te, kakao, egg i alle varianter.

- Lammelår/stek til middag første påskedag.

- Påskeegg med masse digg. Håper på godt vær i år for å lage i stand påskeeggjakt ute påskeaften. Hvis ikke får vi lage en liten skattejakt innendørs.

- Pyntet med gult, kyllinger og egg i alle slags varianter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske påsketradisjoner: gå på tur med appelsiner og kvikklunsj i sekken (helst på ski). Lese krimbøker, og se krim på tv. Løse kryssord. Ha quiz. Spille ludo. Ete enorme mengder marsipansnop. 

Anonymkode: 9652e...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Annonse

Gammel tråd, men fortsatt relevant. 

Jeg er innflytter i Fredrikstad, og her er det vanlig at innbyggerne gjør følgende aktiviteter hver eneste påske: 
- Reise til Strömstad på skjærtorsdagen. 
- Dra på hytta på Hafjell, Hemsedal, osv. 
- Dra på båttur på Hvaler. 
- Dra til campingvogna på Larkollen. 
- Grilling ved sjøen. 

Eller så kan man gjøre det samme som jeg gjør: Slapper av hjemme ;) 

Anonymkode: 052e2...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...